محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845612444
نفاق و دورويى
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نفاق و دورويى قال على(علیه السلام) : ايّاك و النّفاق فأن ذاالوجهين لايكون وجيهاً عند اللّه؛ (1)از نفاق و دورويى دورى كن، چرا كه انسان دورو، پيش خداوند آبرومند نيست.»يكى از آفتها و خطرهاى اجتماعى كه ممكن است جامعه را به ويرانى و تباهى بكشد و پايههاى وحدت اجتماعى را متزلزل سازد، آفت و آسيب بزرگى است به نام «نفاق و منافق» كه در قرآن و روايات نسبت به اين پديده شوم اجتماعى هشدارهاى جدّى و پىگيرى داده شده است.»قرآن با لحن تند مؤمنان را از خطرهاى منافقان برحذر مىدارد و مىفرمايد:«هم العدّو فاحذرهم؛(2) (منافقان) دشمنان (اصلى) شمايند از آنان برحذر باشيد.»در خطرناك بودن اين گروه از مردم همين بس كه قرآن مجيد در چندين سوره به گونه تفصيلى و ريز اوصاف و شگردهاى منافقان را مطرح كرده و آنها را به مؤمنان شناسانده است تا در دام و تورهاى آشكار و پنهان آنها گرفتار نشوند.در آغاز سوره (بقره) حدود بيست آيه در ترسيم چهره مؤمنان و كافران و منافقان مطرح شده كه 13 آيه از آن مربوط به جريان نفاق و منافقان است اين نكته خود گواه بر اين است كه: شناخت اين گونه دشمنان داخلى كه قرآن از آنان به عنوان «ستون پنجم»(3) ياد كرده است براى جامعه ايمانى يك ضرورت و تكليف مهم است. افزون بر اين، هوشيارى نسبت به تاكتيكها و موضع گيريهاى گوناگون سياسى اجتماعى آنان يك وظيفه عمومى و همگانى است.جريان نفاق نه تنها خود جريانى آلوده و كج راهه است، بلكه ديگران را نيز به آلودگى و بى راهه و بيمارى مىكشاند، از اين رو امام على(علیه السلام) در يك هشدار به جامعه دينى مىفرمايد: «احذروا اهل النفاق فأنهم الضالون المضلّون، الزّالون المزّلون، قلوبهم دوية و سحافهم نقيّه؛(4) از منافقان برحذر باشيد، چه اين كه آنان هم گمراهند و هم گمراهگر، هم خود لغزيدهاند و هم لغزاننده ديگرانند درونشان بيمار است و برونشان بىعيب و سالم مىنمايد.»اكنون كه خطر نفاق و منافق روشن شد و معلوم گرديد كه يكى از هشدارهاى مهم اجتماعى در فرهنگ دينى هشدار نسبت به جريان نفاق است لازم است پيرامون اين مقوله و پديده اجتماعى در چند محور مطالبى را ارائه دهيم تا خوانندگان عزيز نسبت به اين آسيب بزرگ اجتماعى بصيرت و آگاهى بيشترى پيدا كنند و با شناخت چهرههاى رنگارنگ منافقان در دامهاى گسترده آنان كه غالباً همراه با دانه است گرفتار نگردند.واژه نفاق«نفاق» در لغت راه زيرزمينى و پنهانى است به همين جهت در زبان عرب به تونل، نَفَق مىگويند، يعنى راهى كه پنهان است و ورودى و خروجى دارد.از اين رو به يربوع موش صحرايى كه در زير زمين كانال مىزند و از يك در وارد مىشود و چنانچه خطرى او را تهديد كرد از در ديگر كه معمولاً نامرئى است فرار مىكند نافقاء مىگويند.(5)منافق از آن جهت كه به نام اسلام وارد امت اسلامى مىشود و در مواقع لزوم خود را از اسلام و مسلمانان بيگانه مىسازد و از اسلام خارج مىشود به اين نام ناميده شده است.و اين كه قرآن «منافق» را فاسق ناميده است با عنايت به همين نكتهاى است كه به آن اشارت شد.تعبير قرآن اين است كه:«انّ المنافقين هم الفاسقون؛(6) به درستى كه منافقان همان فاسقان هستند.»فسق در لغت به معناى خروج رُطَب از پوست است، كسى كه از چهارچوب آداب شريعت خارج شود گرچه اعتقاد به آن هم داشته باشد در فرهنگ قرآن به عنوان فاسق شناخته مىشود بنابراين منافق و فاسق در يك چيز مشتركند و آن خارج شدن از پوسته دين و آداب شريعت است.البته فرق آن دو نيز در اين است كه در يك تصوير كلّى در رابطه با دين چهارگونه چهره را مىتوان ترسيم كرد:1ـ مؤمن آن كه اعتقاد به دين دارد و باور او بارور به عمل است.2ـ كافر آن كه از آغاز با دين و ديندارى مىستيزد و حقيقت را مىپوشاند.3ـ منافق كسيكه در ظاهر به دين و ديندارى جلوه مىكند ولى در باطن اعتقادى به دين و دستورات آن ندارد.4ـ فاسق و آن كسى است كه از لحاظ اعتقادى عقايد دين را باور دارد وليكن در مرحله عمل، پايبندى شايستهاى به دستورات دينى از خود نشان نمىدهد و در عمل خارج از دين حركت مىكند.نفاق ويژگى انسانشهيد مطهرى در اينباره مىنويسد كه:«نفاق از مختصات بشر است، معمولاً در حيوانات اثرى از نفاق يعنى دوچهرگى و دورويى ديده نمىشود، شايد خيلى به ندرت در بعضى از حيوانات زيرك چنين چيزى ديده شود، يعنى حيوان به حالتى بر ضد حالتى كه داراست تظاهر كند، حيوان اگر خشم بگيرد آثار خشم در صدايش و حنجرهاش ظاهر مىشود، اگر خوشحال شود فوراً جُست و خيز مىكند، اگر دردش بيايد ناله مىكند، هر صدايى از حيوان يك نشانه واقعى است از حالتى كه دارد و ميان حالتش و آن صدا يا علامتى كه از خود بروز مىدهد اختلاف نيست.اين انسان است كه اين قدرت را دارد كه ممكن است با يك نفر در نهايت درجه دشمن باشد و در دلش حقد و كينه او را داشته باشد ولى وقتى با او بنشيند تظاهر به دوستى كند و با چهره باز برخورد كند. و اظهار خوشحالى و خوشوقتى نمايد.اكثر تعارفاتى كه در ميان مردم معمول است نوعى نفاق است براى اين كه دروغ است، كسى به خانه مىآيد و صاحبخانه مىگويد قدم روى چشم ما گذاشتيد...اما همين كه مهمان مىرود، خلافش را مىگويد و باطنش را ظاهر مىكند. بشر به دليل اينكه هوشش بيشتر و عقلش زيادتر است مىتواند منافق گرى و دورويى كند.هرچه انسانها بدوىتر هستند صريحترند، يعنى فاصله ميان درون و بيرونشان كمتر است، هرچه انسانها به طرف تمدن آمدند، بر نفاقشان افزوده شد، يعنى فاصله ميان اين دو چهرهشان زياد شد....به گونهاى كه بايد گفت: «دنياى نفاق».(7)گواه بر اين واقعيت را مىتوان تبليغات رنگارنگ و خلاف واقعى رسانههاى استكبارى گرفت كه گاه از كاه كوه مىسازند و آنچنان رنگ و لعاب به يك مسأله كوچك مىدهند كه آن را فاجعه قرن مىنامند و گاه مسائل حياتى و انسانى را آنگونه پيش پا افتاده جلوه مىدهند كه گويى هيچ اتفاقى در دنيا صورت نگرفته است مانند كشتار بى رحمانه كودكان و مظلومان فلسطينى و مانند آن، باطن تمدن بشرى در جهان امروز از لايههاى تودرتو تشكيل شده است كه بهترين نام را به گفته شهيد مطهرى مىتوان بر آن «دنياى نفاق» نهاد. زرنگى يا نفاقاين كه گفتيم حالت دورويى و نفاق يكى از مختصات انسان است و بشر مىتواند با تصنع و ظاهر سازى بر خلاف آن چه در درون دارد تظاهر كند، به اين معنا نيست كه پس اين خود كمالى است براى انسان كه بتواند بين درونش و برونش دوگانگى ايجاد كند، بلى اصل قدرت بر استتار و رازدارى در ذات خود كمال بشر است، اما به كارگيرى آن در موارد ناپسند نوعى سوء استفاده بشمار مىرود. يكى از رذايل اخلاقى اين است كه آدمى از اين قدرت خدادادى استفاده نامناسب داشته باشد و آن را در راه فريب دادن و گول زدن مردم به كار گيرد.سوگمندانه بسيارى از مردم اين كار را نوعى امتياز براى خود مىدانند و با نام زرنگى حالت نفاق به خود مىگيرند و مردم را از حقيقت و واقعيت دور مىسازند.برخى از مردم هم صداقت و صراحت و يك رويى را نوعى سادگى و عقب افتادگى مىشمارند و بر اين گمانند كه با مكر و خدعه و نفاق و دورويى بهتر مىتوان زندگى كرد و پيش رفت، غافل از آن كه اساس عالم هستى بر حقيقت استوار است نه بر مَجاز و نمىتوان نظام راستين جهان را به بازى گرفت:فردا كه پيشگاه حقيقت شود پديدشرمنده رهروى كه عمل بر مَجاز كردبازى چرخ بشكندش بيضه در كلاهزيرا كه عرض شعبده با اهل راز كردصنعت مكن كه هر كه محبت نه راست يافتعشقش به روى دل در معنى فراز كردكتمان پسنديدهياد آورى اين نكته نيز لازم است كه هرگونه كتمان و تو دارى را نمىتوان نفاق ناميد. بشر بر اثر توانايى طبيعى كه دارد چه بسا اسرارى را در درون خود پنهان كرده و سالها مهر سكوت بر دهان زده و به كسى اظهار نمىدارد و چه بسا ظاهرش بر خلاف آنچه به آن رسيده است جلوه كند اما نام اين نفاق نيست. اين نوعى كتمان ممدوح است نفاق يعنى باطن بد و نيت بد را به قصد خدعه و فريب مردم، مخفى كردن، جو فروختن و گندم نمايى كردن.اما كتمان ممدوح آن است كه: انسان به كمالاتى از لحاظ معنوى برسد كه اگر مردم بر آن آگاهى پيدا كنند. ممكن است دست و پايش را ببوسند و او را فوق العاده احترام كنند و به زحمت بياندازند ولى صاحب آن كمالات آنها را از نگاه مردم پنهان مىدارد و بين خود و خدايش از آنها بهره مىگيرد، اين كجا و آن نفاق كجا؟ آرى:آنكه را اسرار حق آموختندمهر كردند و دهانش دوختندزمينههاى نفاقاز لابلاى متون دينى و از مطالعه آموزههاى اسلامى چنين فهميده مىشود كه بسيارى از رفتارها و گفتارهايى كه در زندگى مؤمنان وجود دارد.زمينه ساز نفاق است و به تدريج در صورت تكرار آنان را به سمت و سوى اين حالت منفى سوق مىدهد و مىكشاند.از آن جمله مىتوان به عناوين زير اشارت كرد:خيانت در امانتدروغگويى در گفتارپيمان شكنى در رفتارخروج از حق در مقام ستيزه جويىناهماهنگى باطن و ظاهرچربيدن خشوع بدن بر خشوع دلناديدن رفتار منفى خويش و خرده گيرى از ديگرانچاپلوسى و تعريف و تعارف بىجاسبكسرى در رزق و روزي هاى الهىنهى كردن ديگران و نهى ناپذيرى خويشافسوس خوردن بر انجام ندادن كار بدرفت و آمد به مساجدشان با اكراهتأخير نماز از وقتو..........(8)نشانههاى نفاقامام على(علیه السلام) كه امامى است كه هم از جهات علمى و نظرى نگاه كارشناسانه و تيپهاى اجتماعى و انواع شخصيتهاى اجتماعى دارد، و هم در عمل سالهاى سال گرفتار جريان شوم نفاق در زندگى فردى و اجتماعى خود بوده است، او با تمام وجود تار و پود نفاق و منافقان را درك كرده و به هويت اصلى آنان پى برده است. دانش و تجربه آن حضرت در اين زمينه كلام فصل و سخن نهايى است كه با ذكر نشانههاى نفاق از زبان آن حضرت اين بخش از هشدارها را با هشدار آن امام همام نسبت به نفاق و منافق به پايان مىبريم:«شما را از منافقان برحذر مىدارم، زيرا كه آنان مردمانى گمراه و گمراه كنندهاند. خود لغزيدهاند و ديگران را مىلغزانند، به رنگهاى گوناگون و حالات مختلف در مىآيند، با هر وسيله و از هر طريقى قصد (فريب و گمراهى) شما را دارند و در هر كمينگاهى به كمين شما مىنشينند.دلهايشان بيمار است و ظاهرشان آراسته و تميز، مخفيانه عمل مىكنند و چون خزندهاى زهرناك آهسته مىخزند و بىخبر زهر خود را مىريزند، شرح و بيانشان دارو و گفتارشان شفاست، اما كردارشان درد بى درمان است، به رفاه و آسايش مردم حسادت مىورزند و به آتش بلا و گرفتارى دامن مىزنند و توصيه مىكنند، در هر راهى به خاك هلاكت افكندهاى، و براى نفوذ در هر دلى وسيلهاى و براى هر غم و اندوهى اشكهاى(دروغين) دارند. مدح و ستايش به هم قرض مىدهند و از يكديگر انتظار پاداش دارند اگر چيزى بخواهند پافشارى مىكنند و اگر سرزنش كنند پرده درى مىنمايند. و اگر حكم كنند زيادهروى مىورزند، در مقابل هر حقى باطلى در چنته دارند و در برابر هر راستى كژى و براى هر زندهاى قاتلى و براى هر درى كليدى و براى هر شبى چراغى (آماده دارند).چشم نداشتن و بىنيازى راه دستآويز طمع قرار مىدهند تا از اين راه بازار خود را داغ كنند و كالاهايشان را رونق بخشند، مىگويند و ايجاد شبهه مىكنند، وصف مىكنند و حقيقت را وارونه جلوه مىدهند.راه (ورود به مسير باطل) را آسان كنند و تنگه (آن را) كج و دشوار مىسازند(تا افراد به راحتى قدم به راه باطل گذارند و در پيچ و خمهاى آن سرگردان شوند و بيرون شدن از آن برايشان ناممكن يا دشوار شود).اينان دار و دسته شيطانند و زبانههاى انبوه آتش.«آنان حزب شيطانند و بدانيد كه حزب شيطان همان زيانكارانند.»(9)پي نوشت ها:1ـ غرر الحكم، ج 2، ص 304.2. سوره منافقون، آيه 4.3. سوره آل عمران، آيه 102.4. غررالحكم، ج 2، ص 285.5. مفردات راغب، واژه نفق. 6. سوره توبه، آيه 67.7. آشنايى با قرآن، ج 7، ص 108.8. ميزان الحكمه، ج 13، صفحات ،ص 344، 345، 346، 347.9. نهج البلاغه، خطبه 194، ميزان الحكمه، ج 12، ص 348 و349.برگرفته از : پاسدار اسلام :: مهر 1387، شماره 322 منبع : http://www.hawzah.net/خ
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 177]
صفحات پیشنهادی
نفاق و دورويى
نفاق و دورويى قال على(علیه السلام) : ايّاك و النّفاق فأن ذاالوجهين لايكون وجيهاً عند اللّه؛ (1)از نفاق و دورويى دورى كن، چرا كه انسان دورو، پيش خداوند آبرومند نيست.»يكى از ...
نفاق و دورويى قال على(علیه السلام) : ايّاك و النّفاق فأن ذاالوجهين لايكون وجيهاً عند اللّه؛ (1)از نفاق و دورويى دورى كن، چرا كه انسان دورو، پيش خداوند آبرومند نيست.»يكى از ...
تعارف هاي دروغين نفاق و دورويي ها مكر و نيرنگ ها
9 جولای 2008 – تعارف هاي دروغين نفاق و دورويي ها مكر و نيرنگ ها متفكر شهيد استاد مرتضي مطهري (اگر كودك ) چشمش به يك خوردني يا اسباب بازي در دست ديگري ...
9 جولای 2008 – تعارف هاي دروغين نفاق و دورويي ها مكر و نيرنگ ها متفكر شهيد استاد مرتضي مطهري (اگر كودك ) چشمش به يك خوردني يا اسباب بازي در دست ديگري ...
وقتی فضل خدا باعث نفاق میشود!
آنان، طينت و درونى ناپاک داشتن، نفاق و دورويى با برادران و خواهران ايمانى، عدم اطمينان به .... اما از طرفي فضل و كرم خداوند باعث طمع انسان به استجابت دعا ميشود.
آنان، طينت و درونى ناپاک داشتن، نفاق و دورويى با برادران و خواهران ايمانى، عدم اطمينان به .... اما از طرفي فضل و كرم خداوند باعث طمع انسان به استجابت دعا ميشود.
خدا مي رساند
خانهداري در دوران بارداري پزشكي سلامت خانهداري در دوران بارداري دين پژوهی نفاق و دورويى كبر و خودبینى خدا مي رساند جوان ستاره شناس عطش کوير، سخاوت دريا نقش ...
خانهداري در دوران بارداري پزشكي سلامت خانهداري در دوران بارداري دين پژوهی نفاق و دورويى كبر و خودبینى خدا مي رساند جوان ستاره شناس عطش کوير، سخاوت دريا نقش ...
بصيرت و صبر در مبارزه، عامل موفقيت امام (ره) و امت
علت آن هم اين است كه امروز مبارزه با كفر خالص و شرك خالص نيست، تا مطلب روشن، و صفبنديها مجزا و جداى از هم باشد؛ بلكه امروز مبارزه با نفاق و دورويى و تزوير و ...
علت آن هم اين است كه امروز مبارزه با كفر خالص و شرك خالص نيست، تا مطلب روشن، و صفبنديها مجزا و جداى از هم باشد؛ بلكه امروز مبارزه با نفاق و دورويى و تزوير و ...
اسرار تسبیحات حضرت زهرا (علیهاالسلام)
برائت از دوزخ و نفاق ... را دوست دارد، و هر کس ذکر خدا را بسيار کند براى او دو برائت(منشور آزادى) نوشته شود: يکى برائت از آتش جهنم، و ديگرى برائت از نفاق و دورويى.
برائت از دوزخ و نفاق ... را دوست دارد، و هر کس ذکر خدا را بسيار کند براى او دو برائت(منشور آزادى) نوشته شود: يکى برائت از آتش جهنم، و ديگرى برائت از نفاق و دورويى.
«مدار صلح» (3)
گفتيم كه نفاق و دورويى از مختصات بشر است و اگر در بعضى حيوانات ديگر بوده باشد يك ... آن چيزى كه نقص است و نام نفاق و دورويى دارد اين است كه آدمى از همين قدرت و ...
گفتيم كه نفاق و دورويى از مختصات بشر است و اگر در بعضى حيوانات ديگر بوده باشد يك ... آن چيزى كه نقص است و نام نفاق و دورويى دارد اين است كه آدمى از همين قدرت و ...
كبوتران در مطاف كعبه
لباس طغيان و عصيان در دنيا را از تن بيرون آورده و لباس سفيد حاكى از تقوى و طهارت، دور از نفاق و دورويى، به بيان يكرنگى و صفاى باطن، بر تن مى كند و سپس قصد و ...
لباس طغيان و عصيان در دنيا را از تن بيرون آورده و لباس سفيد حاكى از تقوى و طهارت، دور از نفاق و دورويى، به بيان يكرنگى و صفاى باطن، بر تن مى كند و سپس قصد و ...
راهی برای محبوب شدن
... آن ها در اعلى عليين بهشت قرارگيرى ، مبدل كردى به ظلمات شرك و نفاق ، و براى خود ... حساب كشند، و آينه دل را از شرك و نفاق و دورويى پاك كن ، و مگذار زنگار شرك و كفر ...
... آن ها در اعلى عليين بهشت قرارگيرى ، مبدل كردى به ظلمات شرك و نفاق ، و براى خود ... حساب كشند، و آينه دل را از شرك و نفاق و دورويى پاك كن ، و مگذار زنگار شرك و كفر ...
الگوى حزب توده و فرقه رجوى در سازمان مجاهدين و حزب مشاركت
اينجاست كه «نفاق» وجه مشترك اين جريانات با جريانات پيش گفته مى شود. تحولات يك ماهه گذشته تنها عيان سازى نفاق و دورويى موجود در جريانى بود با شعار «سلام بر ...
اينجاست كه «نفاق» وجه مشترك اين جريانات با جريانات پيش گفته مى شود. تحولات يك ماهه گذشته تنها عيان سازى نفاق و دورويى موجود در جريانى بود با شعار «سلام بر ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها