تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس درصدد عيب جويى برادر مؤمنش برآيد، تا با آن روزى او را سرزنش كند، مشمول اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813377899




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

23 اسفند 1387 / 15 ربیع الاول 1430 / 13 مارس 2009


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
23 اسفند 1387 / 15 ربیع الاول 1430 / 13 مارس 2009
23 اسفند 1387 / 15 ربیع الاول 1430 / 13 مارس 2009

1) 23اسفندماه سال1340هجري شمسي: آيت الله حاج سيد ابوالقاسم كاشاني روحاني مبارز و شخصيت معروف سياسي تاريخ معاصرايران درگذشت. وي دردوران جواني يارو همراه آيت الله ميرزا محمد تقي شيرازي بود. پس ازفراررضاخان ازايران مبارزات پيگيرخود را با استعمارآغازكرد كه درنتيجه اين مبارزات دستگيرو زنداني شد. اما پس ازآزادي درمقام نماينده مردم تهران به مجلس شوراي ملي راه يافت. با حمايت ايشان ازدكترمصدق و تشويق مردم دركمك به دولت، صنعت نفت درسراسركشورملي اعلام شد. بعد ازروي كارآمدن قوام درپي آيت الله كاشاني مردم بارديگرروي كارآمد.اما پس ازكودتاي اِمريكايي زاهدي و بازگشت شاه، آيت الله كاشاني دلت را مورد انتقاد قرارداد و به مبارزه پرداخت؛ پس ازكودتا عمال رژيم نيزايشان را تحت مراقبت قراردادند تااينكه سرانجام بعد ازعمري مبارزه با استعمارو عوامل داخلي آن در80 سالگي بدرود حيات گفت.

2) 23اسفند ماه سال1366هجري شمسي: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي عمليات ظفر7 را با رمز يا محمد رسول الله در منطقه عملياتي شرق استان سليمانيه آغاز كرد. اين عمليات ازقرارگاه رمضان و باهدف آزادي سازي ارتفاعات منطقه و انهدام نيروهاي دشمن درمنطقه‎اي به وسعت 40كيلومترمربع اجرا شد.

3) عملیات بیت المقدس 3 در سال 1366 شمسی : با هدف آزادسازي ارتفاعات شمال سليمانيه عراق، در منطقه سليمانيه آغاز شد و در روز بيست و نهم اسفند پايان يافت . در نتيجه اين عمليات ارتفاعات و روستاهايي به دست رزمندگان ايراني افتاد. 4) 23اسفندماه سال1369هجري شمسي: حق نواز عضو انجمن وهابي سپاه صحابه پاكستان 28 آذرماه 69 با همدستي 7 تن ازوابستگان به اين انجمن، صادق گنجي مسئول وقت خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران را در لاهور پاكستان به شهادت رساند. دادگاه ضد تروريستي لاهورعلاوه برصدور حكم اعدام مصادره اموال حق نوازبه نفع دولت پاكستان را صادركرد.

5) بناي مسجد "قُبا" نخستين پايگاه عبادي در اسلام توسط پيامبر در نزديكي مدينه (1 ق) 6) آغاز غزوه‏ي "دُومةُالجَندل" به رهبري رسول اكرم(ص) (5 ق): دُومةُالجَندل منطقه‏اي در حاشيه‏ي شرقي شام است كه داراي زمامداري مسيحي و فرمانبردار امپراتور روم بود. حاكم اين منطقه، مسافران و رهگذران را مورد اذيت و آزار قرار مي‏داد و تصميم گرفته بود تا به مدينه حمله نمايد. هنگامي كه خبر گستاخي و ستمگري وي به مسلمانان رسيد، بلافاصله عازم منطقه گرديدند وليكن اهالي آن تسليم شدند و جنگي ميان مسلمانان و آنان روي نداد. غزوه‏ي دومة الجندل نخستين برخورد مسلمانان با روميان به شمار مي‏رود. 7) درگذشت "اَعمَش" فقيه و محدث جليل القدر شيعه (148 ق): ابومحمد سليمان بن مَهران اسدي كوفي معروف به "اَعمش" در كوفه به دنيا آمد. اصلش از ري بود. وي از فقها و محدثين كوفه محسوب مي‏شد كه در حدود 1300 حديث از تابعين روايت كرده است. همچنين برخي از افراد مانند: سفيان ثوري و حفص بن غياث از اعمش روايت كرده‏اند. پدرش از حاضرين جنگ در كربلا و شهادت امام حسين(ع) بود. خودش هم در همين روز به دنيا آمد. ابن طولون شامي كتابي در نوادر اَعمش نوشته است. 8) وفات "صدرالدين محمدقاضي جهان قزويني" موسيقي‏دان و استاد فصاحت (1008 ق)

9) رحلت آيت اللَّه "سيد روح‏اللَّه خاتمي" نماينده‏ي امام و امام جمعه‏ي يزد (1409 ق): آيت‏اللَّه سيد روح‏اللَّه خاتمي در سال 1324 ق در اردكان يزد به دنيا آمد. در اصفهان از محضر اساتيدي چون آيات عظام علي آقا شيرازي، سيد محمد و سيد علي نجف آبادي و... استفاده نمود. وي پس از شهادت آيت‏اللَّه صدوقي، از طرف حضرت امام خميني(ره) به عنوان نماينده‏ي ولي فقيه و امام جمعه‏ي يزد انتخاب گرديد. وفات ايشان در سال 1409 ق برابر با 5 آبان 1367 ش در 85 سالگي روي داد.

10) 13مارس سال1733ميلادي: جوزف پريستلي دانشمند انگليسي بدنيا آمد. پريستلي ابتدا به كسوت كشيشان درآمد و ازهمان زمان دركنار تحقيق و مطالعه علوم ديني، به تحقيقات علمي نيزمي‎پرداخت. پريستلي درسال1774ميلادي گازاكسيژن را كشف كرد اما سالها بعد اهميّت اين كشف برديگران آشكارشد. پريستلي انساني آزاديخواه و حق جو بود و به سبب ارتباط با انقلابيون فرانسه منزل ونمازخانه او به تاراج رفت. پريستلي دركتاب تاريخ برق شناسي تحقيق علمي ديگري را مطرح كرد كه همان حلقه‎هاي معروف به حلقه‎هاي پريستلي‎اند. 11) 13مارس سال1751ميلادي: ماركي دوژومزا صنعتگر و مخترع فرانسوي كشتي بخارا متولد شد. او 70سال پس ازآن كه دِنيس پاپَن نيروي بخاررا كشف كرد؛ نخستين كشتي بخاري را اختراع كرد. گفتني است كه اولين وسيله نقليه بخاري را ژوزف كونيو مهندس فرانسوي درسال1769ميلادي ساخت.

12) تولد "گابريل دانونْزيوْ" نويسنده شهير ايتاليايي (1863م): گابريل دانونزيو، در سيزدهم مارس 1863م در ايتاليا به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات، مدت كوتاهي در مؤسسات انتشاراتي به كار پرداخت و پس از چندي درصدد برآمد تا نويسندگي را پيشه خود سازد. او نخستين ديوان اشعار خود را در 16 سالگي انتشار داد و در سال‏هاي بعد ديوان‏ها و رمان‏هاي ديگري منتشر كرد. دانونزيو مدتي نيز به روزنامه‏نويسي، نقادي هنر و تاريخ نويسي مشغول شد و در زمان جنگ جهاني اول، در مقام فرماندهي يك هنگ هوايى، چندين بار شهر ويِن را بمباران كرد. او هم‏چنين پس از جنگ، براي اولين بار، اساس فاشيسم را كه خواهان برتري‏جويى ملي يا نژادي، اعمال زور و خشونت، رهبري استبدادي و برخورد شديد با مخالفان است، پي ريزي كرد. با اين حال، دانونزيو در كنار فعاليت‏هاي اجتماعي، سياسي و نظامي، به كارهاي ادبي هم اشتغال داشت و به شهرت رسيد. مشخصه بخش اعظم زندگي او، جسارت، لجام گسيختگي، احساساتي‏گري و بي‏نظمي بود. او آينه‏اي در برابر طبيعت قرار نمي‏دهد و هدف او كلاً زيبايى‏شناسي است. تمايل وي بيشتر به جلوه گر ساختن زيبايى است تا توصيف زندگي. زيبايى از ديدگاه دانونزيو عبارت است از زيبايى نفساني. او را به عمق احساس يا انديشه راهي نيست. دانونزيو در نمايش‏نامه‏نويسي، هيچ گونه توفيقي نيافته است زيرا نمايش‏نامه‏هايش عملاً فاقد تحرك و بيش از اندازه ذهني است. با اين حال از وي داستان‏هاي متعددي برجاي مانده كه او را در شمار نويسندگان بزرگ قرار داده است و برايش شهرتي فراوان به ارمغان آورده است. آثاري هم‏چون سرزمين دست نخورده، هوس و آتش از جمله كارهاي اوست كه شهرتي جهاني دارند. دانونزيو در نوشته‏هاي خود از نظم و نثر، انديشه‏هاي ضدمذهبي داشت. از لحاظ شيوه نگارش، دانونزيو به كلمه ارزش زندگي مي‏دهد، كلمه شدت و حدّت زندگي را چنان بيان مي‏كند كه قدرت تخيّل تنها قادر به وصف آن نيست. شخصيت كم نظير او از استعدادهاي گوناگون برخوردار بود، اما به سبب بي‏پروايى در بيان و گستاخي در اظهار عقايد شخصي، غالباً مورد حمله معاصران قرار مي‏گرفت. دانونزيو را مي‏توان در شمار نويسندگاني قرار داد كه بيش از هر چيز در اين فكر بودند كه زندگي شخصي و خصوصي خود را به صورت شعر و اثري هنري درآورند و از خود قهرماني شگفت‏انگيز بسازند. گابريل دانونزيو، سرانجام در بيستم سپتامبر 1938م در هفتادوپنج سالگي در نهايت شهرت جان سپرد.

13) كشف "پلوتون" دورترين سياره منظومه شمسي (1930م): قبل از آن كه سياره پلوتون از رصدخانه آريزونا در امريكا توسط كلايْدْ تامبا كشف شود، بعضي از ستاره‏شناسان نيز در سال 1915م از طريق محاسبات نجومي به وجود سياره پلوتون و محل آن پي برده بودند. تحقيقات بعدي نشان داد كه مطالعات قبلي درست بوده و صحت محاسبات دانشمندان روشن گرديد. در نهايت، در 13 مارس 1930م كشف اين سياره اعلام شد اما تا زمان كشف قمر آن به نام "چارون" اطلاع چنداني از پلوتون در دست نبود. در 22 ژوئن 1978م اين قمر توسط جِيمز كريستين كشف گرديد. فاصله پلوتون تا خورشيد 5811 ميليون كيلومتر است و يك دور گردش آن به دور خورشيد 284 سال برابر با 99700 روز طول مي‏كشد. پلوتون يكي از سيارات منظومه شمسي و نهمين سياره از لحاظ بعد مسافت نسبت به خورشيد مي‏باشد. حجم آن نسبت به زمين 9% مي‏باشد. گرچه به نظر مي‏رسد ديگر پلوتون دورترين سياره منظومه شمسي به حساب نمي‏رود چرا كه در 14 سپتامبر 1992م كشف سياره جديدي اعلام شد كه ماهيت آن شناخته شده نبود. 14) كشتار اهالي روستاي حسينيه توسط صهيونيست‏هاي مسلح (1948م): در ادامه زمينه‏سازي مزدوران صهيونيستي يهود براي تشكيل رژيم اسرائيل و ايجاد جوّ ارعاب و وحشت در فلسطين، در سيزدهم مارس 1948م، صهيونيست‏هاي مسلح وابسته به گروه تروريستي هاگانا به دهكده فلسطيني حسينيه در ناحيه جليله شمالي حمله كردند. صهيونيست‏ها در اين حمله، خانه‏هاي فلسطينيان را بر سر غير نظاميان بي‏پناه خراب كردند و شصت تن از اهالي روستاي حسينيه را قتل عام نمودند. نظاميان صهيونيست، هم‏چنين در اين روز، خانه‏هاي بخش قَطْمون در بيت المقدس را نيز منفجر كردند و تعدادي از فلسطيني‏ها را به خاك و خون كشيدند. كشتار مردم فلسطين توسط گروه‏هاي تروريستي صهيونيستي به اين دليل اوج گرفت كه صهيونيست‏ها قصد داشتند، پس از خروج نيروهاي انگليس از فلسطين، موجوديت غيرقانوني رژيم اشغال‏گر قدس را اعلام كنند، همان‏گونه كه اين اقدام، دوماه پس از قتل‏عام فلسطيني‏ها در روستاي حسينيه انجام شد. 15) تاسماني به نيوزيلند رسيد : «آبل تاسماني» دريانورد هلندي و مامور كمپاني هند شرقي هلند ( اندونزي ) كه به دستور مدير اين كمپاني مامور يافتن راهي از جنوب اقيانوس آرام به جنوب شيلي و ورود به اقيانوس اطلس و رسيدن به اروپا شده بود 13 مارس 1642 به جزايري رسيد كه انها را به نام ايالت نيوزيلند هلند « نيوزيلند » نا ميد. بعدا انگليسي ها آنجا را متصرف و مهاجر نشين ديگر خود كردند.تاسماني متولد 1603 و متوفي در 1659 نخستين اروپايي است كه به جزيره اي كه به نام او تاسماني نامگذاري شده رسيده است كه بعدا انگلستان آن راهم متصرف و ضميمه مهاجرنشين خود استراليا كرده است. تاسماني كل منطقه را استراليا كه واژه هلندي به معناي جنوبي است ناميد كه از آن زمان تغيير نيافته است.

16) تزار روسيه الكساندر دوم ترور شد : الكساندر دوم تزار روسيه 13 مارس 1881 هنگامي كه با كالسكه سلطنتي از خيابان مي گذشت با پرتاب بمب كشته شد. دو بمب به فاصله كمي از هم توسط دو نفر از دوجهت به سوي او پرتاب شده بود. وي 63 سال عمر و 26 سال حكومت كرده بود.الكساندر دوم جانشين نيكلاي اول بيش از تزارهاي پيش از خود درس خوانده بود و در نيمه اول سلطنت خود دست به اصلاحات مهم از جمله لغو رسم فروش زارعين با املاكي كه روي آنها كار مي كردند زده بود كه با اين اقدام بيش از 20 ميليون « سرف » و اعضاي خانواده انان آزاد شده بودند. از اصلاحات ديگر او جدا كردن قوه قضايي از قوه اجرايي و دادن استقلال به قضات و علني كردن محاكمات بود.او با وارد ساختن يك شكست نظامي به عثماني در 1878سال شكست « كريمه » را جبران ساخته بود. الكساندر دوم در نيمه دوم عمر حكومت خود تغيير رويه داده بود به گونه اي كه مخالفانش او را الكساندر مرتجع مي خواندند. گروه « جنبش اراده ملي » از مخالفان او بود كه نقشه قتل وي را كشيد و به دست دوتن از اعضاي خود اورا كشت. 17) يكي شدن اتريش و آلمان (انشلوس) : 13 مارس 1938 وحدت آلمان و اتريش تامين شد و اين دو سرزمين ژرمن ها يكي شدند كه به زبان آلماني انشلوس Anschluss ( اتحاديه ) تشكيل دادند. پس از پايان جنگ جهاني اول كه منجر به از ميان رفتن امپراتوري اتريش شد ، اتريشي ها خواهان پيوستن به آلمان شدند تا به اين صورت كشوربزرگي داشته باشند؛ ولي قرارداد ورساي مانع اين كار بود . هيتلر كه خود زاده اتريش بود پس از قبضه قدرت در آلمان و پاره كردن قرارداد ورساي تمايل به يكي شدن دو كشور نشان داد كه صدر اعظم اتريش موافقت نداشت . اين صدر اعظم 12 مارس استعفا كرد و روز بعد صدر اعظم تازه كه از حزب ناسيونال سوسياليست بود يكي شدن دو كشور را اعلام داشت و يك روز بعد از آن هيتلر از وين ديدن كرد. استقبال اتريشي ها از هيتلر چشمگير بود ..وي از بالكن محل اقامتش به ابراز احساسات آنان پاسخ داد و به داخل ساختمان بازگشت . چون ابراز احساسات قطع نشد ، هيتلر بارديگر به بالكن آمد و در حالي كه اشك مي ريخت گفت كه ملت آلمان ديگر از هم جدا نخواهد شد. در پي همين نطق بود كه هيتلر برپافشاري خود به تحقق اتحاد آلماني هاي چك اسلواكي و لهستا ن افزود كه از علل جنگ جهاني دوم شد.اتريشي ها در كنار آلماني ها جنگيدند و شكست هيتلر در جنگ دوم باعث جداشدن دوباره اتريش از آلمان شد.

18) ترور نخست وزير صربستان : 12 مارس 2003 در شهر بلگراد "زوران جينجيچ Zoran Djindjic " نخست وزير 50 ساله هوادار غرب جمهوري صربستان هنگام خروج از ساختمان دولتي محل كارش هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد. وي بود كه دوسال پيش از آن بدون كسب مجوز از رئيس كشور و پارلمان يوگوسلاوي «سلوبودان ميلوشويج» رهبر سابق يوگوسلاوي و دبير كل حزب كمونيست اين كشور را دستگير و جهت محاكمه در لاهه به مقامات مربوط تحويل داده بود كه بسياري از مردم صربستان راضي به اين كار نبودند. /خ
#سرگرمی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 298]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سرگرمی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن