واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: زنان مروارید نشان
حورالعین در لغت همان زنان بهشتی است، حور جمع «حَوَر، احور و حوراء» است و «حَوْراء» به معنای شدّت سفیدی چشم همراه با شدّت سیاهی آن است[1] برخی گفتهاند:[2] حَوَر به معنای پدیدار شدن اندكی از سفیدی چشم از میان سیاهی [آن] است. «عین» جمع «عیناء» و آن مؤنث اَعْیَن به معنی درشت چشم است، حورالعین یعنی زنان سیمین تن و درشت چشم. مروارید در صدف خدای متعال حوریان بهشتی را به خاطر اینكه در نهایت صفا و طراوت هستند به مروارید نهفته در صدف تشبیه كرده كه دستی بر آن نخورده است:«وحورٌ عینْ كَأمثالِ اللؤلؤِ المكنون» (واقعه / 22 و 23)«همسرانی از حورالعین دارند همچون مروارید در صدف پنهان»و به خاطر زیبا و جذّاب بودنشان به یاقوت و مرجان تشبیه كرده است: «كانّهُنّ الیاقوتُ والمَرجانُ»[3]«گویا آنان (در سرخی) چون یاقوت (و در سفیدی پوست) چون مرجانند» در مجمع البیان[4] ذیل همین آیه گفته است:«در حدیث آمده كه زنان بهشتی آن قدر لطیفند كه مغز استخوان ساق پایشان دیده میشود هر چند كه هفتاد جامه از حریر پوشیده باشند» ویژگیهای حورالعین در قرآن 1- اخلاق نیكو و صورت زیبا: «فیهنّ خَیْراتٌ حِسانٌ »[5]«در آن باغ های بهشتی رنانی نیكو خلق و زیبایند» 2- مستور در خیمهها و پنهان از دید مردان بیگانه:«حُورٌ مَقصُوراتٌ فی الخیام»[6]«حوریانی كه در خیمههای بهشتی مستورند» معنایش این است كه از دستبرد دیگران محفوظند، زنانی مبتذل نیستندكه غیر شوهرانشان نیز ایشان را تماشا كنند. [7]
3- بكارت و دوشیزگی دائمی:«إنّا أنْشَأناهُنَّ إنْشاءاً فجعلناهُنّ أبكاراً »[8]«ما آنها را آفرینشی نوین بخشیدیم و همه را دوشیزه قرار دادیم» یعنی ما آن زنان را ایجاد و تربیت كردیم، ایجادی خاص و تربیتی مخصوص، در این آیه اشارهای هم به این نكته هست كه وضع زنان بهشتی از نظر جوانی و پیری و زیبایی و زشتی اختلاف ندارد و معنای اینكه فرمود: «فجَعلناهُنّ أبْكارا» این است كه ما زنان بهشتی را همیشه بكر قرار دادیم به طوری كه هر بار كه همسران ایشان با آنان بیامیزند ایشان را بكر بیابند:[9] «لم یَطمِثْهُنَّ إنْسٌ قَبْلَهُمْ و لا جآنٌّ » (الرحمن / 74) «هیچ انس و جن پیش از شوهران با آنها تماس نگرفته (و دوشیزهاند)» 4- شیفته شوهران خود: «عُرُباً اَتْراباً»[10]«زنانی كه تنها به همسرشان عشق میورزند و خوش زبان و فصیح و هم سنّ و سالند» عُرُب جمع عروب و به معنای زنی است كه به شوهرش عشق میورزد و یا حداقل او را دوست میدارد و در برابرش ناز و كرشمه میكند و كلمه «اَتراب» جمع «تَرَب» به معنای مثل است میفرماید: ما زنان بهشتی را امثال یكدیگر كردیم و یا از نظر سنّ و سال، همسان شوهرانشان قرار دادیم.[11] در سوره نبأ آیه 33 در مورد حوریان تعبیر به كواعب آورده كه جمع كاعب و آن، دختر و دوشیزه جوانیست كه تازه پستان های وی بزرگ شده است.[12] 5- زیبایی چشم:«وعندهم قاصراتُ الطَرفِ عینٌ كَأنهُنّ بَیْضٌ مكنونٌ»[13] «و نزد آنها همسرانی زیبا چشم است كه جز به همسران خود عشق نمیورزند گویی از (لطافت و سفیدی)همچون تخم مرغ هایی هستند كه (در زیر بال و پر مرغ) پنهان مانده (ودست انسانی هرگز آن را لمس نكرده است)»[14] بعضی از مفسرین گفتهاند:«منظور از تشبیه حوریان به "بیض مكنون" باطن تخم مرغ است، قبل از اینكه شكسته شود و دست خورده گردد» «قاصرات الطَرف»[15] كنایه از اینكه نگاه كردن آنان با كرشمه و ناز است ومؤید آن این است كه دنبال كلمه «عین» را آورده كه جمع «عیناء» و به معنای چشمی است كه درشت و در عین حال زیبا باشد (مانند چشم آهو).حورالعین؛ حوریان بهشتی همسران أصحاب یمین در بهشت هستند[16] و یا در سوره دخان میفرماید: «كذلك وزوّجناهم بحورٍ عینٍ»[17]«اینچنیناند بهشتیان (اهل تقوا) و آنها را با "حور العین" تزویج میكنیم» و در سوره صافات آیه 48 از حوریان به عنوان همسرانی زیبا برای مخلصین یاد كرده است و در سوره طور آیه 17 و 20 از ازدواج متّقین با حوریان بهشتی به عنوان پاداش و نعمتی الهی یاد شده است. نویسنده : کاظم احمدزادهتنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان[1] . مجمع البحرین، طریحی فخرالدین، ناشر؛ كتابفروشی مرتضوی، تهران، 1375 ش، ج 3، ص 278 ، ماده حور.[2] . مفردات، راغب اصفهانی ماد? «حور».[3] . الرحمن / 58[4] . مجمع البیان علامه طبرسی ج 9، ص 315، انتشارات ناصرخسرو، تهران، 137 ش.[5] . الرحمن / 70[6] . همان / 72[7] . المیزان، محمد حسین طباطبایی، ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی، ج 19 ص 187: انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علیمه قم، 1374 ش.[8] . واقعه / 35 و 36[9] . ترجمه المیزان همان، ج 19، ص 213[10] . واقعه / 37[11] . ترجمه المیزان، همان، ج 19، ص 213[12] . مجمع البیان، طبرسی، ج 26، ص 247، ترجمه: مترجمان: انتشارات فراهانی تهران، 1360 ش.[13] . صافات / 48 و 49[14] . ترجمه المیزان همان ج 17 ص 207[15] . همان[16] . واقعه / 38[17] . دخان / 54
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 439]