تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه بر باطل سوار شود، مَركبش او را ذليل خواهد كرد. كسى كه از راه حق منحرف شود ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816773183




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معرفی یک سایت تخصصی فلسفه و کلام


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان:  گزارشی از یک سایت تخصصی فلسفه و کلام
e91aì ì© 3
                                             www.alavisereshki.com پایگاه اطلاع رسانی آیت ا... علوی سرشکی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم حاوی صدها مقاله تخصصی در حوزه فلسفه و کلام می باشد. به گزارش بخش حوزه علمیه تبیان این سایت تخصصی حاوی کتب و مقالاتی با عناوین: نقدی بر  فلسفه کانت ، نقدی بر هیوم در تئوری شناخت و مابعدالطبیعه،  نقدی بر فلسفه ارسطویی و غرب ،  فلسفه دین ، فلسفه اخلاق ، فلسفه حقوق و فرهنگ عقلایی رفتار و.... می باشد.و همچنین سلسله درس های خداشناسی با  نقد و بررسی ریشه ای نظریات فلاسفه شرق و غرب در این زمینه ، در سایت ایشان به روز می شود ، در این جلسات بنا بر آن ست که به پرسشهای مذکور پاسخ داده شود :  بشر چه نیازی به شناخت خدا ودین دارد؟نقد و بررسی تعریف دین ، پلورالیسم ،سکولاریسم ، اومانیسم ، اگزیستانیسیالیسم ، مدرنیسم ، پست مدرنیسم  و هرمونتیکآیت الله علوی در خصوص مباحث درس هفتگی خویش تحت عنوان «پيشفرضهاي اثبات خدا» در مدرسه فیضیه خاطر نشان کردند: انسان به علوم مختلفي نياز دارد و آگاهي از اين علوم هم، راههاي مختلف دارد هر علمي اگر از راه مناسب و صحيح خود به دست نيايد، نه تنها انسان را به نتيجه نمي رساند، بلكه او را دچار حيراني مي كند. براي آگاهي از زبانها بايد به اهل آن زبان مراجعه نمود. هيچگاه با نشستن و فكر كردن و برهان عقلي، معناي لغات به دست نمي آيد؛ چنانكه براي آگاهي از امور مربوط به گذشتگان بايد به گزارشهاي معتبر تاريخي توجه نمود و راه نقل معتبر را پيمود. در مباحث تجربي هم بايد تنها به تجربه روي آورد. همچنين در مباحث عقلي و فلسفه نيز، بايد از استدلال عقلي بهره گرفت. هر علمي اگر از راه مناسب و صحيح خود به دست نيايد، نه تنها انسان را به نتيجه نمي رساند، بلكه او را دچار حيراني مي كند. موضوع بحث ما  «پيشفرضهاي اثبات خدا»، نيز بحثي كلامي  و فلسفي  بوده و روش آن، عقلي است. پس ما در اين مباحث، تابع عقل هستيم. بنابراين، اگر فيلسوفي بي دين، برهان يا سخن عقل‌پذير، ارائه دهد از او مي پذيريم. اگر دانشمندي مؤمن و بسيار با تقوي، نيز مطلبي را بيان كرده باشد كه دليلي عقلي برصحت آن نداشته باشيم، يا دليل عقلي بر خلاف آن باشد، با رعايت احترام، آن را نخواهيم پذيرفت. لذا نقد كلام فيلسوفان مؤمن، مخالفت با فلسفه يا مخالفت با مسلمين، تلقي نگردد و پذيرش كلام حق از غير مؤمن نيز به معناي تأييد آنها در همه مسائل نيست. از طرفي ما بدون آگاهي از اشكالات و سخنان خوب و بد ديگران و برطرف نمودن اشكالاتي كه بعضي از جاها در كلام بزرگان مشاهده مي كنيم، نمي توانيم چهرۀ زيباي حقيقت را ‌ببينيم و آن را به دنيا و تشنگان حقيقت، نشان دهيم. پس ناچار بايد در جاي خود، نقد كنيم و در سايۀ نقدها است كه علم توليد مي شود.
e91aj j© 3
ایشان درباره کتاب فلسفه حقوق نیز افزودند:اين كتاب در واقع، پيش درآمدي است بر «فلسفه حقوق» و هرگز ما فكر نمي‌كنيم كه در تعريف حق (و يا مسئوليت كه پيامد و لازمه هر حق و آزادي است)  بحثي بدون عيب و نقص است هرگز، در هر حال اين كتاب گرچه ممكن است در نوع خود بي‌نظير باشد اما هرچه هست عجالتاً چاپ شده و حتي ويراستاري لازم در آن نشده چون اين تنها براي نظرخواهي از صاحب نظران است و خواهشمنديم خوانندگان به نظر نقد و بررسي در آن بنگرند و ما را از كم و كاست و اصلاحات لازم در آن حتماً، آگاه كنند تا «فلسفه حقوق» كه در جهان در حال احتضار و مرگ است جاني تازه به خود گيرد و «فرهنگ عقلاني» رفتار هم در سايه آن، دوباره در جهان زنده شودایشان درباره فلسفه ارسطویی اظهار داشتند:با پيشرفت‏هاى علمى و عملى، در صنعت و امور مادى، جهان همچون دهكده‏اى شده است كه از هر نقطه آن به نقطه ديگر، به راحتى مى‏توان سفر كرد و اخبار و اطلاعات را به يكديگر منتقل نمود.
e91aj j© 3
اينك پس از اختراع رايانه و گسترش اينترنت، مى‏توان عصر انفجار اطلاعات را نگريست.ديگر كسى نمى‏تواند انديشه‏هاى خود را در شهر و مملكتى محبوس كند.دانشمندان و حاميان اخلاق و معنويت اگر واقعاً، و دلسوزانه بخواهند از شرافت انسانيت و دين دفاع كنند، بايد از زبان علم روز و عقلى كه مورد قبول همگان است، سخن بگويند، نه بر اساس پايه‏هاى فرو ريخته « فلسفه ارسطو » كه اكنون با پيشرفت‏هاى علم، ديگر جوابگو نيست؛ مثلاً در زمينه ربط حادث به قديم، فلاسفه قديم مى‏گفتند: «افلاك وحركتشان، ازلى هستند» اكنون نمى توان اين پاسخ را پذيرفت؛ زيرا علم، حدوث افلاك و كهكشان‏ها را اثبات كرده‏است.دانش امروز مى‏گويد: زمانی جهان متولد شده‏است و زمانی انرژى مفيد آن، طبق قانون آنتروپى، پايان مى‏پذيرد. عمر آنها به سر مى‏رسد و خورشيد خاموش مى‏شود.ما تابع عقل هستيم. بنابراين، اگر فيلسوفي بي دين، برهان يا سخن عقل‌پذير، ارائه دهد از او مي پذيريم. اگر دانشمندي مؤمن و بسيار با تقوي، نيز مطلبي را بيان كرده باشد كه دليلي عقلي برصحت آن نداشته باشيم، يا دليل عقلي بر خلاف آن باشد، با رعايت احترام، آن را نخواهيم پذيرفت.مرحوم  ملاصدرا، حركت نور را  انكار مى‏كرد؛ لازمه اين نظريه آن است كه با حركت نور، از انرژى خورشيد، كم مى‏شود و اين با ازلى و ابدى بودن خورشيد  که ملا صدرا به آن معتقد بود منافات دارد.
e91aì ì© 3
همچنين « منطق ارسطوئى » كه مدعى حفظ فكر از خطا توسط برهان است بدون خطا نیست ؛ زيرا بر اساس برهان ارسطوئى قياس از يقينيات ششگانه (حس، حدس، تجربه، تواتر، فطريات و اوّليات) تركيب شده است.در حالیکه صغرای این برهان ارسطویی  كه اكثر مواد آن مثل حس، تجربه و حدس ، خطا پذیر  است چگونه مى‏تواند فكر را از خطا حفظ كند؟ اينها خطاپذيرند.با توجه به رویکرد نو و جدید استاد به نقد آراء و نظریات فلاسفه غرب و شرق ، مطالب این سایت  مورد استقبال کاربران حوزوی و دانشگاهی  قرار گرفته است.     تنظیم برای تبیان : محمد ابراهیم باقریان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 519]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن