واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: بهترین راه طراحی یک بازی چیست ؟ Mahdi_Rashed 27 مرداد 1389, 12:41بهترین راه طراحی یک بازی چیست ؟ این که از یک موتور طراحی بازی کرک شده استفاده کنیم یا از موتورهای غیر رایگان که به صورت سورس ارائه میشن یا موتورای طراحی بازی متن باز یا موتورهای ارزون قیمت دارای سورس یا این که خودمون یک موتور رو طراحی کنیم . منظور از طراحی بازی یک بازی با مراحل زیاد و کیفیت بالا هست . من چهار راه بالا رو برای شروع طراحی بازی توضیح میدم . استفاده از موتورهای کرک شده از همه نظر اشتباه هست . چرا که موتورای کرک شده علاوه بر این که فاقد پشتیبانی مشتری هستن دارای خطاها و مشکلات بسیار زیادی هستن که از کرک به وجود میاد . همچنین اجازه به روز رسانی موتور رو هم ندارید . و از همه مهمتر استفاده از موتورهای طراحی بازی کرک شده زیر پا گذاشتن حق مالکیت سازنده یا سازندگان موتور طراحی بازی هست . پس استفاده از موتورهای کرک شده نمیتونه گزینه مناسبی برای بازی مورد نظر باشه . حتی خرید قانونی هم نمیتونه یک بازی با تعداد مراحل زیاد و کیفیت بالا رو پشتیبانی کنه چون شما احتیاج به موتوری دارین که هرموقع لازم شد بتونید سورس اون رو به دلخواه و نیاز خود تغییر بدین . مثال از این نوع موتورهای A 8 Game Studio و Quest و ... هست . پس خرید یک موتور که سورس کد اون ارائه میشه چیه . این میتونه یک گزینه مناسب و عالی باشه . خرید این نوع موتورها که معمولاً قیمت بالایی دارن بهتر از موتورهای کرک شده و معمولی هست . چون با ارائه سورس کد محدود موتور ( منظور از محدود یعنی شما نمیتونین اسم موتور رو تغییر بدین ) میتونید بخشهای مورد نظر موتور رو به دلخواه و با توجه به نیاز بازی خودتون تغییر بدین و گسترشش بدین . ولی این نوع موتورها دارای چند مشکل کوچک هستن . برخی از لایسنسها شبیه Chrome Engine در صورتی ارائه میشه که در هر بار انتشار بازی سودی هم به شرکت سازنده موتور تعلق بگیره و این سود شاید کم باشه ولی با توجه به نوع فروش بسیار زیاده . مشکل دیگه اینه که برخی از موتورها شبیه همنی Unreal Engine یا UDK دارای یک سیستم کامل برای همه نوع بازیهای هستن و موقع خروجی به طور ناخواسته بخشهایی که حتی مربوط به بازی شما نمیشه ( مثلاً بازی شما اول شخص جنگی هست ولی بخشهایی شبیه کد های بازی استراتژیک یا سیستم هوش مصنوعی این بازی های ) در فایلهای خروجی وجود داره به طوری که اگه این فایلهای رو تغییر یا حذف کنین کل سیستم بازی به هم میریزه و حجم بازی هم زیاد میشه . و البته مشکل دیگه و مهمترین مشکل خرید این موتورها هست که معمولاً در اثر جریانهای تحریم کشور ما غیر ممکن هست . و اگر هم ممکن باشه خرید اون به صورت ارز یک کشور دیگه یا دلار کمی مشکل میشه . پس این راه میتونه یکی از بهترین راهها باشه ولی سختی ها خودش رو برای خرید داره . راه سوم استفاده از موتورهای طراحی بازی متن باز هست و همونطور که از اسمش پیداس متن بازه و سورس کد اون وجود داره و رایگان هم هست . اینا خوبه ولی این موتورها دارای مشکلات بسیاری هستن که استفاده از اون رو برای خیلی از گروههای غیر وابسته و کوچک طراحی بازی غیر ممکن میکنه . اول این که بیشتر موتورهای طراحی بازی متن باز به صورتی ارائه میشن که استفاده از اون فقط در حالتی ممکنه که کاملش کنن . اونم گروه طراحی بازی . چون موتورهای متن باز کامل ارائه نمیشن و بخش عظیمی از کار رو به کاربران موتور میسپارن . یکی دیگه از مشکلات اینه که موقع خروجی با مقدار بسیار زیادی از خطاهای متفاوت مواجه خواهید شد و حتی اگه همه خطاها درست بشن و موتور خروجی درستی داشته باشه باز هم موقع کار خطاهای زیادی بوجود میاد که بیشترشون به دلیل دخالت و گسترش کاربران هست و برخی به دلیل نوع برنامه نویسی . پس به طور کلی گسترش و استفاده از این نوع موتورهای طراحی بازی هم هزینه زیادی رو لازم داره و کار ساده ای نیست . ساده نیست چون پیدا کردن برنامه نویسی و حقوق دادن به اون خیلی مشکل هست . راه دیگه موتورهای ارزان قیمتی هست که سورس کد رو ارائه میدن . شبیه C4 و ... . استفاده از این موتورها خوبیه و هزینه زیادی لازم نداره ولی بزرگترین مشکل این موتورها ظرفیت و محدودیت طراحی اونها هست . این موتورای نمیتونن کیفیت خیلی خوبی رو ارائه بدن یا این که هر نوع فایل طراحی شده رو بخونن . چون دارای مجدودیت هستن . مثلاً محدودیت استفاده از تکسچر 1024 پیکسل یا محدودیت استفاده از کارکتر یا اشیای دارای 5000 پولیگان . این محدودیت ها با همکاری هم باعث میشن که خروجی بازی اونی نباشه که انتظارش رو داریم . آخرین راه ( و به نظر من بهترین راه ) این هست که با توجه به سطح نیاز و خواسته و منابع موجود یک موتور طراحی بازی مخصوص بازی خودمون رو بسازیم . این راه بهترین راه هست و بیشتر شرکت ها و گروههای کوچک و بزرگ طراحی بازی از این روش برای طراحی بازیها استفاده میکنن. اگر شما خودتون یک موتور طراحی بازی بسازین خوبیهای بسیار زیادی داره . اول اینکه موتور مخصوص بازی شما هست و موقع خروجی فایل و کد اضافی و افزایش حجم بیمورد رو نخواهید داشت . دوم این که اگر به مشکلی بر بخورین چون موتور رو خود شما ساختین و از همه جاش آگاهین میتونین بلافاصله مشکل رو رفع کنین . سوم این که چون شما موتور رو طراحی کردین نیازی به آموزش و یاد گرفتن اون ندارین . چهارم اینکه در موقع انتشار بازی در سطح جهانی هیچ شرکت پخش بازی یا فروشنده از لایسنس قانونی از شما سوال نمیپرسه چون موتور مال خودتون هست . و بسیاری خوبیهای دیگه . پس ساخت یک موتور طراحی بازی مناسب بازی مورد نظر علاوه براین که هزینه زیادی نخواهد داشت به شما امکان تغییر و رفع مشکلات رو میده و استقلال کاری رو زیاد میکنه . دیگه لازم نیست بخشی از هزینه فروش بازی رو به شرکت خاصی بدین . یا این که به دلیل یک مشکل در موتور و پشتیبانی های ضعیف برخی از شرکتها پروژه شما چند روز عقب بیوفته . پس همیشه سعی کنین قبل از استفاده از روشهای 1 و 2 و 3 روش چهارم رو امتحان کنین و در صورتی که دیدین نمیشه از این روش بازی طراحی کرد به سراغ روشهای دیگه برین . موفق باشید منبع : Mrashed.ir () سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 509]