تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):رستگـار نمی شوند مـردمـى که خشنـودى مخلـوق را در مقـابل غضب ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826638999




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تجربه لذت‌بخش یک سفر احساسی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تجربه لذت‌بخش يک سفر احساسي
لئوناردو دي‌کاپريو
لئوناردو دي‌کاپريو پس از نقش‌آفريني قابل توجهش در «شاتر آيلند» اسکورسيزي، با «سرآغاز» نشان مي‌دهد که به چه جايگاهي در بازيگري رسيده است. چهره رمانتيکش در سال‌هاي اوليه ورودش به سينما حالا جاي خود را به سيمايي مردانه و جدي داده که مي‌تواند نقش‌هايي دشوار را به بهترين شکل بر پرده سينما مجسم کند. لئوناردو دي‌کاپريو با انتخاب‌هايي که در اين سال‌ها کرده نشان داده که علاقه‌اي ندارد که يک «برند» تجاري در محصولات هاليوودي باشد. 4همکاري پياپي با مارتين اسکورسيزي، پرسوناي بازيگري او را تغيير داده و فيلم تازه کريستوفر نولان مي‌تواند سرآغازي ديگر در کارنامه پربار اين سال‌هايش باشد. دي‌کاپريو در فيلم سرآغاز نقش «کاب» را ايفا کرده؛ فردي که حرفه عجيبي دارد. کاب تخصصي‌اش سرقت اطلاعات مهم نهفته در ضمير ناخودآگاه انسان‌هاست. او اين کار را با نفوذ به روياهاي ديگران انجام مي‌دهد. چالش اصلي اما هنگامي آغاز مي‌شود که کاب ماموريت مي‌يابد خودش رويايي تازه خلق کند و آن را در ذهن فردي ديگر قراردهد! دي‌کاپريو مي‌گويد که با عينيت‌بخشيدن به اين کاراکتر چالش‌برانگيزترين حضور سينمايي‌اش را تجربه کرده است.سرآغاز، ساختار روايي متفاوتي دارد و نحوه رويکردش به مقوله رويا، آن را به لحاظ احساسي بسيار پيچيده کرده است. وقتي براي اولين‌بار فيلمنامه را خوانديد آن را به خوبي درک کرديد؟ مي‌دانستم که اين پروژه متعارفي نيست و زمان و انرژي زيادي صرف کردم تا با دنياي اثر آشنا شوم. براي درک بهتر سرآغاز علاوه بر اينکه چندين‌بار آن را خواندم مطالعات ديگري نيز داشتم. سرآغاز برايم حکم چالشي دشوار و در عين حال لذت‌بخش را داشت که در واقع کنش‌و واکنشي رو دررو با کريستوفر نولان محسوب مي‌شد. او سال‌ها به ايده‌اي که قصد ساختش را داشت فکر کرده و براساس آنچه در ذهنش بود فيلمنامه را به نگارش درآورده بود. بسياري از نکاتي که براي من گنگ و نامفهوم بود در ذهن نولان معنايي روشن داشت. به همين دليل توضيحاتش در طول کار بسيار راهگشا بود.نولان، مسيري که قرار بود در سرآغاز طي کنم را برايم مشخص کرد. برخلاف برخي کارگردان‌ها او از همان ابتدا مي‌دانست که دقيقا از کاراکتر من چه مي‌خواهد.بازي در سرآغاز مي‌تواند يک سرفصل تازه در مسير کاري شما باشد؛ تعبيري که ويليام فاکنر درباره خلاقيت به کار مي‌برد؛ يعني عرق‌ريزان روح که در جنس بازي‌تان مشهود است. قبول داريد که سرآغاز، دشوارترين فيلم‌تان تا به امروز است؟ اثري فراتر از همکاري‌هاي موفق‌تان با اسکورسيزي... در اين سال‌ها تجربه‌هاي درخشاني با اسکورسيزي داشته‌ام که به آنها افتخار مي‌کنم. اسکورسيزي جايگاه بازيگري مرا ارتقا بخشيد ولي اعتراف مي‌کنم که سر هيچ فيلمي به اندازه سرآغاز به لحاظ ذهني درگير نشدم. واقعا کار دشواري بود. درست به اندازه دشواري ماموريت کاراکتر کاب که نقش‌اش را بازي کردم؛ کسي که کارش دزديدن روياهاي ديگران است و اين‌بار بايد روياي تازه‌اي خلق کند و در ناخودآگاه طعمه‌اش قرار دهد.گويا براي نزديک شدن به چنين کاراکتري به تمهيدات ويژه‌اي روي‌آورده بوديد. متوجه بوديم که بايد فيلم شگفت‌انگيزي بسازيم. نولان بيش از هر چيزي به من کمک کرد تا پيش از اينکه مقابل دوربين بروم تصور دقيق و درستي از کاراکتر کاب و جايگاهش در متن فيلمنامه داشته باشم. رسيدن به اين درک خاص نيازمند تمرکز فوق‌العاده‌اي بود و اين اتفاق بايد قبل از شروع شدن فيلمبرداري، در ذهنم کليد مي‌خورد.اين اتفاق چگونه رخ داد؟ بيشتر از طريق صحبت کردن با نولان. ما بارها و بارها دوستانه کنار هم نشستيم و درباره جزئيات نقش و فيلمنامه حرف زديم. در اين گپ و گفت‌هاي صميمانه دريافتم که نولان مي‌خواهد يک فيلم بسيار سرگرم‌کننده بسازد که در عين حال هستي‌گرايانه هم باشد؛ يعني هم با روايت داستاني پرتعليق، تماشاگر را به هيجان بياورد و هم به مفاهيم سوررئال و انديشمندانه بپردازد. اين روزها در هاليوود به ندرت فيلمي ساخته مي‌شود که درک آن نياز به تفکر داشته باشد. از اين منظر سرآغاز موقعيت مغتنمي بود. چهره رمانتيکش در سال‌هاي اوليه ورودش به سينما حالا جاي خود را به سيمايي مردانه و جدي داده که مي‌تواند نقش‌هايي دشوار را به بهترين شکل بر پرده سينما مجسم کند. لئوناردو دي‌کاپريو با انتخاب‌هايي که در اين سال‌ها کرده نشان داده که علاقه‌اي ندارد که يک «برند» تجاري در محصولات هاليوودي باشد.نولان برايم توضيح داد که قصد دارد حالات مختلف ضمير ناخودآگاه انسان را واکاوي کند. نزديک به يک دهه به اين ايده فکر کرده و مطالعات گسترده‌اي هم درباره‌اش انجام داده بود. به همين دليل گاهي اوقات تصور مي‌کردم در حال صحبت با يک فيلسوف هستم! او با تسلط درباره مضاميني که در ذهن داشت توضيح مي‌داد اما مسئله اين بود که چطور مي‌خواهد اين مفاهيم را روي پرده بياورد و سينمايي کند!؟پاسخ اين سوالتان را چه زماني گرفتيد؟ هنگام فيلمبرداري؛ وقتي صحنه‌ها جلوي دوربين جان مي‌گرفتند. نولان وقتي روي صندلي کارگرداني نشست نشان داد که متفکر بودن کافي نيست و بايد فن‌سالار فوق‌العاده‌اي هم باشي. البته او قبلا اين توانايي را با فيلم‌هايي چون «يادآوري» و «شواليه‌تاريکي» اثبات کرده بود.شما در تجسم بخشيدن به روياهايي که در فيلم مي‌بينيم چقدر مشارکت داشتيد؟تا آنجايي که مربوط به تحليل روياها مي‌شد همه‌چيز را به نولان واگذار کردم. اينکه چطور قرار بود تاثير متقابل حالت‌هاي مختلف نيمه خودآگاه انسان در يک ساختار منسجم داستاني ترسيم شود، کار او بود. خودم را کاملا در اختيار کارگردان گذاشته بودم و نمي‌خواستم در اين امور وارد شوم چون برايم مسلم بود که او در به سرانجام رساندن روايت‌هاي پيچيده، استاد است. مي‌دانستم که نولان مي‌تواند به لحاظ احساسي اين تجربه را براي تماشاگر به شکلي‌گيرا و جذاب به تصوير بکشد. براي بازيگري مثل من باعث اطمينان خاطر است که بداند به کسي تکيه کرده که پيشينه درخشاني دارد و مي‌داند چگونه از پس فيلمي دشوار برآيد.تا آنجايي که به روياهاي خود من بازمي‌گردد، بايد بگويم زياد رويا بين نيستم. به نظرم، ما به طور آشکار همه چيز را در زندگي سرکوب مي‌کنيم حتي عقايد و باورهايمان را ! البته سرآغاز برايم فصل تازه‌اي بود. با طعنه و کنايه بايد بگويم من سر اين فيلم يک روياي فوق‌العاده داشتم... به ياد دارم که در استوديو همه کارهايي که در فيلم انجام داده بودم را فراموش کرده و به خود مي‌گفتم «يک دقيقه صبر کن، جزئيات اين رويا کاملا واقعي هستند و من مي‌توانم آن را خلق و ماهرانه مديريتش کنم» به شکلي فوق‌العاده سوررئال با روياي خودم بازي مي‌کردم. هنگام فيلمبرداري سرآغاز لحظه روياپردازي خودآگاه را تجربه کردم؛ لحظات شگفت‌انگيزي که در آن قدرت مبارزه کردن با مشکلاتم را مي‌يافتم.همين مسئله باعث مي‌شد احساس بسيار خوبي داشته باشم. پيش از سرآغاز هيچ دانشي در اين‌باره نداشتم، اين فيلم برايم هم آموزنده و هم سرگرم‌کننده بود! نولان مرا وارد دنيايي شگفت‌انگيز کرد. ما در کنار هم يک سفر احساسي حيرت‌انگيز خلق کرديم؛ سفر به هزارتوي پيچيده ذهن انسان. ترجمه : ناهيد پيشورتنظيم براي تبيان : مسعود عجمي





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 430]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن