تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به پاداش بهشت نمى رسد مگر آن كس كه باطنش نيكو و نيّتش خالص باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834992313




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جلوه‏هایی از زهد و تقوای شیخ انصاری


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
جلوه‏هایی از زهد و تقوای شیخ انصاری
جلوه‏هایی از زهد و تقوای شیخ انصاری نويسنده: محسن صادقی صد و سی و پنج‏سال از وفات شیخ اعظم استاد المتاخرین شیخ مرتضی انصاری (م 1281 ق) می‏گذرد . «در طول این مدت تمام افکاری که در مجامع علمی و حوزه‏های شیعه مطرح و مدار بحث‏بوده، یا سخنان شیخ بوده و یا از سخنان ایشان الهام گرفته است‏» . (1) شیخ انصاری علاوه بر مقام علمی والا، از مقام زهد و تقوا و سیر و سلوک بی‏نظیری برخوردار بوده است . در باره زهد و تقوای شیخ، سخن بسیار گفته شده، اما آنچه در اینجا می‏آوریم، چند مطلب نوگفته است که تقدیم خوانندگان گرامی می‏کنیم: زهد شیخ انصاری یکی از صاحب منصبان قاجار که در سفر خود به نجف اشرف با شیخ انصاری دیدار کرده، او را چنین وصف می‏کند: امروز را هم به دیدن شیخ مرتضی انصاری رفتم . در منزل او حصیری کهنه بود که به هیچ جا نمی‏اندازند; احدی از فقرا مصرف نمی‏کند . می‏گفتند: عیالش هم آن را مصرف نمی‏کند . خوراک شبانه روز آنها نان خالی است . با اینکه از اطراف مبالغ خطیر به نزد او می‏آورند، قبول نمی‏کند . مرجع عالم است از بلاد و ممالک مردم به در خانه‏اش ریخته بعضی، مسائل می‏پرسد و برخی، فتوا می‏خواهد . به توسط سیدی که معتبر و معتمد بود به خدمتش شرفیاب شدم، مسائل بود که نوشته‏ام، یک‏یک جواب دادند . همین که تمام شد برخاست . خیلی مرد بزرگواری است . دقیقه‏ای عمر خود را تلف نمی‏کند . یا تالیف و یا مطالعه [می‏کند] و یا نماز می‏خواند . (2) همین شخص در جای دیگر می‏نویسد: جناب شیخ مرتضی انصاری مرد مجلل و مجتهد بی‏نظیر و بدلی است . از اوضاع دنیای دنیه به یک عبای کهنه و تسبیح صد دانه قانع است . در یک مجلسی دیدم که بی‏کلال و ملال در صف نعال نشسته، چون از احوالش تفتیش نمودم گفتند: همیشه اوقات، شیوه مرضیه او این است که در کفش کن می‏نشیند و اصلا تفاوتی به احوال و اخلاق او ندارد . (3) همچنین عبدالعلی خان ادیب الملک یکی دیگر از درباریان قاجار، دیدارش با شیخ انصاری را با قلم شیوا و منشیانه این گونه وصف کرده است: روزانه چهارم: جناب شریعت انتساب حقیقت اکتساب عوارف و معارف آداب، زبدة المجتهدین قدوة المحققین ملجا الانام و حجة الاسلام شیخ مرتضی (سلمه الله تعالی) برادرش را به دیدن فرستاد و بسی منت نهاد، معذرت خواست که جناب شیخ از احدی دیدن نمی‏کند، و راست گفت و زیاده از حد درهای محبت‏سفت . تا آنجا که گوید: نظر به ارادت ظاهر و باطن و سعادت موجود و کائن، تمنای شرفیابی خدمت جناب فخر المجتهدین و قدوة المحققین شیخ مرتضی (سلمه الله تعالی) در دل افتاد و ادراک خدمت ایشان در مقام خلوت . زیاد از حد زحمتها کشیدم و برادر ایشان را دیدم تا اینکه یک شبی را معین فرمودند و از این بابت در بهجت‏بر رویم گشودند . چون شب معین رسید و آفتاب اقبالم از مشرق امید درخشان گردید، به شرف آستانش مشرف شدیم و بسی پاک یزدان را سپاس و شکرگزاری کردیم . چون داخل خانه خلد نشانه گشتیم، دیدیم راهش باریک است و از بی‏چراغی بیرونش چون دل بی‏خردان تاریک! فانوس جلو را در اتاق گذاشتیم و تخم ارادتش را در دل کاشتیم . چون نشستیم دیدیم فرش حصیر است و به اعتقاد جمعی عرشش سریر! چون از اندرون برآمد، شب انتظار سرآمد! بی‏مضایقت دستش را داد، بوسیدیم و بی‏ممانعت در برابر رویش آرمیدیم . گفتم: شرفیابی خدمت‏شما بسی سعادت بود . گفت: راست است، لیکن بازدید، کسی از من مطالبت ننمود . گفتم: پس کجا، پس از این شرفیابی، خدمت‏بیایم؟ گفت: من برای نماز ظهر و مغرب، به حرم می‏شتابم . گفتم: خیلی دلم می‏خواهد که شما را زیارت کنم و ببینم . گفت: ببخشید که من بیش از این نمی‏توانم بنشینم . ایشان به اندرون رفتند و دعای ما گفتند، بنده نیز به خدمت‏شافع روز جزا و شیر خدا شتافتم و عین مقصود از آن آستان یافتم . (4) تقوای شیخ انصاری حضرت آیة‏الله شبیری زنجانی مطلب ذیل را در باره مرتبه تقوای شیخ انصاری از حاج سید محمد علی سبط (نوه شیخ) نقل کرده‏اند: شیخ انصاری یک زمان درس را تعطیل می‏کند . شاگردان از این تعطیلی نابهنگام ناراحت می‏شوند که آنها را از فیض باز داشته است . دو نفر نزد شیخ مقرب بوده‏اند که ایشان حرف آنها را رد نمی‏کرده است; یکی آقا سید علی شوشتری و دیگری میرزای شیرازی . شاگردان مناسب می‏دانند که نزد میرزای شیرازی رفته از ایشان بخواهند که با شیخ صحبت کرده، او را راضی کند که دوباره برای درس تشریف بیاورند . میرزا خدمت‏شیخ می‏رسد و می‏گوید: «الآن وقت تعطیلی نیست و الحمدلله وجود شریف حضرت عالی سالم است; چرا درس را تعطیل کرده‏اید؟» . شیخ می‏فرماید: «نوشتجات من به دست‏یکی از علما رسیده، آنها را مطالعه کرده نقدهایی بر آنها نوشته برایم فرستاده است . من، این نقدها را مطالعه کردم . دیدم آن اشکالات به حرفهای من به هیچ وجه وارد نیست و ارتباطی به بحثهای من ندارد . این ماجرا باعث‏شد که من فکر کردم که نکند آن ایرادهایی که ما به سابقین وارد کردیم، از این قبیل باشد . ممکن است که محقق و علامه و مانند آنها اگر زنده بودند، می‏گفتند اشکالات شما به حرفهای ما نمی‏خورد; محل نفی و اثبات دوجاست، ما سخنی می‏گوییم، شما به سخن دیگری اشکال می‏کنید، گاهی اصطلاحات در طول زمان مختلف می‏گردد . انسان حرف گذشتگان را بر مصطلحی که با آن آشناست‏حمل می‏کند در حالی که حرف آنها واقعا معنای دیگری داشته است‏» . خلاصه، شیخ می‏فرماید: «ممکن است ایرادهای ما به سابقین از قبیل ایرادهای این آقا به من باشد . ما هر روز این بزرگان را به محاکمه می‏کشیم و آنها را محکوم می‏کنیم و من می‏ترسم که از ناحیه ما، در حق آنها ظلمی شده باشد و آنها هم نیستند که از خود دفاع کنند . ما به قدری که طلبه‏ها در مباحث علمی رشدی پیدا کنند و ذهنشان باز شود، درس گفته‏ایم . بیشتر از این را می‏ترسم مسؤول باشم‏» . میرزا می‏گوید: «بین شما و آن آقا فرق است . آن آقا مطالب شما را مطالعه کرده و بر روی آن به تنهایی فکر کرده اشکالی به نظرش آمده و برای شما فرستاده است . اما شما مدتها فکر می‏کنید و بعد اشکالات را در مجمع مجتهدان طرح می‏کنید (سپس میرزا شاگردهای مجتهد شیخ را یک به یک اسم می‏برد) و همه این مجتهدان، مدافعان غایبان هستند . این افراد، همه در فکرند که اگر اشکال شما نقطه ضعفی داشت و بشود از گذشتگان در یک جا دفاع کنند، از آنها دفاع خواهند کرد و اگر مطلبی تصویب شد تنها به نظر شما نیست، بلکه به تصویب تمام این مجتهدان رسیده است‏» . شیخ می‏فرماید: «بلی، این تفاوت هست، فردا برای درس می‏آیم‏» . (5) آیة‏الله زنجانی پس از نقل این مطلب می‏فرماید: «در این ماجرا دقت کنید . اصلا تنبه به این مطلب خیلی مهم است که «شاید از ناحیه ما ظلمی به دیگران شده باشد» . تا انسان از افراد عادی بالاتر نباشد، به این مطلب نمی‏رسد» . (6) آیة‏الله زنجانی سپس می‏گوید: این مطلب را من برای آقای سبط، نوه شیخ انصاری در قم نقل کردم; گفتم این مطلب را شنیده‏اید؟ ایشان گفت: من از پدرم شنیدم که شیخ [همین که] اشکالات آن آقا را مطالعه می‏کند، شروع به گریه می‏کند . می‏گویند: «چرا گریه می‏کنی؟ ایشان به شما ایراد کرده، مطلب مهمی نیست‏» . می‏گوید: «نه، من برای ایراد کردن ایشان گریه نمی‏کنم، ایراد باید بشود; بلکه گریه من برای ایرادهای خود من به دیگران است که مبادا ما ظلم کرده باشیم‏» . (7) پی نوشت:1) مجله تاریخ و فرهنگ معاصر، ش 11 - 12 ، ص 270 ; مقاله «ابعاد شخصیت‏شیخ انصاری‏» از حضرت آیة‏الله شبیری زنجانی . 2) روزنامه وقایع سفر کربلای معلا (سال 1272)، به کوشش علی مختاری، ص 43 - 44 ، (چاپ شده در میراث اسلامی ایران، به کوشش رسول جعفریان، دفتر اول، 1373). 3) همان، ص 50 . 4) مکارم الآثار، تالیف مرحوم میرزا محمد علی حبیب آبادی با حواشی و تعلیقات حضرت استاد حاج سید محمد علی روضاتی، ج 7 ، ص 2364 - 2365 . به نقل از دلیل الزائرین (ص 182 - 185) که سفرنامه عبدالعلی خان به عتبات عالیات در سال 1373 است.5) مجله تاریخ و فرهنگ معاصر، ش 11 - 12 ، ص 274 - 275 ، مقاله «ابعاد شخصیت‏شیخ انصاری‏» . 6) مجله تاریخ و فرهنگ معاصر، ش 11 - 12 ، ص 275 . 7) همان . منبع: سایت حوزه/خ





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 475]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن