تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را رها مكن حتى اگر بعدش شعر باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816503526




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حسرت اهل عذاب از چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حسرت اهل عذاب از چیست؟
جهنم شیطان آتش
در قرآن مفاهیم بسیار زیادی هست که تنها راه درک آنها رجوع به تفاسیر است و برای ما شیعیان سزاست که با رجوع به تفاسیر روایی که راهنمای ما بسوی نور قرآن هستند مراجعه کنیم چرا که فقط این اولیای عظیم الشأن خداوندند که میتوانند معنای واقعی قرآن  را به ما برسانند آن معانی ای که در محل شک و ابهام هستند. گاه ما در حین تلاوت قرآن کریم به عباراتی برمیخوریم که ایهام دارند مثل روح خدا چشم خدا عرش خدا دست خدا که با آنچه از اوصاف حق تعالی میدانیم سازگار نیست با اینکه میدانیم خداوند جسم نیست که بتوان برای مقام حضرتش تعیین مکان کرد یا زمانی را متصور شد . که صد البته این عبارات برای نزدیک شدن به اذهان در خمود ما بندگان است. یکی از این مفاهیم "جنب الله " است.در آیه شریفه : «أَن تَقُولَ نَفْسٌ یَا حَسْرَتَى علَى مَا فَرَّطتُ فِی جَنبِ اللَّهِ وَإِن كُنتُ لَمِنَ السَّاخِرِینَ»1 ؛ تا کسی نگوید : ای حسرتا بر آنچه در کار خدا کوتاهی کردم ، و از مسخره کنندگان بودم. معنای "جنب الله" در نزد مفسران :واقع این است كه "جنب " در لغت به معنى پهلو است و سپس به هر چیزى كه در كنار چیزى قرار گرفته باشد اطلاق مى شود همانگونه كه "یمین " و "یسار" به معنى طرف چپ و راست بدن است ، سپس به هر چیزى كه در این ناحیه قرار گیرد یمین و یسار گفته مى شود در اینجا "جنب الله "نیز به معنى تمام امورى است كه در جانب پروردگار قرار دارد: فرمان او، اطاعت او، قرب او، كتب آسمانى كه از ناحیه او نازل شده است ، همه در معنى آن جمع است .و به این ترتیب گنه كاران اظهار ندامت و پشیمانى و غم و اندوه و حسرت نسبت به تمام كوتاهی هائى كه در برابر خداوند داشتند مى كنند، مخصوصا روى مسأله مسخره نسبت به آیات و رسولان او انگشت مى نهند، چرا كه عامل اصلى تفریط هاى آنها همین بى اعتنائى و شوخى پنداشتن این حقایق بزرگ بر اثر جهل و غرور و تعصب است .سپس مى افزاید: "و مبادا بگوید: اگر خداوند مرا هدایت مى كرد از پرهیزگاران بودم این سخن را گویا زمانى مى گوید كه او را به پاى میزان حساب مى آورند، گروهى را مى بیند كه با دست پر از حسنات به سوى بهشت روانه مى شوند، او نیز آرزو مى كند در صف آنان باشد و همراه آنان به سوى نعمت هاى الهى برود. باز مى افزاید: و مبادا هنگامى كه عذاب الهى را مى بیند بگوید آیا مى شود بار دیگر مرا به دنیا بازگردانند تا از نیكوكاران باشم ؟! «أَوْ تَقُولَ حِینَ تَرَى الْعَذَابَ لَوْ أَنَّ لِی كَرَّةً فَأَكُونَ مِنَ الْمُحْسِنِینَ»2 ؛ یا چون عذاب را ببیند، بگوید: «كاش مرا برگشتى بود تا از نیكوكاران مى‏شدم."جنب الله " به معنى تمام امورى است كه در جانب پروردگار قرار دارد: فرمان او، اطاعت او، قرب او، كتب آسمانى كه از ناحیه او نازل شده است ، همه در معنى آن جمع است .این هنگامى است كه او را به سوى دوزخ مى برند و چشمش به آتش ‍ سوزان و منظره عذاب دردناک آن مى افتد، آهى از
جهنم
 دل بر مى كشد و آرزو مى كند ایكاش به او اجازه داده مى شد تا به دنیا بازگردد، تبه كاری هاى گذشته را با اعمال نیكش بشوید و در صف نیكوكاران جاى گیرد.با ورود در صحنه محشر اظهار حسرت مى كند. با مشاهده پاداش پرهیزكاران آرزوى سرنوشت آنها را مى نماید. و با مشاهده عذاب الهى آرزوى بازگشت به دنیا و جبران گذشته مى كند.و میگویند اگر هدایت الهى به سراغ من آمده بود از پرهیزگاران بودم هدایت الهى چیست ؟ جز اینهمه كتب آسمانى و فرستادگان خدا و آیات و نشانه هاى حق در آفاق و انفس؟همه این آیات را دیدى و شنیدى عكس العمل تو در مقابل آن چه بود؟ تكذیب و استكبار و كفر!مگر ممكن است خدا بدون اتمام حجت كسى را مجازات كند؟ مگر میان تو و هدایت یافتگان تفاوتى از نظر برنامه هاى تربیتى خداوند وجود داشت ؟ بنابراین مقصر اصلى خودت هستى و خود كرده اى كه لعنت بر خودت باد! کوتاهی در جنب الله :گفتیم "جنب الله "در آیات مورد بحث معنى وسیعى دارد كه هر گونه مطلبى را كه مربوط به خداوند است شامل مى شود، و به این ترتیب تفریط در این قسمت شامل تمام انواع تفریط ها در اطاعت فرمان او، و پیروى از كتب آسمانى ، و اقتدا به انبیاء و اولیاء مى گردد. جنب الله در روایات : در روایات متعددى از ائمه اهل بیت (علیهم السلام ) مى خوانیم كه "جنب الله " به امامان تفسیر شده است ، از جمله در روایتى در اصول كافى از امام موسى بن جعفر (علیه السلام ) این آیه  چنین آمده : جنب الله امیر المؤ منین (علیه السلام ) و كذلك من كان بعده من الاوصیاء بالمكان الرفیع الى ان ینتهى الامر الى آخرهم  ؛ جنب الله امیر مؤ منان (علیه السلام ) و همچنین اوصیاى بعد از او هستند كه مقام والائى دارند، تا به آخرین نفر آنها برسد .و نیز در تفسیر على بن ابراهیم از امام صادق (علیه السلام ) مى خوانیم : نحن جنب الله ؛ جنب الله مائیم .همین معنى در روایات دیگرى از ائمه دیگر (علیهم السلام ) نیز نقل شده است .این تفسیرها از قبیل بیان مصداق هاى روشن است ، چرا كه مسلم است پیروى از مكتب امامان پیروى از پیامبر و اطاعت فرمان خدا است چرا كه آنها از خود چیزى نمى گویند.در حدیث دیگرى مصداق روشن حسرت داران روز قیامت را "عالمان بى عمل " معرفى مى كند، در كتاب "محاسن " از امام باقر (علیه السلام ) آمده است :ان اشد الناس حسرة یوم القیامة الذین وصفوا العدل ثم خالفوه ، و هو قول الله عزوجل ان تقول نفس یا حسرتا على ما فرطت فى جنب الله ؛ از همه مردم متأسف تر در روز قیامت كسانى هستند كه طریقه حق و عدالت را براى مردم توصیف كردند سپس خود به مخالفت برخاستند و این همان است كه خداوند متعال مى گوید: ان تقول نفس یا حسرتا على ما فرطت فى جنب الله .  منبع تفسیر نمونه جلد 19 فرآوری محمدی_ گروه دین و اندیشه تبیان1- سوره زمر آیه 56.2- سوره زمر آیه 58.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 441]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن