واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما - ایسنا نوشت: اولین برنامه «هفت» در سال 90 با آیتمهایی چون یادی از شهید آوینی، نقد فیلم «اخراجیها 3» و اظهارنظرهای دهنمکی درباره قاچاق این فیلم، وعدههای نوروزی مدیران سینمایی و نقد و بررسی دستمزدهای بازیگران همراه شد. نقد و بررسی دستمزدهای بازیگران در سینمای ایران با صحبتهای علی معلم، تهیهکننده و سردبیر «دنیای تصویر»، و محمدرضا شریفینیا، بازیگر و بازیگردان سینما اختصاص داشت. علی معلم با بیان این که «ستارههای ما ستارههای داخلی هستند»، گفت: «در حالی که ستارههای ما بومی هستند باید دستمزدها نیز تابع شرایط داخلی باشد. اینکه بعضی از دوستان از روند صعودی دستمزدها در سینمای دنیا صحبت میکنند باید دقت داشته باشند که بازیگر بینالمللی دستمزد بینالمللی میگیرد و تابع شرایط بینالمللی است. به نظرم این مشکل ناشی از صنعتی نبودن سینمای ماست.» این تهیهکننده سینما ادامه داد: «البته بازیگران فهم این را دارند که اگر پروژهای خوب، مطرح باشد در مورد دستمزد زیاد سختگیر نباشند. به نظرم دستمزدهایی که بعضا مطرح میشود رقمهای درستی نیست. سینمای ما یک سینمای محلی است و نهایت فروش آن در داخل کشور است. در سال گذشته تنها چهار فیلم بودند که سودی برابر هزینههایشان داشتند. در سینمایی که به نوعی ورشکستگی ذاتی مبتلاست نمیتوان از دستمزدهای آنچنانی صحبت کرد.» وی درباره عواملی که باعث بالا رفتن دستمزد بازیگران شده است نیز بیان کرد: «به نظرم چند عامل در این زمینه میتواند مهم باشد. یکی از این عوامل، کمبود سالن در سالهای گذشته است که فیلمها را به دو دسته سینمایی و شبکه خانگی تبدیل کرده است. به طور طبیعی جریان ویدئو (نمایش خانگی) و تلهفیلمها نیز به بالا رفتن دستمزدها دامن میزند.» علی معلم با بیان این که «اگر بازیگری واقعا اعتقاد دارد که او در فروش موثر است باید درصدی از دستمزدش را پس از فروش فیلم بگیرد»، گفت: «اشکال از این است که بعضی از بازیگران نمیدانند در کجای سینمای ایران واقع شدند و البته مشاوری هم ندارند. اگر بازیگری واقعا اعتقاد دارد که او در فروش موثر است باید درصدی از دستمزدش را پس از فروش بگیرد. در این حالت ممکن است خیلیها ضرر کنند، اما در هر صورت سینمای ما سینمای ریسک است.» محمدرضا شریفینیا نیز آمار منتشر شده از دستمزدها را خلاف واقع دانست و عنوان کرد: «اغلب آماری که در مورد دستمزدهای بازیگران داده میشود آماری غلط است که بعضی سعی میکنند با آن جوسازی کنند. معتقدم در سینما هر کس باید به اندازه خودش پول بگیرد. به عنوان مثال امین حیایی در فیلمی که تیپی خاص را ارائه کرده که این تیپ فروش میکند باید قیمت این کار را بگیرد، اما اگر در فیلم دیگری آن تیپ را ارائه نداد نباید مانند فیلم قبل دستمزد طلب کند.» این بازیگردان، سوپراستارها را در سینما به دو دسته تقسیم کرد و گفت: «ما دو نوع ستاره تجاری و فرهنگی داریم. به نظرم در ایران سوپراستار تجاری که تماشاچی برای او پول خرج کند و به سینما بیاید، نداریم. امکان ندارد بتوانید کسی را با چنین مشخصهای نام ببرید. به نظرم در سینمای ایران اول دوم و سوم فیلمنامه است و پس از آن در فیلمها ساختار مهم هستند.» شریفینیا برای توضیح سخنانش از «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی نام برد و افزود: «"جدایی نادر از سیمین" از همه لحاظ فیلم درستی است و میبینیم که از آن استقبال میشود. به نظرم این فیلم، فیلمی است که در اینجا ساخته شده، در 14 بخش نامزد شده و قصه و بازیگر خوبی دارد و این عوامل سبب شده است که استقبال خوبی نیز از آن شود. چرا بقیه کارگردانها اینگونه فیلمها را نمیسازند و پشت آقای فرهادی پنهان میشوند؟» همچنین در ابتدای برنامه «هفت» مسعود فراستی منتقد برنامه که بعد از چند برنامه غیبت در اولین برنامه سال 90 حضور داشت، با اشاره به همکاریش با شهید مرتضی آوینی در مجله «سوره» مطرح کرد: «دغدغه سینمایی مرتضی فرهنگ بود. او به شدت نظر منسجم و خطداری نسبت به سینما داشت. در همه حال سعی میکرد جایی را به مکانی تک صدایی تبدیل نکند. او از این که دیالوگهای مختلف وجود داشته باشد نمیترسید. به عنوان مثال میتوانم بگویم که زمانی که ایشان در «سوره» بود، سعی کرده بود، آنجا را به یک مکان و ارگان روشنفکری به معنای خوب تبدیل کند.» وی ادامه داد: «نکته مهم دیگری که در نگرش شهید آوینی مشاهده میشد این است که او به شدت با تحجر و تجدد مبارزه و سعی میکرد این دو جریان را بالانس کند. در وجه دیگر مرتضی، فرهنگ را دنبالچه سیاست نمیدانست. به نظر او ممکن است هنر سیاسی باشد اما نمیتواند سینما لیدر فرهنگ باشد.» فراستی در بخش دیگری از سخنانش درباره ویژگیهای شخصیتی مرتضی آوینی افزود: «او در سینما پرچمدار مبارزه با پدیده سینما ـ جشنواره بود. نکته دیگری که به نظرم میرسد این است که مرتضی طرفدار سینمای بامخاطب بود. او به هیچ وجه با سینمای مخاطب خاص موافق نبود.» این منتقد سینما در پایان سخنانش در مورد شهید مرتضی آوینی با بیان این که جای او در سینما خالی است، عنوان کرد: «اگر امروز آوینی زنده بود، در زمینه نظریهپردازی در حوزه سینما کمک زیادی میکرد.» در ادامه این برنامه، بخش «فیلم هفته» به صحبتهای مسعود دهنمکی کارگردان «اخراجیها 3»، فراستی و جیرانی درباره حاشیههای مربوط به این فیلم اختصاص یافت. فراستی در ابتدای این بحث درباره قاچاق این فیلم گفت: «به نظرم جوی که در حال حاضر در مورد فیلم «اخراجیها» به وجود آمده است یک جو غیر فرهنگی و غیر سینمایی است و نباید اجازه دهیم این بحثها حداقل وارد این برنامه شود. از قاچاق فیلم گرفته تا برخورد سیاسی با فیلمها و یک فیلم را در مقابل دیگری قراردادن کمکی به سینما نمیکند. معتقدم این گونه رفتارها مانع نقد میشود. سینما را نباید قطب بندی و پوزیسیون و اپوزیسیون کرد.» وی ادامه داد: «به نظرم باید در نقد قبل از این که فیلم ساز را به فیلمش الصاق کنیم آن را به نقد بکشیم. در گذشته در سینمای دنیا بحث تئوری مولف که میگفت ما در سینما فیلم خوب و بد نداریم بلکه فیلمساز خوب و بد داریم به راه افتاده بود، اما این تئوری در ایران جواب نمیدهد. فیلمهای ما هنوز به مرحلهای نرسیدهاند که رد پا نشان صاحب آن باشد. در سینمای ما عموما افراد هنوز به یک سینمای با تفکر و فرم نرسیده و صاحب سبک نیستند.» سپس مسعود دهنمکی ـ نویسنده تهیه کننده و کارگردان «اخراجیها 3» - با گلایه از کسانی که از این فیلم عصبانی شدهاند، خاطر نشان کرد: «به نظرم کسانی که کارهایی مانند قاچاق فیلم و تبلیغات آنچنانی را در مورد اخراجیها انجام میدهند، در حوزه سیاست هم همین کار را میکنند و مردم را در مقابل هم قرار میدهند. در «اخراجیها 3» قصد داشتیم به نوعی آداب دموکراسی امروزی را نقد کنیم؛ چرا که به نظرمان این شکل با مردم سالاری دینی همخوانی ندارد.» وی ادامه داد: «نان بعضی در دعوای مردم است. بعضیها تا دیروز میگفتند که دانستن حق مردم است، اما اکنون میگویند این فیلم را نبینید. وقتی مردم فیلم را میبینند میگویند آنها شعور سیاسی ندارند، پس باید فیلم را کپی کنیم. این بدعت خطرناکی است که اصل موضوعیت سینما را در معرض خطر قرار میدهد، چرا که ممکن است در آینده افراد دیگری از فیلمهای دیگر خوششان نیاید.» تهیهکننده «اخراجیها» با گلایه از افرادی که بحث امنیت شغلی را مطرح میکنند عنوان کرد: «گلایه دیگرم از کسانی است که موضوع امنیت شغلی را مطرح میکنند، اما در مقابل قاچاق این فیلم سکوت پیشه گرفتند. به نظرم این سکوت بسیار بدتر از اصل قاچاق این فیلم است.» پس از این جملات دهنمکی، فریدون جیرانی ـ مجری برنامه ـ در پاسخ به آن گفت: «به نظرم این سکوتی که شما از آن سخن میگویید مربوط به تعطیلی روزنامهها و رسانهها بوده، چرا که قاچاق فیلمها بحث بسیار تلخی است و این را همه قبول دارند، حتی اگر مخالف شما باشند. در کنار این مطلب به نظرم بیانیه شما هم اشتباه بود و باید در زمینه قاچاق فیلمها شورای صنفی وارد کار شود.» مجری برنامه «هفت» در ادامه برنامه، با بیان انتقاد بعضی افراد نسبت به این که «دهنمکی امکانات خاصی در اختیار دارد» از او درخواست کرد به این موضوع پاسخ دهد. کارگردان سری فیلمهای «اخراجیها» در پاسخ به این سوال گفت: «اگر من امکانات داشتم چرا نشریه «شلمچه»، «جبهه» و مستند «فقر و فحشا» توقیف شد؟ چرا با «اخراجیها» 1 و 2 در جشنواره آنگونه برخورد شد؟ آیا این همه هجمه در مورد فیلمی سراغ دارید؟ خیلی از آدمها در سینمای ما هستند که نظام به آنها میگوید بیایید و فیلم بسازید و آنها پز اپوزیسیون بودن میگیرند. من امکاناتی نداشتم و همین الان هم پخش کننده ما همان پخش کننده فیلم دیگر است.» در ادامه این برنامه دوربین «هفت» به سراغ چهار تن از مدیران فعال در حوزه سینما رفت و برنامههای سال آتی آنان را مورد پرسش قرار داد. علیرضا سجادپور مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی درباره هدفگذاری معاونت در سال جدید بیان کرد: «نخستین هدفگذاری ما در سال جدید پایان دادن به روند تغییر و تحول در آییننامههاست. هدف ما این است که آییننامهها در موضوعات اصلی مانند پروانه ساخت، نمایش، شرکتها و غیره رفع نواقص شوند.» وی ادامه داد: «اولویت بسیار جدی ما در سال جاری ادامه روند محتوابخشی به آثار تولیدی است. تولیداتی مدنظر ماست که مناسب برای خانوادههای ایرانی باشد که شروع این کار را از عید امسال مشاهده کردیم.» محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما نیز درباره اولویت این نهاد صنفی در سال 90 بیان کرد: «مهمترین بحث ما در سال جدید پیگیری موضوع امنیت شغلی با همه مولفههای آن و به هر طریق ممکن است. فکر میکنم پیگیری این موضوع بستگی به شرایط مختلفی دارد که بخشی از آن به سینما باز نمیگردد.» وی افزود: «اساسا فعالیت صنفی در کشور به خصوص در حوزه فرهنگ کار سختی است. این که بحث امنیت شغلی در گفتمان دولتمردان قرار گیرد کار سختی است اما دیدیم که انجام شد. در سال جدید باید کار بیشتری کنیم تا این موضوع در مسیر اجرایی نیز قرار گیرد.» در ادامه سعید رجبی فروتن مدیر کل دفتر همکاریهای سمعی و بصری و نمایش خانگی وزارت ارشاد درباره اولویت این اداره کل گفت: «در سال 89 قول داده بودیم که بحث ارائه فیلمها با فرمت دیوی دی را پیگیری کنیم. انشاء الله امسال این کار را عملی خواهیم کرد و امیدواریم مردم از این طریق فیلمها را با کیفیت بهتری ببینند و ما در این حوزه شاهد حضور بهتر متخصصانی در حوزهی دی وی دی باشیم.» وی در عین حال گفت: «البته منظور از ارائه فیلمها به صورت دیویدی این نیست که فرمت دیگر حذف شود. منظور این است که در فرمت دیویدی بتوانیم عکسهای فیلم، پشت صحنه آن و موارد دیگر را نیز به مخاطبان ارائه کنیم.» دوربین «هفت» سپس به سراغ مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی رفت تا اولویتهای این مرکز را در سال 90 جویا شود. شفیع آقامحمدیان با بیان این که «مهمترین اولویت ما در سال جاری موضوع جهاد اقتصادی است» عنوان کرد: «دنبال این موضوع هستیم که ببینیم در حوزه جهاد اقتصادی در سینما چه کاری میتوانیم انجام دهیم. در شورایی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که مهمترین عامل برای تحقق جهاد اقتصادی کار بیشتر روی فیلمنامه است.» وی ادامه داد: «از سوی دیگر میخواهیم در سال 90 نگاه ویژهای به بازارهای بینالمللی پیدا کنیم و امیدوار هستیم تلاشهایمان بتواند کمک خوبی به سینما کند.» 54144
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 377]