واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: حضرت مهدي صاحب الزمان ( عج) در شب جمعه ، نيمه شعبان سال 255 يا 256 هجري در سامرا متولد شد. پس از اينكه دو قرن و اندي از هجرت پيامبر ( ص ) گذشت و امامت به امام دهم حضرت هادي ( ع ) و پس از ايشان امام يازدهم حضرت عسكري ( ع ) رسيد ، كم كم در بين فرمانروايان و دستگاه حكومت جبار ، نگراني هايي پديد آمد. علت آن اخبار و احاديثي بود كه در آنها نقل شده بود از امام حسن عسكري ( ع ) فرزندي تولد خواهد يافت كه تخت و كاخ جباران و ستمگران را واژگون خواهد كرد و عدل و داد را جانشين ظلم و ستم ستمگران خواهد نمود. به هنگامي كه ولادت ، اين اختر تابناك ، حضرت مهدي ( ع ) ، نزديك گشت ، و خطر او در نظر جباران قوت گرفت ، در صدد بر آمدند تا از تولد وي جلوگيري كنند ، و اگر متولد شد و بدين جهان پاي نهاد، او را از ميان بردارند . بدين علت بود كه چگونگي احوال مهدي (عج) ، دوران حمل و سپس تولد او ، همه و همه ، از مردم پنهان داشته شد. ** شيعياني كه مهدي (عج) را مشاهده كردند در مدت 5 يا 4 سال آغاز عمر حضرت مهدي كه پدر بزرگوارش در حيات بودند، شيعيان خاص به حضور حضرت مهدي ( عج ) مي رسيدند . از جمله چهل تن به محضر امام يازدهم رسيدند و از امام خواستند تا حجت و امام بعد از خود را به آنها نشان دهد تا او را بشناسند ، آنان پسري را ديدند كه همچون پاره ماه ، شبيه به پدر خويش بود. امام عسكري فرمود : پس از من ، اين پسر امام شماست ، و خليفه من است در ميان شما ، امر او را اطاعت كنيد ، از گرد رهبري او پراكنده نگرديد ، كه هلاك مي شويد و دين تان تباه مي گردد . اين را هم بدانيد كه شما او را پس از امروز نخواهيد ديد ، تا اينكه زماني دراز بگذرد . ** ضرورت غيبت آخرين امام امام زمان (ع ) بايد براي اثبات وجود خود و نماز گزاردن بر جنازه پدر به اجبار از خانه بيرون مي آمدن ، خبر بيرون آمدن حضرت مهدي ( عج ) و نماز گزاران آن حضرت همه جا منتشر شد . كارگزاران و ماموران معتمد عباسي به خانه امام حسن عسكري (ع ) هجوم بردند، اما هر چه بيشتر جستند كمتر يافتند ، و در چنين شرايطي بود كه براي بقاي حجت حق تعالي ، امر غيبت امام دوازدهم پيش آمد و جز اين راهي براي حفظ جان آن امام نبود ، زيرا ظاهر بودن حجت حق و حضورش در بين مردم همان بود و اقدام به قتلش همان . پس مشيت و حكمت الهي بر اين تعلق گرفت كه حضرت را از نظرها پنهان نگه دارد ، تا دست دشمنان از وي كوتاه گردد و واسطه فيوضات رباني ، بر اهل زمين سالم ماند . بدين صورت حجت خدا ، هر چند آشكار نيست ، اما انوار هدايتش از پس پرده غيبت راهنماي مواليان و دوستانش مي باشد. ** شمشير حضرت مهدي ( ع ) شمشير مهدي ، سيف الله و سيف الله المنتقم است . شمشيري است خدائي ، شمشيري است انتقام گيرنده از ستمگران و مستكبران . شمشير مهدي شمشير انتقام از همه جانيان طول تاريخ است . ظالمان و ستم كاران را از بين مي برد و بر سر ضعيفان و مستضعفان رحمت مي بارد و آنها را مي نوازد . ** غيبت كوتاه مدت يا غيبت صغري مدت غيبت صغري حدود هفتاد سال طول كشيد ( از سال 260 تا سال 329 هجري قمري ) كه در اين مدت نايبان خاص ، به محضر حضرت مهدي ( ع ) مي رسيدند و پاسخ نامه ها و سوالات را به مردم مي رساندند . نايبان خاص كه افتخار رسيدن به محضر امام ( ع ) را داشته اند ، چهار تن بودند كه به نواب خاص يا نايبان ويژه معروفند . نايبان خاص مهدي ( ع ) ، عثمان بن سعيد، محمد بن عثمان ، حسين بن روح و علي بن محمد چهارمين سفير و نايب امام حجه بن الحسن ( ع ) است . همين بزرگان و عالمان و روحانيون برجسته و پرهيزگار و زاهد و آگاه در دوره غيبت صغري واسطه ارتباط مردم با امام غايب و حل مشكلات آنها بوسيله حضرت مهدي ( ع ) بودند. ** غيبت دراز مدت يا غيبت كبري و نيابت عامه اين دوره بعد از زمان غيبت صغري آغاز شد و تاكنون ادامه دارد .اين مدت دوران امتحان و سنجش ايمان و عمل مردم است . در زمان نيابت عامه ، امام ( عج ) ضابطه و قاعده اي به دست داده است تا در هر عصر ، فرد شاخصي كه آن ضابطه و قاعده ، در همه ابعاد بر او صدق كند ، نايب عام امام ( عج ) باشد و به نيابت از سوي امام ، ولي جامعه باشد در امر دين و دنيا ، بنابراين در هيچ دوره اي پيوند امام ( عج ) با مردم گسيخته نشده و نبوده است . ** اعتقاد به مهدويت در دوره هاي گذشته اعتقاد به دوره آخرالزمان و انتظار ظهور منجي در دينهاي ديگر مانند : يهودي ، زردشتي ، مسيحي و مدعيان نبوت عموما و دين مقدس اسلام ، خصوصا ، به عنوان يك اصل مسلم مورد قبول همه بوده است . ** اعتقاد به حضرت مهدي ( عج ) منحصر به شيعه نيست عقيده به ظهور حضرت مهدي ( عج ) فقط مربوط به شيعيان و عالم تشيع نيست ، بلكه بسياري از مذاهب اهل به اين اصل اعتقاد دارند و دانشمندان آنها ، اين موضوع را در كتابهاي فراوان خود آورده اند و احاديث پيغمبر ( ص ) را درباره مهدي ( عج ) از حديثهاي متواتر و صحيح مي دانند . ** طول عمر امام زمان ( عج ) درازي عمر امام ( عج) با در نظر گرفتن عمرهاي درازي كه قرآن بدانها گواهي مي دهد ، و در كتابهاي تاريخي نيز از افراد داراي سن زياد نيز نام برده شده است و در گذشته و حال نيز چنين كساني بوده و هستند و در برابر قدرت خدا كه بر هر چيز تواناست عمرهايي مانند عمر حضرت نوح ( عج ) و عمر بيشتر از آن حضرت و يا كمتر از آن كاملا امكان دارد. براي خداي قدير و حكيم ، كوچك و بزرگ ، كم و بسيار ، همه و همه مساوي است . بنابراين حكمت كامل و بالغ او ، تا هر موقع اقتضا كند بنده خود را در نهايت سلامت زنده نگاه مي دارد . پس طبق حكمت الهي ، امام دوازدهم ، مهدي موعود ( عج ) بايد از انظار غايب باشد و سالها زنده بماند و راز دار جهان و واسطه فيض براي جهانيان باشد تا هر وقت خدا اراده كند ظاهر گردد و عالم را پس از آنكه از ظلم و جور پر شده ، از قسط و عدل پر كند. ** انتظار ظهور قائم ( عج) بر خلاف آنان كه پنداشته اند انتظار ظهور يعني دست روي دست گذاشتن و از حركتهاي اصلاحي جامعه كنار رفتن و فقط به فكر خود بودن و به جريانات اسلام ديني و اجتماعي بي تفاوت ماندن ، هرگز چنين پنداري درست نيست بر عكس ، انتظار يعني در طلب عدالت و آزادگي و آزادي فعاليت كردن و در نپذيرفتن ظلم و باطل و بردگي و ذلت و خواري ، مقاومت كردن و در برابر هر ناحقي و ستمي و ستمگري ايستادن است . مجاهدات خستگي ناپذير ، گواه اين است كه در مكتب ، هيچ سازشي و سستي راه ندارد . شيعه در حوزه انتظار يعني ، انتظار غلبه حق بر باطل و غلبه داد بر بيداد و غلبه علم بر جهل و غلبه تقوا بر گناه ، همواره آمادگي براي مشاركت در نهضت هاي پاك و مقدس داشتن و اينكه به شيعه دستور داده اند كه به عنوان منتظر هميشه سلاح خود را آماده داشته باشد ، و با ياد كردن نام قائم آل محمد ( ص ) قيام كند ناشي از همين آمادگي و از همين قيام و اقدام است . ** اما شناخت امام زمان ( عج) شناخت امام عصر ( عج ) يكي از اهم وظايف شيعيان است . اين شناخت تا آن اندازه اهميت دارد كه بنا به فرموده معصومين (ع) هر كس بميرد و امام زمان خود را نشناسد ، به مرگ جاهليت مرده است. شناخت امام زمان ( عج) دو بعد دارد : اول شناخت نسبت به شخص امام زمان ( عج ) از نظر نام و نشان و زندگي و شناخت صفات و ويژگي هاي آن حضرت ، اين شناخت بايد ما را مصون بدارد از شك و شبهه نسبت به وجود آن بزرگوار و ما را از اقوال و اعمال و تبليغات گمراه كنننده مدعيان دورغين نجات دهد . دوم شناخت جايگاه امام معصوم و خليقه الهي در نظام آفرينش ، اين كه امام چه نقشي در حيات ما و اداره نظام خلقت دارد ؟ اين كه خداوند اين جايگاه رفيع را براي چه به او عطا فرموده است ؟ اين كه امام ، ظاهر و غائب ندارد همه جا هست و از همه امور با خبر است . او ما را مي بيند، ما او را نمي بينيم در حقيقت اين غيبت از آن ماست ، نه از آن او ، و اين شناخت بر زندگي فردي و اجتماعي ما تاثير زيادي مي گذارد و به ههمين علت است كه بايد دعا كنيم براي ظهورش . ** انتظار فرج احاديث بسيار زيادي در باب فضيلت انتظار فرج وارد شده است و در روايات متعددي انتظار فرج به عنوان برترين و بالاترين اعمال و عبادتها به شمار آمده است. امام صادق (ع) دراينباره ميفرمايد: كسي كه در حال انتظار فرج مهدي از دنيا رود، همانند كسي است كه با آن حضرت در خيمهاش باشد و سپس فرمودند: بلكه همچون كسي است كه در ركاب پيامبر خدا به شهادت رسد. ** تا باراني نشويد، باران نخواهد آمد جوهر اصلي انتظار، آمادگي است و وظيفه منتظران، در سر داشتن و آماده بودن براي قيام و ظهور مهدي(عج) است . منتظران واقعي بايد ، ايمان به امامت و رهبري الهي و معرفت امام معصوم و عادل ، عشق به عدالت و ارزشهاي انساني ، اميدواري به آيندهاي روشن ، تلاش براي برقراري حكومتي عدل گستر ، تقويت روحيه تعهد و مسؤوليتپذيري ، رعايت موازين و قوانين ديني و اخلاقي داشته باشند و براي ظهور امام زمان (عج ) با توسل جستن و دعا كردن زمينه ساز ظهور آن امام باشند. اي بهار روزگاران، اي دلدار، دل ما خراب است و ديده بي تاب، دور دار از ما خرابي و بي تابي را. اي طبيب، آينه دل به زنگاز آلوده شد. كيميايي كن! كه علاج تويي اي نويد امن و امان و اي آرامش جان، اي طليعه شكوفه و جلالت، اي اسوه سادات، اي قصر بلند آفرينش، اي باران، ببار كه باران رحمت تو سوسن و خس نمي شناسد. اي امام مهرباني، هنوزم انتظار و انتظار است، هنوزم دل به سينه بيقرار است، هنوزم خواب مي بينم در شبها، همان مردي كه بر اسبي سوار است، همان مردي كه آيد جمعه روزي و اين پايان خوب انتظار است. تهرام/ م.ق/1275
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 251]