تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حسـد ورزى به یکـدیگـر بپـرهیزیـد، زیـرا ریشه کفـر، حسـد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834769456




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ویژگی های هنری شهریار


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ویژگی های هنری شهریار
ویژگی های هنری شهریار
یکی از ویژگی‌های جالب هنری آثار شهریار اینست که وی علاوه بر اینکه با قدرت و هنرمندی کامل از کاخ پر عظمت نظم کلاسیک استفاده کرده است، همچنین از منبع فیاض و بی‌پایان و فولکلور و ادبیات خلقی توده‌ای بهره تام می‌گیرد و با این ترتیب در حقیقت به خزانه پایان‌ناپذیری دست یافته است و با جرات باید گفت که شهریار در آثار خود از امثال و حکم و سایر آثار فولکلوریک استفاده بسیار کامل کرده است و شاه اثر «حیدر بابا یه سلام» شاعر بهترین نمونه این پندار است.از آن جمله:گؤز یاشینا باخان اوْلسا قان آخمازاگر به اشک مظلومین نظر( دقت ) بشود خونریزی نخواهد شد اینسان اوْلان خنجر بئلینه تاخمازانسان حقیقی که قمه و غدّاره نمی‌بندد اما حیف کور توتدوغون بوراخمازاما حیف کور چیزی را که گرفت رها نمی‌کندیا اینکه:بیلسینلر کی آدام گئدر آد قالارهر شخصی رفتنی ست فقط نامی بر جای می‌ماند یاخشی پیس‌دن آغیزدا بیر داد قالاراز خوب و بد فقط مزه‌ای در مذاق‌ها می‌ماندتمام این امثال و حکم حکیمانه را شهریار از سخنان خلق و گفته‌های پدران برگزیده است. همچنین در آثار فارسی شهریار به امثال و حکم زیادی برخورد می‌نمائیم.از آن جمله:شهریارا مرگ اگر خواهی برو گیلان همی خوش آمدی و گل آوردی و صفا کردی صد شهر خرابست کم از یک ده معمور چنانکه باطن هر کس ز ظاهرش پیداست دُم خروس من آخر عیان ز زیر عباست گناه آینه نبود که جمله عیب تراستاز این قبیل ده‌ها مصراع دیگر می‌توان ذکر کرد که شهریار همه این امثال و حکم ها را از خزینه توده‌های خلق گرفته و به رشته نظم درآورده است.برای سنجش هنرمندی شهریار در اشعار وی به قافیه‌پردازی نیز باید دقت برسانیم. شاعر در انتخاب ردیف و قافیه به قدری ماهر و مجرّب است که این حس انتخاب به اشعار وی مزیت خاص و یک آهنگ دلنشین موسیقی می‌بخشد. ردیف و قافیه‌های داخلی به شعر شهریار یک طراوت و زیبائی و آهنگ مخصوصی می‌دهد و آنها را به وسیله گوش مستقیما به مغز می‌رساند و روح را متأثر می‌سازد مثلا به قافیه‌های داخلی این بیت دقت بکنیم:با چون منی نازک خیال ابرو کشیدن از ملالزشت است ای وحشی غزال اما چه زیبا می‌کنیدر این بیت خیال، ملال و غزال قافیه های داخلی است،  زشت و زیبا نیز تضاد دلچسبی را تشکیل می‌دهند. ملاحظه می‌نمائید که هر فرم و [هم] مضمون و آهنگ این بیت تا چه اندازه مطبوع و دلنشین و هنرمندانه است و از طرفی در یک بیت تا چه اندازه از وسائل هنری بدیع استفاده شایان گردیده است.اما قوافی مقید را شهریار بیشتر در اثر «حیدر بابا یه سلام» به کار برده است و می‌توان گفت که اکثر مصراع‌های این اثر دارای قافیه‌های مقید می‌باشد.برای نمونه:حیدربابا، دونیا یالان دونیادیرحیدربابا، دنیا دنیای ناپایداری استسلیمان‌دان نوحدان قالان دونیادیردنیائی است که از نوح و سلیمان باقی مانده استاوغول دوغوب درده سالان دونیادیردنیائی است که مرد می‌زاید و گرفتار دردش می‌سازددر اسن بندها «یالان»، «قالان» و «سالان» قوافی مقید هستند. تعداد این مثال‌ها را به قدر دلخواه می‌توان افزود. به طور کلّی شاعر در انتخاب ردیف و قافیه مهارت و قدرت عجیبی را مالک است.تحلیل اوزان شعری فارسی نیز بحثی بسیار طولانی است . همین قدر به اختصار می‌توان گفت که شهریار نیز مانند هنرمندان ممتاز و برجسته نظم فارسی به انتخاب اوزان مناسب با مضمون اهمیت خاصی مبذول داشته و در کلیه بحرهای اوزان عروض و هم‌چنین در وزن هجا شعر گفته است.درباره مکاتب ادبی و تتبعات خود شهریار، مقدمه جلد سوم و چهارم آثار چاپ شده‌اش گواه بارز این مدعا می‌باشد. شهریار در اینجا به عنوان یک تئوریسین ادبیات معاصر جهانی عرض اندام می‌کند و خواننده پس از آشنائی با این نوشته‌ها و آثار نظری وی متوجه می‌شود که در برابر او شاعری قرار دارد که نه تنها از یک قریحه سرشار ادبی برخوردار است، بلکه با دانشمندی سروکار دارد که برای اعتلاء ارزش هنری خود مطالعات عمیقی نیز در انواع گوناگون مکاتب ادبی موجود در مقیاس جهان نموده، دانسته و سنجیده مکتب ادبی ویژه خود را به نام «مکتب شهریار» به وجود آورده است. بخش ادبیات تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 353]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن