تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804082857




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سال‌هاي جنگ در تلويزيون


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: سال‌هاي جنگ در تلويزيون
دانيال حکيمي
سال‌هاي دفاع مقدس و جنگي كه عراق دوره صدام عليه ايران به راه انداخت هميشه براي تلويزيون اهميت داشته و دارد. جنگ كه ادامه پيدا كرد، مستندسازان زيادي دوربين به دست گرفتند و به جبهه‌ها رفتند تا اتفاقات جنگ را بي‌واسطه ثبت كنند و آنها را براي مردم به نمايش بگذارند و بهترين مكان براي نمايش اين آثار تلويزيون بود. جنگ ادامه پيدا كرد و موضوع جنگ براي سينماگران جدي شد و آنها شروع كردند به ساخت فيلم‌هاي سينمايي با موضوع دفاع مقدس. همين فيلم‌ها بودند كه ژانر سينماي دفاع مقدس را در كشور ما پايه‌ريزي كردند. ژانر دفاع مقدس در ايران باحضور كارگرداناني مانند زنده‌ياد رسول ملاقلي‌پور، ابراهيم حاتمي‌كيا، احمدرضا درويش، عبدالله باكيده، جمال شورجه و.... روزبه‌روز تقويت شد و بهترين فيلم‌هاي مربوط به دفاع مقدس در دهه 60 و 70 ساخته شد. بيشتر اين فيلم‌ها بعد از اكران عمومي از تلويزيون به نمايش در مي‌آمدند تا تصويري دراماتيك از جنگ به مردم ارائه كنند.همزمان با آغاز جنگ در شبكه يك سيما گروهي راه‌اندازي شد به نام گروه جنگ. اين گروه تمركز خود را بر توليد آثار مرتبط با دفاع مقدس گذاشت و در وهله اول كار خود را با حمايت از فيلم‌هاي دفاع مقدس آغاز كرد. با پايان گرفتن جنگ، اين گروه از فيلمنامه‌نويسان و كارگردانان دعوت كرد تا ساخت سريال‌هاي جنگي را آغاز كنند. يكي از اولين سريال‌هايي كه با موضوع دفاع مقدس در تلويزيون ساخته شد، سريال «نبردي ديگر» بود كه عبدالله باكيده آن را با موضوع اسراي ايراني كه در اردوگاه‌هاي عراقي دوران اسرات را طي مي‌كردند، مقابل دوربين برد. در اين فيلم «شاهد احمدلو» نقش يك اسير كم سن و سال را بازي مي‌كرد و اكبر سنگي اجراي نقش فرمانده اردوگاه را به عهده داشت. اين 2 بازيگر آنقدر نقش خود را خوب بازي كردند كه «نبردي ديگر» در اوايل دهه 70 به يكي از پربيننده‌ترين سريال‌هاي تلويزيوني تبديل شد. باكيده اين سريال را براساس خاطرات اسيراني نوشته بود كه بعد از جنگ به وطن برگشته بودند و از روزهاي سختي كه در اردوگاه‌ها سپري كرده بودند حرف‌هاي زيادي داشتند.باكيده فعاليت خود درباره سال‌هاي دفاع مقدس را در سينما ادامه داد تا اين‌كه در سال 84 سريال «بچه‌هاي هور» را با موضوع دفاع مقدس بار ديگر براي شبكه يك سيما مقابل دوربين برد. اين سريال قصه مردم دهكده‌اي در جنوب را بازگو مي‌كرد كه در زمان جنگ از وطن خود دفاع مي‌كردند. فضايي كه داستان سريال در آن رخ مي‌داد، فضايي سخت بود. دهكده در ميان نيزارها قرار داشت و باكيده از نيزارهاي مرداب انزلي براي ساخت دكورهاي اين سريال استفاده كرد. بچه‌هاي هور نمايشي واقعي از مردم مقاوم جنوب در زمان جنگ بود. اين سريال به مردم يادآوري كرد كه با پايان جنگ نبايد آدم‌هايي كه درگير جنگ بودند و با تمام قوا از سرزمين ما دفاع كردند بسادگي فراموش شوند. شايد همين ديدگاه بود كه مديران تلويزيون را بر آن داشت تا دوران جنگ را مرور كنند و با اولويت بخشيدن به خرمشهر كه با آغاز جنگ مقاومت بي‌نظيري را از خود به نمايش گذاشته بود، سريال‌سازي درباره اين شهر را در دستور كار قرار دهند و از كارگرداني مانند ابراهيم حاتمي‌كيا بخواهند تا سريال خاك سرخ را با محوريت دفاع مردم خرمشهر مقابل دوربين ببرد.خاكي به سرخي جنگابراهيم حاتمي‌كيا، سينما را با روايت جنگ آغاز كرد. اصلا او سينما را به عنوان حرفه انتخاب كرد تا بتواند ديدگاه‌هاي خود را درباره روابط انساني و اعتقادي در زمان جنگ بازگو كند. شخصيت‌هايي كه او در فيلم‌هايش به تصوير كشيد پا به ميدان جنگ مي‌گذاشتند تا از اعتقادات و باورهاي خود دفاع كنند. همين دفاع از باورها و اعتقادات بود كه باعث شد حاتمي‌كيا، سريال خاك سرخ را با نگاهي كاملا انساني درباره مقاومت مردم خرمشهر بسازد. مردم خرمشهر دست خالي در برابر دشمن مقاومت كردند چون اعتقادي بزرگ به دفاع از خاك و ميهن داشتند. در اين دفاع زن و مرد در كنار هم بودند و جنگ براي آنها مثل زندگي كردن بود. فيلمنامه خاك سرخ را مسعود بهبهاني‌نيا نوشت. فيلمنامه‌نويسي كه اصول و مباني نوشتن براي تلويزيون را بخوبي مي‌شناسد و مي‌داند كه بايد شخصيت‌هاي اصلي را چگونه در مسير قصه قرار دهد تا آنها بتوانند مخاطب را با خود همراه كنند. خاك سرخ داستان دختر جواني به نام ليلا بود كه براي پيدا كردن خانواده اصلي خود راهي خرمشهر مي‌شد. اما او بدترين زمان را براي اين يافتن انتخاب كرده بود. جنگ آغاز شده بود و خرمشهر در محاصره عراقي‌ها بود، عراقي‌هايي كه هر روز يك خانه يا محله را به تسخير خود درمي‌آوردند. ليالي، مادر ليلا كه از بازگشت دختر خود باخبر شده بود بي‌صبرانه متظر بازگشت او بود. او مي‌دانست ليلا برخواهد گشت. ليلا در كوچه‌ها و خيابان‌هاي خرمشهر آواره بود و شاهدي بود براي يك جنگ نابرابر. ليلا شاهد بود و ليالي منتظر بازگشت. اين دو استعاره را حاتمي‌كيا به زيبايي در كنار هم گذاشته بود تا هنر خود را براي سقوط شهري كه همه ايرانيان آن را دوست داشتند به نمايش بگذارد. خاك سرخ را به جرات مي‌توان يكي از آثار ماندگار تاريخ تلويزيون ايران دانست. اين سريال يك سند تاريخي از مقاومت و سقوط يكي از مهم‌ترين شهرهاي ايران در زمان جنگ است.سال‌هاي دفاع مقدس و جنگي كه عراق دوره صدام عليه ايران به راه انداخت هميشه براي تلويزيون اهميت داشته و دارد. جنگ كه ادامه پيدا كرد، مستندسازان زيادي دوربين به دست گرفتند و به جبهه‌ها رفتند تا اتفاقات جنگ را بي‌واسطه ثبت كنند و آنها را براي مردم به نمايش بگذارند و بهترين مكان براي نمايش اين آثار تلويزيون بودتنوع شخصيت‌هايي كه در جنگ حضور داشتندجنگ ايران و عراق باعث شد تا بسيج مردمي در ايران شكل گيرد. در اين بسيج همه مردم ايران مشاركت داشتند از تحصيلكرده و كم سواد و بيسواد بگير تا شهري و روستايي و شاغل و بيكار و....هر كدام از اين آدم‌ها مي‌توانند، يك درام را شكل بدهند. بسياري از اين شخصيت‌ها در بعد از جنگ در فيلم‌هاي سينمايي ديده شدند.حتي در همين اواخر سينماگران بر آن شدند تا حاشيه‌اي‌ترين افراد حاضر در جنگ را در سينما تصويري كنند. فيلم‌هاي اخراجي‌ها براساس زندگي و حضور همين افراد در جنگ ساخته شد. اما تلويزيون در اين مدت تلاش كرد كه ذره‌بين جستجوي خود را قوي‌تر كند و آدم‌هايي را در جنگ ببيند كه نقش‌هاي اصلي را در جنگ ايفا مي‌كردند. آنها فرماندهاني بودند كه با راهنمايي سربازان، پيروزي را در جنگ رقم مي‌زدند. پزشكان را از شخصيت‌هاي مهم جنگ مي‌توان به شمار آورد. آنها در جنگ حضور مداوم داشتند. سريال «رقص پرواز» را احمد مرادپور با موضوع حضور پزشكان در جنگ ساخت. سريالي كه با محور قرار دادن پزشكي به نام ياوري با بازي درخشان مهدي هاشمي نشان داد كه جامعه پزشكي در زمان جنگ مانند رزمنده‌هاي خط مقدم جبهه وظيفه‌اي سنگين به عهده داشتند. رقص پرواز با ارائه تصويري واقعي از جنگ با استقبال مردم روبه‌رو شد.همين توجه مردم به مقوله حضور پزشكان در جنگ باعث شد تا شبكه يك سيما سريال «شب هزار و يكم» را در دستور ساخت بگذارد. اين سريال سال گذشته از شبكه يك پخش شد. شب هزار و يكم نشان داد كه آدم‌هايي كه در جنگ حضور داشتند و اكنون مانند ديگر مردم در شهرهاي مختلف زندگي مي‌كنند، اهميت دارند. شب هزار و يكم، داستان پزشكاني بود كه خاطرات زيادي از جنگ دارند. آنها حوادث مختلفي را به چشم ديده‌اند و سرنوشت بسياري از آدمها را تغيير داده‌اند. شب هزار و يكم به‌واسطه دختري كه در جستجوي هويت خود در زمان جنگ بود از امروز به ديروز مي‌رفت و سال‌هاي جنگ را مرور مي‌كرد.اما انگار موضوع پزشكان در جنگ، موضوعي جذاب براي كارگردانان و نويسندگان تلويزيون است. چون بيژن بيرنگ، كارگردان و تهيه‌كننده قديمي تلويزيون هم اين سوژه را براي اولين سريالي كه كارگرداني مي‌كند انتخاب كرد. اين سريال «همچون سرو» نام دارد و بزودي پخش آن از شبكه 2 سيما آغاز مي‌شود. همچون سرو داستان پزشك خانمي است كه براي طبابت به اردوگاه جنگي مي‌آيد اما فرمانده اردوگاه نمي‌تواند حضور يك زن در جنگ را تحمل كند. او مي‌خواهد اين خانم دكتر را به پشت جبهه برگرداند اما عواملي باعث مي‌شود كه اين اتفاق نيفتد. در ادامه بين فرمانده جنگ و خانم دكتر روابطي عاطفي و انساني شكل مي‌گيرد. آنها در جنگ ياد مي‌گيرند كه عشق را تجربه كنند. در سال‌هايي كه سينماي دفاع مقدس گاهي روزهاي خوب و گاهي روزهاي متوسط را پشت سر مي‌گذارد و اكثر فيلمسازان دفاع مقدس ترجيح مي‌دهند ژانرهاي ديگر سينما را تجربه كنند، تلويزيون همچنان به كشف سوژه‌هايي فكر مي‌كند كه در زمان جنگ اتفاق افتاد است و نبايد فراموش شود. با همين هدف، گروه دفاع مقدس در مركز سيما فيلم شكل گرفت. كارگردانان زيادي براي فعاليت در اين گروه دعوت به كار شدند و تله فيلم‌هايي با موضوع جنگ در سيما فيلم توليد شد و مي‌شود. اما در كنار اين تله فيلم‌ها، كارگرداناني نيز به كار دعوت مي‌شوند كه جنگ را از منظري ديگر مي‌بينند. كيومرث پوراحمد با ساخت فيلم اتوبوس شب در مركز سيما فيلم نوجوانان را در جنگ نشان داد و تصويري متفاوت از مردم عراق را به نمايش گذاشت؛ بعثي‌هايي كه جنگ ايران و عراق بر پايه حضور آنها دوام يافت و مردم شيعه كه تمايلي به جنگيدن نداشتند اما صدام آنها را مجبور به جنگ مي‌كرد.در ادامه همين نگاه به جنگ، مسعود نقاش‌زاده فيلم «كودك و فرشته» را با موضوع كودكان و نوجوانان در جنگ و مقاومت مردم خرمشهر ساخت. اما با نگاهي به توليدات شبكه‌هاي مختلف سيما مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه پرداختن به موضوع جنگ براي تلويزيون اهميت ويژه‌اي دارد. يكي از اين موضوعات پرداختن به زندگي فرماندهان جنگ است. تاكنون بارها شنيده شده است كه كارگردانان مطرح سينما تصميم دارند كه از زندگي فرماندهاني مانند شهيد چمران، شهيد همت، شهيد باكري و.... سريال يا فيلم بسازند اما تاكنون زندگي 2 شهيد تبديل به سريال شده است. يكي از اين سريال‌ها چند سال پيش درباره زندگي شهيد شيرودي ساخته شد و ديگري سال گذشته با موضوع زندگي شهيد عباس بابايي مقابل دوربين رفت. اين سريال شوق پرواز نام دارد و يدالله صمدي آن را كارگرداني كرده است. شهاب حسيني در اين سريال نقش شهيد بابايي را بازي مي‌كند.اكنون كه به فرماندهان جنگ و پزشكان رزمنده پرداختيم بد نيست اشاره‌اي هم داشته باشيم به سريال «در چشم باد» ساخته مسعود جعفري‌جوزاني كه فصل سوم خود را به جنگ ايران و عراق اختصاص داد و خرمشهر و مقاومت مردم اين شهر را به تصوير كشيد. در سريال در چشم باد هم پزشكي مبارز و دنيا ديده بعد از گذر از كشورها و مراحل مختلف زندگي به جنگ ايران و عراق مي‌رسيد و مي‌ديد كه اصول اين جنگ با تمام جنگ‌هاي دنيا متفاوت است و حتي نوع مبارزه رزمندگان آن هم با نوع مبارزات ديگري كه در ايران شكل گرفته بود تفاوت‌هاي بنيادي دارد و مبارزان جنگ و دفاع مقدس را حتي نبايد با مبارزيني كه در جنگ جهاني دوم تا جايي كه در توان داشتند از وطن دفاع كردند، مقايسه كرد.بازگشت به دوران جنگ با عبور از زمان حال مدتي است كه در سريال‌هاي تلويزيوني بيشتر شده است. 2 سال پيش محمدمهدي عسگرپور، سريال گل‌هاي گرمسيري را با موضوع جنگ و مقاومت مردم ايران در برابر دشمن ساخت. او آدم‌هاي امروز را وادار كرد تا به گذشته بروند و شاهدي بر اتفاقات سال‌هاي جنگ باشند و جوان‌هايي را ببينند كه آن سال‌ها از تمام خواست‌هاي خود مي‌گذشتند تا از وطن و باورهاي مذهبي و شخصي خود محافظت كنند.بزودي پخش سريال «خانه بي‌پرنده» از شبكه تهران آغاز مي‌شود. اين سريال را كاظم معصومي كارگرداني كرده است. داستان آن درباره دختري است كه بازمانده جنگ است و اكنون مي‌خواهد درباره آن سال‌ها بيشتر بداند.اين روش بازنمايي سال‌هاي دفاع مقدس هر چند تكراري به نظر مي‌رسد اما مي‌تواند تاثيرگذارترين روش داستان‌پردازي درباره گذشته باشد. اما اين تاثيرگذاري زماني بيشتر مي‌شود كه نويسنده و كارگردان از زاويه‌اي جديدتر به اين نوع روايت نگاه كنند و به موضوع نزديك شوند.كارگردانان جوان و روايتي تازه از جنگتوليد سريال‌هاي جنگي در تلويزيون ادامه دارد. هرچه از دوران دفاع مقدس بيشتر فاصله مي‌گيريم، نگاه به آن دوران بيشتر عوض مي‌شود و انگيزه آدم‌هايي كه در جنگ حضور داشته‌اند براي نسل جوان و حتي ميانسال جالب‌تر مي‌شود. آنها مي‌خواهند با آثارشان نشان دهند كه چه انگيزه‌اي باعث شده بود تا جوانان گذشته به ميدان جنگ بروند و مبارزه با دشمن را بر خانه نشستن ترجيح دهند. سال‌هاي جنگ براي كارگردانان امروز از منظرهاي مختلف مي‌تواند روايت شود. حميد نعمت‌الله كه اين روزها مشغول ساخت سريال وضعيت سفيد براي شبكه 3 سيما است، در اولين سريال تلويزيوني خود سال‌هايي را به تصوير مي‌كشد كه تهران هر لحظه از طرف موشكهاي صدام تهديد مي‌شد. او درباره انگيزه ساخت خود از اين سريال مي‌گويد: من هم مثل بقيه مردم تهران آن روزها را به ياد دارم و مي‌دانم كه مردم در آن روز و شبها چه‌ها كشيدند، به همين دليل تصميم گرفتم دغدغه‌هاي آن دوران مردم را در يك سريال تلويزيوني به تصوير بكشم.وضعيت سفيد داستان يك خانواده بزرگ تهراني است كه در اوج موشك باران تهران به باغ مادرشان در ساوه پناه مي‌برند. زندگي جمعي آنها باعث مي‌شود اختلافات بيشتر خود را نشان دهند اما به مرور آنها مي‌آموزند كه مي‌توانند يكديگر را ببخشند و در فضايي دوستانه‌تر زندگي كنند. فيلمنامه اين سريال را حميد نعمت‌الله با همكاري هادي مقدم دوست نوشته است.اين مجموعه 30 بازيگر اصلي دارد كه برخي از آنها عبارتند از: عرفان ابراهيمي(رضا)، ستاره اسكندري(سهيلا)، مونا احمدي (شيرين)، افسانه بايگان(محترم)، حسن پورشيرازي (بيژن)، افسانه چهره‌آزاد (سيما)، سيما خزرآبادي (شهناز)، اميرحسين رستمي (فراز)، اسماعيل سلطانيان (بهرام)، علي سليماني (بهزاد)، فرهاد شريفي (همايون)، مهين شهابي (احترام)، مهنوش شهباززاده (همدم)، امير كاظمي (شهروز)، سهيلا گلستاني(منيژه)، پوراندخت مهيمن (افتخار)، آشا مهرابي (مهناز)، اصغر نقي‌زاده (عباس)، يونس كفاشيان(امير) و...عليرضا بذرافشان هم كه تاكنون تله‌فيلم‌هايي مانند لرزش زندگي، تنگنا و انتقال را براي تلويزيون كارگرداني كرده است اين روزها مشغول ساخت سريال «نابرده رنج» براي شبكه 3 است. اين سريال داستان جواني به نام اسد است كه نقشه گنجي را مي‌يابد. او براي يافتن گنج راهي سفر مي‌شود اما اين سفر به جبهه و جنگ منتهي مي‌شود. مخاطبان نابرده رنج در ادامه سفر اسد با اتفاقات و آدم‌هايي كه در جنگ براي حفظ ميهن جنگيده‌اند آشنا مي‌شوند.كامبيز ديرباز در اين سريال نقش اسد را بازي مي‌كند. سياوش طهمورث، سام درخشاني، ثريا قاسمي، مينا جعفرزاده، سحر دولتشاهي، ميلاد كي‌مرام، صدرالدين حجازي، طوفان مهرداديان، محمود رضايي، افشين سنگ‌چاپ، فرشيد زارعي‌فرد، مصطفي اعلايي، سيما مطلبي، رضا كريمي و … ديگر بازيگران سريال نابرده رنج هستند.30 سال از آغاز جنگ عراق عليه ايران مي‌گذرد. شايد برخي بر اين باور باشند كه پرداختن به سال‌هاي جنگ ديگر لازم نيست. اما جنگ ايران و عراق باعث شد تا تاريخ 30 ساله انقلاب به‌گونه‌اي ديگر رقم بخورد. آنهايي كه به‌عنوان رزمنده در جنگ حضور داشتند، آنهايي كه به اسارت درآمدند، آنهايي كه جانباز شدند و همه آدمهايي كه جنگ را از نزديك يا دور لمس كردند خاطرات جنگ را فراموش نخواهند كرد. اين خاطرات در زندگي و تصميم‌گيري‌هاي آنها اثر مي‌گذارد بنابراين تا خاطرات جنگ در حافظه ملت ما هست بايد به جنگ پرداخت و بعد از آن هم بايد آيندگان با تصاويري كه مي‌بينند به يادآورند كه 8 سال مردم ايران مقاومت كردند تا نشان دهند وطن و اعتقادات خود را پاس مي‌دارند.نوشته : طاهره آشياني - جام جم تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 598]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن