تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):روزه دارى (در حكم) دهانى است كه جز به خير سخن نگويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804015220




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شيعیان در قرآن كريم


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شیعیان در قرآن
شیعه
در سـالهاى اخیر بویژه پس از پیروزى انقلاب اسلامى در ایران, گفتگوهاى زیادى درباره شیعیان مـطـرح مـى شـود هم اكنون تبلیغات غربى و وسایل ارتباط جهانى، مشخصا شیعیان ایران را هدف قـرار داده اند و آنان را گاهى دیوانگان خدا و گاهى تروریست معرفى مى كنند, و همین صفت نیز به شـیـعـیـان لبنان سرایت كرد, زیرا منافع آمریكا و غرب را در بیروت مورد هجوم قرار داده و معدوم سـاخـتـنـد و بدینسان آنان را افراطى و متشدد توصیف نمودند سپس این اوصاف را بر تمام شیعیان جـهـان، عـمـومـیت دادند, بلكه حتى به گروه ها و نهضت هاى اسلامى در تمام نقاط دنیا, همین صفت ها را بخشیدند هر چند بیشتر آنان سنى هستند و هیچ ارتباطى با شیعیان ندارند.مـا هـیچ اهمیتى به رسانه هاى غربى و دشمنان اسلام و آنچه در تحلیل هاى خود از اوهام و دروغ ها مـى‌نـویـسـند نمى دهیم زیرا هر دشمنى ممكن است، دوست شود مگر دشمنان در دین ولى آنچه مایه تاسف مى گردد سخنان برخى مسلمانان درباره شیعیان است، كه بدون استناد به دلیل و برهان روشنى و بدون تحلیل و بررسى، سخنان دیگران را بازگو مى كنند.بـهـرحـال گـذشته از این كه در كتابمان(الشیعة هم اهل السنة )1 تعریفى حقیقى از این گـروه ارائه داده ایـم، لازم است گوشه اى از سخنان خدا و رسولش را درباره شیعیان یادآور شویم، سپس گوش فرا دهیم به سخنان علما و اندیشمندان مخالف و موافق . شیعه در قرآن كریم خداى سبحان مى فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُوْلَئِكَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ»2آنان كه ایمان آوردند و كارهاى شایسته انجام دادند, همانا آنان بهترین مردم هستند.جـلال‌الـدیـن سـیوطى(دانشمند بزرگ اهل سنت) در تفسیر معروفش به نام (الدر المنثور فی التفسیر بالماثور), در تفسیر این آیه, چنین مى نویسد ابو هریره گوید: آیا از مقام و منزلت فرشتگان نزد خداوند تعجب مى كنید؟ به آن كسى كه جانم در دسـت او اسـت سـوگـنـد, بـه تـحقیق مقام بنده مؤمن نزد خداوند در روز قیامت، بالاتر از مقام فرشته است اگر مى خواهید بخوانید «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُوْلَئِكَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ »عـائشـه گـویـد: بـه رسـول خدا(ص) عرض كردم: گرامى‌ترین بندگان نزد خداوند چه كسانى هستند؟ فرمود اى عائشه! آیا نمى خوانى این آیه را «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُوْلَئِكَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ»جابر بن عبداللّه گوید: نزد رسول خدا(ص) بودیم، على وارد شد سپس رسول خدا(ص) فرمود بـه همان كسى كه جانم در دست او است سوگند, این و شیعه اش، به تحقیق، رستگاران اند در روز قیامت و این آیه نازل شد «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُوْلَئِكَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ »پـس از آن هـر گـاه اصـحـاب پـیـامبر(ص) على را مى دیدند كه مى آید, مى گفتند: (خیر البریه آمد.)3ابو سعید گوید: على، خیر البریه و بهترین مردم است.4ابن عباس گوید: وقتى این آیه نازل شد, رسول خدا(ص) به على فرمود: (هان! تو و شیعیانت در روز قیامت از خداوند راضى و خداوند از شما خشنود است.)5على گوید: رسول خدا به من فرمود آیا نشنیدى سخن خداى را كه مى فرماید «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُوْلَئِكَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ », تو و شیعیانت هستید, قرار ما كنار حوض كـوثـر, آنـجـا كـه هـمـه امـت هـا براى حساب و كتاب مى آیند, تو و شیعیانت زیبا چهره و گرامى وارد مى شوید. 6علماى اهل سنت كه این تفسیر را ذكر كرده اند بسیارند, براى نمونه، علاوه بر جلال الدین سیوطى، طبرى در تفسیرش، حاكم حسكانى در شواهد التنزیلش، شوكانى در فتح القدیرش، آلوسى در روح المعانیش و مناوى در كنوز الحقائقش را یادآور مى شویم .و هـمـچنین خوارزمى در مناقب، ابن صباغ مالكى در فصول المهمه، ابن عساكر در تاریخ دمشق، شـبـلـنـجـی در نـور الابـصـار, ابن الجوزى در تذكرة الخواص، قندوزى حنفى در ینابیع الموده، هـیـثمى در مجمع الزواید, متقى هندى در كنز العمال و ابن حجر در الصواعق المحرقة نیز همین تفسیر را ذكر كرده اند.با این دلیل محكم و متین، جایى نمى ماند كه پژوهشگران قانع شوند به سخنان برخى تاریخنگاران كه معتقدند پیدایش شیعیان پس از شهادت امام حسین(ع) بوده است .جابر بن عبداللّه گوید: نزد رسول خدا(ص) بودیم، على وارد شد سپس رسول خدا(ص) فرمود بـه همان كسى كه جانم در دست او است سوگند, این و شیعه اش، به تحقیق، رستگاران اند در روز قیامت و این آیه نازل شد «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُوْلَئِكَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ»شیعه در سنت پیامبر
امام علی(ع)
رسـول خـدا(ص) مـكـرر دربـاره (شـیعه) سخن گفته و هر بار ثابت كرده است كه پیروان على رسـتـگـاران اند زیرا پیروى از حق كرده و یاریش نمودند و از باطل دورى جسته و خوارش ساختند و همچنین ثابت كرده است كه شیعیان على، شیعیان پیامبرند ما در اینجا بسنده مى كنیم به حدیثى كه ابن حجر در (الصواعق المحرقه) و دیگر علماى اهل سنت در كتابهایشان نقل كرده اند.رسول خدا(ص) به على فرمود (آیـا خـشـنـود نـیستى كه تو و حسن و حسین همراه من در بهشت هستید و ذریه ما پشت سرمان و زنهایمان پشت سر ذریه ها و شیعیانمان به طرف راست و چپ ما قرار دارند.) 7و چندین بار رسول خدا از على و شیعیانش یاد برد و فرمود: (به خدایى كه جانم در دست او است سوگند, این و شیعیانش روز قیامت رستگاران اند.)8و این طبیعى است كه رسول خدا(ص) پیروان حق را یادآور شود و نشانه اى براى آنان معرفى كند كه در تمام دوران ها شناخته شوند تا مسلمانان بتوانند از حقیقت پنهانى، پرده بردارند و از نزدیكترین راه ها به آن راه یابند.بـه خـاطـر همین تذكرهاى مكرر رسول خدا(ص) بود كه گروهى از بزرگان اصحاب، مشهور به تشیع و پیروى از على بن ابى طالب، پس از وفات رسول خدا شدند, از جمله: سلمان فارسى، ابوذر غفارى, عماربن یاسر, حذیفه بن یمان و مقداد بن اسود, تا آنجا كه واژه شیعه, لقب اینان شد, چنانكه دكـتـر مـصـطفى شیبى در كتابش (الصلة بین التصوف والتشیع ) و همچنین ابو حاتم در كتاب (الزینه) یادآور شده‌اند. ابو حاتم مى گوید (كـمترین اسمى كه براى یك مذهب در اسلام پیدا شد, شیعه است و این لقب گروهى از اصحاب بود مانند ابوذر غفارى, عماربن یاسر, سلمان فارسى و مقداد بن اسود). گروه دین و اندیشه - شکوریبرگرفته از: اهل بیت (ع) کلید مشکلها،  دکتر تیجانی1- ایـن كـتاب به زبان فارسى بر گردانده شده و تحت عنوان (اهل سنت واقعى) توسط بنیاد معارف اسلامى قم منتشر شده است مترجم . 2- سوره بینه : 7. 3- مناقب خوارزمى : 62. 4- الدر المنثور ج8 : ص 589، تذكرة الخواص : 18. 5- الدر المنثور ج8 : ص 589، تذكرة الخواص : 18. 6- الدر المنثور ج8 : ص 589، تذكرة الخواص : 18. 7- الصواعق المحرقه ابن حجر ـ ص 161. 8- مناقب خوارزمى حنفى ـ ص 62.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 472]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن