واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: شاید مافیا در سینمای ایران آن چنان که همه از لغت مافیا توقع دارند، وجود خارجی نداشته باشد اما عدهای هستند که میتوانند همه را انگشت به دهان نگه دارند و تمامی... این دن کورلئونههای سینما... اکران آقای هفت رنگ فیلمی از حسین فرحبخش و عبدالله عیلخانی بار دیگر بحث مافیا را در سینمای ایران داغ کرد شاید یکی از کابوسهای اهالی سینما و آنهایی که فیلمی در نوبت اکران دارند همزمانی نمایش فیلمشان با فیلمی از حسین فرحبخش باشد، معمولا در این مقاطع اصطکاکی بین دست اندرکاران یکی از فیلمهای روی پرده با فرحبخش و پویا فیلم به وجود میآید مثل همین ماجرای اکران فیلم «صداها» و همزمانی اش با اکران آقای هفت رنگ که اعتراض منیژه حکمت (تهیه کننده صداها) را به همراه داشت. همه طرفهای درگیری با فرحبخش و علیخانی معتقدند که اینها با نفوذشان همه شرایط اکران را به نفع خود تغییر میدهند. این یک سوی ماجرا است، اما سوی دیگر آن که موجب میشود تیغ تیز انتقادها به سمت فرحبخش و علی خانی بچرخد، کیفیت فیلمهای تولیدی آنهاست، فیلمهایی که به زعم منتقدان فاقد هویت هستند و فقط به منظور تصاحب گیشه ساخته شده اند و بس، انتقادی که اتفاقا همیشه با توجیه این که مردم از این فیلم استقبال میکنند پس فیلمهای خوبی هستند، از طرف فرحبخش پاسخ داده میشود. البته فقط فرحبخش و علیخانی در این گیرو دار متهم به باند بازی و... نیستند، تهیه کنندگانی مثل شایسته، حبیب الله کاسه ساز و علی سرتیپی هم درمظان این اتهام قرار دارند و آنها به زعم هر دسته ای که مقابلشان قرار میگیرند به باندبازی و مافیا متهم میشوند. کسانی که گفته میشود در پشت پرده سینما میتوانند تهیه و اکران فیلمها را رقم بزنند. چهار پدر خواندهشاید مافیا در سینمای ایران آن چنان که همه از لغت مافیا توقع دارند، وجود خارجی نداشته باشد اما عدهای هستند که میتوانند همه را انگشت به دهان نگه دارند و تمامی مقررات و مناسبات قانونی را به نام خود تمام کنند. هر از چند گاهی داد و بیداد عده ای از تهیه کنندگان و کارگردانان از این جمع به آسمان میرود اما کماکان آنان به فعالیتهای خود ادامه میدهند. اگر نگوییم روز به روز به قدرت آنها افزوده میشود، سال به سال با خرید سالنهای نمایش و مدیریت پردیسهای سینما قدرتمندتر میشوند. حبیب کاسه سازبسیاری از مواقع به عنوان حلال مشکلات عمل کرده و مشکل نمایش بسیاری از فیلمها از جمله «زندان زنان»، «موج مرده» و «مزرعه پدری» به دست او حل شد. کاسهساز یکی از تهیه کنندگان سینمای دفاع مقدس است که بخشی از قدرت خود را در سینما مدیون همین موضوع است. او در مقاطعی کمک بسیاری به سینمای ایران کرده اما مدتی به دلیل حاشیههایی که برایش به وجود آمد، ناچار شد از سینما فاصله بگیرد. با تهیه کنندگی «اخراجیها» کاسه ساز به سرمایهدارترین تهیه کننده سینما تبدیل شد. مرتضی شایسته هدایت فیلم با نام مرتضی شایسته عجین شده است. این دفتر تولید و بخش فیلمهای سینمایی یکی از قدیمیترین و با سابقهترین دفاتری است که حالا بخشی از سینمای ایران را به خود اختصاص داده. شایسته قدرت نفوذ بالایی در سینما دارد. ایرج قادری حضورش را در سینمای پس از انقلاب مدیون مرتضی شایسته است. این تهیه کننده بسیاری از اوقات حامی سرسخت مسعود کیمیایی بوده و در بعضی مقاطع او را از ممنوعالفعالیت شدن نجات داده است. دفتر هدایت فیلم بسیاری از چهرههای جدید سینما و ستاگران امروز را هم وارد این عرصه کرده. حسین فرح بخشاین تهیه کننده سینما که اعتقاد دارد سینمای ایران با وجود امثال او روی پای خود ایستاده است. او از گذشته مدافع فیلمهای عامه پسند و بفروش بوده و هنوز هم فیلمی خارج از این دایره از دفتر پویا فیلم بیرون نمیآید. فرح بخش تهیه کنندگانی را که همراه سینمایی او نیستند، دولتی خطاب کرده و آنان را به گرفتن وامهای درشت از دولت متهم میکند. اما اعتقاد دارد او به همراه مرتضی شایسته ستون این سینما را حفظ کرده اند و یک قران هم از دولت نمیگیرند. فرح بخش هنگام فیلم برداری تک تک پلانهای فیلمهایش حضور دارد و بر همه کارها نظارت میکند. علی سرتیپیاو با قرار گرفتن در راس سازمانی چون فیلمیران که با ادغام امور پخش چهار شرکت معتبر فیلمسازی (سید غلام رضا موسوی، رسول صدر عاملی، محمد رضا تخت کشیان و حمید اعتباریان) تشکیل شد تا به این ترتیب صاحبنفوذترین پخش کننده در سینمای ایران متولد شد. نفوذ این سازمان بر امور پخش به گونه ای است که هر کارگردان و تهیه کننده ای که به دنبال اکران خوب و مناسب میگردد، سازمان فیلمیران را برای پخش انتخاب میکند. درباره سر تیپی همین بس که فیلمش «نیش و زنبور» را در کوتاهترین زمان نسبت به تولید در جدول اکران بهترین گروه سینمایی جای داد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 408]