تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند به شكل شما و اموال شما نگاه نمى كند بلكه به دلها و اعمال شما توجه مى نمايد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1847274515




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سيد شهيدان عرب


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: سيد شهيدان عرب دکتر ابراهیم فیاض دفاع‎ مقدس در ایران تحولات ساختاری و فرهنگی بسیار عظیمی به‎وجود آورد و ساختار‎های اجتماعی‎ای که به‎شدت دچار گسل بود را به هم پیوند داد. به‎عبارت دیگر، جنگ در ایران به‎جای آن‎که موجب تفرقه شود، باعث وحدت ملی شد و ساختار‎های تاریخی ایران که غالبا دارای گسل و فاصله بود را در یک‎جا جمع کرد. همچنین ساختار‎های بالا و پایین جامعه را به هم نزدیک ساخت. یعنی در جبهه، بچه کارگر در کنار بچه پول‎دار می‎جنگید. در ایرانی که همیشه بین شهر و روستا اختلاف بود، حالا در جنگ هم از شهر آمده بودند هم از روستا. فاصله‎‎ها از بین رفته و همه با هم دوست و آشنا شدند. حتی شهر‎هایی که ممکن نبود در جای دیگر به هم بپيوندند، در جنگ پیوند خوردند. در لشکر‎هایی که محل‎‎های مشترک داشتند، مثلا مسیر‎های مشترک که باید طی می‎شد (بین قرارگاه تا خط مقدم در ماشین‎‎هایی که مشترک بود) بچه‎‎های شهرستانی که همه هم بسیجی و پاسدار بودند و از نظر معنوی بالا بودند، با هم دوست می‎شدند. بنابراین دفاع‎مقدس به‎شدت وحدت اجتماعی و فرهنگی را با خود به ارمغان آورد.در بعد اجتماعی بعد از انقلاب، برای اولین‎بار بود که زنان نیز در کمک به پشت جبهه‎‎ها و همچنین در امدادرسانی وارد صحنه می‎شدند. مثل آن‎چه در کتاب «دا» به‎عنوان یکی از بهترین روایت‎‎های جنگ به نقل از یک زن می‎خوانیم.روابط بین زن و مرد نیز از حالت گسل بیرون آمد و یک نوع وحدت جنسی به‎وجود آمد؛ جنگ باعث ازدواج‎‎های بسیاری شد. اگر داستان ازدواج‎ رزمندگان و چگونگی آشنایی آن‎‎ها با یکدیگر در طول جنگ را نگاه کنیم، زیباترین مقوله‎‎های عشق ایرانی و خانواده ایرانی را در همین دوران می‎یابیم.در جنگ گسل سنی میان نسل گذشته و آینده نیز از بین رفت. از نوجوان 12 ساله گرفته تا پیرمرد 80 ساله در صحنه حضور داشتند و هر کس هم نقش خود را بازی می‎کرد. یادم هست که بعضی از نوجوانان قد و قامت‎شان به اندازه اسلحه‎ای بود که بر دوش داشتند. و البته با همه کوچکی با چنان شجاعتی می‎جنگیدند که انسان خجالت‎زده می‎شد. از آن طرف، پیرمرد‎ها با تجربه‎شان امر به صبوری می‎کردند و با آن سن و سال‎شان باعث گسترش معنویت در جبهه‎‎ها می‎شدند. بنابراین به جای آن‎که فاصله سنی باعث ایجاد تفرقه شود، موجب اتحاد و هم‎دلی بیشتر میان رزمندگان می‎شد.این حالت در جبهه‎‎ها موجب شکوفایی فراوان استعداد‎های گوناگون ‎شد. یادم هست، زمانی ما برای رسیدن به دریاچه نمک، مجبور شدیم ساعت‎‎ها یک مسیر اشتباه را بپیماییم. در طول مسیر که از کنار اروند و لشکر‎های رسول‎الله و 31 عاشورا و 33 المهدی عبور می‎کردیم؛ کاملا مشخص بود که هر سنگری مربوط به کدام شهرستان و کدام قومیت است. آن‎‎ها حتی خط مقدم‎شان را نیز با فرهنگ خاص خودشان ساخته بودند. و این مسئله به‎شدت باعث زیبایی جبهه‎‎های نبرد می‎شد. تنوع فرهنگی در تمام تار و پود آن دیده می‎شد. نکته مهم این تنوع آن بود، که باعث بروز تمام امتیازات ذهنی- هوشی و جسمی افراد می‎شد. مثلا کسی که زور بازو داشت، تیربار برمی‎داشت یا پشت دوشکا می‎نشست و کسی‎که ریزنقش بود، ولی از هوش و فراست خوبی برخوردار بود، کار‎های مهندسی و نقشه‎کشی یا طراحی عملیات انجام می‎داد. تحولي که جنگ باعث آن شد، همین به شکوفایی رساندن کل اقوام ایرانی بود. قومیت‎‎هایی که در جنگ حضور داشتند، هرکدام به‎نوبه خود درخشیدند و قهرمان‎‎هایی را آفریدند. آذری‎زبان‎‎ها باکری‎ها، اصفهانی‎‎ها خرازی‎‎ها و همت‎‎ها و همین‎طور هرجا قهرمان خاص خودش را داراست.قهرمان سرزمین‎‎های جنوب نیز، که من از نزدیک با او آشنایی داشتم، قهرمان قومیت بزرگ اما ناشناخته خوزستان، سردار بزرگ اسلام، حاج سید علی هاشمی است؛ که لقب سیدالشهدای عرب به‎حق شایسته اوست. او که سید عربی بود و صفات اعراب به‎خوبی در وجودش متبلور شده بود. صداقت و سخاوت و صفای عربی در او موج می‎زد. به‎شدت متواضع بود به‎طوری که وقتی در عکس‎‎های به‎جا مانده از وی دقت می‎کردی، بازشناختن فرمانده از بسیجی عادی کار دشواری می‎شد. اصلا مشخص نبود کسی که متواضعانه در میان جمع ایستاده فرمانده سپاه ششم است.آشنایی من با ایشان از طریق دو نفر از بچه‎‎های جنوب که نوجوان هم بودند و به‎عنوان جنگ‎زده به کازرون آمده بودند و طی آشنایی با بچه‎‎های بسیج، در عرض یک سال دوباره به جبهه برگشته بودند، برمی‎گشت. آن‎‎ها ابتدا خانه‎های‎شان را به اهواز و سپس به شهرک نبرد بردند که در زیر آتش بی‎امان دشمن هر لحظه می‎لرزید. بعد از آن‎جا به قرارگاه نصرت رفته و با حاج علی هاشمی آشنا شدند. بعد هم در جزیره مجنون پس از دعای کمیل به شهادت رسیدند. سید علی هاشمی وقتی برای سخنرانی مراسم بچه‎‎ها آمد، با پای برهنه و یک دمپایی ساده پلاستیکی آمد. و تا آخر هم در جزیره ماند تا بالاخره به همان بچه‎‎ها ملحق شد. بچه‎‎هایی که با او کار می‎کردند، شهید امید نیک‎زاد و شهید سجاد خویش‎کار از اول با قرارگاه نصرت همکاری می‎کردند. با آن‎که 18 سال بیشتر نداشتند، حماسه بزرگ شناسایی و طراحی عملیات خیبر را در طول شش ماه انجام دادند. آن‎چه مهم بود این بود که وقتی این بچه‎‎ها با سید علی آشنا شدند، تمام وجودشان دگرگون شد. هویت‎شان عوض شد. این مرد آن‎قدر عارف‎مسلک و متواضع بود که هر کس با او کار می‎کرد، یک حالت ملکوتی و عرفانی كسب مي‌كرد. بعد از عملیات خیبر که با سجاد خویش‎کار به‎سمت طلاییه می‎رفتیم، یادم نمی‎رود که چقدر عوض شده بود و در یک سکوت عجیب و طمأنینه غریبی به سر می‎برد. و همه از هم‎نشینی با حاج علی هاشمی بود. قیافه بهشتی و ملکوتی او یادم نمی‎رود. یعنی آسد علی انسانی بود که هر کس با او کار می‎کرد، منقلب می‎شد. حالتی بود که خدا در او ایجاد کرده بود. عرب و غیر عرب هم نمی‎شناخت. بومی و غیربومی نمی‎شناخت. بومی‎‎ها با علاقه تمام با او در شناسایی‎‎ها کار می‎کردند و غیربومی‎‎های عراق نیز در حور با او همکاری داشتند و اطلاعات عراق را به ایران می‎دادند. همه به‎خاطر شخصیت خاص او بود. یعنی معنویت این سید عرب آن‎چنان بود که ساختار دوست و دشمن را درهم می‎شکست. همه را جذب خود می‎کرد. بچه‎‎ها هرچقدر بی‎رنگ‎تر می‎شدند، به آسد علی نزدیک‎تر می‎شدند. احساس من این‎طور بود. رقابت این نبود که به او نزدیک شوند بلکه اگر بی‎رنگ می‎شدند، خود به خود به او نزدیک می‎شدند. حتی خانواده این شهدا هم او را می‎پرستیدند. بی‎رنگی موجب تقرب می‎شد. چون خود او بی‎رنگ‎ترین آدم بود و دیده نمی‎شد، مگر این‎که معرفیش می‎کردند.و این می‎تواند یک الگوی بزرگ برای جوانان عرب باشد. این سردار بزرگ پیوسته به‎دنبال از بین بردن گسل‎‎های میان عرب و عجم بود، مسئله‎ای که دشمن به‎شدت در جهت خلاف آن در حرکت است. پس جا دارد برای این الگوی قهرمان عرب خوزستان و سردار بزرگ اسلام، مرقد باشکوهی به‎عنوان قهرمان شیعه و عرب و سید بسازیم و مراتب تکریم او را به‎جا آوریم. من یقین دارم که صفات برجسته‎ و معنویتی که در وجود او بود، خیلی‎‎ها را با خودش خواهد برد. با یاد او خود به خود، به یاد معنویت‎‎های شهید صیاد شیرازی و شهید عماد مغنیه می‎افتم. آن سردار قهرمان لبنان و حزب‎الله. یعنی اگر او سردار عرب لبنانی بود، سید علی هاشمی نیز سردار ایرانی عرب خوزستانی بود. و مردم‎شناسی جنگ به ما می‎گوید باید آنان را تعظیم کنیم؛ برای ایران بزرگ و برای آن‎که در منطقه آینده روشنی داشته باشیم. او می‎تواند حتی قهرمان عرب‎‎های بصره هم باشد. چراکه دشمن دیروز هم او را به‎خوبي می‎شناسد. مثل عماد مغنیه که قهرمان جهان عرب است و واقعا هم هست، علی هاشمی نیز می‎تواند قهرمان عرب باشد.امیدوارم آنان را تجلیل کنیم تا بتوانیم گونه‎‎های مردم‎شناختی جنگ را به‎شدت برجسته سازيم و آینده خوبی را برای ایران در جهان اسلام رقم بزنیممنبع: پنجره




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 365]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن