واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: سیاست > چهره ها - وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:آقای خاتمی بارها از مقامات عالیرتبه نظام خواسته بود که در فرصتی بنشینند و صحبت کنند تا بازگردد که موافقت نشد. به گزارش ایسنا محمدحسین صفارهرندی با اشاره به عملکرد دولت در زمینه عدالت و اینکه «دولت میگوید باید برویم دست مناطق محروم را بگیریم تا بالا بیایند، حتی اگر صدای شهرنشینان هم دربیاید» به تاثیرات چنین عملکردی بر انتقادات طبقات متوسط شهری اشاره و تاکید کرد: اینها را میتوان فارغ از دستهبندی سیاسی ن ریشهیابی اجتماعی کرد. البته هدفگیری دولت نیز غلط نبود که میگفت؛ فاصله طبقاتی را باید با رسیدگی به مناطق محروم جبران کرد. اما یک چیز مورد غفلت بود؛ همه این کارها حول چه ایدهای انجام شود تا موجب پراکندگی اصولگرایان نشود و همگی دور هم جمع شویم. وی تاکید کرد: باید طیفی از جریان اصولگرا را تعریف کنیم تا افراد حتی با کمترین اشتراک هم درون این دایره قرار بگیرند. اینکه هرکسی علمی در دست بگیرد و در جریان اصولگرایی دیگران را دعوت به خود کند، مشکل آینده ماست؛ اینکه در جریان اصولگرا آدمها شاخص اصولگرایی بشوند، آن وقت است که مرگ اصولگرایی فرا میرسد. در صورتی که باید با خرد جمعی وفاداران انقلاب از این مهلکه که دیگران گرفتارش شدند و چوبش را هم خوردند، نجات پیدا کنیم. وی گفت: اولین شکست اصلاحطلبان هم حاصل همین دعوت به خود و فردگرایی بود؛ زیرا جبهه مشارکت گفت مردم اگر به اصلاحطلبان رای میدهند به خاطر خاتمی است که رییس ما بوده پس سهم ما 90 درصد و بقیه احزاب 10 درصد. از اینجا تراز مشروعیت شد خواستههای فردی و همین اتفاق برای ما هم میتواند بیفتد. وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در صورتی که هرکدام از جریانات جبهه اصولگرایان خودشان را محور حق بدانند و بقیه را دعوت به خود کنند همان اتفاق که برای اصلاح طلبان رخ داد برای ما هم رخ میدهد. وی ادامه داد: همین اتفاق را هم که قبلا تجربه کردیم و دیدیم که در انتخابات شوراهای دوم، معلوم شد آن جریان گرگ صفت که منتظر است بیاید داخل، خوب کار کرد و دیدیم سه نفر از اصلاحطلبان که اصلا مقبولیت نداشتند وارد شورا شدند و اگر این طرف جبهه متحد داشت این اتفاق رخ نمیداد. دانشجویی پرسید: شما در جایی گفته بودید دلتان برای آقای هاشمی دهه شصت تنگ شده است، مگر هاشمی دهه شصت و دهه هشتاد چه تفاوتی دارند؟ صفارهرندی گفت: هاشمی دهه شصت یعنی مورد اعتماد امام، مردم و انقلاب نه اینکه نقطه ضعف نداشته باشد، ولی میآید در نمازجمعه بحث عدالت را تئوریزه و مرزبندی با گروههای ضد انقلاب را ترویج میکند و مراد دل بچه حزب الهیها و جبهه رفتههاست. حتما فرق دارد با هاشمی که در نماز جمعه آخر خود مراد و محبوب ارازلی میشود که در نماز دست میزدند و با کفش نماز خوانده و شعارهای منحرف میدادند. وی ادامه داد: آن آقای هاشمی آن قدر مشروعیت دارد که بسیاری ا انقلابیون حاضرند بروند و در گروه او کار کنند و حتی آقای احمدینژاد هم میرود و استاندار او میشود اما به هر نسبتی که میبینیم هاشمی میآید جلو فاصلهاش از آرمانهایی که خودش ترویج میکرده زیاد میشود، مثلا در دهه هفتاد خودش خطبههای دهه شصت را نقض میکند و از آنجا است که ما با تصویر یک آقای هاشمی جدید آشنا میشویم. وی افزود: اگر کسانی تعلق خاطری به سمت نظام نشان دادند و با وجود همه نقطه ضعفها و مشکلاتی که دارند، میخواهند خودشان را در گفتمان انقلاب بدانند و با فتنهگران مرزبندی کنند، این مقبول است. وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: آقای خاتمی بارها نامهنگاری کرده بود و پیغام فرستاده بودند و از مقامات عالیرتبه نظام خواستنه بود که در فرصتی بنشینند و صحبت کنند تا بازگردد که موافقت نشد و حتی خاتمی حاضر شده بود با نفرات پایینتر دیدار کند که این فرصت هم به او داده نشد. به هر حال مطلب این بود که میگفت موضع موسوی و کروبی را قبول ندارم و موضع خودم را دارم که در جای خود مطرح میکنم. کسانی میگفتند این سخن خاتمی یک بازی است و نباید بگذاریم این بازی را بر سرمان بیاورد. این مطلب ممکن بود اتفاق بیفتد، اما اگر بیاید با سران فتنه مرزبندی کند، یعنی از دست رفتن پشتوانه اراذل و اوباش متصور است و این به نفع انقلاب است؛ زیرا هرچه پراکندگی در آنها بیشتر باشد به نفع ماست. وی افزود: بدون اینکه بخواهیم خوش خیالی کنیم معتقدم از گذشتههای فاسق خودشان به راحتی دل نمیکنند، یعنی اگر خاتمی بیایید و گذشته خود را تخطئه کند تازه میتواند از محکومیتهای متعارف رها شود، نه اینکه سفید شود برای آمدن به صحنههای سیاسی انتخاباتی؛ زیرا اینها صلاحیتهای خودشان را برای حضور در عرصه سیاسی از دست دادهاند. وی معتقد است: آقای هاشمی نیز مرحله به مرحله از دور مسوولیتهای که داشته خارج میشود و در انتخابات هیات رییسه مجلس خبرگان هم شاهد خواهیم بود که هاشمی حذف خواهد شد و این همان چیزی است که اطرافیان هاشمی از آن ترس دارند و میخواهند نگذارند این اتفاق رخ بدهد. وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به روند انتخاب علی لاریجانی به عنوان رییس مجلس در دور هشتم و آنچه تاثیر هوادارن دولت در این انتخاب خواند، گفت: علیرغم اینها دیدهایم که حداد عادل پس از برگزاری انتخابات و حاشیههایی که فتنهگران برای آن ساختند، مدافع دولت شد و داخل دانشگاه و این سو و آن سو خود را برای نظام و دولت هزینه کرد و باید بگوییم درست صحنه را دیدن یک ویژگی بسیار خوب است. وی در پاسخ به سوالاتی درباره انتخابات آینده ریاست جمهوری و امکان کاندیدا شدن خودش نیز گفت: برای انتخابات آینده میتوان کار کرد؛ البته نه روی مصادیق، اما بر روی شاخصها. یعنی باید ببینیم به دنبال چه هستیم و چه میخواهیم نه اینکه چه فردی را میخواهیم؛ زیرا انقلاب رنگیها محور شدن آدمها راه میاندازد؛ بنابراین خوب است دنبال شاخصها و محورهای اصیل باشیم. وی در پاسخ به سوالی درباره آینده موسوی و کروبی اظهار کرد: نوع برخورد ما با موسوی و کروبی مبتنی بر این نیست که آنها چی میشوند، مهم دلهایی که با وسوسه اینکه دارند نخست وزیر منصوب امام را انتخاب میکنند، صبح اول وقت وضو گرفتند و رفتند نام این انسان متوهم را درون صندوق انداختند. واقعا ما مسوولیم 13 میلیون نفری که دچار توهم شدهاند را نجات دهیم. هرچند حکمت رهبری و خطبه روز 29 خرداد ایشان، حقیقتا 90 درصد از افرادی که میخواستند برای چنین توهمی جان فنا باشند را از آن قالب فکری بیرون کشید. صفارهرندی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: من قبول نمیکنم که آقای احمدینژاد مکتب قرآن و اسلام و ولایت را رها کند و مکتب چیزهای بنجل دیگر را بپذیرد، ولی انکار هم نمیشود کرد افرادی به زور میخواهند این بازی را دنبال کنند و همین موجب میشود که رییسجمهور مورد پرسش واقع شود. البته تنها مسالهای که مورد توجه ماست دعا کردن برای منفک شدن این دو جریان از یکدیگر است. وی درباره وضعیت کنونی سینما و همچنین دوران وزارتش، گفت: برخی از مشکلات امروز سینما به دوران اصلاحات و فیلمهای دختر و پسری که باب شد باز میگردد و کار را به جایی رساند که سینما دیگر خانوادگی و متکی بر ارزشها نیست؛ اما حرف ما یک چیز و در عمل سینما یک چیز دیگر است که آن تکیه زدن سینما بر تاریخی یکصدساله است که در آن نقشی نداشتهایم و حتی قبل از انقلاب ما بچه مسلمانها سمت سینما هم نمیرفتیم. وی ادامه داد: در سینما هرچه داریم پس از انقلاب است. وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برخی در میانه راه دچار سیاست زدگی شدند و یکی از فیلمسازان که فیلم هایش دلگرمی بچه های جنگ بود امروز دلخوشیش این است تا جناح فلان که پارسال خیابانهای تهران را کثیف کرده بودند برایش کف بزنند و سوال این است که چرا این بیماریها به دل اینها افتاده که بخشی از آن به کمتوجهی ما بر میگردد و امیدوار بودیم جلوگیریها از فیلمهای در سراشیب افتاده وضعیت بد سیما را درست کند و محصول دوره ما 15 فیلم توقیفی بود. وی با انتقاد از رفع توقیف فیلمهای توقیف شده در دولت دهم، تصریح کرد: واقعا جای سوال دارد که چرا فیلمهایی که ما توقیف کردیم، رفع توقیف شد؟ مگر دولت عوض شده بود که میگوییم این فیلمها را آزاد میکنیم تا دل آنها به دست بیاید در صورتی که دلها به دست نمیآید و همان آدمی که پارسال این باج به او داده شده امسال آمد و چهرهای دیگر از خود نشان داد زیرا با پول خرج هنرپیشه کردن و عکس یادگاری گرفتن کار و سینما درست نمیشود و آنها محبت شما به دلشان میافتد اما محبت انقلاب نه و تنها اینها به درد شب انتخابات میخورند. /30112
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 488]