واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: راهنمایی در رابطه با Global Illumination و فوتونهای نوری .:. soroosh .:. 25 بهمن 1387, 09:30درود . کلا میخواستم راجع به فوتون ها بدونم . اینی که اصلا این اعدادی که با مثلا به اینتنسیتی یا تعداد فوتون ها و ... میدیم از کجا باید حساب بشه ؟ یعنی آیا فرمول یا قائده خاصی داره . البته حتما داره نمیشه نداشته باشه . مثلا من برای فلان فایلم یه تنظیمات را انجام میدم کار میکنه. اما برای یه فایل دیگه دقیقا همون منابع نوری با همون تنظیمات را میزارم اما ارور میده . چرا ؟! کلا این اعداد را باید به نسبت چی حساب کرد . من خودم فقط بر اساس تجربه عدد گذاری میکنم . که خیلی جاها به مشکل بر میخورم . مثلا الان دارم رو یه فایل کار میکنم . خب گلوبال آیلومینیشن فعاله . فاینال گتر هم فعاله . بدون مشکل رندر میگیره . اما زمانی که کاستیک را فعال میکنم این ارور را میده و رندر نمیکنه : RCGI 0.4 warn 362004: no photons stored after emitting 10000 photons from light "pointLightShape8" (tag 20f0) این ارور برای من خیلی پیش میاد . میدونم مربوط به همین اعدادی میشه که من دادم . اما خب نمیدونم دقیقا مربوط به چی میشه و چی کار کنم که مشکل رفع بشه . با تشکر از تمامی دوستان . بدرود . hoseini_smm 25 بهمن 1387, 18:36فوتون ها در واقع همون اشعه های نوری هستند که به تعداد بینهایت میباشند ولی ما به دلیل محدودیت مجبوریم تعدادی از انها رامحاسبه کنیم. در واقع وقتی عدد بر روی 100 است یعنی نورهای خارج شده از منبع نوری را به 10000 قسمت مساوی تقسیم کرده ایم و بعد از یک منبع نوری 10000 اشعه گسیل داشته و مسیر انها را ردیابی میکنیم. به این کار ray tracing میگویند. این که چگونه 10000 قسمت را تقسیم کنیم یعنی مثلا همه قسمتها مساوی باشند یا از بعضی قسمتهای حساستر مثل اشعه هایی که از مرز اجسام عبور میکنند اشعه های بیشتری گسیل داریم را sampling میگوییم که معمولا یا به صورت هوشمند (adabtive) و یا فیکس(fixed) میباشد.یکی از الگوریتمهای مناسب برای محاسبه هوشمند سمپلینگ مورد نیاز الگوریتم quasi monte carlo میباشد که آن را هم به اختصار qmc مینامند. وقتی max rate بر روی 3+ است یعنی نرم افزار اجازه دارد تعداد اشعه ها را حداکثر تا 8 برابر برای نقطه هایی که حدس میزند نیاز به سمپلینگ بیشتری دارند افزایش دهد و وقتی min rate بر روی 2- است یعنی نرم افزار تا 4 برابر میتواند تعداد اشعه را برای هر محدوده کاهش دهد.(4 تا از آن ده هزار تا را یکی میکند و تعداد میشود 9997 تا). پدیده ray tracing به دو صورت میتواند اتفاق بیفتد یکبار به صورت آنچه که در طبیعت اتفاق میافتد یعنی شروع ما از منبع نوری باشد و مسیر نور را ردیابی کنیم که photon map در واقع به همین طریق میباشد. یک حالت دیگر روش معکوس است. یعنی ما از چشم یا همان دوربین اشعه هایی به سمت بیرون گسیل داریم و ببینیم به چه آبجکتهایی در محدوده پیرامون میرسد. رندرها از طریق photon maping خیلی بد جواب میگیرند چونکه معمولا قسمت ناچیزی از نورها(همان ده هزارتا) به دوربین میرسند. لذا برای رندر غالبا از روش معکوس استفاده میشود. منتهی این روش معکوس برای محاسبه کاستیک ها مناسب نیستند. (اگه بدونید کاستیک چیه خیلی خوب میتونید درک کنید که چرا روش معکوس برای کاستیک مناسب نیست.) و برعکس فوتون مپها قابلیت محاسبه کاستیک رو دارند. حالا اگه میخوای اشعه کمتری برای کاستیک محاسبه بشه بایستی منبع نورت به جسم شفاف که میخواهد در سایه های آن کاستیک محاسبه گردد نزدیک باشد تا مشکل کمتری برایت پیش بیاید در عوض میتونی شدت نور یا همان intensity را کاهش بدی. .:. soroosh .:. 25 بهمن 1387, 19:17تشکر دوست عزیز : خب مشکل اصلی اینجاست که این اعداد را من باید بر حسب چه چیزی و چطوری حساب کنم ؟ مثلا ابعاد فضای کاری من ، نوع منبع نوری و ... یا مثلا Photon intensity مربوط به شدت نور یا همون قدرت فوتونهاست . اما خب به چه نسبت باید این گزینه اعدادش تغییر کنه ؟! بعد Global Illumination photon احتمالا تعداد فوتون های نوریست . خب حالا چطوری باید حساب بشه ؟! Exponent دقیقا چیه ؟ من به تجربه به این نتیجه رسیدم که فاصلهای که هر فوتون اطرافش را روشن میکنه باید باشه . یا اون Caustic photon چطوری باید حساب بشه ؟ گزینه Accuracy دقیقا چیه ؟ فقط من میدونم رو کیفیت فوتون ها تاثیر داره . Radius هم همینطور . و ... الان مثلا من اون اروری که باهاش مواجه شدم نمیدونم دقیقا چیه ! اگه بدونم چیه و بدونم دقیقا این اعداد را باید چطوری نسبت به فایلم انتخاب کنم خب میتونم اون ارور را از بین ببرم و مشکل را رفع کنم . hoseini_smm 25 بهمن 1387, 19:46این لینک زیر رو برای توضیحات بیشتر دانلود کن. مطلب کامله. ولی تا حدودی سنگینه که بستگی به علاقه خودت داره. .:. soroosh .:. 25 بهمن 1387, 22:37این همون کتابی هست که روش عکس هواپیما داره ؟ آخه اون و دارم . راستش حوصله میخواد خوندن اینا و ... باز هم ممنون .
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 260]