تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ذكر زبان حمد و ثناء، ذكر نفس سختكوشى و تحمل رنج، ذكر روح بيم و اميد، ذكر دل صدق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812640594




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تایپوگرافی -


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: تایپوگرافی tasnim0 11 آبان 1388, 02:03 صفحه بالایی در حدود 402 روز بود که ایجاد و تا حدی غیر فعال شده بود حالا ادامه کار رو اینجا ادامه می دهیم دوستان همراهی کنند خواهشا تایپوگرافی عقیده بر این است طراحان وظیفه انتقال ذهنیات خود و پیام موضوع را در طرح‌هایشان بر تصویر و حروف قرار می‌دهند. اینک خط ، در روند تحولات جدید ، وظیفه خود را خوانایی و سهولت نگارش نمی‌داند و کم و بیش به فرمی زیبا تبدیل شده است که در درجه اول مفهوم نوشته را قبل از خوانده شدن ، بیان می‌کند. در این دوره با رواج تایپوگرافی که سعی در تقویت ویژگی بصری حروف و نزدیک کردن نوشته به تصویر دارد ، برخی آن را با "خط نگاره" ، "خط نگاری" ، " کالیگرافی" و "طراحی حروف" هم‌مسیر می‌دانند. در حالی که تایپوگرافی ، اثری گرافیکی است که حروف ساختار اصلی آن را تشکیل می‌دهد و از فونت‌های موجود با دخل و تصرفاتی که در آنها برای کشف ویژگی‌های بصری حروف انجام می‌شود ، استفاده می‌کند. اما طراحی حروف به معنای آنست که الفبایی را طراحی کنیم که قابلیت تایپ در موقعیت‌های گوناگون را داشته باشد. در حالی که تایپوگرافی هدف دیگری دارد ، برخلاف مسولیتی که در دنیای سنتی به خط واگذار شده بود تا با سهل‌ترین و خواناترین صورت ، مفهوم خود را بیان نماید و در نگاه اول محتوا و مفهوم فرم یکجا به بیننده و خواننده القا شود. اینک هنرمندان بدعت و شگفتی را به همراه زیبایی ، از اهداف مهم بصری تعیین کرده‌اند ، آنهم با سه اقدام مهم یعنی تغییر شکل در حروف (دفرماسیون) ، اغراق در حروف (اگزجریشن) و ساده‌سازی حروف (استیلزیشن) ، تا بتوانند زیبایی ، قدرت ارایه و روح تبلیغ‌گرای آن را بالا ببرند. اما این روند در بعضی مواقع تا جایی پیش می‌رود که مانند نقاشی ، به حروف بعنوان فرم محض نگاه شده است. شاید این دید در نقاشی مشکلی نداشته باشد ، اما هنرمند گرافیست در روند کاربردهای روزمره ، زیبایی را باسودمندی وگویایی ترکیب می‌کند تا بتواند ذائقه بصری انبوه مخاطبان خود را که اغلب شهروندان معمولی هستند ، تغییر و ارتقا دهد. در این صورت است که بیننده و مخاطب با مشارکت فعال خود در فهم و خواندن خط جدید ، تلاش می‌نماید و این یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تایپوگرافی در خط معاصر است. تحولات فرمی خط در ایران از سرلوحه‌های روزنامه‌ها شروع شد و خوشنویسان که در آن زمان عهده‌دار طراحی عنوان نشریات بودند ، به این مهم آگاهی داشتند که با باید برای طراحی عنوان ، زبان بصری جدیدی خلق نمود. آنها از خطهایی چون طغری و نستعلیق برای نوشتن عنوان‌ها استفاده کردند و در ترکیب و نوع اتصالات آنها تغییراتی دادند. البته در پیشینه خوشنویسی ایران نمونه‌هایی از این گونه تلاش را به وفور می‌توان در دوره‌های مختلف دید. تلاشی که برای ابداع شکل‌های نوین و کشف ظرفیت‌های بصری نوشتار انجام گرفته است و در آن خط و نقش به گونه‌ای هم‌ساز درهم می‌آمیزند. طراحی عنوان ، نوعی ویترین و نمایانگر فضا و روحیه مطلب است که امروزه کمتر به آن توجه می‌شود. از طرف دیگر ، شاید هدف اصلی تایپوگرافی ، سرعت بخشیدن به ارسال هرچه سریع‌تر پیام و برقراری ارتباط بصورت زبان بصری نسبت به نوشتار عادی باشد و مضمونی که از تایپوگرافی در اذهان جای گرفته ، آنست که حروف را بصورت درهم ریخته بر روی کار قرار گیرند. در صورتی که تایپوگرافی چنین نیست. تایپوگرافی به معنای کشف ارزش‌های بصری حروف برای بیان مفهومی جدید است و شاید بدلیل آنکه حروف چاپی فارسی به اندازه کافی دارای تنوع قلم و کاراکتر نیست ، اهمیت هماهنگی شکل و حروف با موضوع ، در جامعه ما بدرستی شناخته نشده و کمتر کسی به این نکته توجه کرده است. ولی بطور طبیعی ، شکل حروف باید طوری انتخاب شود که دارای هماهنگی تصویری با محتوای آن باشد و در نتیجه درک مطلب برایش بهتر و مطبوع‌تر می‌شود. همان طوری که " کیوستی واریس" چشم‌انداز فنلاند و گذشته آن را سرچشمه طراحی هنری و گرافیک فنلاند می‌داند ، ما نیز باید از جامعه و گذشته هنری‌مان تاثیر بگیریم. تایپوگرافی فقط جابجا کردن خط کرسی حروف نیست و باید به ظرفیت‌های حروف فارسی آشنا باشیم. حروف فارسی بخاطر فرم خاصی که دارد برخلاف حروف لاتین ، اگر فواصل بین حروف برداشته شود و بهم نزدیک یا به یکدیگر بچسبند ، خوانایی خود را از دست نداده و می‌توان فرم‌های خاصی را از ترکیب فونت‌های امروزی براساس ترکیبات خوشنویسی گذشته بدست آورد. باید به این نکته توجه داشت که الفبا و حروف بعنوان نمادهایی که عهده‌دار بار فرهنگی و عاطفی هستند ، چیزی فراتر از نمایش الفبایی حروف هستند و این تجربیات برای حروفچینی صفحات نیست ، بلکه برای طراحی عنوان فیلم ، کتاب ، پوستر و . . . است. ما برای رشد و پیشرفت تایپوگرافی باید با شناخت و توجه به ملاک‌های زیبایی‌شناسی این هنر بر پایه گرایش‌های بومی و ملی ، آن را در فضایی جهانی جستجو کنیم و با فهم صحیح از هنر ایران ، بویژه خوشنویسی ، تایپوگرافی ایران را از تایپوگرافی غربی متمایز کنیم tasnim0 11 آبان 1388, 02:07سلام از نمونه های ایرانی tasnim0 11 آبان 1388, 02:09من بیشتر از >پیروان رهبر< خوشم امد ایا کسی می دونه که این چه جوری درست شده لطفا یه اموزشی چیزی بگذاره evt 11 آبان 1388, 08:52هم اکنون در ایران تایپوگرافی محل مناقشه بسیار است . وارد شدن این عرصه به ایران باعث شکل گیری تحولات گسترده ای شد . به وجود آمدن دو گروه از طراحان که یکی اصالت را به فرم و دیگری به تصویر میدهد در 10 سالگذشته باعث مناقشات بسیار در کانون های هنری بوده است . اینک اشتباه بودن دادن اصالت محض به هر دو گروه مبرهن است . هر دو گرایش در جایگاه خود داری ارزش هستند . رضا عابدینی که شاگردانش او را پدر گرافیک ایران میدانند تعریف خود را از تایپوگرافی دارد و سایر اساتید نیز همینطور . این جدل بی حاصل ، حاصل تفکر عمیق اندیشی در هنرمندان این دوره است . یک عمیق اندیشی بدون پشتوانه . تعریف استاد نجابتی بسیار جامع است و شخصا این تعریف را در مورد تایپوگرافی میپسندم : هر گونه کار با حروف و خط تایپوگرافی است . tasnim0 11 آبان 1388, 09:46سلام تعريف خوب و جامعي است و غير از اين نمي تواند باشد GFX Master 11 آبان 1388, 10:06tasnim0 () جان فقط لطف كنيد هر مطلبي كه ميذاريد حتما همراه با منبع باشه. naruto 14 آبان 1388, 00:06با اجازه از بزرگان البته مبحث تایپو گرافی از خط نقاشی جداست و اون ایفای نقشی که نقاشی در خط نقاشی داره اونم بطور زنده در تایپو گرافی نیست البته قصد مقایسه ندارم ولی کار استاد افجه ای جدا از استاد احصایی هستش و همونطور که دوستان ذکر کردند هیچ چیز جای کار زنده یعنی خوشنویسی همراه با نقاشی رو نمیگیره ولی تایپو در صنعت مثلا چا پ و آرم و... کاربرد ی تره ببخشید اظهار نظر کردم در پیشگاه دوستان عزیز:rose: naruto 14 آبان 1388, 00:12با اجازه از بزرگان البته مبحث تایپو گرافی از خط نقاشی جداست و اون ایفای نقشی که نقاشی در خط نقاشی داره اونم بطور زنده در تایپو گرافی نیست البته قصد مقایسه ندارم ولی کار استاد افجه ای جدا از استاد احصایی هستش و همونطور که دوستان ذکر کردند هیچ چیز جای کار زنده یعنی خوشنویسی همراه با نقاشی رو نمیگیره ولی تایپو در صنعت مثلا چا پ و آرم و... کاربرد ی تره ببخشید اظهار نظر کردم در پیشگاه دوستان عزیز:rose: اینم سبک استاد محمد احصایی در تایپو naruto 14 آبان 1388, 00:17naruto چرا یه پستو چند بار میزنی؟؟!! :snap:من از همه عذر میخوام پستم ارسال نشد اخطار داد گفتم چند تا نمونه اضافه کنم ببخشید سارا خانم :sad: از ترسم:wink: Peace Dove 14 آبان 1388, 13:05یک سوال داشتم مثلا تایپوگرافی های که دوستمون گذاشتن برای من قابل خوندن نیست آیا مثلا ت این اثر باید به زیبایی کار فقط نگاه کرد یا خوانا بودن هم مهمه؟ البته اولی از سمت راست رو نمیتونم بفهمم شید مشکل منه!:green: khorzu 14 آبان 1388, 17:51این ها رو با پینت می سازن . tasnim0 15 آبان 1388, 07:07سلام دوستان دوستان لطف کنند و در این پست آموزش هم بگذارند برای شروع کار اگر کسی درمورد شکل 0 پیروان رهبر 0 در صفحه اول، آموزشی بگذاره ممنون می شیم




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2863]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن