تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805367075




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امام و نظام فکری حوزه


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: امام و نظام فکری حوزه
امام خمینی, نظام فکری حوزه
جایگاه اندیشه های امام خمینی(ره) در نظام فكری و آموزشی حوزه علمیه قم1. در تاریخ حوزه علمیه مشهور است كه هرگاه یك فقیه مؤسس یا فیلسوف مكتب سازی، به ظهور می رسید تا سالیان درازی دراطراف آن اندیشه، فكر، تألیف و نقد صورت می گرفت به طور نمونه، ظهور شیخ طوسی در فقه، ملاصدرا در فلسفه، وحید بهبهانی دراصول از زمره این دانشمندان خوش اقبال بوده اند.2. این روند بسیارمبارك اگر چه مورد انتقاداتی قرار گرفته است اما، آثار پر بركتی را برای استحكام و غنای اندیشه حوزوی به وجود آورده است به طوری كه امروزه ما بر سر سفره آنها نشسته و ارتزاق می كنیم. به طوری كه در مكتب وحید ما هنوزسر سفره رسائل شیخ، قوانین میرزا و كفایه آخوند هستیم.3. به طور قطع، با ظهور امام خمینی(ره) ما شاهد ظهور مكتب فقه حكومتی و نظام فقهی پاسخ گو در عرصه های سیاسی و اجتماعی هستیم كه تا پیش از در این حد مسبوق به سابقه نبوده است. فقهی بر پایه حكومت فقیه، اسلامی بر پایه فهم همه جانبه.به چند جمله از امام خمینی توجه كنیم:«مهم شناخت درست حکومت و جامعه است که براساس آن نظام اسلامی بتواند به نفع مسلمانان برنامه ریزی کند که وحدت رویه و عمل ضروری است و همین جا است که اجتهاد مصطلح در حوزه ها کافی نمی باشد، بلکه یک فرد اگر عالم در علوم معهود حوزه ها هم باشد ولی نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد و یا نتواند افراد صالح و مفید را از افراد ناصالح تشخیص دهد و به طور کلی در زمینه اجتماعی و سیاسی فاقد بینش صحیح و قدرت تصمیم گیری باشد، این فرد در مسایل اجتماعی و حکومتی مجتهد نیست و نمی تواند زمام جامعه را بدست گیرد»(1)4. شناخت تئوری ولایت فقیه فهم بالایی می‌خواهد و ولایت فقیه یك مسئله سیاسی نیست، بلكه یك مساله معرفتی و هویتی است و اصلاً ولایت فقیه تجلی یك معرفت هماهنگ است5. مواجهه با این اندیشه، در كل نظام حوزه در طول این 31 سال بسیار قابل ملاحظه است. نوع مواجهه و برخورد حوزویان به این اندیشه و نظام جدید معرفتی در فقه در چند دسته قابل تقسیم است.اول: بی تفاوت ها: كسانی كه همچنان مسیر فقه فرددی را بر اساس سیره سلف ادامه می دهند و هیچ اعتنایی به اندیشه های امام خمینی ندارند.دوم: جریانی كه اندیشه امام را در عرض سایر اندیشه های فقهی می دانند و با تأكید بر واژه "فقه پویا" درصدند تا اندیشه امام را از كل جریان حوزه جدا كنند و با تأثیر پذیری از مدرنیته و افكار روشنفكری سعی در تحریف افكار امام(ره) دارند.سوم: گروهی كه فقط به توصیه اكتفا می كنند و مهمترین وظیفه خود را در مقابل اندیشه امام(ره) مطالعه شخصی كتب اخلاقی یا سخنرانی های عمومی ایشان است.چهارم: افرادی است كه معتقدند امام دارای اندیشه های نوین فقهی است اما به علل مختلفی، انگیزه برای طرح این اندیشه ها در كلاس های درسی خود ندارند و بیشتر در پژوهش های خود اشاره ای به امام(ره) دارند.پنجم: در مقابل این چهار گروه، كسانی هستند كه علاوه بر اینكه معتقدند امام (ره) تحول نوینی را ایجاد كرده است، معتقدند كه اندیشه های ایشان می بایست محور دروس خارج فقه قرار گیرد و براساس رویكرد ایشان، طرح جدیدی مبتنی بر ریشه های اصیل حوزوی در انداخت و برنامه عملی مدیریت جامعه مبتنی بر نظام ولایت فقیه را از فقه، استنباط و استخراج نمود و برای همه سازمانها و نهادهای حكومتی، فرهنگی و اقتصادی برنامه عملیاتی ارائه نمود. --------------------------------------------------------------------------------نویسنده: سید مهدی موسوی، گروه حوزه علمیه تبیانتنظیم: رهنما، گروه حوزه علمیه تبیان-------------------------------------------------------------------------------- منابع:1. صحیفه نور، ص 47.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 317]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن