تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خودت را به داشتن نيّت خوب و مقصد زيبا عادت ده، تا در خواسته ‏هايت موفق شوى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1844349481




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سینماگران و تناقض مسئولان!


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: قرار است مشکل ممنوع الخروجی هنرمندان بررسی شود اما بعد معلوم می‌شود مسوولش دیگری است و نامه 9 نهاد صنفی خانه سینما بدون استفاده در گوشه‌یی می‌ماند. او گفته است مشکل...   به اندازه کافی زمان گذشته است تا تکلیف سینماگران با مسوولان جدید سینمایی مشخص شود. مسوولانی که در این چهار سال پشت پرده سینما بودند و در میان درگیری‌هایشان با معاونت سینمایی گاهی اتفاق خوبی برای خارج از گودها افتاده است. نمونه اش ماجرای «درباره الی...» است و این همه گشاده دستی برای بازگشت «گلشیفته فراهانی». در این چند ماه مدام نام فیلم‌هایی شنیده می‌شود که قرار است از توقیف دربیایند. اما بر تعداد وعده‌ها افزوده می‌شود؛ وعده‌هایی که مدام تکرار و تکذیب می‌شود. اگر عده‌یی با وعده‌های احمدی نژاد و مشایی باور کرده بودند که قرار است به فرهنگ توجه ویژه‌یی شود، اگر عده‌یی با شنیدن اولین نطق بعد از انتخابات احمدی نژاد و شنیدن انتقاداتش به وزیر ارشاد انتظارهایی در دل‌شان جوانه زده بود و اگر عده‌یی با این همه جلسات متعدد در ارشاد و دیدار با شمقدری اندکی احساس می‌کردند قرار است اتفاقی بیفتد کم کم دارند ناامید می‌شوند. انگار باز هم مانند چهار سال پیش باید به همان جرقه‌های تک و توک خلاقیت کارگردانان قناعت کرد و تمام.   یک نکته که قرار نیست فراموش مان شود؛ این هنرمندان هستند که می‌مانند و پشت میزنشینان رفتنی هستند. شاید همین مسوولان پشت میزنشین کارهایی انجام دهند که درست کردن شان سال‌ها طول بکشد اما سیاست‌های آنها جلوی خلق را نمی‌گیرد اما محدودیت خلاقیت می‌آورد. سفر به استان سینما یادتان هست. نزدیکی‌های انتخابات بود که سرانجام احمدی نژاد در مقام ریاست دولت نهم جلسه‌یی را با حضور سینماگران برپا کرد؛ همان دیداری که معاون سینمایی وقت - جعفری جلوه- راهی به آن نداشت و علتش هم اختلاف با مشاور رئیس جمهور اعلام شد. نکته جالب این دیدار فقط همین اختلاف‌ها نبود بلکه تاخیر آن هم به چشم می‌آمد. هنگامی ‌که مقام معظم رهبری با 15 سینماگر شاخص دیدار کرد قرار بود خیلی سریع خواسته‌های سینماگران مدون شود اما از آن زمان چند سال گذشت تا این دیدار احمدی نژاد به عنوان مسوول اجرایی وقت انجام شود. رهبر معظم انقلاب گفته بودند؛ «... از اول که خواستیم این جلسه تشکیل بشود، من دو هدف را دنبال می‌کردم؛ یکی اینکه خواستم به سینماگران کشور احترام کنم، در واقع به سینمای کشور. من این نشست و انعکاس بیرونی این را به معنای تکریم هنر سینما و هنرمندان سینما تلقی کرده ام و دوست دارم این احساس در کشور گسترش پیدا کند و اهمیت سینما برای همه آشکار شود... این هنر بسیار پیچیده و برجسته سینما برای کشور یک ضرورت و یک نیاز است. هدف دوم هم شنیدن بود که بحمدالله تا حدود زیادی حاصل شد و از شماها شنیدیم.»   در دعوت احمدی نژاد از سینماگران که شائبه تبلیغات انتخاباتی در آن زمان را به همراه داشت و بانی‌اش «جواد شمقدری» بود، تعداد معدودی شرکت کردند و کسانی همچون داریوش مهرجویی، رسول صدرعاملی، مجید مجیدی، ابراهیم حاتمی‌کیا که نام شان در میان فیلمسازان دعوت شده بود غایب بودند و احمدی نژاد را از سخنان تخصصی خود محروم کردند. بیشتر سینماگران به وضعیت سینما در آن زمان اعتراض و حتی توهین کردند. این جلسه میزبان برخی همچون «انسیه شاه حسینی» شد که با گفتن انواع صفت‌های سینمای مرده و متعفن باعث اعتراض دیگر همکارانش شد. این ماجرا یکی از اختلافات بین دو نگاه زورمدار در سینما بود. اما زمان که گذشت اختلاف بین دو دیدگاه بیشتر شد. در این میان سینماگران و هنرمندان فقط تماشاگر بودند.   و دو نام در صدر از آدم‌ها شروع کنیم یا از اتفاق‌ها؟ از هرجا که برویم به دو نام برمی‌گردیم؛ «جواد شمقدری» و «علیرضا سجادپور». یکی در مقام معاونت سینمایی و دیگری در مقام مدیرکل نظارت و ارزشیابی. اما انگار احمدی نژاد او را به طور تخصصی برای سیاستگذاری در سینما می‌خواست. او را در مقام معاونت سینمایی قرار داد و او در اولین گفت وگوهایش از دیدار با 300 سینماگر خبر داد. او با پشتوانه احمدی نژاد وارد شد و در مراسم معرفی خود و بدرقه جعفری جلوه خبر برگزاری شورای عالی سینما با ریاست احمدی نژاد هر شش ماه یک بار را اعلام کرد و اولین مشکل سینما را چنین عنوان کرد؛ «سینما بزرگ‌ترین پدیده برای نظام است که به آن احتیاج داریم، مشکلات آن را مرتفع کنیم. خود آقای احمدی نژاد هم رویکرد باز دارند و من هم به عنوان دوست ایشان نگاهم باز است که این به پشتیبانی نیاز دارد و همه به ویژه بزرگانی هم که در قم هستند باید کمک کنند تا امنیت اخلاقی و هویتی را برای مردم به همراه بیاوریم. از جمعیت 70 میلیونی ایران در سال تنها 20 میلیون نفر به سینما می‌روند که با ظرفیت سینماها می‌توانیم در سال 100 میلیون مخاطب داشته باشیم که این سود سرشاری را عاید سینما و تهیه کنندگان آن می‌کند و می‌تواند باعث تولیدات زیادی در آن شود و باید فکری کرد که چرا با این مخاطب اندک روبه رو هستیم.» حالا باید منتظر باشیم که این اتفاق بیفتد. چه کسی این را دوست ندارد؟ گام‌هایی هم در این باره برداشته شده است.   پروانه‌هایی که مرتب داده می‌شود شاید باورکردنی نباشد اما سینماگران صاحب نام از داریوش مهرجویی تا بهرام بیضایی در این مدت پروانه ساخت فیلم دریافت کردند. مهرجویی اکنون فیلم خود را در مشهد اردهال می‌سازد و چند پروژه دارد. بیضایی مقصد را به زودی می‌سازد. کیمیایی از اکران موفق فیلم خود راضی و خشنود است. اما چند نام هستند که خود را کنار کشیده اند مانند «رخشان بنی اعتماد» و «بهمن فرمان آرا». نامه‌هایی که این دو نفر نوشته اند اکنون در گوشه و کنار قابل دسترسی است.   جشنواره شکل اول، شکل دوم نشست خبری جشنواره فجر بیست و هشتم برگزار شد. نام بزرگی همچون مسعود شاهی پس از سال‌ها سکوت پا در این عرصه گذاشته است. آبرویش را آورده تا خرج از بین نرفتن سینما شود. اما موفق می‌شود؟ آیا سیاست‌های سینمایی این امکان را به او می‌دهد؟ آیا وعده‌ها پس گرفته شده کار او را سخت نمی‌کند؟ امسال در نهایت تصمیمی‌ عملی شد و جشنواره صاحب دبیرخانه‌یی جداگانه شد.   احمدی نژاد در جشنواره فجر این نکته‌ها را می‌توان از میان سخنان دبیر امسال جشنواره انتخاب کرد؛ «جشنواره فجر امسال در جایگاه هدایت سینما است.» این نگاه چند سال است بر سینما حاکم است؛ «جشنواره فجر شب قدر سینمای ایران است.» به هر حال از نظر دبیر «کلیت سینما به همراهی و همدلی نیاز دارد. جشنواره فیلم فجر با مدیریت مستقل می‌تواند موفق باشد.» و «جشنواره فیلم فجر را با خط کشی‌های سیاسی محدود نکنیم.» اما مشکل اینجا است که به نظر می‌رسد سیاست‌ها بر سینما احاطه زیادی دارد زیرا یکی از خواسته‌های مسوولان و به خصوص شمقدری و سجادپور این است که بتوانند احمدی نژاد را در جشنواره امسال فجر به عنوان حامی ‌معرفی کنند و او با هنرمندان بتواند دیدار کند. تا به حال این اتفاق نیفتاده است یعنی در طول این چهار سال گذشته به نظر می‌رسد برای اولین بار قرار است این هماهنگی انجام شود و تدارک برای این حضور از هم اکنون آغاز شده است. در این میان خبرگزاری فارس خبر داده است 40 فیلم قرار است در جشنواره فیلم فجر شرکت کنند. اما هنگامی‌ که در این لیست دقیق می‌شویم با تناقض‌هایی روبه رو می‌شویم. از فیلم‌هایی که تهیه کننده آنها فارابی است می‌گذریم. اما از فیلمسازان مستقل نام‌هایی در این لیست وجود دارد که به نظر نمی‌رسد حتی اگر فیلم کامل شود بخواهند در جشنواره فیلم فجر شرکت کنند. در حال حاضر جشنواره فیلم فجر یکی از مسائل مهم این روزها است.   شمقدری مدیری ضعیف یا زیردست معاون سینمایی احمدی نژاد مشاور او در طول چهار سال گذشته و سازنده فیلم‌های تبلیغاتی اش است. آنها کاملاً نسبت به هم شناخت دارند و اطمینان دوطرفه بین شان وجود دارد. اما مساله دیگری در بین است. او با سخنان گرمابخشی پا به عرصه سینما گذاشته است. اما انگار برای عملی کردن نظراتش چندان شوقی ندارد. او دستور پیگیری می‌دهد و رفع توقیف. اما همه چیز فراموش می‌شود. چرا؟ خبر رفع توقیف «به رنگ ارغوان» می‌رسد و «سنتوری». خبر رفع توقیف «صدسال به این سال‌ها» و... اما خبری نمی‌شود. در واقع خبری می‌شود خبرهای بد. به رنگ ارغوان که با آن همه بوق و کرنا خبر داده شد در جشنواره فیلم فجر نشان داده می‌شود و شاید از حاتمی‌کیا هم تجلیل شود اما ناگهان به محاق رفته است. شمقدری سعی دارد از خود چهره‌یی موثر بسازد و می‌گوید؛ «فیلم سیاسی حلقه مفقوده سینمای ایران است.» اما ناگهان مدیرکل او حتی به فیلم «کتاب قانون» اجازه نمایش در جشنواره‌های خارجی را نمی‌دهد. او دستور پیگیری مسائل سینماگران مستقل را می‌دهد و مدیرکلش می‌گوید اینها جنبه تبلیغی دارد. قرار است مشکل ممنوع الخروجی هنرمندان بررسی شود اما بعد معلوم می‌شود مسوولش دیگری است و نامه 9 نهاد صنفی خانه سینما بدون استفاده در گوشه‌یی می‌ماند. او گفته است مشکل توقیف‌ها در سینما تا قبل از جشنواره حل می‌شود.   دست از سر سینما بردارید 60 روز از حضور سجادپور در سمت مسوول سینمایی گذشته است. و این سوال همچنان مطرح است که آیا سجادپور فرد تاثیرگذاری در حوزه سینما است؟ پستی که او دارد این امکان را فراهم کرده است. بسیاری باید از مجموعه زیر نظر او مجوز بگیرند. او در آغاز محورهای فعالیت‌های خود را چنین اعلام کرد؛ «القای روحیه تحول در کلیه امور سینمایی کشور اعم از سیاستگذاری‌ها، برنامه ریزی‌ها و شیوه‌های اجرایی، باز کردن راه برای حضور استعدادهای تازه به عنوان خون تازه‌یی در رگ‌های سینمای کشور، ایجاد فضایی تازه در بعد بین المللی سینمای ایران به خصوص تغییر و تحول در نگرش‌های بازاریابی و ارتباط با سینمای جهان و گستره سینمای ایران در جهان، گسترش عدالت و عدالت ورزی در سینمای ایران اعم از توزیع مناسب امکانات سینمایی و گسترش امکانات بین همه طیف‌ها.» هفت مهر امسال او این سخنان را گفته است و در سخنرانی دیگری چنین امیدواری داد؛ «نگاهی که قرار است از این پس بر سینمای ایران حاکم شود نگاه تحولگرا است. آقای شمقدری برنامه‌های ابتکاری فراوان برای سینمای ایران دارد. او به تغییر و تحول اعتقاد دارد و امیدوارم بتواند برنامه‌هایش را در سینمای ایران پیاده کند.»   او در این چند ماه همچنین اعلام کرد کسی از سینماگران حذف نمی‌شود؛ «برخلاف شایعه‌ها و تصورهای موجود و تبلیغات منفی لیبرال‌ها و هواداران فرهنگ غربی علیه دولت دهم و آقای شمقدری، قرار نیست فعالیت سینماگران در دولت دهم محدود شود یا طیفی از فیلمسازان و هنرمندان از گردونه سینما حذف شوند. زمانی که طرفداران لیبرالیسم بر مسند قدرت بودند سینماگران را با داس محدودیت درو کردند. اما دولت دهم نمی‌خواهد فعالیت هیچ فیلمسازی را محدود کند.» اما خیلی زود در اوایل آذر سخنانش متفاوت شد و حتی تعریف خاصی از سینماگران مستقل ارائه داد؛ «نکته دیگر نحوه حمایت از سینما برای ارتقای این هنر و رسیدن به اهداف کلان نظام است. تعامل با اقشار مختلف مخاطبان سینما و بازاریابی منطقه‌یی و بین المللی از دیگر مواردی است که در این برنامه مد نظر بوده است. من این گروه فیلمساز را مستقل نمی‌دانم و اتفاقاً معتقدم آنها وابسته‌ترین افراد هستند. اصولاً در این مقطع عنوان مستقل برای کسانی به کار می‌رود که شکل و شمایل مستقل دارند، اما در عمل وابسته‌ترین هستند و از همین رو معتقدم باید از به کار بردن چنین عناوینی برای آنان پرهیز کرد.» دبیر هیات اسلامی ‌هنرمندان چنین اعلام اخطار کرده است؛ «یک بار برای همیشه از گروهک‌های حقیر که با اهداف بیگانه گرا در سینمای ایران حضور دارند می‌خواهم دست از سر سینما بردارند و دنبال تبلیغات خود نباشند. به نظر من فیلمسازی مستقل است که متعهدترین فرد به نظام باشد. چنین افرادی مستقل از هر وابستگی حزبی هستند و اتفاقاً این گروه در تنظیم برنامه استراتژیک سینمای ایران حضور داشتند.»   هنرمندان در میانه در این مدت هنرمندان مشکلات گوناگونی داشتند که در میانه نظرات این معاون و مدیرکل سرگردان مانده است؛ اینکه شمقدری می‌گوید باید 500 جشنواره داشته باشیم و در نهایت گفته می‌شود سینمای ما ظرفیت 35 جشنواره بیشتر را ندارد. شمقدری می‌گوید؛ «نباید اعتبار پروانه نمایش را پایین آورد.» و سجادپور می‌گوید؛ «فیلم‌ها ساخته شوند، اما 50 تا 70 فیلم تضمین نمایش داشته باشند.» و در نهایت اعضای خانه سینما اعتراض شدیدی به این مسائل می‌کنند. به نظر می‌رسد اختلافات فکری و مبنایی مسوولان و سینما با همین نگاه گذرا خود را بیش از پیش نشان می‌دهد.   آغاز راه دعوت‌های مختلفی از سینماگران در روزهای حضور این دو مقام سینمایی صورت گرفت اما ناگهان تصمیم‌ها بی خبر ابلاغ شد؛ «انتظار می‌رفت مدیریت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌در آغاز به کار، با دعوت از صنوف سینمای مستند و با تعاملی حرفه‌یی، چشم انداز آینده را برای ما تصویر کند. اما در مهم ترین تحولات آغازین، هیچ مشورتی با این صنوف صورت نگرفت. با این همه وظیفه صنفی خود می‌دانیم که برای اعتلای سینمای مستند کشورمان، خواسته‌ها و پیشنهادهای خود را به نمایندگی از اعضای دو صنف مطرح کنیم. این نامه تلاش و دعوتی در هموار کردن راه سینمای مستند ایران نامیده شده است و امید است با تعامل بیشتر معاونت سینمایی و صنوف سینمای مستند، جزییات عملی این پیشنهادها به بحث و تبادل نظر گذاشته شود.»   استعفا و ابقا خبرهایی از استعفا در معاونت سینمایی می‌رسد. از روابط عمومی ‌گرفته تا تغییر مدیرعامل‌های شاخه‌های گوناگون سینما. البته افرادی که قبل تر در پشت پرده فعالیت‌هایی داشته اند یا اینکه همسو تر هستند به کار گذاشته می‌شوند. «جواد شمقدری» معاون سینمایی وزیر ارشاد در تازه‌ترین احکام خود حجت الاسلام انصاری را به عنوان مشاور فرهنگ و معارف اسلامی ‌و ‌هاشم میرزاخانی را به عنوان مشاور ویژه منصوب کرده است.   کارهای فردی در این مدت مشکلات زیادی برای هنرمندان پیش آمد اما انگار دیدارهای فردی بیشتر توانست به آنان کمک کند. مجموعه‌یی از ممنوع التصویرها فرقی ندارد گلزار باشد یا آدم‌هایی نه چندان مشهور پس از دیدار با احمدی نژاد و مشایی توانستند حکم حضور در سینما را دوباره بگیرند. طیف‌های نزدیک به شمقدری هم نظرات خود را در این میان بیان کرده اند. نمونه اش جمال شورجه که ضمن گلایه از نابسامانی وضعیت سینما در ایران گفت؛ «باید با ایجاد یک رصدخانه فرهنگی و هنری در کشور برای همگرایی جهت گیری‌های فرهنگی اقدام کرد. مسوولان فرهنگی و سیاسی ارشد کشور ما هنوز سینما را به شوخی انگاشته اند و به عنوان یک رسانه با کارکرد متفاوت به آن نمی‌نگرند. بودجه ناقص و ناچیز و ناقابل در تخصیص سالیانه به سینما، شوخی انگاشتن این رسانه مهم و تاثیرگذار در دنیاست ولی دشمن این را می‌داند و با هزینه‌های هنگفت از سینما برای تخریب اسلام و انقلاب بهره می‌برد.» او البته نگرانی خاصی هم دارد؛ «امروز سینما استراتژیک دیده نمی‌شود. لایه‌های دورش دیده نمی‌شود.» جمال شورجه از وضعیت نابسامان فیلم‌های سینمایی و سریال‌هایی حرف زد که فقط به دنبال بیان زشتی‌ها هستند و گفت؛ «هنرمند فقط چرکی‌ها و بدی‌ها و پلشتی‌ها را نشان نمی‌دهد. هنرمند باید همانند پروانه حول شمع فروزان ارزش‌ها پرواز کند و نشان دادن زشتی‌ها بدون ارائه راهکار صحیح وظیفه رسانه نیست. باید راهکارها را از دین فرا گرفت.»   در آخر دیدار رئیس سازمان بسیج مستضعفان به عنوان زیرمجموعه سپاه پاسداران با جمعی از هنرمندان را باید آغازگر اتفاق و نگاه‌های جدید دانست. نقدی به هنرنیوز خبر داد؛ «این سازمان از تمامی‌طرح‌های سینمایی و سریال‌هایی که یادآور دستاوردهای بسیج باشد استقبال خواهد کرد و سازمان بسیج در تولید فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی که نگاه فاخر و ارزشمندی به ارزش‌های انقلاب داشته باشند مشارکت خواهد کرد چرا که این سازمان امکانات خوبی در این زمینه دارد و می‌تواند به تولید این آثار کمک کند.»  




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 392]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن