محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827726254
بررسي كارنامه بازيسازان بزرگ جهان در سال 2008 -
واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: بررسي كارنامه بازيسازان بزرگ جهان در سال 2008 PhonieX 30 آبان 1387, 11:20ما علاقهمندان بازي با به بازار آمدن هر عنوان جدیدی سعی میكنیم هر چه سریعتر عناوين مورد علاقه خود را تهیه كرده و بازی كنیم. اما در آن سوی قضیه هم كسانی هستند كه با خرید هر بازی توسط ما برقی از شادی در چشمانشان میدرخشد و شاید بتوان گفت برنده اصلی این بازیها آنها هستند كه هر ساله سود سرشاری به جیب میزنند ... بررسي كارنامه بازيسازان بزرگ جهان در سال 2008 حسين رسولي- دنياي كامپيوتر و ارتباطات- قسمت اول ما علاقهمندان بازي با به بازار آمدن هر عنوان جدیدی سعی میكنیم هر چه سریعتر عناوين مورد علاقه خود را تهیه كرده و بازی كنیم. اما در آن سوی قضیه هم كسانی هستند كه با خرید هر بازی توسط ما برقی از شادی در چشمانشان میدرخشد و شاید بتوان گفت برنده اصلی این بازیها آنها هستند كه هر ساله سود سرشاری به جیب میزنند. گرچه اگر بخواهیم واقعبینتر باشیم، همیشه هم اوضاع بر وفق مراد آنان نیست و با وجود سرمایهگذاریها، برنامهریزیها و زحمات فراوانی كه میكشند، در پایان سال چیزی جز ضرر عایدشان نمیشود. وبسایت Edge Online كه از مشهورترین پايگاههاي تخصصی بازی است، در یك بررسی كارنامه تجاري و مالی 20 تولیدكننده و ناشر عمده بازی جهان را مورد تحلیل قرار داده است. در این مقاله كه در دو بخش به نظرتان میرسد، نگاهی خواهیم داشت به وضعیت هر یك از این شركتها در سال مالی گذشته و در كنار آن كارنامه آنان در زمینه ساخت بازی و ميزان موفقيتشان را به طور اجمالی بررسی خواهیم كرد. در زیر بخش نخست این مقاله را كه شامل ده شركت نخست میشود، مطالعه میكنید: Midway درآمد: 176 میلیون دلار سود- زیان: 114 میلیون دلار «میدوی» یكی ازشركتهای پولدار ولی بداقبال امسال بود. بداقبالیای كه سه سال است گریبان این شركت را گرفته است. طی سال گذشته دستاندركاران این شركت تلاش زیادی كردند تا اوضاع آن را تا حدودی بهبود بخشند و در این راه از عرضه عناوین بزرگ و پرسروصدا و صرف هزینههای كلان هیچ دریغ نكردند. Blacksite: Area 51 یكی از این عناوین پرسروصدا اما ناموفق بود كه در ژانر تیراندازی اول شخص عرضه شد. هاروی اسمیت، طراح اصلی بازی، در توجیه این عدم موفقیت ادعا كرد كه برای آماده كردن سریعتر بازی بسیار تحت فشار بوده است. (وی مدتی بعد از كار در میدوی استعفا كرد.) Stronglehold نیز یكی دیگر از بازیهای تيراندازي اول شخص ساخته ميدوي در اوايل سال جاري بود كه توسط كارگردان مشهور فیلمهای اكشن هالیوود، جان وو، و با ایفای نقش بازيگر هنگكنگي، چون یون فت، ساخته شد. به گفته میدوی این بازی یك میلیون نسخه فروخت. عنوان بزرگ دیگر این شركت Unreal Tounament щ بود كه گرچه برای پلیاستیشن 3 و PC فروش خوبي كرد اما انتظارات میدوی را برآورده نكرد. هم اكنون میدوی امید دارد با عقد قرارداد با DC Comics و با تكيه بر بازیهای پرطرفدار «مورتال كامبت» و «DCUniverse» باز هم به اوج بازگردد. همچنین این شركت درنظر دارد بازی فوتبالی خود را با عنوان Blitz بار دیگر احیا كرده و روانه بازار كند. اما احتمالاً باید بزرگترین پروژه آتی میدوی را بازی ماشینسواری Whellman دانست كه نام بازیگر مشهور دیگری یعنی «وین دیزل» در آن به چشم میخورد. D 3 درآمد: 144 میلیون دلار سود- زیان: 95/2 میلیون دلار بیشتر كاربران غیرژاپنی D 3 را بیشتر به واسطه بازی «پازل كوئست» میشناسند. اما واقعیت این است كه این شركت در ژاپن بسیار فعال بوده و طی سالهای گذشته بیش از 2000 عنوان برای پلیاستیشن 2 بیرون داده است. برای D 3 جبران زیان سال قبل و رسیدن به سودی هر چند ناچیز در سال جاري یك پیروزی بزرگ محسوب میشود. نگاهی به كارنامه مالی این شركت در سال گذشته نشان میدهد كه فروش آن در آمریكای شمالی بیشتر از میزان آن در داخل ژاپن بوده است. به رغم اعلان اولیه مقامات این شركت در این باره كه فعلا قصد تولید و عرضه بازی برای كنسولهای نسل جدید را ندارند، اخیراً اعلام شده است D 3 قصد دارد بعضی از بازیهای قدیمی خود را برای Wiiمنتشر كند. احتمالاً موفقیت خیرهكننده كنسول Wii نینتندو در جذب مخاطب برای بازیهای ساده در این تغییر رویكرد بیتأثیر نبوده است. هم اكنون D 3 قصد دارد بازی Dark Sector را برای بازارهای اروپا و ایالات متحده منتشر نماید. سازنده این بازی Digital Extremes است. همچنین تصمیم دارد با همكاری Cartoon Network بازیهای جدیدی بسازد. ساخت ادامه بازی پازل كوئست با عنوان Galatrix از دیگر برنامههای این شركت است. Codemasters درآمد: 149 میلیون دلار سود- زیان : 15 میلیون دلار این شركت كه بیشتر با دو بازی معروفش، یعنی بازی ماشین سواری «كالین مك را» و بازی كریكت «برایان لارا» مشهور است، طی دو سال گذشته جهش قابل توجهی داشته است. سالهای 2005 و 2006 دو سال طلایی برای «كد مسترز» بودند و در سال 2007 این شركت به سودآوری چشمگیری رسید. «كد مسترز» توانست با عرضه بازی Dirt و پس از آن GRID خود را به عنوان یكی از تولیدكنندگان برتر بازيهای ریسینگ و ماشینسواری تبدیل كند. گرچه این شركت در سبك بازیهای اكشن هم عناوین كماهمیتی بیرون نداده كه آورلرد، كلايو باركر جريكو و ترنينگ پوينت چند نمونه از آنهاست. این شركت قصد دارد با مشاركت ناشر بازی Majesco اقدام به انتشار بازیهای سادهتر مانند كیك مانیا 2 و توی شاپ برای كنسول DS وOur House برای Wii كند. امید Codemasters در نیمه دوم سال 2008 بیشتر به دو بازی اكشن «نفرین » و «بازگشت آرگوناتها» است. كد مسترز تصمیم دارد در سال 2009 با ارتقای انجین مورد استفاده در GRID و خرید امتیاز مسابقات فرمول يك همچنان جایگاه خود را در عرصه بازیهای سبك مسابقهای در صدر نگاه دارد. SCI/Eidos درآمد: 285 میلیون دلار سود- زیان: 197- میلیون دلار «ایدوس» هم از جمله شركتهایی بود كه در سال مالی گذشته با ضرر هنگفتی مواجه شد. نام Eidosبا دو بازی موفق «توم ریدر» و «هیتمن» مشهور شد. اما در سال گذشته، این شركت سعی كرد با دو بازی اكشن دیگر یعنی «كین و لینچ» و Conflict: Denied Ops برای دو كنسول XBOX360وplaystation3 ثابت كند كه برای درخشان نگه داشتن برند خود در زمینه بازیهای اكشن فقط به این دو عنوان وابسته نیست. Eidos همچون بسیاری از سازندگان دیگر بازی در سالهای اخیر، تلاش كرد وارد عرصه بازیهای ساده هم شود و با ساخت بازیهایی چون «دینردش» برای DSوPSP و «سگها و گربهها» برای DS كارش را آغاز كرد. در خارج از ایالات متحده نیز سری بازیهای مدیریت فوتبال Championship Manager ایدوس موفقیت خوبی كسب كرد. اما Eidos به این هم بسنده نكرد و تصمیم گرفت سری هم در زمینه بازیهای چند نفره آنلاین در آورد و بازی Age of Canon را برای PC منتشر كرد. در نیمه پایانی سال جاری این شركت به شماره جدید بازی مهاجم مقبره یعنی UnderWorldو موفقیت چند باره لارا كرافت بسیار دل بسته است. البته این بار Eidos با عبرت گرفتن از عدم موفقیت بازی قبلی این سری یعنی Legend كه فقط برای XBOX360 منتشر شد، اعلام كرده است نسخه «دنیای زیرزمینی» برای تمام پلاتفورم ها منتشر خواهد شد. Infograms (Atari) درآمد: 459 میلیون دلار سود- زیان : 81 ـ میلیون دلار اینفوگرامز با وجود سرمایه كلانی كه در اختیار دارد و حتی درآمد خوبی كه در سال گذشته به دست آورد، باز هم در ردیف شركتهای مغبون سال گذشته میلادی آورده شده است. این شركت دو زیرمجموعه دارد: Atari Europe و Atari,Inc كه اولی در ایالات متحده مستقر است. نكته جالب در مورد اینفوگرامز و متفاوت با سایر شركتهای ذكر شده در این مقاله آن است كه اين شركت بخش اعظم درآمد خود را (حدود 80 درصد) از بازارهای مصرف اروپا و آسیا كسب كرده است. این شركت كار خود را با انتشار بازیهای ساخته شده توسط شركت نامكو برای پلی استیشن 2 شروع كرد؛ بازیهایی چون «دراگون بال زد» و «ناروتو» از این جمله بودند. پس از خرید آتاري در بهار امسال هم عناوینی چون «نوروینترنايتز» و «گودزیلا» از سوی اینفوگرامز به بازار آمدند. آخرین دستاورد این شركت نيز كه ماه گذشته منتشر شد، شماره جدید بازی «تنها در تاریكی» بود. با وجود سال نه چندان موفقیتآمیزی كه اینفوگرامز از نظر مالی پشت سر گذاشت، مقامات این شركت در گزارشی كه از عملكرد مالی خود منتشر كردهاند، اظهار امیدواری نمودهاند كه تا 18 ماه دیگر اینفوگرامز به دوران طلایی گذشته خود بازگردد. Disney درآمد: 2593 میلیون دلار سود- زیان : 702 میلیون دلار بخش توسعه و انتشار بازی دیسنی درواقع زیرمجموعهای از دپارتمان تولیدات رسانهاي این شركت است. این موضوع باعث شده است پیشرفت این بخش با دشواری بسیار و به كندی انجام شود. اما از سوی دیگر وسعت و سابقه دیسنی و تنوع محصولات رسانهای این شركت، موجب میشود دست بازیسازان آن برای ساخت عناوین محبوب باز باشد. از جمله این بازیها بازی «دزدان دریای كارائیب: آخر دنیا» بود كه بر اساس فیلمی به همین نام ساخته شده توسط شركت دیسنی تولید و عرضه شد و فروش خوبی هم داشت. موفقیت عمده این شركت مربوط به بازار داخل ایالات متحده میشود. دیسنی با عرضه بازیهایی كه به طور خاص مورد توجه نوجوانان آمریكایی قرار دارد و بر اساس شخصیتهای كارتونی و سینمایی آمریكا ساخته شده، توانسته است درآمد سرشاری از داخل كشور كسب كند. در سال 2008 هم استودیوی بازیسازی دیسنی با تولید بازی Turok و با استفاده از برند «تاچ استون»، برای نخستین بار وارد عرصه بازیهای نسل جدید شد. مهمترین برنامه آتی دیسنی ادغام دو شركت «گروه اینترنتی والت دیسنی» و «استودیوهای بازیسازی دیسنی» و تشكیل مجموعهاي جدید با نام «گروه رسانهای دیسنی» است. اما اینكه آیا این رویداد بر روند بازیسازی این شركت تأثیر مثبت خواهد داشت یا خیر، در آینده معلوم خواهد شد. Squre – Enix درآمد: 606 میلیون دلار سود- زیان: 167 میلیون دلار گرچه «اسكوئیر انيكس» در فهرست ما از نظر درآمد در رتبه چهاردهم قرار دارد اما از نظر سود مقام هفتم را به خود اختصاص داده است و این نشان از زیركی و هوشمندی صاحبان این شركت بازیسازي ادغام شده در بازار فشرده و تنگاتنگ بازیهای ویدئویی دارد. سال گذشته این شركت تمركز خود را بر تولید بازی برای دستگاههای همراه معطوف كرد. در این سال هم عنوان فاینال فانتزی همچنان بر تمام عناوین دیگر شركت اسكوئیر انيكس سایه انداخته بود و آنها را تحتالشعاع خود قرار داده بود. از جمله برای كنسول DS نینتندو شماره دوازدهم فاینال فانتزی با عنوان «بالهای از گور برخاسته» و فاینال فانتزی 4 (فقط در ژاپن) منتشر شد. برای كنسول دستی PSP هم عناوین فاینال فانتزی: نبرد شيرها، فاینال فانتزی یك: یادبود سالیانه، فاینال فانتزی دو: یادبود سالیانه و همین طور فاینال فانتزی هفت با عنوان Core Crisis منتشر شد. در حوزه بازیهای آنلاین هم اسكوئیر انيكس با جذب بیش از 500 هزار مشترك برای نسخه MMORPG فاینال فانتزی 4، موفق نشان داد. با این حال میزان در آمد این شركت ادغامی درهر سه حوزه بازیهای آفلاین، آنلاین و موبایل كاهش داشت. در سال آینده این شركت به بازیهایی چون فاینال فانتزی 13 برای PS3 وInfinite Undiscovery دل بسته است تا این بارهم درآمد و هم سود خوبي كسب كند. Capcom درآمد: 521 میلیون دلار سود- زیان: 117 میلیون دلا ر «كپكام» با وجود اینكه به هیچ وجه از امكانات و وسعت شركتهای بزرگی چون EA و یا حتی Take Two برخوردار نیست، اما توانسته است همچنان موقعیت خود را به عنوان یك سازنده و ناشر موفق بازی حفظ كند. درآمد نیم میلیارد دلاری این شركت از قبل بازیهای ویدئویی خانگی در عرض یك سال، مبین این امر است. شاید یكی از علل این موفقیت خارقالعاده، سابقه كپكام و استفاده بهینه از بازیهایی باشد كه محبوبیت بسیاری نزد بازیكنندگان قدیمی دارد. مگامن، استریت فایتر و رزیدنت اویل از جمله عناوینی هستند كه میتوان فروش هر نسخه جدید از آنها را تضمین شده دانست. فقط نسخه بازسازی شده رزیدنت اویل 4 برای ویی بیش از یك میلیون نسخه در جهان فروش كرد. نسخه Umberella Chronicles آن هم در همین حدود فروش داشت. حتی این شركت توانست براي كنسول PSP كه معمولا آمار فروش بازی بالایی را به خود اختصاص نمیدهد، فروش باور نكردنی دو میلیون نسخه را برای بازی Monster Hunter Freedom2 به ثبت برساند. هم زمان كپكام در عرصه تولید بازی برای playstation3 و Xbox 360 هم فعال بود و با عناوینی چون «سیاره گمشده» و «شیطان نیز میگرید 4» حضور و لیاقت خود اثبات كرد. برنامههای كپكام برای انتهاي سال جاری شامل تولید نسخه جدید بازیهای «بایونیك كوماندو» و «استریت فایتر 4» برای كنسولهای نسل جدید و همچنین عرضه یك بازی تازه به نام Dark Void میشود. THQ درآمد: 1031 میلیون دلا ر سود- زیان: 35ـ میلیون دلار بیلان مالی این شركت در سال گذشته تفاوت چندانی نكرد و از این نظر حدودا سال بی تلاطمی را پشت سر گذاشت. گرچه نباید هم از نظر دور داشت كه باز هم سیاستهای مدیران THQ در به سودرسانی این شركت با ناكامی مواجه شد. البته آنان به موفقیتهایی هم در این سال نائل شدند كه مهمترین آن توافق با كمپانی دیسنی ـ پیكسار و كسب حق استفاده از شخصیتهای كارتونی این شركتها و نیز خرید حق امتیاز سری بازیهای كشتی كج Smak down و RAW بود. در واقع با اتكا به همین موفقیتها هم بود كه THQ در سال گذشته موفق به فروش بیش از 2/8 میلیون نسخه بازی شد كه رقمی تحسینبرانگیز برای هر شركت بازیسازی محسوب میشود. از سوی دیگر، تعداد عناوین ناموفق و شكست خورده THQ هم در این سال كم نبود. Juiced 2 و Stuntman دو تا از این بازیها بودند كه عرضه نابهنگامشان در شلوغترین فصل سال هم مزید بر علت باشد تا در میان دریای بازیهای خوب دیگر كاملاً از نظر دور بمانند و فروش مطلوبی نداشته باشند. اما THQ عناوین خوب و موفقی هم در این سال داشت. اگر از بازی اقتباسی ناموفق Wall-E كه بر اساس یك فیلم انیمیشن از پیكسار ساخته شد، بگذریم، دو بازی ادامهای آن یعنی Saints Row2 و Red Faction (كه موفقیت خیرهكنندهای روی PS2 داشت) خیلی خوب توجه و رضایت بازیكنندهها را جلب كردند. در فرصت باقی مانده از سال جاری هم THQ به دو بازی de Blob و Darksiders بسیار امید بسته است. دستاندركاران THQ اعلام كردهاند كه قصد دارند با سرشكن كردن هزینهها (از جمله تعدیل نیروها) و تلاش بیشتر برای بهبود روند عرضه بازیها و تسریع آن در سال آتی، این شركت را پس از چند سال بار دیگر به مرحله سودرسانی برسانند. Take Two Interactive درآمد: 1329 میلیون دلار سود- زیان: 38/5ـ میلیون دلار پس از كاهش درآمد شدیدی كه «تیك تو» در سالهای 2006 و 2007 تجربه كرد، در سال جاری موفق شد سرمایه خود را 41 درصد افزایش داده و به رقم بیسابقه 329/1 میلیارد دلار برساند. با این حال باز هم نتوانست علامت منفی پشت میزان سود و زیان كارنامه مالی خود را حذف كند. امسال 7 عنوان برتر Take TWO رقم فروش 1/6 میلیون نسخه را در جهان به ثبت رساندند. در این سال تیكتو دردسرهای زیادی را از سر گذراند؛ از مشكلات این شركت در بازار سهام گرفته تا انتقادات فراوانی كه از سوی رسانهها و مجامع مختلف به نسخه آخر بازی GTA یعنی «سان آندریاس» وارد شد؛ بازیای كه لقب پرفروشترین بازی در تاریخ ایالات متحده را يدك ميكشد و با وجود تمام ایرادات وارد به آن سود بسیار خوبی از محل فروش برای كنسولهای Xbox360 و PS3 نصیب تیك تو كرد. درست است كه نسخه چهارم «سرقت بزرگ با خودرو» بر سایر عناوین عرضه شده توسط Take Two در سال جاری كاملا سایه انداخت، اما به هر حال این شركت عناوین قابل اعتنای دیگری هم در این سال منتشر كرد. كه شاید یكی از مهمترین آنها سری بازیهای ورزشی 2K چون NBA,MLB و NHL باشد. واحد 2K این شركت در سال 2008 توانست با عرضه بازیهای كودكانه، شاد و ساده خصوصا برای كنسول Wii موفقیت خوبی داشته باشد. یكی دیگر از كارهایی كه Take Two در سال جاری كرد، انتشار یكی از عناوین بزرگ خود یعنی «بایوشاك» برای پلی استیشن3 بود. از سال 2007 تیك تو وارد یك جریان ناخواسته با الكترونیك آرتز شده است؛ به طوری كه مداوماً EA پیشنهاد همكاري میدهد و تیكتو رد میكند. اما تحلیلگران بازی پیشبینی میكنند تا پایان سال جاری یا اوایل سال بعد بالاخره Take Two تسلیم پیشنهادهای وسوسه آمیز «ريچيتيلو» خواهد شد و با این شركت قرارداد خواهد بست. در صورت تحقق این امر، اين شركت تازهتاسيس ادغامي خواهد توانست از شركت ادغامي ديگر يعني «اكتیویژن بلیزارد» پیشی بگیرد و به بزرگترین شركت بازیسازی جهان تبدیل شود. باید منتظر ماند و دید. منبع ()
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 587]
صفحات پیشنهادی
بررسي كارنامه بازيسازان بزرگ جهان در سال 2008
بررسي كارنامه بازيسازان بزرگ جهان در سال 2008-بررسي كارنامه بازيسازان بزرگ جهان در سال 2008 ما علاقهمندان بازي با به بازار آمدن هر عنوان جديدي سعي ميكنيم هر چه ...
بررسي كارنامه بازيسازان بزرگ جهان در سال 2008-بررسي كارنامه بازيسازان بزرگ جهان در سال 2008 ما علاقهمندان بازي با به بازار آمدن هر عنوان جديدي سعي ميكنيم هر چه ...
بررسي كارنامه بازيسازان بزرگ جهان در سال 2008 -
بررسي كارنامه بازيسازان بزرگ جهان در سال 2008 --بررسي كارنامه بازيسازان بزرگ جهان در سال 2008 PhonieX 30 آبان 1387, 11:20ما علاقهمندان بازي با به بازار آمدن هر ...
بررسي كارنامه بازيسازان بزرگ جهان در سال 2008 --بررسي كارنامه بازيسازان بزرگ جهان در سال 2008 PhonieX 30 آبان 1387, 11:20ما علاقهمندان بازي با به بازار آمدن هر ...
نقد ارزيابي وبگاههاي دولتي توسط شوراي اطلاعرساني در ماهنامه ...
چشم خود را براي تجارت الكترونيك باز كنيد - كي، كجا، چه وقت، ويندوز 7 - Chatbot چتكننده هوشمند - بررسي كارنامه بازيسازان بزرگ جهان در سال 2008 - رقابت تنگاتنگ ...
چشم خود را براي تجارت الكترونيك باز كنيد - كي، كجا، چه وقت، ويندوز 7 - Chatbot چتكننده هوشمند - بررسي كارنامه بازيسازان بزرگ جهان در سال 2008 - رقابت تنگاتنگ ...
نگاهي به آخرين ساخته اكبر خواجويي«محيا»؛ ماندن ميان ديروز و امروز - واضح
نيازي به اثبات قصهگويي فيلمي مثل «محيا» نيست، چرا كه خود اثر و كارنامه و ذهنيت كارگردان به خوبي بيانگر اين .... بررسي كارنامه بازيسازان بزرگ جهان در سال 2008.
نيازي به اثبات قصهگويي فيلمي مثل «محيا» نيست، چرا كه خود اثر و كارنامه و ذهنيت كارگردان به خوبي بيانگر اين .... بررسي كارنامه بازيسازان بزرگ جهان در سال 2008.
چگونگي خروج حجاج از پل جمرات بررسي ميشود
چگونگي خروج حجاج از پل جمرات بررسي ميشود وزير حج عربستان اعلام كرد: فردا پنجشنبه 30 آبان ماه سومين كارگاه ... بررسي كارنامه بازيسازان بزرگ جهان در سال 2008 ...
چگونگي خروج حجاج از پل جمرات بررسي ميشود وزير حج عربستان اعلام كرد: فردا پنجشنبه 30 آبان ماه سومين كارگاه ... بررسي كارنامه بازيسازان بزرگ جهان در سال 2008 ...
مجلس تصويب كرد؛مجوز خريد اراضي اطراف حرم امام رضا (ع) به اتباع - واضح
... بافتهاي فرسوده پيرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) مصوب سال 84 را به تصويب رساندند. ... بررسي كارنامه بازيسازان بزرگ جهان در سال 2008.
... بافتهاي فرسوده پيرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) مصوب سال 84 را به تصويب رساندند. ... بررسي كارنامه بازيسازان بزرگ جهان در سال 2008.
ریلاینس هند هم به دنبال اپراتوری سوم ایران است -
بررسي كارنامه بازيسازان بزرگ جهان در سال 2008 - · مانيتور lcd يا crt !؟ - · تبادل لینک جهت افزایش ترافیک سایت با بازدید بیش از 50000 نفر در روز - ...
بررسي كارنامه بازيسازان بزرگ جهان در سال 2008 - · مانيتور lcd يا crt !؟ - · تبادل لینک جهت افزایش ترافیک سایت با بازدید بیش از 50000 نفر در روز - ...
ديدارهاي دوستانه فوتبال در مناطق مختلف اروپا برگزار مي شود
... تيمهاي ملي فوتبال كشورهاي اروپايي چهارشنبه شب ديدارهاي دوستانه اي در مناطق مختلف جهان برگزار مي كنند. ... بررسي كارنامه بازيسازان بزرگ جهان در سال 2008 ...
... تيمهاي ملي فوتبال كشورهاي اروپايي چهارشنبه شب ديدارهاي دوستانه اي در مناطق مختلف جهان برگزار مي كنند. ... بررسي كارنامه بازيسازان بزرگ جهان در سال 2008 ...
مدال آوران مناطق نفت خيز در جام باشگاه هاي آسيا تجليل شدند
مديرعامل باشگاه فرهنگي ورزشي مناطق نفت خيز جنوب در اين مراسم گفت: سال گذشته در رقابت هاي جام باشگاه هاي .... بررسي كارنامه بازيسازان بزرگ جهان در سال 2008 ...
مديرعامل باشگاه فرهنگي ورزشي مناطق نفت خيز جنوب در اين مراسم گفت: سال گذشته در رقابت هاي جام باشگاه هاي .... بررسي كارنامه بازيسازان بزرگ جهان در سال 2008 ...
من میخواهم یه فروشگاه مثل همین مجید انلاین داشته باشم باید ...
بررسي كارنامه بازيسازان بزرگ جهان در سال 2008 -. . مطالب پیشین. مشکل در خروجی vcd - · فروهر (بیبینی بد نیست) - · کاربردهای gprs در نمایشگاه تله کام به نمایش ...
بررسي كارنامه بازيسازان بزرگ جهان در سال 2008 -. . مطالب پیشین. مشکل در خروجی vcd - · فروهر (بیبینی بد نیست) - · کاربردهای gprs در نمایشگاه تله کام به نمایش ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها