واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: وقتي يک بزرگتر از شش ميشود
«يتيمخانه» تنها با در اختيار داشتن يک سالن و يک سئانس بيشترين معدل فروش را از آن خود کرده و رقباي داخلي را با وجود تعدد سالنهاي نمايش پشت سر گذاشته است.چندي پيش و در واپسين روزهاي سال 88 ماهنامه سينمايي فيلم در گزارشي جالب توجه به مرور کارنامه سينماي ايران از منظر «مخاطبان» پرداخت. گزارشي که در ميانه آن دو نمونه جدولبندي و نمودار قابل مشاهده بود. يکي «پرفروشترين» فيلمهاي سينماي ايران و ديگري «پرمخاطبترين» اين آثار. نکته جالب در اين ميان تفاوت فاحش آثار مندرج در اين دو جدول بود که بوضوح نشان از فاصله غيرقابل انکار ميزان فروش يک فيلم و ميزان «محبوبيت» احتمالي آن در ميان مخاطبان داشت. اگر يک بار ديگر جدول فروش سينماها را با لحاظ کردن پارامتري موثر که موقتاً نام آن را «ظرفيت اکران» ميگذاريم، مرور کنيم، نکات جالبي دستگيرمان ميشود؛ به عبارتي براي محاسبه ظرفيت اکران يک فيلم دو متغيير «تعداد سالن و مدت اکران» را در نظر بگيريم. بر اين اساس ميتوان بارديگر به تحليل ميزان استقبال مخاطبان از فيلمهاي در حال اکران پرداخت. آن هم براساس «معدل فروش» که آن را براساس تقسيم کل رقم فروش بر «ظرفيت اکران» محاسبه ميکنيم. در اين محاسبه ميتوان مطمئن بود که ارقام بدست آمده قرابت بيشتري با «استقبال مخاطبان» از يک فيلم دارد هرچند نبايد فراموش کرد که هنوز تا رسيدن به پارامتر «محبوبيت» فاصله قابل توجهي باقي است.در چنين فضايي است که يک فيلم خارجي با تک سکانس اکران درتهران، گوي سبقت از بسياري از توليدات وطني را خواهد گرفت، «يتيمخانه» که تنها با در اختيار داشتن يک سالن و يک سئانس (ساعت 23 در سينما فرهنگ) بيشترين معدل فروش را تا به امروز از آن خود کردهاست. فيلم اسپانيايي «يتيمخانه» در مدت يکماهه اکران، توانستهاست رقم فروش 222 ميليون و 320 هزار ريال را از آن خود کند که اين رقم با توجه به اکران محدود اين فيلم، قطعاً بالاتر از فروش رقباي داخلي است.«خوب» فروختن و «بد» نفروختناگر بخواهيم اندکي واضحتر درباره رقم «معدل فروش» صحبت کنيم بايد بگوييم براساس محاسبه صورت گرفته فيلم «يتيمخانه» در هر سئانس از اکران خود بطور متوسط 6 ميليون و 947 هزار و 500 ريال فروش داشته است و اين در حالي است که اين متوسط فروش در هر سئانس براي دومين فيلم جدول يعني «يه جيب پر پول» (ساخته قدرتالله صلح ميرزايي) 4 ميليون و 620 هزار و 200 ريال است. و اين يعني «يتيمخانه» بدون برخورداري از تبليغات ويژه، بدون بهرهمنده از بازيگران گيشه و از همه مهمتر بدون اصرار براي خنداندن مخاطبان خود، دارد «خوب» ميفروشد. نکته جالب توجه ديگر در اين محاسبات سعود چند پلهاي فيلم مهجور «باد در علفزار ميپيچد» (ساخته تحسين شده خسرو معصومي) به نسبت جدول «پرفروشترينها»ست. اين فيلم که برمبناي رقم ثبت شده در گيشه در قعر جدول فروش سينماها قرار ميگيرد و احتمالاً ميبايستي اين جايگاه را نشان از عدم استقبال مخاطبان از آن تعبير ميکرديم، تنها با دخيل کردن يک پارامتر (از متغييرهاي بسياري که در جدول فروش تأثيرگذارند و در انتهاي اين گزارش بصورت گذرا به آن اشاره خواهد شد) به رتبه چهارم جدول صعود ميکند و اين تأييدي است بر تمام گلايههاي معصومي از کيفيت اکران تازهترين ساختهاش در سينماها. «باد در علفزار ميپيچد» با بهرهمندي از حداقل امکان نمايش و تبليغات در هر تک سئانس 3 ميليون و 493 هزار و 333 ريال فروش داشته و اين حداقل به اين معناست که فيلم «بد» نفروخته است و مخاطب خود را پيدا کردهاست.متغييرهاي «واقعاً» تأثيرگذاردر کنار اين محاسبات اما تأکيد بر اين نکته الزامي است که «معدل فروش» بازهم فاصله معناداري با «محبوبيت» يک فيلم دارد و محاسبه آن تنها کمک ميکند تا منطقيتر درباره ميزان فروش يک فيلم در سينما سخن بگوييم. «محبوبيت» پارامتري است که بايد پس از رويارويي مخاطب با يک فيلم پيرامون آن بررسي شود و «فروش» پارامتري است که در حين خريد بليط و اصلاً پيش از ورود مخاطب به سالن سينما ثبت ميشود. پس فاصله اين دو را نميتوان هرگز به صفر رساند. نکته ديگر اينکه «ظرفيت اکران» تنها يکي از پارامترهاي تأثيرگذار بر «فروش» است که با دخيل کردن هر کدام از آنها در محاسبه «معدل فروش» نتيجه بيش از پيش قابل استناد و تحليل ميشود. «ژانر»، «ميزان و کيفيت تبليغات»، «بهرهگيري از فضاي رسانهاي»، «رويکرد منتقدان»، «ترکيب بازيگران»، «کارنامه عوامل»، «شرايط اجتماعي، اقتصادي و سياسي در بازه اکران» و غيره همه پارامترهايي هستند که هر يک در جايگاه خود تأثيري غيرقابل انکار بر فروش يک فيلم دارند. پرداختن به هر يک از اين متغييرها و دخيل کردن تأثيرشان بر ميزان «فروش» تأثير بسزايي در تدوين فرمولي واقعي درباره «سليقه» مخاطبان سينماي ايران بدست ميدهد.پرمخاطبترين فيلمهاي در حال اکران بر مبناي معدل فروش نام فيلم : يتيم خانه مدت اکران (روز) : 32تعداد سالن : 1کل فروش : 222,320,000معدل فروش : 6,947,500 نام فيلم : يه جيب پر پولمدت اکران (روز) : 16 تعداد سالن :25 کل فروش :1,848,080,000 معدل فروش :4,620,200 نام فيلم : از ما بهترونمدت اکران (روز) : 16تعداد سالن : 20کل فروش : 1,257,010,000معدل فروش : 3,928,156 نام فيلم : باد درعلفزار ميپيچدمدت اکران (روز) : 3مدت اکران (روز) : 1کل فروش : 10,480,000 معدل فروش :3,493,333 نام فيلم : فاصلهمدت اکران (روز) : 16تعداد سالن : 17کل فروش : 829,320,000 معدل فروش :3,048,970 نام فيلم : کارناوال مرگمدت اکران (روز) : 16تعداد سالن : 11کل فروش : 516,740,000معدل فروش : 2,936,022 نام فيلم : يک اشتباه کوچولو مدت اکران (روز) : 16 تعداد سالن :23کل فروش : 1,166,973,000معدل فروش : 2,917,433 * کليه ارقام برمبناي گزارشهاي بنياد فارابي است* «باد در علفزار ميپيچيد» در 8 سالن بصورت تک سئانس اکران شده است که تقريباً با يک سالن تمام سئانس قابل برابري است پرمخاطبترين فيلمهاي 88 بر مبناي معدل فروش نام فيلم : اخراجيها2مدت اکران (روز) : 79تعداد سالن : 28کل فروش : 37,575,144,000معدل فروش : 16,986,955 نام فيلم : بهرنگ ارغوانمدت اکران (روز) : 62تعداد سالن : 15کل فروش : 5,808,970,000معدل فروش : 6,246,204 نام فيلم : دو خواهرمدت اکران (روز) : 90مدت اکران (روز) : 18کل فروش : 9,692,213,000معدل فروش :5,982,848 نام فيلم : درباره الي... مدت اکران (روز) : 99تعداد سالن : 21کل فروش : 11,570,457,000معدل فروش : 5,565,395 * تعداد سالن فيلمهايي که در بازه اکران با تغيير قابل توجه تعداد سالن مواجه بودهاند بصورت ميانگين محاسبه شدهاست نوشته : محمد صابري - خبرآنلاين تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 373]