واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: علائم دعوتهاى شیطان
شیطان از راههای مختلف انسان را وسوسه میكند و او را به گناه و نافرمانی میكشاند كه خداوند به برخی از آنها در قران كریم اشاره فرموده است. «الشَّیْطَانُ یَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَیَأْمُرُكُم بِالْفَحْشَاء 1؛ شیطان شما را از فقر مىترساند و به كار ناشایسته فرمان مىدهد. هنگامى كه مىخواهد انسان را از انفاق فى سبیل الله بازدارد، مىگوید: خرج نكن، خودت فقیر مىشوى! یا براى آن كه آدمها را از جهاد باز دارد، آنان را مىترساند: إِنَّمَا ذَلِكُمُ الشَّیْطَانُ یُخَوِّفُ أَوْلِیَاءهُ فَلاَ تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِینَ 2؛ همانا این شیطان است كه پیروان خود را مىترساند، شما از آنان نهراسید و اگر مؤمن هستید از من بترسید. یكی دیگر از علائم و قرائن وساوس شیطانى، امر به فحشاء است، هر گاه آدمى احساس كرد كه تمایل به فحشاء دارد بداند كه وسوسهاى از شیطان است. وَمَن یَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ 3؛ كسى كه از گامهاى شیطان پیروى مىكند،(بدان)كه او به كار ناشایسته و ناپسند فرمان مىدهد. و علامت دیگر، بازداشتن از یاد خداست: وَإِمَّا یُنسِیَنَّكَ الشَّیْطَانُ فَلاَ تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَى مَعَالْقَوْمِ الظَّالِمِینَ 4؛ و چون شیطان تو را به فراموشى اندازد (از یاد خدا)، پس از یاد آوردن(این مطلب یا خدا) دیگر با گروه ستمكاران منشین. در جزء نخستین همین آیه آمده است: وَإِذَا رَأَیْتَ الَّذِینَ یَخُوضُونَ فِی آیَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى یَخُوضُواْ فِی حَدِیثٍ غَیْرِهِ 5؛ اگر دیدى كسانى در آیات ما فرو رفتهاند(آن را به استهزاء گرفتهاند)، از آنان رویگردان تا هنگامى كه گفتگو را تغییر دهند و مطلب دیگرى بگویند.شیطـان شما را از فقر مىترساند و به كار ناشایسته فرمان مىدهد. هنگـامى كه مىخواهد انسان را از انفاق فى سبیل الله بازدارد، مىگوید: خرج نكن، خودت فقیر مىشوى! یا براى آن كه آدمها را از جهاد باز دارد، آنان را مىترساندخطاب خداوند به پیامبر بزرگوار و ارجمند اسلام است البته از باب «به در مىگویند كه دیوار بشنود»؛ «ایاك اعنى و اسمعى یا جار»6 با كسانى كه آیات خدا را به استهزاء مىگیرند، منشین. همان مضمون آیه دیگر است كه مىفرماید: ... وَقَدْ نَزَّلَ عَلَیْكُمْ فِی الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آیَاتِ اللّهِ یُكَفَرُ بِهَا وَیُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلاَ تَقْعُدُواْ مَعَهُمْ حَتَّى یَخُوضُواْ فِی حَدِیثٍ غَیْرِهِ إِنَّكُمْ إِذًا مِّثْلُهُمْ إِنَّ اللّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِینَ وَالْكَافِرِینَ فِی جَهَنَّمَ جَمِیعًا 7؛ این كه میفرماید: هنگامى كه شنیدید كه(اهل مجلسى) به آیات خدا كفر مىورزند یا آنها را مسخره مىكنند، با آنان منشینید، و بعد مىافزاید: ان الله جامع الكافرین و المنافقین فى جهنم جمیعا، اشاره به این واقعیت است كه نشستن در چنین مجالس، كمكم ایمان را از بین مىبرد و آدمى را به نفاق و كفر مىافكند. ما به خاطر داریم كه بسیارى از مسلمانان، بر اثر معاشرت با ماركسیستها، كارشان به جایى كشید كه منافق و كافر شدند. اینها در اصل و ذاتاً مخالف اسلام نبودند، كمكم كشیده شدند به سویى كه به اینجا ختم مىشد. اگر كسى هم بخواهد به عنوان بحث و مجادله با ماركسیستها، با آنان معاشرت كند باید نخست ظرفیت خود را بسنجد، حتى در مسابقه كُشتى نیز، «وزن كشى» به دقت انجام مىگیرد و دو هموزن كشتى مىگیرند. و اما آیه مشهور: الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه.8اولا: منظور از قول در این آیه،«القول» قرآن است، ثانیا باید بتواند 9 «احسن» را تشخیص دهد، پس هر كس حق ندارد با هر كس بنشیند و در هر بحثى شركت كند، اگر معلوماتش كم است یا قدرت تشخیص ندارد و یا ضعف اراده و شخصیت دارد، حق شركت در هر بحثى را ندارد. از دیگر نشانههاى تبعیت از شیطان، «تبذیر» است: ان المبذرین كانوا اخوان الشیاطین؛10 اهل تبذیر و اسراف برادران شیطانند. هدهدی - گروه دین و اندیشه تبیان1- بقره/268 2- آل عمران/ 175 3- نور/21 4- انعام/68 5- انعام/ 68 6- رویم به توست اما همسایه! تو بشنو 7- نساء/140 8- زمر/18 9- این مساله «ضعیف الاراده بودن» و كم شخصیتى و «داشتن عقده حقارت»، خصوصا در این زمینه بسیار مهم است. غالبا اینگونه افراد تحت تاثیرهاى جنبى قرار مىگیرند، خاصه اگر «حریفها» رند و «وارد» و روانشناس هم باشند كه اغلب هستند!
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 213]