تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدايا روزى كن مرا محبّت خودت و محبّت دوستدارانت را و محبّت آنچه مرا به تو نزديك مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799007244




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پرتوی ازآفتاب


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
پرتوی ازآفتاب
پرتوی ازآفتاب نويسنده: طاهره محسنی دولت منتظر در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) ۱ـ چـکیده:انتظار در لغت به معنی «چشم به راهی» و «مراقب بودن» است و معمولاً زمانی این تعبیر به کار می‌رود که تغییر حالتی مطرح باشد، یعنی تبدیل و تغییر وضع موجود به شرایطی مناسب‌تر و بهتر …» مسئله انتظار حکومت حق و عدل حضرت مهدی (عج) نیز بدین گونه است؛ یعنی حرکت و تلاش است برای خروج از رخوت و سستی و رسیدن به آینده‌ای روشن و پویا و چشم‌اندازی زیبا.» مفهوم چنین انتظاری، نه تنها دست روی دست گذاشتن و به امید انجام اصلاحات توسط مصلح کل نشستن نیست، بلکه «منتظر» را وا می‌دارد تا در جهت ایجاد زمینه‌های استقرار صلح بکوشد و از هر گونه رخوت و سستی بپرهیزد و زندگی خویش را چنان قرار دهد که در راستای اهداف آن منجی و مصلح باشد.فرهنگ انتظار و دولت‌منتظر مسبب پویایی، نشاط و پایبندی جوامع در همه اعصار می‌داند و اندیشه مهدویت تنها راه رهایی از دیدگاه‌های مسلط بر اندیشه شرق و غرب می‌باشد و تمرکز بر فلسفه انتظار به معنای عقلانی شدن راه زندگی بشریت تلقی می‌شود.حضرت‌آیت‌الله خامنه‌ای همواره با توجه به ابعاد دینی، فرهنگی، سیاسی و… دوران انتظار و دولت منتظر توجه داشته‌اند ایشان در سالروز میلاد خجسته امام زمان (عج) در ۲۲ آبان‌ماه ۱۳۷۹ فرمودند: «یک درس از این درسها این است که همه بدانند و همه اذعان و باور کنند که حرکت عالم به سمت صلاح و به سمت آفاق روشن است. مستکبران عالم هرچه مى‏خواهند، بگویند؛ تظاهر به قدرت‏نمایى بکنند؛ اما لشکر حق و حقیقت و کاروانى که بشریت را به سمت سرمنزل عدل و داد پیش مى‏برد، روزبه‏روز در حال افزایش یافتن است.»فرهنگ انتظار و دولت‌منتظر مسبب پویایی، نشاط و پایبندی جوامع در همه اعصار می‌داند و اندیشه مهدویت تنها راه رهایی از دیدگاه‌های مسلط بر اندیشه شرق و غرب می‌باشد و تمرکز بر فلسفه انتظار به معنای عقلانی شدن راه زندگی بشریت تلقی می‌شود.۲ـ کلیدواژه:امام زمان (عج) ـ حضرت‌آیت‌الله خامنه‌ای ـ دولت ـ انتظار ـ ظهور ـ مهدویت ـ عدالت ـ جامعه ـ حکومت.۳ـ مقدمه:نیاز به وجود یک قائد و رهبر الهی که بر پا دارنده عدالت در سرتاسر گیتی باشد، بر هیچ انسانی پوشیده نیست. جهان هستی منهای آن قائد الهی و بدون قوانین حیاتبخش اسلام، روز آرامش و آسایش نخواهد دید. دنیای متمدن و مترقی کنونی با آن‌همه رهبران پیشتاز سیاسی، مغزهای متفکر جهانی، مجامع بین‌المللی، از سازمان‌ملل گرفته تا سازمان عفو جهانی همه و همه با طرح‌ها و برنامه‌های گسترده خود که با تلاشی طاقت‌فرسا و کوششی بی‌نظیر برای بازگردانیدن آرامش و آسایش به جهان، مشغول فعالیت هستند میزان موفقیت‌شان در ایجاد سعادت و امنیت جهانی برای همگان روشن است و نیازی به توضیح ندارد که تا به حال به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌اند. سیری گذرا در کتب مقدسه ادیان و مذاهب مختلف جهان هر پژوهشگر با انصافی را به پذیرش این حقیقت ناگزیر می‌سازد که اعتقاد به ظهور مصلحی که در آخرالزمان ظهور کرده و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد یک اعتقاد جهانی و همگانی است همه پیامبران از طرف آفریدگار توانا به قوم خود نوید داده‌اند که سرانجام مصلحی غیبی ظهور کرده، طومار جنایت‌ها و خیانت‌ها را در هم پیچیده و حکومت واحد جهانی را براساس عدالت و آزادی واقعی بنیاد خواهد نهاد.حوزه اعتقادی شیعه به خاطر اصالت، قرابت و انطباق حقیقی آن به دین مبین اسلام، از مفاهیم گسترده‌ای برخوردار است. فلسفه انتظار و دولت منتظر همواره یکی از کلیدی‌ترین مفاهیم به شمار می‌آید که همواره در تاریخ درخشان تشیع و در جریان فعالیت سیاسی و اجتماعی ائمه معصومین ـ علیهم‌السلام ـ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است و به خاطر پویایی این مفهوم نسبت به دیگر مفاهیم در همه اعصار، قابلیت افتتاح مباحث اعتقادی، سیاسی و اجتماعی جدیدی را می‌طلبد. اعتقادات فراوانی در شرق و غرب عالم هست که همگی آخر‌الزمانی آکنده از عدالت و برابری را نوید می‌دهند و هر یک از این رویکرد‌‌ها از راهی خاص و روزنه‌ای نوین در پی اثبات مدعای خویش هستند و در همین راستا، فیلسوفان، شرق‌شناسان و دین‌شناسان متعددی در این حوزه وارد بحث شده‌اند و دیدگاه‌های خود را ارایه کردند. در این میان حضرت‌آیت‌الله خامنه‌ای یکی از سرآمدترین افراد متخصص در این امر می‌باشد. ایشان فرهنگ انتظار و دولت‌منتظر را مسبب پویایی، نشاط و پایبندی جوامع در همه اعصار می‌داند و اندیشه مهدویت را تنها راه رهایی از دیدگاه‌های مسلط بر اندیشه شرق و غرب می‌داند و تمرکز بر فلسفه انتظار و دولت‌منتظر را به معنای عقلانی شدن راه زندگی بشریت تلقی می‌کند.حضرت‌آیت‌الله خامنه‌ای همواره با توجه به ابعاد دینی، فرهنگی، سیاسی و… دوران انتظار توجه داشته‌اند ایشان در سالروز میلاد خجسته امام زمان (عج) در ۲۲ آبان‌ماه ۱۳۷۹ فرمودند: «یک درس از این درسها این است که همه بدانند و همه اذعان و باور کنند که حرکت عالم به سمت صلاح و به سمت آفاق روشن است. مستکبران عالم هرچه مى‏خواهند، بگویند؛ تظاهر به قدرت‏نمایى بکنند؛ اما لشکر حق و حقیقت و کاروانى که بشریت را به سمت سرمنزل عدل و داد پیش مى‏برد، روزبه‏روز در حال افزایش یافتن است.۴ـ تعریف انتظار و دولت منتظرانتظار در لغت به معنی «چشم به راهی» و «مراقب بودن» است و معمولاً زمانی این تعبیر به کار می‌رود که تغییر حالتی مطرح باشد، یعنی تبدیل و تغییر وضع موجود به شرایطی مناسب‌تر و بهتر …» مسئله انتظار حکومت حق و عدل حضرت مهدی (عج) نیز بدین گونه است؛ یعنی حرکت و تلاش است برای خروج از رخوت و سستی و رسیدن به آینده‌ای روشن و پویا و چشم‌اندازی زیبا.» مفهوم چنین انتظاری، نه تنها دست روی دست گذاشتن و به امید انجام اصلاحات توسط مصلح کل نشستن نیست، بلکه «منتظر» را وا می‌دارد تا در جهت ایجاد زمینه‌های استقرار صلح بکوشد و از هر گونه رخوت و سستی بپرهیزد و زندگی خویش را چنان قرار دهد که در راستای اهداف آن منجی و مصلح باشد.اگر چه بعد قلبى انتظار خود در سه مرحله به کمال خود مى رسد: «اول: ظهور و فرج حضرت بقیة اللّه ـ ارواحنا فداه ـ را باور کردن؛ بدین معنا که آن قطعى بوده و بیقین تحقّق خواهد یافت که البته چنین باورى بنا بر گفته هاى خداوند و اولیاى معصوم او لازم الاعتقاد بوده و منکر آن کافر است. دوم: آنکه ظهور را موقت به وقتى نکند که در نتیجه قبل از فرا رسیدن آن هنگام مأیوس باشد. و این نیز به مقتضاى ادلّه واجب است؛ ولیکن به گونه اى که اگر نباشد موجب فسق است نه کفر. زیرا وى گرفتار یأسى است که حرام بوده و مى توان آن را از احادیث بسیارى از جمله روایاتى که وقت گذاران را دروغگو شمرده است، استفاده نمود. سوم: آنکه حالت انتظار لحظه بلحظه در قلب او موج زند که مى توان آن را از روایاتى چون «انتظر الفرج صباحاً ومساءً» صبح و شام منتظر ظهور ـ امام زمان ـ باشید. و هم چنین در سخن زیبایى که فرمود: «یأتی بغتةً کالشهاب الثاقب» او ناگهانى چون شهاب ظاهر خواهد شد. و این مقتضاى کمال ایمان و عدم آن نقص ایمان است که به مقتضاى این درجه، مؤمن باید مانند کسى باشد که خبر آمدن مسافر را به او داده‌اند و مسافر در راه است و هر لحظه ممکن است برسد.» (مرکز اطلاع‌رسانی امام‌مهدی(عج))فرهنگ انتظار در دامن دولت‌منتظر رشد و به شکوفایی می‌رسد زیرا همانگونه که در اسلام بر آن تأکید شده است اسلام دین فردی نیست بلکه بسیاری از جنبه‌های اسلام اجتماعی و مرتبط با دنیای بیرون از دایره فرد می‌باشد. پر واضح است که بسیاری از دستورات دینی اسلام نیز اجتماعی بوده و همانگونه که مبرهن است فرد در دامن اجتماع به کمال می‌رسد به‌همین منظور انتظار و دولت منتظر لازم و ملزوم یکدیگر جهت رسیدن به هدف و کمال انسانی می‌باشد.فرهنگ انتظار و دولت‌منتظر مسبب پویایی، نشاط و پایبندی جوامع در همه اعصار می‌داند و اندیشه مهدویت تنها راه رهایی از دیدگاه‌های مسلط بر اندیشه شرق و غرب می‌باشد و تمرکز بر فلسفه انتظار به معنای عقلانی شدن راه زندگی بشریت تلقی می‌شود و تنها دولتی که می‌تواند تمامی نیازهای یک جامعه انسانی را برآورده سازد دولت منتظر است که برپایه اصول و قواعد درونی و بیرون انتظار شکل گرفته باشد و حرکت کند.۵ـ نمایه دولت منتظردر قرآن کریم، آیات بسیاری دربارة اهمیت عدالت، امنیت و جایگاه والای آن در زندگی فردی، اجتماعی اقتصادی و… انسان وارد شده است. قرآن یکی از اهداف برقراری حاکمیت خدا و جانشینی صالحان و طرح کلی امامت را تحقق امنیت معرفی کرده است:«وعدالله الذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض کما استخلف الذین من قبلهم و لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم امناً یعبدوننی ولایشرکون بی‌شیئاً» (نور: ۵۵) «خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده‌اند، وعده داده است که حتماً آنان را در این سرزمین جانشین [خود] قرار دهد، همان¬گونه که کسانی که پیش از آنان بودند جانشین [خود] قرار داد و آن دینی که برایشان پسندیده است به سودشان مستقر کند و بیمشان را به ایمنی مبدل گرداند [تا] مرا عبادت کنند و چیزی را با من شریک نگردانند.»دولت منتظر دولتی نیست که به جمع آوری نام، قدرت و ثروت برای خود، خویشاوندان، جبهه و یا حزب بپردازد، چنین دولتی، یک دولت منفور و فاسد است. دولت منتظر دولتی است که به تمامی اقشار جامعه امکان پیشرفت و ارتقا را داده و به تناسب استعدادها و نیازهای موجود زمینه‌های شکوفایی استعدادهای بالقوه افراد را فراهم سازد و همواره از ضعیفان و مستضعفان در مقابل ظلم ظالمان و مستکبران حمایت نماید.انتظار و دولت منتظر در گرو یک شناخت همه‌جانبه از اندیشه‌‌ها، روش‌‌ها و رویکردهای امام غایب پیدا می‌باشد و یکی از بزرگترین وظایف شیعیان به شمار می‌آید. اصالت اسلام در اندیشه مهدویت منظور شده و مکتب شیعه، تنها نگاه اسلامی موجود در این زمینه است و با چشم وجودش به مفاهیم و حکمت تشیع حقایق را از زاویه‌ای خارج از سلطه عقل تجربی حاکم بر فضای علمی جهان به اثبات می‌رساند. جهان هستی برای ظهور آماده نمی‌شود، مگر با گسترش اندیشه ظهور و معرفت به عمق فلسفه انتظار و نیز عنایت به مفهوم عقلانیت و پرهیز از هر گونه سطحی‌نگری است.۶ـ دولت منتظر در اندیشه حضرت‌آیت‌الله خامنه‌‌ایحضرت‌آیت‌الله خامنه‌ای همواره با توجه به ابعاد دینی، فرهنگی، سیاسی و… دوران انتظار و دولت منتظر توجه داشته‌اند ایشان در سالروز میلاد خجسته امام زمان (عج) در ۲۲ آبان‌ماه ۱۳۷۹ فرمودند: «یک درس از این درسها این است که همه بدانند و همه اذعان و باور کنند که حرکت عالم به سمت صلاح و به سمت آفاق روشن است. مستکبران عالم هرچه مى‏خواهند، بگویند؛ تظاهر به قدرت‏نمایى بکنند؛ اما لشکر حق و حقیقت و کاروانى که بشریت را به سمت سرمنزل عدل و داد پیش مى‏برد، روزبه‏روز در حال افزایش یافتن است. گذشتِ سالها نمى‏تواند این امید را در دلها از بین ببرد یا کم‏فروغ کند که در آینده - که امیدواریم آن آینده چندان دور نباشد - همه آحاد بشر طعم عدالت را به معناى واقعى کلمه خواهند چشید. حقّانیت آن دولت الهى و حکومت ربوبى در زمین در این است که همه آحاد بشر سهم خود را از معرفت حقیقت و عمل به حقیقت خواهند گرفت. قدرتمندان و مستکبران و زورگویان و زراندوزان و زورمداران عالم هرچه تلاش کرده‏اند و بکنند، نخواهند توانست این حرکت و این رفتار طبیعى بشر را به سمت صلاح متوقّف کنند. البته در کار خدا در زمین طفره نیست و کارها بر طبق روال طبیعى انجام مى‏گیرد؛ اما طبیعت و فطرت عالم این است؛ که به سمت کمال برود و مى‏رود.شعارهایى که امام زمان علیه‏الصّلاةوالسّلام‏وعجّل‏اللَّه‏تعالى‏فرجه بر سر دست خواهد گرفت و عمل خواهد کرد، امروز شعارهاى مردم ماست؛ شعارهاى یک کشور و یک دولت است. این خودش یک گام بسیار بلندى به سوى اهداف امام زمان است. روزى شعار توحید، شعار معنویت و شعار دیندارى، در دنیا منسوخ شده بود؛ سعى کرده بودند به طور کلّى آن را به دست فراموشى بسپارند؛ اما امروز در این منطقه عالم، این شعارها، شعارهاى رسمى حکومت است؛ شعارهاى رسمى اداره کشور و آحاد ملت است؛ علاوه بر این، این شعارها آرزوى ملتهاى مسلمان در بسیارى از کشورهاى دنیاست؛ و این شعارها یک روز تحقّق پیدا خواهد کرد. این زمینه‏ها وقتى آماده شد؛ آن وقت که معلوم شد در مقابل قدرت مادّى مستکبران عالم، زمینه این وجود دارد که آحاد بشر بتوانند بر روى حرف حق خود بایستند، آن روز، روز ظهور امام زمان است؛ آن روز، روزى است که منجى عالم بشریت به فضل پروردگار ظهور کند و پیام او همه دلهاى مستعد را که در همه جاى جهان هستند، به خود جذب کند و آن وقت دیگر قدرتهاى ستمگر، قدرتهاى زورگو، قدرتهاى متّکى به زر و زور نتوانند حقیقت را - آن‏چنانى که قبل از آن همیشه کرده‏اند - با فشار زر و زور خود به عقب بنشانند یا مکتوم نگه‏دارند.» (سالروز میلاد خجسته امام زمان (عج) در ۲۲ آبان‌ماه)۷ـ گزیده‌ای از بیانات مقام معظم رهبری پیرامون انتظار۱ـ شب نیمۀ شعبان تالی تلو لیلة القدریکی از مهمترین روزهای سال، همین روز نیمۀ شعبان است که هم مصادف با ولادت ذی جود مسعود حضرت بقیه الله (ارواحنا فداه) شده است، و هم شب و روز نیمه شعبان – با قطع نظر از ولادت این بزرگوار در این شب و روز – از لیالی و ایام متبرک هستند. شب نیمۀ شعبان، شب بسیار متبرکی است، تالی تلو لیالی قدر، و وقت توجه و تذکر و توسل به ذیل عنایات باری تعالی و طلب و درخواست است. اعمال و ادعیه‌ای هم دارد که اگر موفق شده اید و آنها را انجام داده اید، که انشاءالله مشمول قبول پروردگار باشد، اگر کسانی هم غفلت کردند و توجه نداشتند، به یاد نگه دارند که همه سال، شب نیمۀ شعبان را مغتنم بشمارند.تاریخ: ۲۵/۹/۷۶ بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت میلاد حضرت مهدی (عج)۲ـ عقیده مشترک همه مسلماناناین عقیده که همۀ مسلمانها به آن معتقدند، مخصوص شیعه نیست، البته در خصوصیات و جزئیاتش، بعضی فِرَق، حرفهای دیگری دارند، اما اصل این که چنین دورانی پیش خواهد آمد و یک نفر از خاندان پیامبر چنین حرکت عظیم الهی را انجام خواهد داد و «یملا الله به الارض قسطا و عدلا کما ملئت جورا و ظلما»، بین مسلمانها متواتر است. همه، این را قبول دارند.تاریخ: ۲۵/۹/۷۶ بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم، به مناسبت میلاد حضرت مهدی (عج)۳ ـ تلاش استعمار بر علیه مهدویتبنده سندی را دیدم که در آن بزرگان استعمار و فرماندهان استعماری توصیه می کنند که ما باید کاری بکنیم که این عقیدۀ به مهدویت، به تدریج از بین مردم زایل بشود! آن روز استعمارگرهای فرانسوی و استعمارگرهای انگلیسی در بعضی جاهای آن مناطق بودند – فرقی نمی کند که استعمار از کجا باشد – استعمارگرهای خارجی، قضاوتشان این بود که تا وقتی عقیدۀ به مهدویت در بین این مردم رایج است، ما نمی توانیم اینها را درست در اختیار بگیریم! ببینید عقیدۀ به مهدویت چه قدر مهم است! چه قدر خطا می کنند کسانی که به اسم روشنفکری و به اسم تجددطلبی می آیند و عقاید اسلامی را بدون مطالعه، بدون اطلاع، بدون اینکه بدانند دارند چه کار می‌کنند، مورد تردید و تشکیک و اینها قرار می دهند اینها همان کاری را که دشمن می خواهد، راحت انجام می دهند!تاریخ: ۲۵/۹/۷۶ بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت میلاد حضرت مهدی (عج)۴ ـ اعتقاد به مهدویت منشاء امیدچند خصوصیت در این عقیدۀ مهدویت هست، که این خصوصیات برای هر ملتی، در حکم خون در کالبد و در حکم روح در جسم است. یکی، امید است. گاهی اوقات دستهای قلدر و قدرتمند، ملتهای ضعیف را به جایی می رسانند که امیدشان را از دست می دهند. وقتی امید را از دست دادند دیگر هیچ اقدام نمی کنند، می گویند چه فایده‌ای دارد؟ ما که دیگر کار از کارمان گذشته است، با چه کسی دربیفتیم؟ چه اقدامی بکنیم؟ برای چه تلاش بکنیم؟ ما که دیگر نمی توانیم! اعتقاد به مهدویت، به وجود مقدس مهدی موعود (ارواحنا فداه)، امید را در دلها زنده می کند. هیچ وقت انسانی که معتقد به این اصل است، ناامید نمی شود. چرا؟ چون می داند یک پایان روشن حتمی وجود دارد، برو برگرد ندارد. سعی می کند که خودش را به آن برساند.تاریخ: ۲۵/۹/۷۶ بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت میلاد حضرت مهدی (عج)۵ ـ جامعۀ پذیرای مهدی (عج)وقتی نتوانستند این عقیده مهدویت را از مردم بگیرند سعی می کنند آن را در ذهنهای مردم خراب کنند. خراب کردن این عقیده چگونه است؟ به این صورت است که بگویند خب آقا می آید و همۀ کارها را درست می کند! این، خراب کردن عقیده است. این تبدیل کردن موتور محرکی به یک چوب لای چرخ است، تبدیل کردن یک داروی مقوی، به یک داروی مخدر و خواب آور است. خود آقا می آید انجام می دهد یعنی چه؟ امروز تکلیف شما چیست؟ شما امروز باید چه بکنی؟ شما باید زمینه را آماده کنی، تا آن بزرگوار بتواند بیاید و در آن زمینۀ آماده، اقدام بکند. از صفر که نمی شود شروع کرد! جامعه‌ای می تواند پذیرای مهدی موعود (ارواحنا فداه) باشد که در او آمادگی و قابلیت باشد، والّا مثل انبیاء و اولیای طول تاریخ می شود.تاریخ: ۲۵/۹/۷۶ بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت میلاد حضرت مهدی (عج)۶ ـ قطعیت غلبه صلاح بر فساداز نظر اسلام و بینش اسلامی، جریان عالم به سمت حاکمیت حق و به سمت صلاح است، این بروبرگرد هم ندارد. … همۀ انبیاء و اولیاء آمده اند تا انسان را به آن بزرگراه اصلی ای سوق بدهند که وقتی وارد آن شد. بدون هیچ گونه مانعی تمام استعدادهایش می تواند بروز کند انبیاء و اولیاء این مردم گمگشته را مرتب از این کوه و کمر و دشتها و کویرها و جنگلها به سمت این راه اصلی سوق دادند و هدایت کردند. هنوز بشریت به نقطۀ شروع آن صراط مستقیم نرسیده است آن در زمان ولی عصر (ارواحنا فداه) محقق خواهد شد لیکن همه این تلاشها اصلا بر اساس این بینش است که نهایت این عالم، نهایت غلبۀ صلاح است ممکن است زودتر بشود، ممکن است دیرتر بشود، اما بروبرگرد ندارد، قطعا این طوری است که در نهایت صلاح بر فساد غلبه خواهد کرد. قوای خیر بر قوای شر غلبه می کنند. این هم یک نقطه از نقاط جهان بینی اسلامی است که در آن هیچ گوهه تردیدی نیست.تاریخ: ۱۲/۹/۷۹ بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسؤولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران۷ ـ عید همه انسان های پاک و آزاده عالمروز ولادت مهدی موعود (ارواحنا لتراب مقدمه الفدا)، حقیقتا روز عید همۀ انسانهای پاک و آزادۀ عالم است. فقط کسانی در این روز ممکن است احساس شادی و خرسندی نکنند که یا جزو پایه‌های ظلم، یا جزو پیروان طواغیت و ستمگران عالم باشند، والا کدام انسان آزاده‌ای است که از گسترش عدالت، از برافراشته شدن پرچم دادگری و رفع ظلم در سراسر جهان خرسند نشود و آن را آرزو نکند.تاریخ: ۳/۹/۷۸ بیانات مقام معظم رهبری در جشن بزرگ منتظران ظهور همزمان با هفتۀ بسیج و روز ولادت حضرت مهدی (عج)۸ ـ منبع برکت، علم، درخشندگی و زیباییجوانان عزیز، بسیجیان، یکی از آن خورشیدهای فروزان به فضل و کمک پروردگار و به ارادۀ الهی، امروز در زمان ما به عنوان بقیةالله فی ارضه، به عنوان حجّةالله علی عباده، به عنوان صاحب زمان و ولی امر مطلق الهی در روی زمین وجود دارد. برکات وجود او، انوار ساطعه از وجود او، امروز هم به بشر می رسد. امروز هم انسانیت با همۀ ضعفها، گمراهیها و گرفتاریهایش از انوار تابناک این خورشید معنوی و الهی که بازماندۀ اهل بیت است استفاده می کند. امروز وجود مقدس حضرت حجت (ارواحنا فداه) در میان انسانهای روی زمین، منبع برکت، منبع علم، منبع درخشندگی، زیبایی و همۀ خیرات است. چشمهای ناقابل و تیرۀ ما آن چهرۀ ملکوتی را از نزدیک نمی‌بیند، اما او مثل خورشیدی، درخشان است، با دلها مرتبط و با روحها و باطنها متصل است و برای انسانی که دارای معرفت باشد، موهبتی از این برتر نیست که احساس کند ولی خدا، امام بر حق، عبد صالح، بندۀ برگزیده در میان همه بندگان عالم و مخاطب به خطاب خلافت الهی در زمین با او، در کنار اوست، او را می بیند و با او مرتبط است. آروزی همۀ بشر، وجود چنین عنصر والایی است. عقده های فروخوردۀ انسانها در طول تاریخ، چشم به انتهای این افق دوخته است تا انسان والا و برگزیده از برگزیدگان خدا بیاید، تار و پود ظلم و ستم را که انسانهای شریر در همۀ تاریخ تنیده‌اند از هم بدرد.تاریخ: ۳/۹/۷۸ بیانات مقام معظم رهبری در جشن بزرگ منتظران ظهور همزمان با هفتۀ بسیج و روز ولادت حضرت مهدی (عج)۹ ـ زمینه‌ای آماده‌تر از همیشهامروز، هم بشریت بیش از بسیاری از دورانهای تاریخ، دچار ظلم و جور است، هم پیشرفتی که امروز بشریت کرده است، معرفت پیشرفته تر است. ما به زمان ظهور امام زمان (ارواحنا فداه) این محبوب قلبی انسانها نزدیک شده ایم زیرا معرفتها پیشرفت کرده است. امروز ذهنیت بشر، آمادۀ آن است که بفهمد. بداند و یقین کند که انسان والایی خواهد آمد و بشریت را از زیر بارهای ظلم و ستم نجات خواهد داد، همان چیزی که همۀ پیغمبران برای آن تلاش کرده اند همان چیزی که پیغمبر اسلام در آیۀ قرآن، وعدۀ آن را به مردم داده است «و یضع عنهم اصرهم والاغلال التی کانت علیهم» دست قدرت الهی به وسیلۀ یک انسان عرشی یک انسان خدایی، یک انسان متصل به عالم‌های غیبی، معنوی و عوالمی که برای انسانهای کوته نگری مثل ما قابل درک و تشخیص نیست می‌تواند این آرزو را برای بشریت برآورده کند، لذا دلها، شوقها و عشقها به سمت آن نقطه، متوجه و روز به روز متوجه‌تر است. ملت ایران، امروز این امتیاز بزرگ را دارد که فضای کشور، فضای امام زمان است. نه فقط شیعه در همۀ عالم، بلکه همۀ مسلمان‌ها در انتظار مهدی موعودند. امتیاز شیعه این است که این موعود الهی و قطعی همۀ طوایف مسلمین بلکه همۀ ادیان الهی را با اسم و رسم و خصوصیات و تاریخ ولادت می شناسند. تاریخ: ۳/۹/۷۸ بیانات مقام معظم رهبری در جشن بزرگ منتظران ظهور همزمان با هفتۀ بسیج و روز ولادت حضرت مهدی (عج)۱۰ ـ جلوه‌های حضور مهدی (عج)خیلی از بزرگان ما در همین دوران غیبت، آن عزیز و محبوب دل‌های عاشقان و مشتاقان را از نزدیک، زیارت کرده اند. بسیاری از نزدیک با او بیعت کرده‌اند. بسیاری از او سخن دلگرم‌کننده، شنیده‌اند. بسیاری از او نوازش دیده‌اند و بسیار دیگری بدون این که او را بشناسند از او لطف و نوازش و محبت دیده و او را نشناخته‌اند. در همین جبهۀ جنگ تحمیلی، جوانهایی که در لحظه‌های حسّاس، احساس نورانیت و معنویت کردند لطفی از غیب به سوی دلهای خودشان حس و لمس کردند و نشناختند و نفهمیدند بسیارند. امروز هم همان جور است. تاریخ: ۳/۹/۷۸ بیانات مقام معظم رهبری در جشن بزرگ منتظران ظهور همزمان با هفتۀ بسیج و روز ولادت حضرت مهدی (عج)۱۱ ـ پیوند ناگسستنیبسیج به معنی حضور و آمادگی درهمان نقطه‌ای است که اسلام و قرآن و امام زمان (ارواحنا فداه) و این انقلاب مقدس به آن نیازمند است لذا پیوند میان بسیجیان عزیز و حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) مهدی موعود عزیز – یک پیوند ناگسستنی و همیشگی است.تاریخ: ۳/۹/۷۸ بیانات مقام معظم رهبری در جشن بزرگ منتظران ظهور همزمان با هفته بسیج و روز ولادت حضرت مهدی (عج)۱۲ ـ مراقبت از کشور و ملت ایرانو امام زمان (ارواحنا فداه) – که این کشور و این ملت در ید قدرت و قبضۀ اوست – مراقب این کشور و این ملت است.تاریخ: ۱۱/۱۲/۷۸ بیانات مقام معظم رهبری دردیدار با اقشار مختلف مردم۱۳ ـ دنیای دوران امام زمان (عج)دنیای سرشار از عدالت و پاکی و راستی و معرفت و محبت دنیای دوران امام زمان است که زندگی بشر هم از آن جا به بعد است. زندگی حقیقی انسان دراین عالم، مربوط به دوران بعد از ظهور امام زمان است که خدا می داند بشر در آن جا به چه عظمتهایی نایل خواهد شد.تاریخ: ۲۶/۱/۷۹ بیانات مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه تهران۱۴ ـ درس‌های عمیق میلاداین میلاد و این یاد بزرگ باید به ما درس بدهد. احساسات بسیار خوب است. عواطف، پشتوانۀ بسیاری از اعمال نیکوی انسانهاست. ایمان و عقیده ی قلبی به وجود این منجی عظیم عالم، شفابخش بسیاری از بیماریها و دردهای معنوی و روحی و اجتماعی است ولی فراتر از همه ی اینها ما باید از این یاد از این خاطره، از این حادثۀ عظیم، درس بگیریم. هر سال این جشنها برپا می شود و دل‌ها را معطر می‌کند اگر درسهای عمیقی که در تجدید این خاطره وجود دارد برای رفتار ما و عمل ما بتواند یک آموزنده و معلم به حساب بیاید یقیناً پیشرفت جامعۀ ما به سمت کمال روان‌تر و سریعتر خواهد شد. یک درس از این درسها این است که همه بدانند، همه اذعان و باور کنند که حرکت عالم به سمت صلاح است، به سمت آفاق روشن است. مستکبران عالم هر چه میخواهند بگویند، تظاهربه قدرت نمایی بکنند، اما لشکر حق و حقیقت و کاروانی که بشریت را به سمت سرمنزل عدل و داد پیش می برد روزبه روز در حال افزایش یافتن است. گذشت سالها نمی تواند این امید را در دلها از بین ببرد یا کم فروغ کند که در آینده که امیدواریم آن آینده چندان دور نباشد – همۀ آحاد بشر طعم عدالت را به معنای واقعی کلمه خواهند چشید. حقانیت آن دولت الهی و حکومت ربوبی در زمین در این است که همه ی آحاد بشر سهم خود را از معرفت حقیقت و عمل به حقیقت خواهند گرفت قدرتمندان و مستکبران و زورگویان و زراندوزان و زورمداران عالم هر چه تلاش کرده اند و بکنند، نخواهند توانست این حرکت را، این رفتار طبیعی بشر را به سمت صلاح متوقف کنند. البته در کار خدا در زمین طفره نیست. کارها بر طبق روال طبیعی انجام می‌گیرد، اما طبیعت و فطرت عالم این است، طبیعت عالم این است که به سمت کمال برود و می‌رود. تاریخ: ۲۲/۸/۷۹ بیانات مقام معظم رهبری در سالروز میلاد خجستۀ امام زمان (عج)۱۵ ـ شعارهای امام زمان (عج)شعارهایی که امام زمان (علیه الصّلاة والسّلام و عجّل الله تعالی فرجه) بر سر دست خواهد گرفت و عمل خواهد کرد امروز شعارهای مردم ماست، شعارهای یک کشور و یک دولت است، این خودش یک گام بسیار بلندی به سوی اهداف امام زمان است یک روزی شعار توحید، شعار معنویت، شعار دینداری در دنیا منسوخ شده بود، سعی کرده بودند به طور کلی آن را به دست فراموشی بسپارند، اما امروز در این منطقۀ عالم، این شعارها، شعارهای رسمی حکومت است، شعارهای رسمی ادارۀ کشور و آحاد ملت است، علاوه بر این شعارها آرزوی ملتهای مسلمان در بسیاری از کشورهای دنیاست و این شعارها یک روز تحقّق پیدا خواهد کرد.تاریخ: ۲۲/۸/۷۹ بیانات مقام معظم رهبری در سالروز میلاد خجستۀ امام زمان (عج)۱۶ ـ روز ظهوراین زمینه‌ها وقتی آماده شد، آن وقتی که معلوم شد در مقابل قدرت مادی متسکبران عالم، زمینه این وجود دارد که آحاد بشر بتوانند بر روی حرف حق خود بایستند، آن روز، روز ظهور امام زمان است آن روز، روزی است که منجی عالم بشریت به فضل پروردگار ظهور کند و پیام او همۀ دلهای مستعد را که در همه جای جهان هستند، به خود جذب کند و آن وقت دیگر قدرتهای ستمگر، قدرتهای زورگو، قدرتهای متکی به زر و زور نتوانند حقیقت را – آن چنانی که قبل از آن همیشه کرده‌اند ـ با فشار زر و زور خود به عقب بنشانند یا مکتوم نگهدارند.تاریخ: ۲۲/۸/۷۹ بیانات مقام معظم رهبری در سالروز میلاد خجستۀ امام زمان (عج)۱۷ ـ نزدیک سازی آیندهشما مردم عزیز – بخصوص شما جوانها – هر چه که در صلاح خود، در معرفت و اخلاق و رفتار و کسب صلاحیتها در وجود خودتان بیشتر تلاش کنید این آینده را نزدیکتر خواهید کرد، اینها دست خود ماست اگر ما خودمان را به صلاح نزدیک کنیم، آن روز نزدیک خواهد شد همچنان که شهدای ما با فدا کردن جان خودشان آن روز را نزدیک کردند، آن نسلی که برای انقلاب آن فداکاریها را کردند، با فداکاریهای خودشان آن آینده را نزدیکتر کردند هر چه ما کار خیر و اصلاح درونی خود و تلاش برای اصلاح جامعه انجام بدهیم آن عاقبت را دایما نزدیکتر می کنیم.تاریخ: ۲۲/۸/۷۹ بیانات مقام معظم رهبری در سالروز میلاد خجستۀ امام زمان (عج)۱۸ ـ تفاوت شیعیان با دیگر مسلمانانهمۀ مسلمانان، حقیقت مهدی موعود را از طریق روایات خدشه ناپذیری که از نبی اکرم (ص) و اولیای دین رسیده است، قبول دارند، اما این حقیقت در هیچ جای جهان اسلام، مثل محیط زندگی ملت عزیز ما و شیعیان، این برجستگی و این چهره درخشان و این روح پرتپش و پرامید را ندارد، این به خاطر آن است که ما به برکت روایات متواترۀ خودمان، شخص مهدی موعود را با خصوصیاتش می شناسیم. مردم ما ولی الله اعظم و جانشین خدا در زمین و بقیۀ اهل بیت پیامبر را با نام و خصوصیات می شناسند، از لحاظ عاطفی و فکری با او ارتباط برقرار می کنند، به او میگویند، به او شکوه میبرند، از او می خواهند و آن دوران آرمانی – دوران حاکمیت ارزشهای والای الهی بر زندگی بشر را انتظار می برند، این انتظار دارای ارزش زیادی است. این انتظار به معنای آن است که وجود ظلم و ستم در عالم، چشمۀ امید را از دلهای منتظران نمی زداید و خاموش نمی کند. اگر این نقطۀ امید در زندگی جمعیتی نباشد، چاره‌ای ندارد جز این که به آیندۀ بشریت بدبین باشد.تاریخ: ۳۰/۱۱/۷۰ سخنرانی در اجتماع بزرگ مردم قم، در سالروز میلاد حضرت مهدی (عج)۱۹ ـ خصوصیات دوران مهدی (عج)شما جوانان عزیز که در آغاز زندگی و تلاش خود هستید، باید سعی کنید تا زمینه را برای آن چنان دورانی آماده کنید، دورانی که در آن، ظلم و ستم به هیچ شکلی وجود ندارد، دورانی که در آن، اندیشه و عقول بشر، از همیشه فعالتر و خلاقتر و آفریننده تر است، دورانی که ملتها با یکدیگر نمی جنگند، دستهای جنگ افروز عالم همانهایی که جنگهای منطقه‌ای و جهانی را در گذشته به راه انداختند و می اندازند دیگر نمی توانند جنگی به راه بیندازند، در مقیاس عالم، صلح و امنیت کامل هست، باید برای آن دوران تلاش کرد. قبل از دوران مهدی موعود، آسایش و راحت طلبی و عافیت نیست. در روایات، «والله لتمحصن» و «والله لتغربلن» است، به شدت امتحان می شوید، فشار داده می‌شوید. امتحان در کجا و چه زمانی است؟ آن وقتی که میدان مجاهدتی هست. قبل از ظهور مهدی موعود، در میدانهای مجاهدت، انسانهای پاک امتحان می شوند. در کوره های آزمایش وارد می شوند و سربلند بیرون می آیند و جهان به دوران آرمانی و هدفی مهدی موعود (ارواحنا فداه) روزبه روز نزدیکتر می شود، این، آن امید بزرگ است، لذا روز نیمه شعبان، روز عید بزرگ است.تاریخ: ۳۰/۱۱/۷۰ سخنرانی در اجتماع بزرگ مردم قم، در سالروز میلاد حضرت مهدی (عج)۲۰ ـ عید امید و نقطۀ مقابل فضایی که دشمن می‌خواهداین عید مایۀ امید و درست نقطۀ مقابل آن فضای یأس آلودی است که استکبار می‌خواهد در مقابل چشم مستضعفان عالم به وجود بیاورد. اگر امروز شما سیاستگذاران و طراحان برنامه‌های استکباری را مشاهده کنید، خواهید دید که از مهمترین کارها و هدفهای آنها یکی این است که در مقابل چشم مردم، فضای یأس آلودی نسبت به اصلاحاتی که باید انجام بگیرد، ایجاد کنند. ملتها باید از صلاح مأیوس بشوند، تا حربۀ استکبار کارگر بیفتد؛ والا اگر ملتها امیدوار باشند و امیدوار بمانند، حربۀ استکبار چندان کارگر نیست. سعی می کنند فضای تیره‌ای را در مقابل چشم ها ترسیم کنند؛ فضای تیره به این معنا که به ملتها تفهیم کنند که نیروی ذاتی شما، فرهنگ شما، اعتقادات شما، شخصیت و هویت ملی شما، نمی تواند برای شما کاری انجام بدهد؛ باید قدرتهای بزرگ به شما کمک کنند تا بتوانید حرکت کنید. درست صد و هشتاد درجه مقابل این فکر، فکر انتظاری است که بر محیط ما و بر محیط های اطرافیان مذهب اهل بیت (علیهم السلام) حاکم است. انتظار، یعنی دل سرشار از امید بودن نسبت به پایان راه زندگی بشر. ممکن است کسانی آن دوران را نبینند و نتوانند درک کنند – فاصله هست – اما بلاشک آن دوران وجود دارد؛ لذا تبریک این عید – که عید امید و عید انتظار فرج و گشایش است – درست نقطۀ مقابل آن چیزی است که دشمن می خواهد به وجود بیاورد.تاریخ: ۳۰/۱۱/۷۰ سخنرانی در اجتماع بزرگ مردم قم، در سالروز میلاد حضرت مهدی (عج)۲۱ ـ زمینه سازهای ظهورما آن وقتی می توانیم حقیقتا منتظر به حساب بیاییم که زمینه را آماده کنیم. برای ظهور مهدی موعود (ارواحنا فداه) زمینه باید آماده بشود، و آن عبارت از عمل کردن به احکام اسلامی و حاکمیت قرآن و اسلام است. همان طور که عرض کردم، فرموده اند: (والله لتمحصن) و (والله لتغربلن) این تمحیص و این امتحان بزرگ که مریدان و شیعیان ولی عصر (ارواحنا فداه) با آن مواجه هستند همان امتحان تلاش برای حاکمیت اسلام است. برای حاکمیت اسلام باید کوشش کنید، ملت بزرگ ما این یک قدم را برداشتند.تاریخ: ۳۰/۱۱/۷۰ سخنرانی در اجتماع بزرگ مردم قم، در سالروز میلاد حضرت مهدی (عج)۲۲ ـ عید بزرگجشن میلاد حضرت حجت (عجّل الله فرجه و ارواحنا فداه) برای عموم شیعیان، بلکه همۀ عدالتخواهان عالم، یک عید بزرگ است؛ لذا مردم ما در این جشن با همۀ وجود و با دل و جان، محبت و ارادت خود را به آستان حضرت بقیةالله (ارواحنا فداه) ابراز می کنند. آنچه برای ما – به عنوان دوستداران و معتقدان به امامت و ولایت حضرت مهدی (سلام الله علیه) – مهم است، این است که علاوه ی بر اظهار ارادت و شادی، از این خاطرۀ تاریخی، یا از این اعتقاد شیعی درس بگیریم.تاریخ: ۳۰/۷/۸۱ بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی دردیدار با اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمۀ شعبان در مصلای تهران۲۳ ـ امتیاز شیعه در مبحث مهدویتالبته اعتقاد به ظهور مهدی در دورانی از تاریخ، مخصوص شیعه نیست؛ همۀ مسلمانان، اعم از شیعه و سنی به این معنا معتقدند؛ بلکه غیرمسلمانان هم به یک صورت معتقدند؛ منتها امتیاز شیعه در این است که این شخصیت نجات بخش بشریت را با نام و نشان و خصوصیات می شناسد و معتقد است او همواره برای دریافت دستور الهی، حاضر و آماده است. هر وقت پروردگار عالم به او دستور دهد، او آمادۀ شروع آن کار عظیمی است که بناست بشریت و تاریخ را متحول کند. آنچه ما به عنوان یک درس و تعلیم معرفتی و عملی از این قضیه باید بگیریم، مهم است.تاریخ: ۳۰/۷/۸۱ بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمۀ شعبان در مصلای تهران۲۴ ـ عدالت، برجسته ترین شعار مهدویتبرجسته ترین شعار مهدویت عبارت است از عدالت. مثلاً در دعای ندبه وقتی شروع به بیان و شمارش صفات آن بزرگوار می کنیم، بعد از نسبت او به پدران بزرگوار و خاندان مطهرش، اولین جمله‌ای که ذکر می کنیم، این است: «این المعدّ لقطع دابر الظلّمه، این المنتظر لاقامه الامت والعوج، این المرتجی لازاله الجور والعدوان» ؛ یعنی دل بشریت می تپد تا آن نجاتبخش بیاید و ستم را ریشه کن کند؛ بنای ظلم را - که در تاریخ بشر، از زمانهای گذشته همواره وجود داشته و امروزهم با شدت وجود دارد - ویران کند و ستمگران را سر جای خود بنشاند؛ این اولین درخواست منتظران مهدی موعود ازظهور آن بزرگوار است. یا در زیارت آل یاسین وقتی خصوصیات آن بزرگوار را ذکر می کنید، یکی از برجسته ترین آنها این است که «الّذی یملأ الارض عدلا و قسطا کما ملأت ظلما و جورا». انتظار، این است که او همۀ عالم - نه یک نقطه - را سرشار از عدالت کند و قسط را در همه جا مستقر نماید. در روایاتی هم که دربارۀ آن بزرگوار هست، همین معنا وجود دارد. بنابراین انتظار منتظران مهدی موعود، در درجۀ اول، انتظار استقرار عدالت است.تاریخ: ۳۰/۷/۸۱ بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمۀ شعبان در مصلای تهران۲۵ ـ اولین درساولین درس عملی از این موضوع این است که نابود کردن بنای ظلم در سطح جهان، نه فقط ممکن است، بلکه حتمی است. این مطلب بسیار مهمی است که نسلهای بشری امروز معتقد نباشند که در مقابل ظلم جهانی، نمی شود کاری کرد. امروز وقتی ما با نخبگان سیاسی دنیا از ظلمهای مراکز قدرت بین المللی و سیستم جهانی ِ ظلم - که امروز به سرکردگی استکبار در همۀ دنیا وجود دارد – صحبت می کنیم، می بینیم آنها می گویند بله، چیزی که شما می گویید، درست است؛ واقعاً دارند ظلم می کنند؛ اما کاری نمی شود کرد! یعنی مجموعۀ بزرگی از نخبگان که سررشتۀ کار در دنیا در دست آنهاست، اسیر یأس و ناامیدی اند و این یأس و ناامیدی را به ملتهای خود سرریز می‌کنند و آنها را از این که بتوان نقشۀ ظالمانه و شیطانی امروز دنیا را عوض کرد، مأیوس می کنند. بدیهی است که انسانهای مأیوس نمی توانند هیچ حرکتی در راه اصلاح انجام بدهند. آن چیزی که انسان‌ها را وادار به کار و حرکت می کند، نور و نیروی امید است. اعتقاد به مهدی موعود، دلها را سرشار از نور امید می کند. برای ما که معتقد به آیندۀ حتمی ظهور مهدی موعود (علیه السلام) هستیم، این یأسی که گریبانگیر بسیاری از نخبگان دنیاست، بی معناست. ما می‌گوییم نخیر، می‌شود نقشۀ سیاسی دنیا را عوض کرد؛ می‌شود با ظلم و مراکز قدرت ظالمانه درگیر شد و در آینده نه فقط این معنا امکان پذیر است، بلکه حتمی است. وقتی ملتی معتقد است نقشۀ ظالمانه و شیطانیِ امروز در کل عالم قابل تغییر است، آن ملت شجاعت پیدا می کند دست تقدیر، تسلط بر ستمگران را برای همیشه به طور مسلّم ننوشته است.تاریخ: ۳۰/۷/۸۱ بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اقشار مختلف مردم به مناسب نیمۀ شعبان در مصلای تهران۲۶ ـ راه استقرار عدالت مهدویدرس دیگری که اعتقاد به مهدویت و جشن‌های نیمه شعبان باید به ما بدهد، این است: عدالتی که ما در انتظار آن هستیم – عدالت حضرت مهدی (علی علیه السّلام) که مربوط به سطح جهان است – با موعظه و نصیحت به دست نمی‌آید؛ یعنی مهدی موعود ملتها نمی‌آید ستمگران عالم را نصیحت کند که ظلم و زیاده طلبی و سلطه گری و استثمار نکند. با زبان نصیحت، عدالت در هیچ نقطۀ عالم مستقر نمی شود. استقرار عدالت، چه در سطح جهان – آن طور که آن وارث انبیاء انجام خواهد داد – و چه در همۀ بخشهای دنیا، احتیاج به این دارد که مردمان عادل و انسان‌های صالح و عدالت طلب، قدرت را در دست داشته باشند و با زبان قدرت با زورگویان حرف بزنند. با کسانی که سرمست قدرت ظالمانه هستند، نمی شود با زبان نصیحت حرف زد؛ با آنها باید با زبان اقتدار صحبت کرد. آغاز دعوت پیغمبران الهی با زبان نصیحت است؛ اما بعد از آن که توانستند طرفداران خود را گرد بیاورند و تجهیز کنند، آنگاه با دشمنان توحید و بشریت، با زبان قدرت‌حرف می‌زدند.تاریخ: ۳۰/۷/۸۱ بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمۀ شعبان در مصلای تهران۲۷ ـ ویرانی کاخ های ستمامام زمان (ارواحنافداه) با اقتدار و قدرت و تکیه بر توانایی‌ای که ایمان والای خود او و ایمان پیروان و دوستانش، او را مجهز به آن قدرت کرده است، می رود گریبان ستمگران عالم را می‌گیرد و کاخ‌های ستم را ویران می‌کند.تاریخ: ۳۰/۷/۸۱ بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمۀ شعبان در مصلای تهران.۲۸ ـ معنای انتظاردرس دیگر اعتقاد به مهدویت و جشنهای نیمۀ شعبان برای من و شما این است که هرچند اعتقاد به حضرت مهدی (ارواحنافداه) یک آرمان والاست و در آن هیچ شکی نیست؛اما نباید مسئله را فقط به جنبۀ آرمانی آن ختم کرد- یعنی به عنوان یک آرزو در دل، یا حداکثر در زبان، یا به صورت جشن – نه، این آرمانی است که باید به دنبال آن عمل بیاید. انتظاری که از آن سخن گفته‌اند، فقط نشستن و اشک ریختن نیست؛ انتظار به معنای این است که ما باید خود را برای سربازی امام زمان آماده کنیم. سربازی امام زمان، کار آسانی نیست. سربازیِ منجی بزرگی که می‌خواهد با تمام مراکز قدرت و فساد بین المللی مبارزه کند، احتیاج به خودسازی و آگاهی و روشن بینی دارد. عده‌ای این اعتقاد را وسیله‌ای برای تخدیر خود یا دیگران قرار می دهند؛ این غلط است. ما نباید فکر کنیم که چون امام زمان خواهد آمد و دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد، امروز وظیفه‌ای نداریم؛ نه، به عکس، ما امروز وظیفه داریم در آن جهت حرکت کنیم تا برای ظهور آن بزرگوار آماده شویم. شنیده اید، در گذشته کسانی که منتظر بودند، سلاح خود را همیشه همراه داشتند؛ این یک عمل نمادین است و معنایش این است که انسان از لحاظ علمی و فکری و عملی باید خود را بسازد و در میدانهای فعالیت و مبارزه، آماده به کار باشد.تاریخ: ۳۰/۷/۸۱ بیانات مقام معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمۀ شعبان در مصلای تهران۲۹ ـ پاسخ به جریانهای انحرافی پیرامون مهدویتاعتقاد به امام زمان، به معنای گوشه گیری نیست. جریانهای انحرافی قبل از انقلاب تبلیغ می‌کردند، الان هم در گوشه و کنار تبلیغ می کنند که امام زمان می آید و اوضاع را درست می‌کند؛ ما امروز دیگر چه کار کنیم! چه لزومی دارد ما حرکتی بکنیم! این مثل آن است که در شب تاریک، انسان چراغ روشن نکند؛ چون فردا بناست خورشید عالمتاب بیاید و روز بشود و همۀ دنیا را روشن می‌کند. خورشیدِ فردا، ربطی به وضع کنونی من و شما ندارد. امروز اگر ما می بینیم در هر نقطۀ دنیا ظلم و بی عدالتی و تبعیض و زورگویی وجود دارد، اینها همان چیزهایی است که امام زمان برای مبارزه با آنها می آید. اگر ما سرباز امام زمانیم، باید خود را برای مبارزه با اینها آماده کنیم.تاریخ: ۳۰/۷/۸۱ بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمۀ شعبان در مصلای تهران۳۰ ـ بزرگترین وظیفۀ منتظرانبزرگترین وظیفۀ منتظران امام زمان این است که از لحاظ معنوی و اخلاقی و عملی و پیوندهای دینی و اعتقادی و عاطفی با مؤمنین و همچنین برای پنجه درافکندن با زورگویان، خود را آماده کنند. کسانی که در دوران دفاع مقدس، سر از پا نشناخته در صفوف دفاع مقدس شرکت می‌کردند، منتظران حقیقی بودند. کسی که وقتی کشور اسلامی مورد تهدید دشمن است، آمادۀ دفاع از ارزش‌ها و میهن اسلامی و پرچم برافراشتۀ اسلام است، او می تواند ادعا کند که اگر امام زمان بیاید، پشت سر آن حضرت در میدانهای خطر قدم خواهد گذاشت. اما کسانی که در مقابل خطر، انحراف و چرب و شیرین دنیا خود را می بازند و زانوانشان سست می شود؛ کسانی که برای مطامع شخصی خود حاضر نیستند هیچ حرکتی را که مطامع آنها را به خطر می اندازد، انجام دهند؛ اینها چطور می‌توانند منتظر امام زمان به حساب بیایند؟ کسی که در انتظار آن مصلح بزرگ است، باید در خود زمینه های صلاح را آماده کند و کاری کند که بتواند برای تحقق صلاح بایستد.تاریخ: ۳۰/۷/۸۱ بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمۀ شعبان در مصلای تهران۳۱ ـ حکومت مردمی به تمام معنادرس مهم دیگری که وجود دارد، این است که حکومت آیندۀ حضرت مهدی موعود (ارواحنافداه) یک حکومت مردمیِ به تمام معناست. مردمی یعنی چه؟ یعنی متکی به ایمانها و اراده‌ها و بازوان مردم است. امام زمان، تنها دنیا را پر از عدل و داد نمی کند؛امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تکیه به آنهاست که بنای عدل الهی را در سرتاسر عالم استقرار می بخشد و یک حکومت صددرصد مردمی تشکیل می دهد؛ اما این حکومت مردمی با حکومتهای مدعی مردمی بودن و دمکراسی در دنیای امروز از زمین تا آسمان تفاوت دارد. آنچه امروز در دنیا اسم دمکراسی و مردم سالاری را روی آن گذاشته اند، همان دیکتاتوری‌های قدیمی است که لباس جدید بر تن کرده است؛ یعنی دیکتاتوری گروهها. اگر رقابت هم وجود دارد، رقابت بین گروههاست و مردم در این میان هیچکاره اند. یک گروه به قدرت دست پیدامی کنند و در سایۀ قدرت سیاسی که همه زمام‌های امور را در کشور در اختیار او می گذارد و با سوءاستفاده از این قدرت،ثروت و پول و سرمایه را به نفع خود گردآوری می کند و آنها را در راه به دست آوردن دوبارۀ قدرت مصرف می کند. دمکراسی های امروز دنیا بر پایۀ تبلیغات دروغ و فریبنده و مسحور کردن چشمها و دلهاست. امروز در دنیا هرجا شعار دمکراسی می دهند، شما ببینید برای تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری و یا نمایندگان مجلس چه کار می کنند. پول خرج می‌کنند. دمکراسی در پنجۀ اقتدار پول اسیر است. مردم سالاری امام زمان – یعنی مردم سالاری‌دینی – با این روش، به‌کلّی متفاوت است.تاریخ: ۳۰/





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 237]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن