واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نگاهی به شعر رضوی در گفت و گو با چند تن از شاعرانمن پنجره ای بازشده رو به شمایم
هشتمین جشنواره استانی شعر رضوی به مدت دو روز (پنجشنبه و جمعه 22 و 23 مهرماه) به میزبانی قوچان در محل سالن ارشاد اسلامی این شهرستان، با حضور میهمانان و شاعران شهرستان های استان برگزار شد و با اعلام آثار و شاعران برگزیده و قرائت بیانیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در دومین روز، به ویژه شب اختتامیه حال و هوای دیگری داشت.قرائت اشعار زیبا و دلنشین در سالن، شور و شوق بسیاری را در جماعت مشتاق و شیفتگان امام رضا(ع) و دوستداران شعر و ادب برپا ساخته بود. با یاد و نام مبارک حضرتش، زلال معنویت و رایحه خوش امامت و ولایت در آستانه میلاد عالم آل محمد(ص) فضا را آکنده بود.حضور استادان و شاعران بنام و برجسته خراسانی و کشوری نیز بر رونق و گرمای این محفل معنوی افزوده بود. قرائت سروده ای زیبا توسط محمدعلی بهمنی از شاعران دل از دست داده و عاشقان امامت، همه را به وجد آورد.من پنجره ای باز شده رو به شمایم/ دیوار نمی خواست که خود را بسرایم/ ماندم که در آن آجر و این شیشه چه فرقی است/ وقتی که کسی گوش ندارد به صدایمآن چنان که باید حمایت های لازم مدیران فرهنگی را از شعر، کافی ندیده ایم زیرا ما در کشوری زندگی می کنیم که شعر، به عنوان اولین و اصلی ترین و پویاترین هنر این مملکت است و حرفی برای گفتن دارد.محمدعلی بهمنی: اشعار مناسبتی نباید به شعر و شاعر آسیب برسانددر فرصتی که پیش آمد، قبل از هر چیز و پس از شنیدن ابیاتی دلنشین و نغز از محمدعلی بهمنی، گفت و گویی با وی انجام شد.محمدعلی بهمنی از پیشکسوتان و شاعران توانای کشورمان که از بندرعباس خود را به این جشنواره رسانده بود، در این گفت و گو ابتدا میزبانی جشنواره شعر رضوی را به قوچانی ها تبریک گفت که توانسته اند این ساعات و لحظات قشنگ را، به نام خود ثبت کنند. وی در ادامه افزود: در سرودن اشعار و ارائه شعر به جشنواره ها ابتدا باید به شعریت بیندیشیم. نه به شکل شعر که باید کلاسیک، نیمایی، آزاد یا سپید باشد. گاه اشعاری از شاعران جوان در قالب سپید و شعر نو عرضه می شود که بسیار مورد توجه و قوی است. در چنین مناسبت هایی هم البته باید شاعر بتواند با آن مناسبت همراه شده، برایش درونی شده و با آن زیسته باشد. به فرض اگر به کسی بگوییم به این صورت شعر کلاسیک بگو، مناسب نیست. زیرا در آن آفرینشی نیست.بهمنی افزود: بهتر است در فراخوان جشنواره ها، اشاره شود که از شعر آزاد و نو هم استقبال خواهد شد چرا که اغلب فکر می کنند باید حتما شعر کلاسیک ارائه دهند.مدیران فرهنگی هم باید کارها را، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل دقیق قرار دهند و نباید تنها به جو سالن بسنده کنند.شاعران جوان هم باید با مطالعه و کار بیشتر، آفرینشی بهتر داشته باشند. چرا که برپایی جشنواره، برای بیان عظمت و شکوه یک مناسبت است، اگر شعری، این جنبه را پاسخگو نباشد که کارستانی نکرده ایم. این جاست که باید شعر آزاد و مناسبتی، توأمان باشد. اشعار مناسبتی هم نباید به گونه ای باشد که هم به شعر و هم به شاعر آسیب برساند. به گونه ای که مجبور شوند از آفرینش خود دست بردارند و اجبار داشته باشند. به هر حال همه ارادتی به ائمه(ع) دارند. هادی منوری: شاعران جوان نباید فقط به عناصری چون گنبد و کبوتر تکیه کنندهادی منوری نیز در گفت و گوی دیگری، با بیان این که جشنواره شعر رضوی پس از 8 سال، موجب رشد و شکوفایی شاعران و اتکاء به نفس آنان شده است افزود: البته به نظر من اگر بگوییم پس از این مدت به هدف غایی رسیده ایم اغراق است. چرا که هدف ما، در شعر آیینی، هدف بسیار والایی است و به این سادگی نمی شود به آن دست یافت. اگر هم بگوییم پیشرفتی نکرده ایم که چنین نیست. اما وقت آن رسیده که شاعران جوان ما از عناصر ظاهری هم چون گلدسته، کبوتر، صحن و ایوان فراتر رفته و به فرهنگ و معرفت و سیره رضوی برسند. توقع ما، تعمیق باورهای دینی در شعر شاعران است.منوری تصریح کرد: در واقع آن چنان که باید حمایت های لازم مدیران فرهنگی را از شعر، کافی ندیده ایم زیرا ما در کشوری زندگی می کنیم که شعر، به عنوان اولین و اصلی ترین و پویاترین هنر این مملکت است و حرفی برای گفتن دارد. هم چنین از پشتوانه های قوی برخوردار می باشد. این جاست که باید همه مدیران فرهنگی، اطلاعات و آشنایی کافی، با شعر و ادبیات داشته باشند.وی افزود: آیا واقعا همه مدیران فرهنگی ما به این مهم آشنایی لازم را دارند. چه قدر به پیشینه ادبی ما واقفند و به این موضوع اهمیت می دهند؟ تا جایی که بعضی از این مدیران فرهنگی حتی نام شعرایی را که داریم نمی دانند و فرق رباعی با دوبیتی را هم نمی دانند؟منوری گفت: اگر می خواهیم شعرمان در جهان خوب شناسایی شود و مردم دیگر کشورها با این ادبیات، عرفان، عشق و مهر و محبت و غنای ادبی ما آشنا شوند باید اشعار شاعران پارسی گوی ما به زبان های رایج دنیا ترجمه و نهضت ترجمه شعر در کشورمان آغاز شود. این نهضت باید همراه با همه ارزش های معنوی و شعری آن به جهان صادر شود. چرا که تاکنون اغلب، اشعار شاعران خارجی را به فارسی ترجمه کرده ایم، حالا باید اشعار فارسی و شاعران خودمان را به زبان های دیگر رایج به جهانیان عرضه نماییم. وی در پایان با قرائت یک رباعی سخن خود را پایان بخشید:باران باران دریغ، ما تر نشدیمبا خاک ضریح تو برابر نشدیمهی بال زدیم سمت ایوان طلاافسوس که یک لحظه کبوتر نشدیم عباس چشامی: شاعران جوان به مطالعه اشعار بزرگان نیازمندندعباس چشامی نیز در گفت و گو با خراسان با اشاره به استقبال خوب از جشنواره شعر رضوی به میزبانی قوچان گفت: با توجه به این که در هیئت داوران جشنواره کار داوری را هم برعهده داشتم باید بگویم شاعران جوان ما، بیش از این به مطالعه اشعار و دیوان شعرا و بزرگان شعر و ادب نیازمندند. باید بیشتر کار کنند و اعتبار و حیثیت شعر را به طور جدی در نظر داشته باشند.وی افزود: بهتر است آثار در مرحله شهرستانی با دقت بیشتری، بررسی و سپس به مرحله استانی ارسال شوند تا هم به اعتبار این جشنواره کمک بیشتری شود و هم شعر واقعی به معنای خاص کلمه همه اعتبارش حفظ شود. هنگامی که بحث ما موضوعی است و موضوع امام رضا(ع) در بین است، کسانی باید بیایند که نگاه هنرمندانه و شسته و رفته ای به این موضوع داشته باشند. فکر می کنم اگر از یک فیلتری رد شوند و بعد با اشعار با کیفیت تری به مرحله استانی برسند کار داوری هم آسان تر می شود.چشامی گفت: به نظر می رسد هنوز شاعران شرکت کننده که اغلب هم جوان هستند، به آن اندازه که لازم است مطالعه ندارند. پیدا کردن شعرهای برگزیده از بین بیش از 100 میهمان شهرستانی، کار مشکلی بود و به دشواری صورت گرفت. اغلب آثار (به طور کلی)، در همان ظاهر شعر و صوری بود و به لحاظ فنی مشکل داشتند چه برسد به آن که وزن این گونه اشعار را در موضوع امام رضا(ع) بسنجیم؟! ایشان زادهتهیه و تنظیم : بخش ادبیات تبیان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 336]