تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه گناهان گذشته كسى كه از روى ايمان و براى رسيدن به ثواب الهى معتكف شود، آمرزي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805502300




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راه افزایش روزی بدون دعا - مشق زندگی 9


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مشق زندگی (9)
مشق زندگی 8
اشاره:نوشتار پیش رو، به صورت گزینشی به شرح احادیث شیعی می پردازد، بیشتر احادیث این مجموعه توسط آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی(سخنرانی معظم له در مسجد بازار تهران) از مراجع عظام تقلید شرح و بسط یافته اند. رُوِیَ عَن عَلیٍّ «علیه السلام» قَال: إسْتِعْمَالُ الْأمَانَةِ یَزِیدُ فِی الرِّزْقِ1 ترجمه: حضرت امیرالمؤمنین علی «علیه السلام» فرمودند:بكاربستن امانت داری (برگرداندن و پرداخت كردن امانت) روزی را می افزاید. شرح حدیث: در جلسه گذشته روایتی را از پیغمبراكرم خواندم که جمله آخرش را معنا نكردم و روایت جلسه گذشته و روایت این جلسه با همدیگر رابطه دارند. روایت قبلی این بود «مَنْ حَبَسَ عَنْ أخِیهِ الْمُسْلِمِ شَیْئاً مِنْ حَقِّهِ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِ بَرَكَةَ الرِّزْقِ ...» تا اینجا معنا كردم؛ به اینكه اگر كسی به شخصی بدهكاری دارد و میتواند بدهد امّا ‌ندهد، این موجب میشود كه خدا بركت را از روزی اش بردارد. در ادامه روایت دارد: «إِلَّا أنْ یَتُوبَ» این را معنا نكردم که آمدند از من پرسیدند.این «إِلَّا أنْ یَتُوبَ» معنایش این است: مگر اینكه توبه كند. در اینجا دو چیز هست. 1- برود و بدهی ای كه دارد پرداخت كند.2- استغفار هم بكند. یعنی هم حكم تكلیفی دارد هم وضعی. آن وقت اینجاست که خداوند بركت را به روزی اش میدهد. وقتی رفت پرداخت كرد و استغفار هم كرد (چون خلاف شرع كرده بود) خداوند بركت را به روزی اش میدهد.حالا چرا اینهایی كه بدهی دارند و میتوانند پس بدهند، نمیدهند؟ برای اینکه این خیال میكند به اینكه نگه داشتن، موجب میشود به روزی او افزوده شود و اگر برود بدهی را بدهد از روزی اش كاسته میشود. این از اشتباهاتی است كه انسان میكند. خیلی مواقع انسان این اشتباهات را میكند. اینطور نیست به اینكه انسان اگر ادا كرد و ‌پرداخت كرد،‌ كسر بشود. یك چیزهایی هست كه انسان اگر پرداخت بكند در كنارش دریافت میكند و یك دریافتی هایی هست كه به آدم ضرر میرساند. اتفاقاً این از همان جاهاست.در گذشته گفتم که از خدا طلب گشایشِ روزی كردن هیچ مشكلی ندارد. دستور هم آمده از خدا بخواهید. امّا بدانید! یك سنخ اعمال هست که بدون دعا افزایش روزی را میآورد، ظاهرش را انسان خیال میكند که كسری است و حال اینكه این كسری نیست بلکه افزودنی است. یكی اش همین است که علی علیه السلام در روایت فرمود: «إسْتِعْمَالُ الْأمَانَةِ یَزِیدُ فِی الرِّزْقِ» به كارگرفتن امانت (یعنی پرداخت كردن امانت) به روزی می افزاید. استعمال الامانة یعنی بكار گرفتن امانت. ‌(كنایه از خوش حسابی كردن در پرداختها است) چون پول شما پیش من امانت است و باید بدهم.‌ هر بدهكاری كه داری امانت است اگر نمیدهی، داری خیانت میكنی. هیچ تعارف ندارد. بكارگرفتن امانت یعنی پرداخت كردن امانت، به روزی میافزاید. تو اشتباه كردی؛ هم بركت را از روزیات بردی (كه در روایت قبلی بود) هم از این طرف جلوی افزودن روزی را گرفتی، كسر كردی.‌این دادنها، كنارش گرفتن هاست. اگر دیدی به اینكه داری یك قدری این طرف و آن طرف میشوی، دنبال این باش ببین به كسی بدهكاری داری یا نه؟ زود برو بده. وقتی دادی، این دادن كنارش گرفتن از خداست. كما اینكه در باب صدقه هم داریم. خیلی چیزها هست که حالا اینجا این را من خواستم بگویم. چرا حقّ دیگری را پرداخت نمیكنی؟ خیال میكنی كم میشود؟ خیر! این دادن می افزاید نه اینكه كم كند. شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان[1]  بحار الانوار، جلد 72؛ صفحه 172 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 439]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن