تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833118804




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهی به نمايش «خانمچه و مهتابی»


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: اما وقتی تن آنها شکافته می‌شود و نویسنده به درونشان نفوذ می​کند آنقدر سیاه و دهشتناک است که نمی​خواهیم باورشان کنیم. آنها همه دچار مشکل زایش اند، دچار مشکل عدم تکثیر و توقف، همه...  ایران در اتاق خانجون نمایشنامه «خانمچه و مهتابی» که در اولین روز جشنواره تئاتر فجر و در بخش مهمان به صحنه می‌رود، یکی از آثار متاخر رادی است که مضمونی اجتماعی دارد.  متن‌های رادی همچون سندی است از ایران. اصرار او بر زیباشناسی ایرانی و ترکیب آن با درام غربی، زبان نمایشی او را ضمن نزدیکی به ماهیت سیاسی - اجتماعی درام، دارای شاخصه​هایی کرده که منحصر به خودش بود و منحصر به تاریخ و تبار وطنش. زیباشناسی ایرانی او ترکیبی نرم از زندگی روزمره ما و زبان و هنجارهایمان بود؛هنجارهایی که در بطن آدم ایرانی نهادینه بود.    زبان رادی زبانی معمارانه بود، به همین خاطر او امکان این را می​یافت که واقعیت شلخته را نظم بخشد و از آن نظامی قابل تحلیل بسازد، به گونه​ای که انگار در واکاوی و تحقیق واقعیت رویکرد نظری و تئوریک رادی درام بوده​است. زبان او ضمن دادن تشخص به افراد نمایش آنها را تبدیل به نمونه‌های مثالی از تبار و طبقه خود می کرد. رادی به واقعیت خیانت نمی کرد اما ضمن مطالعه آن، نگرش تمهیدی و سبک پردازی خاص خود را داشت. تحلیل خود را از جهان آدم​های روزمره پنهان نمی​کرد و از قضاوت درباره شخصیت​های نمایشنامه​هایش ابایی نداشت، اما با این حال رادی به خاصیت شخصیت​های دراماتیکی که برای اعمالشان انگیزه​ای قابل دفاع دارند، توجه داشت. شخصیت‌های او بسیط و محض نبودند که به یک رنگ مطلق آغشته شوند و این باعث نمی شد که اندیشه گری خود را زیر نمایش بی واسطه واقعیت محو کند، از این باب رئالیست بودن رادی همیشه در اما و اگر است، چرا که او شخصیت​ها را از حواشی تمیز می​کرد و به آنها ذهنیتی را اضافه می​کرد که بر آمده از تبار اجتماعی شان بود. پس هم به معنای توجه به جامعه رئالیست بود و هم به معنای توجه به مصنوعات درام در زبان و شخصیت پردازی غیر رئالیست.    نمایشنامه "خانمچه و مهتابی" از متفاوت ترین و ویژه ترین آثار رادی است. نمایشی سراسر دور از رئالیسم، اما با همان زبان آشنا و همان تحلیل​های اجتماعی که این بار با فرم و سبکی کاملاً تجربی و پیشتاز بازنمایی شده​اند. فرمی تو در تو و سیال، انگار که رادی برای نمایش درون آدم​ها و واقعیت​شان، پوستین واقعیت را پاره می​کند و به جایی در مجردات و انتزاعیات، هذیان​ها و ذهنیات، واقعیت را پیدا می​کند. خانمچه و مهتابی بستری است که در آن طبقات اجتماعی ایران و تبارها و تنگناهای انسان ایرانی در حسرت زایش، خود را نشان می​دهند، تاریخ و اکنونی که برای گفته شدن باید به تمثیل در آیند و نشانه گذاری شوند. تاریخی به روایت یک زن و با نوع روایت زنانه آنطور که «هلن سیکسو» نویسنده و فیلسوف زن می‌گفت؛ بدون وحدت گرایی و با خرده روایت‌هایی متکثر. رادی برای گفتن حرفش از درا​م​های خوش ساختش فاصله گرفت و فرم و زبانش را استعلا بخشید و نمونه​ای ارائه کرد از نگرش پیشرو (آوانگارد)بی این​ که بی خاصیت باشد،بی این​ که از وجوه اجتماعی و فرهنگی جامعه پیرامونش وارسته باشد و بی تفاوت به آنچه در خیابان​های شهرش می​گذرد، داستانش را بگوید.  «خانمچه و مهتابی» امید ندارد، تلخ است. نمایشی است از انسان​هایی که به دنبال آرمانند، اما آرمانشان پلشت است. آدم​های کوچکی که حتی قدرت یافت آرمانی پاک را ندارند،ناکجاآباد یا همان سعادت آبادی که آنها به دنبالش هستند خودش آلوده و حرام است. نیاز به زایش در روند اثر؛ مثل خواست زندگی و سرسبزی است از زمینی خشک و کویری،انگار زایش محال است و این عدم زایش و ناتوانی در گذر کردن شخصیت​ها، فضای درام رادی را مالیخولیایی کرده. ما آنها را می​شناسیم، آموتی و گلین، لیلی و شارل، سام و همسرش و خود خانجون را می​شناسیم، اما وقتی تن آنها شکافته می‌شود و نویسنده به درونشان نفوذ می​کند آنقدر سیاه و دهشتناک است که نمی​خواهیم باورشان کنیم. آنها همه دچار مشکل زایش اند، دچار مشکل عدم تکثیر و توقف، همه تصویری هستند از آنچه که واقعیت برایشان پنهان می​کند و رادی تنها سعی کرده تا با فراروی از آن واقعیت این تصویر را آشکار کند. اگر زایشی در انتها​ست، «مار» است؛ ماری که نسل اندر نسل در آستین این آدم​ها بزرگ شده با این توهم که کودکی زاده خواهد شد برای گشایش و نو شدن.   تلقی ‌هادی مرزبان کارگردانی که خانمچه و مهتابی را به صحنه برده، از این متن با همین کابوس​ها همراه است. او حرف رادی را درک کرده و سعی کرده تا بر این متن سخت و تلخ سوار شود. رادی در «خانمچه و مهتابی» به عکس آثار گذشته​اش که با پیشنهادات دقیق صحنه​ای و اجرایی همراه بوده، آنچنان توصیفات و توضیحاتی نداده. متن از درون زبان و تفکری که در باطن دارد راهنماست، آن هم به سختی، چرا که برای این شناخت درک پیشین جهان رادی - در متون دیگرش - اگرچه لازم است، اما کافی نیست. به همین خاطر خاصیت تألیفی بارزی در کارگردانی چنین متنی نمود پیدا می​کند.از این جهت این کار در کارنامه‌هادی مرزبان - همنشین قدیمی متون رادی- متفاوت است . مرزبان با در آمیزی سبک‌های نمایشی و استفاده از دکوری انتزاعی و چند وجهی جهان صحنه را وسیع تر کرده​است تا کلان نگری متن را بازتاب دهد و ایده​های اجرایی خود را آزادانه نشان دهد. خاصیت تبار شناسانه متن این اجازه را به همه عوامل اجرایی داده تا در طراحی و اجر ا(اعم از فرم‌های اجرا شده برای کابوس‌ها و و رؤیاها، تا طراحی لباس) جهانی فراتاریخی اما مکانمند (ایران) را نشان دهند، به گونه ای که فارغ از انتزاعات اثر، فرم​ها و پوشش شخصیت​ها به تبار و ویژگی​های آنها بازگردد و از نسبتی که متن بین ذهنیت و عینیت ایجاد می​کند، عدول نکنند.  خانمچه و مهتابی متنی است که کارنامه رادی را رنگ دیگری می​بخشد و بازخوانی چند باره آن در کنار دیگر آثار ماندگار رادی زاویه جدیدی در جهت شناخت جهان فکری این نمایشنامه نویس بزرگ باز می​کند.    




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 440]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن