واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: بازي هاي ترسناك از جمله ديگر بازي هايي بودند كه در دهه 80 ميلادي به بازار آمدند. به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات فارس، يكي از اولين بازي هاي ترسناك و ماجراجويانه، Haunted House بود كه در سال 1981 عرضه شد. اين بازي توجه عموم را به جذابيت استفاده از مولفه هاي ترسناك در بازي هاي ويديويي جلب كرد و نشان داد كه اين نوع بازي ها هم تا چه حد مي توانند با استقبال مواجه شوند. Sweet Home كه در سال 1989 عرضه شد از بسياري از امكانات مدرني كه در بازي هاي ويديويي آتي به كار گرفته شدند برخوردار بود، هر چند اين امكانات در حد اوليه بودند. اين بازي حاوي نبرد با مخلوقاتي ترسناك بود كه براي غلبه بر هر يك بايد از روش منحصر به فردي استفاده مي شد. علاوه بر اين كاربر بايد برخي معماها را نيز در جريان اين بازي حل مي كرد. اين بازي كه توسط شركت Capcom طراحي و خلق شده بود، الهام بخش طراحي بازي موفق Resident Evil شد كه در سال 1996 اولين قسمت آن به بازار آمد. استقبال از نسخه هاي مختلف اين بازي باعث شد تا استفاده از آن گسترش يابد. در اين بازي براي آغاز فرايند آن دري باز مي شد و اين روند تا به آخر تكرار مي شد. استفاده از اين شيوه بعدها چندين بار مورد تقليد قرار گرفت. در سال 1992 بازي ديگري در ژانر ترسناك به نام Alone in the Dark عرضه شد. اين بازي ترسناك تركيبي از بازي هاي اكشن و ماجراجويي بود و در آن به جاي تاكيد بر نبرد و درگيري بر تحقيق و بررسي شرايط و ميدان بازي تاكيد شده بود. اين بازي از جمله اولين بازي هايي بود كه براي پيشبرد آن كاربر بايد به مغزش فشار مي آورد و بر روي نكات مستتر در جريان بازي تامل مي كرد. يكي از اولين تلاش ها براي شبيه سازي سناريوهاي سه بعدي در جريان اين بازي صورت گرفت. بدين منظور تصاوير چند بعدي با تصاوير پس زمينه دو بعدي تركيب شده بودند تا كاربر تصور كند در يك محيط سه بعدي در حال اجراي بازي است. اين بازي بعدها در طراحي بازي Resident Evil به طور گسترده مورد تقليد قرار گرفت. آخرين ژانر بازي كه در دهه 80 به وجود آمد، ژانر بازي شبيه سازي وسايل نقليه بود كه Battlezone محصول سال 1980 اولين بازي بود كه در اين زمينه به وجود آمد. سازندگان بازي تلاش زيادي به عمل اورده بودند تا محيط آن را سه بعدي كنند. Elite محصول سال 1984 ديگر بازي در اين زمينه بود كه توسط ديويد باربن و يان بل طراحي شده بود. در اين بازي تلاش شده بود در حد امكان و با استفاده از فناوري كه در آن زمان موجود بود، حركات وسايل نقليه شبيه سازي شود. اين بازي به پيشگام بازي هاي شبيه سازي پروازهاي فضايي در آينده مبدل شد. ** رايانه هاي بازي نمونه هاي اوليه رايانه هايي كه انجام بازي هاي ويديويي با استفاده از آنها ممكن بود، در سال هاي 1981 و 1982 ميلادي عرضه شدند. اين رايانه ها كه برخي از آنها براي ايرانيان نيز بسيار خاطره انگيز بودند Apple II و Commodore 64 بودند. توليد نخستين آن كه محصول شركت اپل بود از سال 1997 آغاز شد. رايانه دوم به سرعت وارد بازار ايران نيز شد و محبوبيت خارق العاده اي كسب كرد. البته چند شركت ديگر محصولاتي در اين زمينه عرضه كردند كه چندان مورد توجه قرار نگرفت. ZX81 ساخت Sinclair و ZX Spectrum از جمله ديگر رايانه هاي در دسترس بودند. ZX Spectrum بيشتر در انگليس بازار پيدا كرد و مورد توجه قرار گرفت. اما ديگر رايانه هايي كه از آنها نام برديم در آمريكا و ديگر بازارهاي جهاني مشهور شدند. البته در اين ميان به Atari 800 هم اشاره كرد كه مدتي بعد به بازار عرضه شد. اين رايانه ها به طور متوسط 15 سال بازار را در كنترل خود داشتند. بيشترين نرم افزارهاي بازي براي Apple II توليد شد. بايد توجه داشت كه رايانه ها در آن زمان 8 بيتي بودند و مجموع نرم افزارهاي عرضه شده براي Apple II به منظور انجام بازي هاي ويديويي از مرز 20 هزار نرم افزار گذشت. در سال 1984 بازار بازي هاي رايانه اي براي اولين بار، بازار بازي هاي كنسولي را پشت سر گذارد. علت آن بود كه كيفيت و توانايي هاي بازي هاي رايانه اي به سرعت پيشرفت كرده بود و با استفاده از حداكثر امكانات سخت افزاري موجود حس هيجان و ماجراجويي كاربران كاملا ارضاء مي شد. همچنين اجراي بازي ها با استفاده از رايانه ها كه زماني بسيار دشوار بود هم اكنون ساده تر شده و با استفاده از چند دكمه ممكن بود. تک محفل دات کام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 249]