واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: جامعه > شهری - امروزه خیلی از دین شناسان معاصر اعتقاد دارند این پدیده نوظهور نه تنها نمی تواند حتی به عنوان یک داروی تسکین دهنده عمل کند بلکه خود دارد به یکی از نشانههای بحران معنویت در دوران جدید تبدیل میشود. الناز محمدی: فرقههای نوظهور غربی یکی از پدیدههای عصر جدید شناخته میشود که گسترش فعالیتشان در سالهای اخیر باعث نگرانیهای زیادی در میان کارشناسان دینی و حتی مسئولان رسمی کشور شده است. در سا لهای اخیرگسترش ترویج شیطا ن پرستی که در جامعه با موسیقی ها، میهمانیها و نمادهای خاص این فرقه شناخته شده، حساسیت نهادهای فرهنگی و کارشناسان جتماعی را برانگیخته است.با این حال هنوز مسوولیت دستگاههای مختلف فرهنگی، انتظامی وامنیتی در مورد آن به درستی تبیین نشده است. سال 83 مقام معظم رهبری طی نام های شورای عالی انقلاب فرهنگی را به مبارزه با اینگونه انحرافات عرفانی ملزم کرد که تا کنون شورای فرهنگ عمومی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی کمیت هها و کارگرو ههای تخصصی را به منظور مقابله با فرقه ها و جریانهای انحرافی تشکیل داده و برای برخی از دستگاههای تاثیرگذار وظایفی را هم تعیین کرده است. در حوزۀ اقدامات امنیتی برای مقابله با این جریان انحرافی برخی عاملین در هنگام برگزاری میهمانیها و ورود محمولههای حامل علائم شیطا نپرستی دستگیر شدند؛ ولی همچنان این ابهام وجود دارد که این علائم که بعضی آن را مقدمه ترویج شیطان پرستی میدانند، چگونه و توسط چه گروه هایی وارد کشور می شوند و چه تاثیراتی بر جامعه دارند. همچنین 24 فروردین امسال معاونت اجتماعی نیروی انتظامی مقابله با عاملان فروش و مصرف کنندگان را در دستور کار قرار داد و نصب بوگیرهای x را که گفته میشود از علائم شیطا نپرستی است در خودروها ممنوع اعلام کرد. امروزه خیلی از دین شناسان معاصر اعتقاد دارند این پدیده نوظهور نه تنها نمی تواند حتی به عنوان یک داروی تسکین دهنده عمل کند بلکه خود دارد به یکی از نشانههای بحران معنویت در دوران جدید تبدیل میشود. اینها تعدادی از فرقهها و افرادی هستند که در این جریان اسم و رسمی به هم زدهاند. تعدادی از فرقههای نوظهور غربی تولیک طریقه تولیک دو بعد اصلی دارد. یکی بعد اخلاقی است که تقریباً اموری کلی را که بیش تر صبغة اخلاقی دارد به پیروان توصیه می کند. نمونة این تعالیم را می توان در کتاب چهار میثاق اثر دون میگوئل روئیز ملاحظه کرد. بعد دیگر سیر در عوالم رؤیایی و دستیابی به تجربیات فرا مادی است. بر خلاف برخی مکاتب مانند گورجیف و اشو در این مکتب «رؤیابینی ،» هنری معنوی محسوب می شود و تنها کافی است تعالیم لازم برای بهبود آن دریافت شود. در حقیقت رؤیابینی ارادی مهارتی معنوی است که باید آن را کسب کرد. سر خپوست ها در گذشته برای سیر در عوالم رؤیایی از روش های دیگری جز تمرینات معنوی نیز استفاده می کردند. رام الله یکی از جنجال یترین و در عین حال پر طرفدارترین فرقه هایی که طی این یکی دو دهه در ایران ظهور کرده است، فرقه رام الله چنانکه از اسمش پیداست معجون خند هداری از هندوئیزم، مسیحیت و اسلام است که مثل شیر بی یال و دم شباهتی به هیچ یک از این سه نیز ندارد. رهبر این فرقه شخصی است به نام «پیم ان فتاح » که خود را خالق فتاح،ا یلیا، راما لله وا لیاس مینامد و از سوی مریدانش شخصیتی آسمانی، خارق العاده و مقدس معرفی میشود. در عین حالب رخیا ز پیروان پیمان فتاح او را «آواتار » به معنی «تجسم جریان حقیقت « ،» روح مجسم حق » و «تجسما لهی » نامید هاند. «بنی سماء » لقب دیگری ا ست که از جانب مریدان به او داده شده است. البته در بعضی از کار تهای ویزیتی که شاگردان، مریدان و دوستان فتاح این ور و آن ور پخش کردها ندا و باا لقاب دیگری نیز شناخته میشود که تعدادی از آنها عبارتندا ز: «بنیا نگذار علوم باطنی قطب علوم باطنی بنیانگذار الهیسم نوین. » درباره او گفته اند: رام الله همیشه با لبا سهای مشکی در میان مردم ظاهر می شد و با لحن خاصی صحبت می کرد. سای بابا ستهید سای بابا (1926)یکی از پرآوازه ترین گروههای هند است که هوادارانش را در غرب بیشتر مهاجران آسیایی تشکیل می دهند. او در سیزده سالگی به مدت چند روز بیهوش بود، سه ماه بعد اعلام کرد صورت تجسم سای بابای شیردی است. شهرت سای بابا تا حد زیادی به سبب کراماتی است که بسیاری از مردم به او منتسب می کنند. اکنکار «پال توئیچل » در سال 1965 طریقة «اکنکار » را بنیان نهاد. چون در آیین او اعتقاد راسخی به استاد زندة «اک » وجود داشت و توئیچل خود را وارث یک سنت باستانی و نهصد و هفتاد و یکمین استاد زندة اک می خواند، پس از او مسئلة جانشین یاش با بحران همراه شد. «داروین گراس » پس از وی به عنوان نهصد وهفتاد و دومین استاد زندة اک معرفی شد اما پس از چندی با مخالفت های فراوان مواجه شد و در نهایت از سمت خود برکنار شد. اکنون هارولد کمپل به عنوان استاد زنده اک مشغول فعالیت است. «دیوید سی لین » استاد مطالعات دینی کسی بود که توئیچل را به سرقت ادبی و علمی از استادش «راداسوامی متهم کرد. او معتقد بود همة آنچه توئیچل ب هعنوان تاریخ اک می گوید دروغ است و او همة تعالیمش را در مدتی که شاگرد سوامی بوده از او آموخته است. اما توئیچل خود معتقد بود «ربازارتارز » استاد باستانی اک آموخته و او را در سفر روحانی ملاقات کرده و همة این تعالیم را از او آموخته است. در مکتب اکنکار سفر روح نقشی کلیدی دارد. سفر روح یعنی حضور همزمان در دو مکان. اکیست ها باید مهارت سفر روح را بیاموزند و از این طریق حالات دینی و معنوی را تجربه کنند. در جها نبینی اک جهان از نور و صوت خدا یا به تعبیر خودشان «سوگماند » تشکیل شده و غایت یک اکیست همکاری با سوگماند است. عصر نو یک اصطلاح فرگیر است که بر شبکه گسترده ای از افراد و گروه های کمابیش همپوش با معتقدات وجهت گیری های بسیار متفاوت اطلاق می شود. درباره حد و مرزهای عصر نو ممکن است گفته شود آمیزه ای از جنبش های استعداد بشری، نوپاگانیسم، فکرنو، رازورزی شمنیسم یا ویکا و یا جادوگری باشد. در یان باره هیچ اتفاق نظری وجود ندارد. یوگا یوگا یک طریقة معنوی است که ریشه در ادیان هندی دارد و با حرکات، تمرینات و تعالیم جسمی همراه است. در حقیقت یوگا مکتبی است که جسم و روح را به مثابة یک کل در نظر م یگیرد و با همان اهمیتی که روح را تربیت م یکند به جسم نیز بها م یدهد. مبنای یوگا را دانشی پرورده که در راستای کشف ارتباط روح و جسم رونق گرفته است. در یوگا بسیاری از اثرات روحی به واسطة فعالیت های جسمانی و بسیاری از اثرات جسمانی به واسطة فعالیت های روحانی رقم می خورد. شیطان پرستی شیطان پرستی که اصولاً واکنشی در برابر مسیحیت بوده است واقعه نادری به شمار م یرود . از اواخر قرون وسطی جادوگران را متهم به شیطان پرستی میکردند ولی تقریباً هیچ سند معتبری دال بر وقوع آن وجود نداشت. فرض می شود که آیین اصلی و مشخصه شیطان پرستی مس سیاه است یعنی هزل کفر آمیزی از عشایی که کشیش خلع لباس شده برگزار می کند. همراه با شمع های سیاه و پیکرهای مسیح بر صلیب وارونه که شامل آلودن نان و شراب مقدس، آزادی افراطی روابط جنسی، و گاهی قربانی کردن حیوانات وحشی انسان می شود. تی ام «مهاراش ماهاش یوگی » بنیا نگذار طریقة تی ام یا مراقبة تعالی بخش بود. او در نیمة اول قرن بیستم پس از سال ها انزوا و مراقبه مکتب خود را بنا نهاد و در صدد اصلاح اوضاع جهان برآمد. او به آثار هندویی مسلط بود و شرحی نیز بر اوپانشادها (متون مقدس هندویی) نگاشت. او در تلاش بود تا شبکه ای از استادان تی ام تشکیل دهد که بتوانند همة جمعیت زمین در آن روزگار را تحت هدایت و تربیت خود در آورند. چرا که در تی ام تعلیم حضوری و سینه به سینة استاد به شاگرد نقشی کلیدی دارد. گرچه او نتوانست کاملاً به هدفش دست یابد ولی توانست افراد زیادی را تحت تعلیم شبکة خود درآورد. راه و طریقة او دشواری چندانی نداشت برای همین پیروان برای تبعیت از شیوة او چندان با زحمت مواجه نمی شدند. تعالیم یوگایی در تی ام کاربرد زیادی دارند. یوگی معتقد بود با این شیوه می توان از مرز ماده عبور کرد و با مرکز خلاق هستی ارتباط برقرار کرد. تبلیغ او برای آیینش موجب شد تا در آمریکا علیه او شکایتی صورت گیرد و در این دعوی حقوقی او برای تبلیغ دینی جدید محکوم و از ادامة فعالیت منع شود. اما تلاش بسیار جریان تی ام برای اثبات اینکه این طریقه، دین نیست بلکه یک تکنیک است نتیجه داد و این حکم پس از چند سال شکسته شد. با شکسته شدن این حکم جریان ت یام دوباره رونق گرفت. 42/ 131
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 760]