محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830873266
علت خوشبختی یا بدبختی از دیدگاه قرآن كریم
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
علت خوشبختی یا بدبختی از دیدگاه قرآن كریم نويسنده: محمد بیستونی از آیات قرآن كریم مستفاد میشود كه استغفار و ترك گناه باعث توسعه مادی و عمران و آبادی و متقابلاً هر گونه نافرمانی خدا و ظلم به دیگران عامل فقر و فلاكت و بدبختی است. با این شاخص بسیاری از كسانی كه در زندگی مادی دچار گرفتاریهای متعدد هستند میتوانند اعمال و رفتار خود را بازنگری كرده و با نسخه شفابخش قرآن كریم، از بیماری فقر و فلاكت نجات یابند. رابطه گناه با فقر و مصیبت قرآن كریم در آیه 30 سوری شوری میفرماید: "و ما اصابكم من مصیبة فبما كسبت ایدیكم و یعفوا عن كثیر: هر مصیبت و گرفتاری كه به شما میرسد دستاورد و ثمره اعمال خودتان است تازه این تمام مجازات اعمال شما نیست چرا كه بسیاری از كارهای شما را مورد عفو قرار میدهد". این آیه به خوبی نشان میدهد، مصائبی كه دامنگیر انسان میشود، یك نوع مجازات الهی و هشدار است (هر چند استثنائاتی دارد كه بعد به آن اشاره خواهد شد) و به این ترتیب یكی از فلسفههای حوادث دردناك و مشكلات زندگی روشن میشود.جالب این كه در حدیثی از امیرمومنان علی (علیه السّلام) میخوانیم، كه از پیامبر گرامی خدا(ص) نقل میكند كه فرمود: "خیر آیة فی كتاب الله هذهالایة، یا علی ما من خدش عود و لا نكبة قدم الا بذنب و ما عفی الله عنه فیالدنیا فهو اكرم من ان یعود فیه و ما عاقب علیه فیالدنیا فهو اعدل من ان یثنی علی عبده: این آیه (و ما اصابكم من مصیبة...) بهترین آیه در قرآن مجید است، ای علی هر خراشی كه از چوبی بر تن انسان وارد میشود و هر لغزش قدمی، بر اثر گناهی است كه از او سرزده و آن چه خداوند در دنیا عفو میكند، گرامیتر از آن است كه (در قیامت) در آن تجدید نظر فرماید و آن چه را كه در این دنیا عقوبت فرموده، عادلتر از آن است كه در آخرت بار دیگر كیفر دهد".(1) و به این ترتیب این گونه مصائب علاوه بر این كه بار انسان را سبك میكند، او را نسبت به آینده كنترل خواهد نمود. گرچه ظاهر آیه عام است و همه مصائب را در برمیگیرد، ولی مطابق معمول در عمومات، استثناهایی وجود دارد، مانند مصائب و مشكلاتی كه دامنگیر انبیا و ائمه معصومین (علیه السّلام) میشد كه برای ترفیع مقام آنها بود، یا گرفتاری بسیاری همانند كودكان و یا افرادی كه مسوول شناخته نمیشوند. و هم چنین مصائبی كه بر اثر ندانم كاریها و عدم دقت و مشورت و سهلانگاری در امور حاصل میشود، كه اثر تكوینی اعمال خود انسانها است و یا مصائبی كه گریبان غیر معصومین را میگیرد و جنبه آزمون دارد. قرآن كریم در این باره میفرماید: "و لنبلونكم بشیء منالخوف و الجوع و نقص من الاموال والانفس والثمرات و بشرالصابرین: به درستی كه شما را از طریق انواع ترس و گرسنگی و كمبودهای مادی و جسمی و محصولات مورد امتحان قرار میدهیم و بشارت باد بر كسانی كه این آزمون الهی را با صبر و بردباری پشت سر میگذارند" (155 / بقره). به تعبیر دیگر جمع میان آیات مختلف قرآن و روایات ایجاب میكند كه عموم این آیه در مواردی تخصیص پیدا كند. اما از آن جا كه بیشتر موارد آن جنبه كیفری و كفارهای دارد، آیه 30 سوره شوری آن را به صورت عموم مطرح ساخته است. با این بیان نمیتوان گفت هر گرفتاری و رنجی كیفر گناه است، چرا كه گرفتاریهای سخت، فلسفههای گوناگونی دارند كه از آن جمله عبارتند از: 1 - شكوفایی استعدادها و توانمندیهای درونی و برونی انسان، 2 - هشدار نسبت به آینده او، 3 - بیداری از خواب غفلت و غرور و هشیاری از انواع مستیها، 4 - كیفر گناهان، 5 - بخش مهمی نیز ثمره ندانم كاریها و سهل انگاریهای انسان در زندگی است. 6 - اصل آزمون در زندگی انسان، (2) و لذا در حدیثی میخوانیم: هنگامی كه امام علی بن الحسین (علیه السّلام) وارد بر یزید شد، یزید نگاهی به او كرد و گفت: "یا علی ما اصابكم من مصیبة فبما كسبت ایدیكم" (اشاره به این كه حوادث كربلا نتیجه اعمال خود شما بود). ولی امام علی بن الحسین (علیه السّلام) فوراً در پاسخ فرمود: "كلا ما هذه فینا نزلت، انما نزل فینا "ما اصاب من مصیبة فیالارض و لا فی انفسكم الا فی كتاب من قبل ان نبراها ان ذلك علی الله یسیر لكیلا تاسوا علی مافاتكم ولاتفرحوا بما اتاكم" (3) فنحنالذین لاناسی علی مافاتنا من امرالدنیا و لانفرح بما اوتینا: (4) چنین نیست، این آیه در مورد ما نازل نشده، آن چه درباره ما نازل شده آیه دیگری است كه میگوید: هر مصیبتی در زمین یا در جسم و جان شما روی دهد، پیش از آفرینش شما در كتاب (لوح محفوظ) بوده و آگاهی بر این امر بر خداوند آسان است، این برای آن است كه شما به خاطر آن چه از دست میدهید، غمگین نشوید و به خاطر آن چه در دست دارید، زیاد خوشحال نباشید (هدف از این مصائب عدم دلبستگی شما به مواهب زودگذر دنیا است و یك نوع تربیت و آزمون برای شما است). سپس امام افزود: "ما كسانی هستیم كه هرگز به خاطر آن چه از دست دادهایم، غمگین نخواهیم شد و به خاطر آن چه در دست داریم، خوشحال نیستیم "همه را زودگذر میدانیم و چشم به لطف و عنایت خدا بستهایم"". هنگامی كه از امام صادق (علیه السّلام) تفسیر آیه فوق را خواستند، فرمود: "میدانید علی (علیه السّلام) و اهل بیتش بعد از او گرفتار مصائبی شدند، آیا به خاطر اعمالشان بود؟ در حالی كه آنها اهل بیت طهارتند و معصوم از گناه"، سپس افزود: "ان رسول الله كان یتوب الی الله و یستغفر فی كل یوم و لیلة ماة مرة من غیر ذنب ان الله یخص اولیائه بالمصائب لیاجر هم علیها من غیر ذنب: رسول خدا (ص) پیوسته توبه میكرد و در هر شبانه روز صد بار استغفار مینمود، بیآن كه گناهی مرتكب شده باشد، خداوند برای اولیاء و دوستانش مصائبی قرار میدهد تا به خاطر صبر در برابر آن از او پاداش گیرند، بیآن كه گناهی مرتكب شده باشند". (5) گاه مصائب، جنبه دستجمعی دارد و محصول گناهان جمعی است، همان گونه كه در آیه 41 سوره روم میخوانیم: "ظهرالفساد فی البر والبحر بما كسبت ایدی الناس لیذیقهم بعض الذی عملوا لعلهم یرجعون: فساد در خشكی و دریا به خاطر اعمال مردم آشكار شد، تا نتیجه بعضی از اعمالی را كه انجام دادهاند، به آنها بچشاند، شاید بازگردند". روشن است كه این درباره جوامع انسانی است، كه به خاطر اعمالشان گرفتار نابسامانیها میشوند. و در آیه 11 سوره رعد آمده است: "ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم: خداوند سرنوشت هیچ جمعیتی را تغییر نمیدهد، مگر این كه خویشتن را تغییر دهند". و در آیه 11 سوره رعد آمده است: "ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم: خداوند سرنوشت هیچ جمعیتی را تغییر نمیدهد، مگر این كه خویشتن را تغییر دهند". و امثال این آیات كه گواهی میدهد، در میان اعمال انسان و نظام تكوینی زندگی او ارتباط و پیوند نزدیكی وجود دارد، كه اگر بر اصول فطرت و قوانین آفرینش گام بردارند، بركات الهی شامل حال آنها میشود و هرگاه فاسد شوند، زندگی آنها به فساد میگراید. و گاه ممكن است این قضیه در مورد فرد فرد انسانها صادق شود و هر كس در مقابل گناهی كه مرتكب میشود، به مصیبتی در جسم و جان یا اموال و متعلقاتش گرفتار گردد، همانطور كه در آیه فوق آمده است. (6) در همین زمینه روایات زیادی در منابع اسلامی وارد شده كه به گوشهای از آن برای تكمیل این بحث اشاره میكنیم: در خطبه 178 نهجالبلاغه آمده است: "ما كان قوم قط فی غض نعمة من عیش، فزال عنهم، الا بذنوب اجترحوها، لانالله لیس بظلام للعبید و لو ان الناس حین تنزل بهمالنقم و تزول عنهمالنعم، فزعوا الی ربهم بصدق من نیاتهم و وله من قلوبهم، لرد علیهم كل شارد و اصلح لهم كل فاسد: "هیچ ملتی از آغوش ناز و نعمت زندگی گرفته نشد، مگر به واسطه گناهانی كه انجام دادند زیرا خداوند هرگز به بندگانش ستم روا نمیدارد، هرگاه مردم در موقع نزول بلاها و سلب نعمتها با صدق نیت به پیشگاه خدا تضرع كنند و با دلهای پر اشتیاق و آكنده از مهر خدا از او درخواست جبران نمایند مسلماً آن چه از دستشان رفته به آنها بازمیگرداند و هرگونه مفسدهای را برای آنها اصلاح میكند". در "جامعالاخبار" حدیث دیگری از امیرمومنان علی (علیه السّلام) نقل شده است كه فرمود: "ان البلاء للظالم ادب و للمومن امتحان و للانبیاء درجة و للاولیاء كرامة: بلاها برای ظالم تادیب است و برای مومنان امتحان و برای پیامبران درجه و برای اولیاء كرامت و مقام است". (7) این حدیث شاهد گویایی است برای آن چه در مورد استثناهای آیه بیان كردیم. در حدیث دیگری در "كافی" از حضرت امام صادق (علیه السّلام) آمده است كه فرمود: "ان العبد اذا كثرت ذنوبه ولم یكن عنده منالعمل ما یكفرها، ابتلاه بالحزن لیكفرها: هنگامی كه انسان گناهش افزون شود و اعمالی كه آن را جبران كند، نداشته باشد، خداوند او را گرفتار اندوه میكند تا گناهانش را تلافی كند".(8) در كتاب كافی اصولاً بابی برای این موضوع منعقد شده و 12 حدیث در همین زمینه در آن آمده است. تازه همه اینها غیر از گناهانی است كه خداوند طبق صریح آیه فوق مشمول عفو و رحمتش قرار میدهد، كه آن نیز به نوبه خود بسیار است. آیا باید در مقابل مصائب و مشكلات تسلیم شد؟ ممكن است كسانی از این حقیقت قرآنی سوء استفاده كنند و هر گونه مصیبتی دامنشان را میگیرد، با آغوش باز از آن استقبال نمایند و بگویند باید در برابر هر حادثه ناگواری تسلیم شد و از این اصل آموزنده و حركتآفرین قرآنی نتیجه معكوس، یعنی نتیجه تخدیری بگیرند كه این بسیار خطرناك است. هیچ گاه قرآن نمیگوید در برابر مصائب تسلیم باش و در رفع مشكلات كوشش مكن و تن به ظلمها و ستمها و بیماریها بده، بلكه میگوید: اگر با تمام تلاش و كوششی كه انجام دادی باز هم گرفتاریها بر تو چیره شد، بدان گناهی كردهای كه نتیجه و كفارهاش دامانت را گرفته، به اعمال گذشتهات بیندیش و از گناهانت استغفار كن و خویشتن را بساز و ضعفها را اصلاح نما. و اگر میبینیم در بعضی از روایات، این آیه بهترین آیه قرآن معرفی شده، به خاطر همین آثار تربیتی مهم آن است.(9) پينوشتها:1 - "مجمع البیان"، جلد 9، صفحه 31، ذیل آیات مورد بحث. 2 - "مجمع البیان"، جلد 25، صفحه 128 و 129. 3 - 22 و 23 / حدید. 4 - "نورالثقلین"، جلد 4، صفحه 580. 5 - "نورالثقلین"، جلد 4، صفحه 581. 6 - "المیزان"، جلد 18، صفحه 61. 7 - "بحارالانوار"، جلد 81، صفحه 198. 8 - "كافی جلد 2، كتاب "الایمان والكفر" باب تعجیل عقوبة الذنب، حدیث 2. 9 - "تفسیر نمونه"، جلد 20 صفحه 446. برگرفته از : نشریه گلستان قرآن ، شماره 157منبع: سایت شهید آوینی/خ
#اجتماعی#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 285]
صفحات پیشنهادی
علت خوشبختی یا بدبختی از دیدگاه قرآن كریم
علت خوشبختی یا بدبختی از دیدگاه قرآن كریم نويسنده: محمد بیستونی از آیات قرآن كریم مستفاد میشود كه استغفار و ترك گناه باعث توسعه مادی و عمران و آبادی و ...
علت خوشبختی یا بدبختی از دیدگاه قرآن كریم نويسنده: محمد بیستونی از آیات قرآن كریم مستفاد میشود كه استغفار و ترك گناه باعث توسعه مادی و عمران و آبادی و ...
بدبختي يا خوشبختي
علت خوشبختی یا بدبختی از دیدگاه قرآن كریم-علت خوشبختی یا بدبختی از دیدگاه قرآن كریم نويسنده: محمد بیستونی از آیات قرآن كریم مستفاد میشود كه استغفار و .
علت خوشبختی یا بدبختی از دیدگاه قرآن كریم-علت خوشبختی یا بدبختی از دیدگاه قرآن كریم نويسنده: محمد بیستونی از آیات قرآن كریم مستفاد میشود كه استغفار و .
شخصیت سالم، کلید خوشبختی
شخصیت سالم، کلید خوشبختی-در برخورد با ناسازگاری های رفتاری و بیماری های ... برپایه این دیدگاه، اعتیاد یک مرگ اجتماعی، انسانی، جسمانی و شخصیتی است. .... علت خوشبختی یا بدبختی از نگاه قرآن شخصیت سالم ، کلید خوشبختی از آیات قرآن كریم بر میآید كه استغفار و ترك گناه باعث توسعه مادی و عمران و آبادی و متقابلاً هر .
شخصیت سالم، کلید خوشبختی-در برخورد با ناسازگاری های رفتاری و بیماری های ... برپایه این دیدگاه، اعتیاد یک مرگ اجتماعی، انسانی، جسمانی و شخصیتی است. .... علت خوشبختی یا بدبختی از نگاه قرآن شخصیت سالم ، کلید خوشبختی از آیات قرآن كریم بر میآید كه استغفار و ترك گناه باعث توسعه مادی و عمران و آبادی و متقابلاً هر .
جهانی شدن و مهدویت، دو نگاه به آینده
در دیدگاه نخست، تاریخ بشری به سوی كمال، توسعه و ترقّی در حركت است؛ در حالی كه از دیدگاه دوم، غایت و فرجام تاریخ ..... علت خوشبختی یا بدبختی از دیدگاه قرآن كریم ...
در دیدگاه نخست، تاریخ بشری به سوی كمال، توسعه و ترقّی در حركت است؛ در حالی كه از دیدگاه دوم، غایت و فرجام تاریخ ..... علت خوشبختی یا بدبختی از دیدگاه قرآن كریم ...
سعادت و شقاوت (خوشبختی و بدبختی)
سعادت و شقاوت (خوشبختی و بدبختی) نويسنده: آیت الله محمد هادى معرفت يكى از ... خداوند كريم در قرآن به پيامبرش مىفرمايد: «ما انزلنا عليك القرآن لتشقى. ... از سعادت و شقاوت در حديث سعادت و شقاوت باطنى نيست و مطيع بودن يا گناهكار بودن انسان هيچ ... از طرفى هم، علت آفرينش استعدادهاى متفاوت به خاطر بهرههاى متنوع و مختلفى است ...
سعادت و شقاوت (خوشبختی و بدبختی) نويسنده: آیت الله محمد هادى معرفت يكى از ... خداوند كريم در قرآن به پيامبرش مىفرمايد: «ما انزلنا عليك القرآن لتشقى. ... از سعادت و شقاوت در حديث سعادت و شقاوت باطنى نيست و مطيع بودن يا گناهكار بودن انسان هيچ ... از طرفى هم، علت آفرينش استعدادهاى متفاوت به خاطر بهرههاى متنوع و مختلفى است ...
امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن(2)
امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن(2)-امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن(2) ... (جامع البیان)3- علت تقدم امر به معروف و نهی از منكر شاید به این خاطر باشد كه بر .... بنی اسرائیل چرا كه عامل پیشرفت یا عقب افتادگی، خوشبختی، یا بدبختی یك ملّت ... به مراتب بیشتر از غلظت و خشونت است لذا قرآن كریم تعبیر به «لین» میكند.
امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن(2)-امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن(2) ... (جامع البیان)3- علت تقدم امر به معروف و نهی از منكر شاید به این خاطر باشد كه بر .... بنی اسرائیل چرا كه عامل پیشرفت یا عقب افتادگی، خوشبختی، یا بدبختی یك ملّت ... به مراتب بیشتر از غلظت و خشونت است لذا قرآن كریم تعبیر به «لین» میكند.
باطن قرآن كريم
باطن قرآن كريم نويسنده: علىاكبر بابايى مقدمه «باطن» در لغت، به معناى پنهان در مقابل ظاهر و آشكار است.[1] در اين نبشتار، منظور از «باطن قرآن كريم» دلالتهاى پنهان آن يا معانى و معارفى است كه آيات كريمه بر آن ... بدبختی و خوشبختی در دیدگاه اسلام (2) ...
باطن قرآن كريم نويسنده: علىاكبر بابايى مقدمه «باطن» در لغت، به معناى پنهان در مقابل ظاهر و آشكار است.[1] در اين نبشتار، منظور از «باطن قرآن كريم» دلالتهاى پنهان آن يا معانى و معارفى است كه آيات كريمه بر آن ... بدبختی و خوشبختی در دیدگاه اسلام (2) ...
آموزه هاى سياسى قرآن
آموزه هاى سياسى قرآن نويسنده:عبدالله نظرزاده (1) سياست و حكومت در قرآن كريم از موضوعاتى است كه ... نوشتار حاضر درصدد بيان ديدگاه هاى مختلف درباره قرآن و حكومت و يا به صورت پاسخ به يك سوال ..... (40) علت شادى مسلمانان در پيروزى روم بر فارسيان را طبرى مجوس بودن فارسيان و اهل كتاب بودن ..... سعادت و شقاوت (خوشبختی و بدبختی) ...
آموزه هاى سياسى قرآن نويسنده:عبدالله نظرزاده (1) سياست و حكومت در قرآن كريم از موضوعاتى است كه ... نوشتار حاضر درصدد بيان ديدگاه هاى مختلف درباره قرآن و حكومت و يا به صورت پاسخ به يك سوال ..... (40) علت شادى مسلمانان در پيروزى روم بر فارسيان را طبرى مجوس بودن فارسيان و اهل كتاب بودن ..... سعادت و شقاوت (خوشبختی و بدبختی) ...
گذری بر حقیقت تفسیر قرآن
گذری بر حقیقت تفسیر قرآن واژه تفسير در قرآن كلمه تفسير در قرآن كريم يك بار بيشتر استعمال ... ( يونس، 59) به آنان بگو كه آيا در اين گفتار خدا به شما اذن داده است يا به وى افترا مىبنديد؟ .... علت ضرورت اين همه شرايط براى خبر واحد اين است كه ناقل يك خبر گرچه در مرحلهاى از اطمينان و ..... بدبختی و خوشبختی در دیدگاه اسلام (2) ...
گذری بر حقیقت تفسیر قرآن واژه تفسير در قرآن كلمه تفسير در قرآن كريم يك بار بيشتر استعمال ... ( يونس، 59) به آنان بگو كه آيا در اين گفتار خدا به شما اذن داده است يا به وى افترا مىبنديد؟ .... علت ضرورت اين همه شرايط براى خبر واحد اين است كه ناقل يك خبر گرچه در مرحلهاى از اطمينان و ..... بدبختی و خوشبختی در دیدگاه اسلام (2) ...
رابطه ي دنيا و آخرت (1)
آيا زندگي، ويژه ي همين دنياست يا بعد از اين عالم نيز زندگي ديگري خواهد داشت؟ ... اين چنين نيست كه محروميت دنيا علت سعادت آخرت باشد. ... اين رابطه را قرآن كريم در آيات بسياري بيان فرموده است و آن را بين اعمال اختياري ..... برخي گمان كرده اند هركس در دنيا خوشبخت باشد، در آخرت بدبخت است؛ اما از نظر قرآن اساس خوشبختي و بدبختي در ...
آيا زندگي، ويژه ي همين دنياست يا بعد از اين عالم نيز زندگي ديگري خواهد داشت؟ ... اين چنين نيست كه محروميت دنيا علت سعادت آخرت باشد. ... اين رابطه را قرآن كريم در آيات بسياري بيان فرموده است و آن را بين اعمال اختياري ..... برخي گمان كرده اند هركس در دنيا خوشبخت باشد، در آخرت بدبخت است؛ اما از نظر قرآن اساس خوشبختي و بدبختي در ...
-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها