تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826671573




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مجموعه هوش سیاه، ملودرامی ضربه خورده


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مجموعه هوش سیاه، ملودرامی ضربه خورده
گپی با کارگردان هوش سیاه
ما هنوز بسیار فاصله داریم با سینمای هند که توانسته با مدل‌سازی تر و تمیز و البته فیلمبرداری در معماری غربی (مثلاً نیوزیلند)، مدل‌سازی بی‌عیب و نقصی را ارائه دهد به گونه‌ای که اگر چهره بازیگران هندی را بازنشناسیم، ممکن است دچار این اشتباه شویم که با اثری آمریکایی یا اروپایی روبه‌روییم.  سریال «هوش‌ سیاه» چه در حوزه کارگردانی و چه از منظر فیلمنامه‌نویسی، از ملودرام بسیار ضربه خورده و هرجا به خانواده رسیده، ریتم اثر به صفر نزدیک و نزدیک‌تر شده است.یزدان سلحشور: از موقعی که سینما وارد ایران شده، دغدغه اصلی ما این بوده که چطور فیلمی بسازیم که شبیه نمونه‌های موفق هالیوودی یا اروپایی باشد. شاید هم این دغدغه به جا باشد. بالاخره وقتی شما یک «مدل» دارید، سعی می‌کنید ابتدای امر، هرچه بیشتر به این مدل نزد‌یک شوید تا کارتان شیک‌تر به نظر برسد. خب، از این مسئله می‌گذرم که این دغدغه اکثر جهان‌ سومی‌هاست و این وسط، در هشتاد سال اخیر، کوشش‌های جالب توجهی هم صورت گرفته که مدل خودمان را به دنیا ارائه دهیم. «مدل بومی» در حوزه تریلر، مخصوصاً در این سال‌ها، در سینمای ایران کم نبوده و گاه، بسیار هم موفق بوده، گرچه مثل تریلرهای هنگ‌کنگی نتوانسته به یک «مکتب» بدل شود. حکایت تریلر تلویزیونی البته چیز دیگری است و در دودهه اخیر که تلویزیون ایران، علاقه ویژه‌ای به این ژانر نشان داده، اتفاق فوق‌العاده‌ای را در این حوزه شاهد نبوده‌ایم مگر همان شخصیت منفی‌ زن در مجموعه «خواب و بیدار» که شگفت‌آور نبود، اما به هر حال پیشنهاددهنده بود. باید پذیرفت تا «هوش سیاه» ساخته مسعود آب‌پرور، کماکان ما در سروسامان دادن به صحنه‌های اکشن - مطابق با مدل اخذ شده- مشکل داشتیم. ساخت «هوش سیاه» از این نظر، قدمی به پیش است. برخی سکانس‌های این مجموعه، آنقدر به مدل اصلی شبیه‌اند که اگر تماشاگر ایرانی، بدون وقوف به اصل قضیه و ماهیت مجموعه، گیرنده خانگی‌اش را روشن کند، این تصور برایش پیش می‌آید که شاهد فیلم یا مجموعه‌ای غربی است. این البته، هم موفقیت است هم شکست. «شکست» از این نظر که کارگردان نتوانسته چنین صحنه‌هایی را بومی کند و «موفقیت» از این لحاظ که به هر حال ما باید به این نقطه صفر می‌رسیدیم‌ تا بتوانیم از «بازتولید» به سمت «بازآفرینی» قدم برداریم. از این نظر، ما هنوز بسیار فاصله داریم با سینمای هند که توانسته با مدل‌سازی تر و تمیز و البته فیلمبرداری در معماری غربی (مثلاً نیوزیلند)، مدل‌سازی بی‌عیب و نقصی را ارائه دهد به گونه‌ای که اگر چهره بازیگران هندی را بازنشناسیم، ممکن است دچار این اشتباه شویم که با اثری آمریکایی یا اروپایی روبه‌روییم. چنین بازتولیدی توانسته با اتکا به مشابه‌سازی و بدل کردن زبان فیلم به زبان انگلیسی، در بازار فیلم غرب، جایگاهی برای خودش دست و پا کند. ما هنوز در ابتدای این راهیم و به گمان من بزرگترین مشکل، فیلنامه‌هایی است که در وجوه مختلفشان، دارای هماهنگی نیستند. نمونه‌اش همین «هوش سیاه» که در صحنه‌های اکشن با مدل یاد شده، هماهنگی زیادی دارد، اما در صحنه‌های غیراکشن (که به عنوان تنفس و مقدمه‌چینی برای ورود به «التهاب» وارد روایت می‌شوند) هنوز با ملودرام، آن هم از نوع غیرجذابش که چندین دهه است گریبان سینما و تلویزیون ایران را گرفته، مواجهیم.
گپی با کارگردان هوش سیاه
سینما و تلویزیون ایران، مشکل اساسی دارد با سکانس‌های خانوادگی و قادر نیست مثل آثار موفق هالیوودی یا اروپایی یا حتی ژاپنی، کره‌ای، چینی، «ریتم درست» را انتخاب کند. در آثار ملودرام، بالاخره یک جوری سروته قضیه را هم می‌آورند، اما در «تریلر»، به دلیل ناهماهنگی ریتم میان صحنه‌های اکشن و صحنه‌های ملودرام، همه‌چیز به هم می‌ریزد. یادمان باشد این مشکل را تقریباً در همه مجموعه‌های پلیسی‌مان (غیر از «سرنخ» پوراحمد که اساساً «تریلر» نبوده و صرفاً «شکل روایی» این ژانر را به امانت گرفته) شاهدیم. دو مجموعه پلیسی حمید تمجیدی برای چه دلیل در حافظه جمعی ماندگاری نیافتند؟آنها که در «معمامحوری»، «ارائه شخصیت منفی جذاب» و بالاخره حضور «التهاب» در صحنه، موفق بودند، نبودند؟ بله! مشکل آن مجموعه‌ها هم مربوط به صحنه‌های کشدار ملودرامی‌شان بود. سینما و تلویزیون ایران، کلاً در بازنمایی «خانواده» دچار مشکل‌ است. در بهترین نمونه‌هایی که از تریلر ایرانی می‌شناسیم یا صحنه‌های خانوادگی پاشنه آشیل بوده‌اند یا فیلمنامه‌نویسان و قصه‌پردازان کلاً از خیر این صحنه‌ها گذشته‌اند یا... به شکلی غیرساختارمند کوتاهشان کرده‌اند. «هوش‌ سیاه» چه در حوزه کارگردانی و چه از منظر فیلمنامه‌نویسی، از ملودرام بسیار ضربه خورده و هرجا به خانواده رسیده، ریتم اثر، به صفر نزدیک و نزدیک‌تر شده است.البته این مجموعه در نشان دادن توانایی‌های رایانه‌ای و اینترنتی نیروی پلیس و همچنین شخصیت منفی اثر، «شیک» و مطابق با لایه‌های رویی ارائه داده شده توسط «مدل» عمل کرده است. با این همه نباید از یاد برد که باورپذیری این‌گونه صحنه‌ها منوط است به ارائه جزئیات- چه توسط فیلمنامه‌نویسان چه کارگردان- یعنی «مسیر» باید نه مطابق با «واقعیت‌‌»، اما در حدی که «واقعی‌نمایی» صحنه کامل شود، به مخاطب عرضه شود. به نظر می‌رسد گروه چند نفره فیلمنامه‌نویسان، نتوانسته‌اند در ساختارمند کردن «متن» به اجماع برسند و «ریتم» از روایت رخت بسته. خدایش بیامرزد! تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن