تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هرچیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821065095




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

میم مثل مهر؛ مثل مدرسه


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ميم مثل مهر؛ مثل مدرسهبچه ها به خصوص کودکان کلاس اولي براي آغاز سال تحصيلي جديد نيازهايي بيش از خريد کتاب ، کيف ، لباس، کفش .... دارند . علي رغم اينکه بسياري از بچه ها با شور و هيجان بسياري خواهان آغاز سال تحصيلي جديد هستند اما از طرف ديگر برخي از بچه ها نيز مشتاق روبرو شدن با اولين روز مدرسه نيستند . مدرسه براي کودکان با اعتماد به نفس ضعيف ، داراي مشکلات يادگيري ، و يا با عدم سلامت رواني، ‌يا وجود شرايط استرس زا در خانه مي تواند درگيريها  و گرفتاريهاي ويژه اي به همراه داشته باشد . وقتي والدين نگرانيهاي کودکانشان را درک کنند آماده کردن آنها قبل از مدرسه مي تواند سال تحصيلي خوبي براي کودک ، والدين و معلم رقم بزند.
اول مهر
بنابراين بعد از آنکه تصميم گرفتيد که فرزندتان به چه مدرسه اي برود، مرحله بعدي، آماده سازي فرزندتان براي حضور در اين فاز جديد از زندگي اش است. تحقيقات نشان مي دهد فرزندان والديني که فعاليتهاي روزانه مانند مطالعه  يا ورزش دارند، وضعيت بهتري در مدرسه خواهند داشت. همچنين حضور بچه ها در محيطهايي شبيه به مدرسه مي تواند در افزايش توانايي آنها در مدرسه موثر باشد. در ادامه اين يادداشت به نکاتي اشاره مي کنيم که به شما کمک خواهد کرد فرزندتان را براي مدرسه رفتن آماده کنيد:الف - قبل از شروع مدرسهايجاد آمادگي ذهني در کودک -  سعي کنيد قبل از شروع سال تحصيلي ذهن کودکتان را نسبت به مدرسه، درس، مشق نوشتن و معلم آماده کنيد. به طوري که با تعريف و تمجيد واقعي و منطبق بر واقعيت از مدرسه و معلمان شور و اشتياق مدرسه رفتن را در کودک ايجاد نماييد. -  به او اطمينان دهيد معلمش مهربان است و او را حمايت خواهد کرد.- خاطرات و تجارب مثبت ، شاد و جالب خود را با معلم هاي دوره ابتدايي با کودک خود در ميان بگذاريد.علي رغم اينکه بسياري از بچه ها با شور و هيجان بسياري خواهان آغاز سال تحصيلي جديد هستند اما از طرف ديگر برخي از بچه ها نيز مشتاق روبرو شدن با اولين روز مدرسه نيستند - سعي کنيد با علاقه و اشتياق زياد در باره آنچه که او در مدرسه خواهد آموخت مثل خواندن، نوشتن، حساب کردن، شمردن، نقاشي، ورزش کردن و ... حرف بزنيد و به اين ترتيب در وجود او ايجاد انگيزه کنيد. - با کتاب خواندن براي کودک و هديه دادن کتاب داستان به کودک علاقه او را به يادگيري خواندن و با سواد شدن افزايش دهيد.-  در روش هاي تربيتي خود به گونه اي عمل کنيد ، به شيوه اي سخن بگوييد ، با کساني رفت و آمد کنيد و الگوهايي ارائه دهيد که ناخود آگاه براي کودک انگيزه يادگيري و رفتن به مدرسه ايجاد شود.-  از کم اهميت جلوه دادن ارزش تحصيل و کسب دانش حتي در قالب طنز و شوخي جدا خودداري کنيد. اگر بي دليل نگران ترس کودک خود از مدرسه باشيد در واقع اين ترس را به کودک خود القا کرده و به او مي فهمانيد که مدرسه جاي ترسناکي است. از ترساندن کودک و ايجاد رعب و وحشت وترس از معلم (مثل اگر بچه خوبي نباشي به معلم مي گويم تو را در کلاس زنداني کند ) جدا خودداري کنيد.فرستادن کودک به پيش دبستاني و مهد کودک- معمولا بچه هايي که قبلا تجربه رفتن به مهد کودک و پيش دبستاني را دارند آمادگي بيشتري براي رفتن به مدرسه دارند به خصوص که بسياري از مهارت ها و مفاهيم مورد نياز را در دوره پيش دبستاني مي آموزند، در نتيجه موفقيت بيشتري در دوره دبستان خواهند داشت.
تخته کلاس
- با فرزندتان به بازديد از مدرسه بپردازيد به گونه اي که فرزندتان با حياط مدرسه، آب سردکن، دستشويي و سرويسهاي بهداشتي، کلاسهاي درس و ... آشنا شود. همچنين هنگامي که بچه هاي ديگر در حياط مدرسه هستند به همراه فرزندتان داخل مدرسه برويد تا با سر و صداهاي داخل مدرسه  و دانش آموزاني که از نظر اندام درشت تر هستند آشنايي و سازگاري پيدا کند.- در حضور فرزندتان با معلم او ملاقات داشته باشيد و ضمن اين آشنايي اوليه ذهنيت درستي از تعداد دانش آموزاني که در کلاس خواهند بود به فرزندتان ارايه دهيد.محل هاي خاص موجود در مدرسه مانند اتاق بهداشت، آبدار خانه، اتاق سمعي و بصري، آزمايشگاهها و ... را به کودکتان نشان دهيد تا در صورت نياز به آنها مراجعه داشته باشد و مشکل احتمالي خود را حل کند. از او بخواهيد(البته در چند روز قبل از شروع مدرسه) کفش ها، لباسها، و روپوش خود را چک کند تا ايرادات احتمالي آنها مشخص شود. مطمئن شويد که تمام لوازم جانبي مورد نياز براي فرزندتان مانند روپوش نقاشي، کلاه، کيف و ... را تهيه کند.- در صورت امکان پيش از شروع مدرسه با چند نفراز همکلاسي هاي آتي فرزندتان قرار ملاقات و آشنايي ترتيب دهيد تا فرزندتان راحت تر و بهتر با اين شرايط کنار بيايد.- مقررات اصلي مدرسه مانند بلند کردن دست براي اجازه گرفتن، اجازه گرفتن براي رفتن به دستشويي و يا آب خوردن، به طور دقيق  و کامل گوش دادن به صحبتهاي معلم و مسئولين مدرسه و ... را براي فرزندتان شرح و توضيح دهيد.از کم اهميت جلوه دادن ارزش تحصيل و کسب دانش حتي در قالب طنز و شوخي جدا خودداري کنيدچنانچه قرار است فرزند شما نهار را در مدرسه ميل کند طرز استفاده از ظرف غذا و باز و بسته کردن درب ظرف نهار و حتي طريقه اي که مي تواند غذاي خود را گرم کند به او بياموزيد. تا حد امکان علاقه و حمايت عاطفي خود را براي فرزندتان علني کنيد. خود را در مواجه با شروع ايام مدرسه و سرکلاس رفتن فرزندتان بسيار علاقمند و شگفت زده نشان دهيد.ب- در طي چندين هفته اول هنگام بازگشايي مدارس فرزند شما به توجه، علاقه و حمايت عاطفي وافري از جانب شما محتاج است. با انجام کارهاي زير مي توانيد چند هفته اول را به سهولت و بدون مشکل خاصي سپري کنيد:- فرزندتان را به موقع از خواب بيدار کنيد. دير رسيدن به مدرسه مي تواند سبب عصبانيت و احساس ناراحتي و حتي اضطراب و استرس در فرزندتان گردد. سعي کنيد اوقات پس از مدرسه را به اوقاتي رويايي و دلچسب براي او تبديل کنيد. ممکن است کودک شما بخواهد اتفاقات هر روز را به طور کامل و با آب وتاب بيشتر بازگو کند و يا ترجيح دهد به هيچ وجه از اتفاقات مذکور چيزي نگويد . در هر حال صبور باشيد و به عکس العمل فرزندتان به اين تجربه جديد احترام بگذاريد. اگر به فرزندتان نشان دهيد که شما معتقديد او مي تواند در مدرسه مديريت خوبي  از خود ارايه دهد اين موضوع در او به يک باور خواهد رسيد و تاثير مثبتي بر عزت نفس او خواهد داشت- بعد از اتمام مدرسه احتمالا کودکتان گرسنه است ممکن است بخواهد از يک شام کامل و طبيعي صرفنظر کند و به يک ميان وعده اکتفا کند. ممکن است در هفته هاي اول فرزند شما خسته و بداخلاق باشد به ويژه در روزهاي گرم. در اين صورت بهتر است سعي کنيد برنامه خواب شبانه روزي منظمي براي او برنامه ريزي کنيد و توقعات زياد و زودهنگام نداشته باشيد.
تغذيه مدرسه
- اگر کودک شما شاد است و از بودن در مدرسه لذت مي برد شما شاهد يک موفقيت بزرگ هستيد. بقيه خواسته هاي شما در ادامه و به تدريج برآورده خواهد شد. اگر کودک شما سر به سر ديگران مي گذارد و يا گردن کشي مي کند و نمي تواند آرام بگيرد با معلم او صحبت کنيد.- اگر به فرزندتان نشان دهيد که شما معتقديد او مي تواند در مدرسه مديريت خوبي  از خود ارايه دهد اين موضوع در او به يک باور خواهد رسيد و تاثير مثبتي بر عزت نفس او خواهد داشت. نگذاريد فرزندتان از تمام نگراني هاي شما باخبر شود. در ضمن شما مي توانيد يک دوست خوب در امر تحصيل فرزندتان باشيد مثلا با انجام مطالعه در حضور او مشوق خوبي براي درس خواندن او باشيد.- با او درباره ي مدرسه حرف بزنيد. نظر آموزگارش را در اين زمينه جويا شويد. سعي کنيد بفهميد که آيا کودک تان با درس ها و تکاليف جديد مشکل دارد؟ آيا به تازگي مشکل ديداري يا شنيداري پيدا کرده است؟ به جز اين، شما بايد از نزديک برخورد و ارتباط کودک تان با ديگر بچه ها و بزرگترها را زير نظر بگيريد و ببيند که آيا تغيير رفتار  دارد يا نه؟گاهي دليل بي علاقگي کودک به مدرسه اين است که احساس مي کند وجود او در خانه بيشتر لازم است تا در مدرسه. اين احساس، به تنش ها و افسردگي هاي والدين، يا مسائلي از اين دست که خانواده را تحت تاثير قرار مي دهد، ارتباط دارد. اگر علت اين باشد، بايد به دنبال حل مشکلات خانواده باشيم. گروه خانواده و زندگي سايت تبيان- مريم عطاريان کاربران محترم مي توانند سخنراني استاد دهنوي با موضوع كودكم براي رفتن به مدرسه دير آماده ميشود! را از بانک صوتي دانلود کنند. 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 392]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن