واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: احمد خاتمی: مشايی از به كاربردن ادبيات توهينآميز دست بردارد آقاي مشايي گفتهاند، آقايان را به قرآن ارجاء ميدهم؛ لطفا ذكر كنند كدام آيه از قرآن كريم تقابل بين اسلام و ايران را تائيد كرده است يا بالعكس؛ دهها آيه از قرآن ناسيوناليسم و مليگرايي را محكوم نموده است. فارس: دفتر خطيب جمعه موقت تهران طي اطلاعيهاي از مشائي خواست تا از بهكار بردن ادبيات توهينآميز خودداري كند.دفتر آيتالله خاتمي امام جمعه موقت تهران در رابطه با مصاحبه مطبوعاتي اخير اسفنديار رحيم مشايي با رسانههاي گروهي، بيانيهاي منتشر كرد.بر پايه اين گزارش به نقل از دفتر آيتالله خاتمي متن اين بيانيه بدين شرح است:احتراما باتوجه به مصاحبه مطبوعاتي اسفنديار رحيم مشايي رئيس دفتر رئيسجمهور كه در بخشي از آن به خطبه نماز جمعه اخير آيتالله سيد احمد خاتمي تعريض شده است، توضيحاتي را جهت انعكاس براي تنوير افكار عمومي خدمتتان اعلام ميكنيم.در ابتدا به متن قسمتي از سخنان آقاي رحيممشايي در مورد مكتب اسلام و ايران كه در خبرگزاريها نقل شده است، اشاره ميكنيم، ايشان در مراسم اختتاميه همايش ايرانيان خارج از كشور گفتهاند:رئيس دفتر رئيسجمهور با بيان اينكه برخيها از من خرده ميگيرند كه چرا نميگويي مكتب اسلام و ميگويي مكتب ايران، گفت: از مكتب اسلام دريافتهاي متنوعي وجود دارد اما دريافت ما از حقيقت ايران و حقيقت اسلام، مكتب ايران است و ما بايد از اين به بعد مكتب ايران را به دنيا معرفي كنيم.1- همانگونه كه از جملات فوق استفاده ميشود مفهوم اين سخنان تقابل بين مكتب اسلام و ايران است اما در اين اظهارات نظر به ظهور عبارات داريم كه از ظهور اين عبارات استفاده تقابل ميشود.2- پر واضح است كه اين برداشت در تقابل با موضع امام خميني (ره) ميباشد كه آيتالله خاتمي در نماز جمعه به برخي از جملات امام خميني(ره) از جمله (نهضت ما اسلامي است قبل از آنكه ايراني باشد صحيفه امام ج 11 ص 111)، اشاره فرمودند لذا اين جمله آقاي مشايي كه گفتهاند حرفشان حرف امام است سخني ناثواب ميباشد.2- اين جمله كه ايشان گفتهاند اسلام قرائتهاي مختلف دارد نيز كلام ناثوابي است زيرا ما در باب اصول دين و ارزشها قرائتهاي مختلف نداريم، اين جمله گوياي پرولاريزم ديني است كه خود موضعي نادرست محسوب ميشود.4- آقاي مشايي گفتهاند، آقايان را به قرآن ارجاء ميدهم؛ لطفا ذكر كنند كدام آيه از قرآن كريم تقابل بين اسلام و ايران را تائيد كرده است يا بالعكس؛ دهها آيه از قرآن ناسيوناليسم و مليگرايي را محكوم نموده است.5- اينك اگر جناب آقاي مشايي با اين اظهارنظرها ميخواهد گفتار خود را تصحيح كند، ما استقبال ميكنيم كه فردي از سخن نادرست برگردد و اصولا رسالت عالمان ديني همين تذكر و هشدار است تا صراط مستقيم براي همگان آشكار شود.6- به جناب آقاي اسفنديار رحيم مشايي توصيه ميكنيم كه از به كار بردن ادبيات توهينآميز دست بكشند. سخن منتقدان را فحش خواندن يا در برخي از سخنرانيها به مخالفان خود تعريض نهروانيدادن يا ادعاي فضلكردن و اينكه اعلام كنند مخالفتشان متوجه صحبتهاي ايشان نميشوند اين ادبيات نادرست است ايشان حق دارندكه به نقدها پاسخ داشته باشند ولي نقد بايد ماقال باشد نه من قال.7- آقاي مشايي از ظلمي كه به وي ميشود، شكوه كردهاند و ظالمان را به خدا حواله كردهاند ما به ايشان ميگوييم همانگونه كه ظلم حرام است فراهم آوردن زمينه غيبت هم حرام است. همانگونه كه تهمت حرام است فراهم آوردن زمينه تهمت هم حرام است.متاسفانه آقاي مشايي در برخي از اظهارات خود را در معرض تهمت قرار ميدهند لذا به ايشان توصيه ميكنيم كه سخان خود را قبل از بيان به اسلام شناسان اصيل عرضه كنند و در صورت تائيد آنگاه نقل كنند تا زمينه شكوه برايشان فراهم نيايد.8- آيتالله خاتمي در خطبه خود به صراحت فرق بين عشق به ايران زمين و وطندوستي و مليگرايي را بيان كردند و گفتهاند وطن دوستي يا به تعبير برخي مسئولان عشق به ايران زمين در آموزههاي ديني قرار دارد."حب الوطن من الايمان " از روايات است، اما مليگرايي، تقابل اسلام و ايران ميباشد لذا نبايد اين دو موضوع به هم خلط گردد.لازم به ذكر است ادبيات آيـتالله خاتمي چه در خطابه و چه در مصاحبه و مكتوب،ادبيات مودبانه در نقل و نقد گفتهها است نه نقد گوينده كه اين روش اسلامي است. ايشان در خطابه جمعه گفتههاي آقاي مشايي را نقد كردند و متعرض شخص ايشان نشدند گرچه جناب آقاي مشايي هم در مصاحبه به صراحت نامي نبردند اما به خطبههاي آيتالله خاتمي تعريض داشتند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 192]