تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عقل راهنمايى مى  كند و نجات مى  دهد و نادانى گمراه مى  كند و نابود مى  گرداند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836642638




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روز حمایت از ما!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: روز حمایت از ما!روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان یکی از تهمت های ناروا به مکتب اسلام آن است که احکام آن، منحصر در عبادات و مناجات است؛ در حالی است که جوامع کنونی گسترده و مجهز به علوم و فن آوری بوده و به قوانین پیشرفته و روزآمد نیاز دارد. به رغم این بدگویی ها که دشمنان و مخالفان اسلام مطرح می کنند، اسلام در تمام زمینه ها حتی مسائل کوچک و جزئی، از پیش حکم و قانون مربوطه را مطرح کرده است. همچنین در مسائلی که با گذر ایام به وجود می آید نیز فقها قادر به استخراج قوانین لازم هستند.
خرید
اسلام و مسائل اقتصادیدیدگاه اسلام راجع به امور اقتصادی و مالی، تنها یک بعدی نیست و از قوانین و مقررات خشک و بی روح تشکیل نشده است. نظام اسلام، امور اقتصادی و مالی را با ابعاد گوناگون انسانی، عاطفی و اخلاقی که از عمق احساس و وجدان مسلمان می جوشد، پیوند محکم داده و از عفاف، پارسایی، قناعت در مصرف، همدردی با مردم و مشارکت آنان در ثروت های روی زمین و داده های الهی، حقیقتی زنده و پویا در وجدان و قلب مسلمان پدید آورده است. بر مبنای این فضای اخلاقی، عاطفی و انسانی است که نظام اسلام برای امور اقتصادی و مالی قواعدی در نظر گرفته که با رعایت آنها، هیچ گونه زیانی متوجه فروشنده و خریدار نخواهد شد. محور اساسی در مکتب الهی اسلام، در این اصل نهفته شده که مال و جاه جنبه ارزشی ندارد و فقط وسیله ای برای رفع نیازهای انسان و تحقق بخشیدن به مقام خلیفة اللهی او بر روی زمین است.فضیلت کسب و تجارتاز نظر دین مقدس اسلام، دوری از فعالیت اجتماعی و اشتغال همیشگی به عبادت و گوشه نشینی کاملاً مردود است. خداوند در آیات بسیاری به فضیلت کسب و کار اشاره کرده و به انسان ها امر نموده در پی کسب و کار روی زمین پراکنده شده و فضل و کرم را از او بطلبند. امیرمؤمنان علی علیه السلام می فرمود: «کار کنید و آن را به پایانش برسانید و در آن پایداری کنید. هر که کار کند، نیرومندتر شود و هر که در کار کوتاهی ورزد، بر ضعف و سستی اش افزوده شود. شرافت و بزرگی در نزد خدای سبحان به کار نیک است نه گفتار نیک. کار، شعار مؤمن است». امام صادق علیه السلام نیز فرموده است: «از طلب روزی حلال دست مکش؛ زیرا این کار تو را در دینت یاری می رساند».در نظام اقتصاد اسلامی، تجارت در شمار کارهای اجتماعی و خدماتی است و باید با هدف خدمت به جامعه اسلامی انجام شود. مکتب اقتصادی اسلام، مسائل انسانی و اخلاقی و حدود و فرمان های الهی را از مسائل اقتصادی جدا نمی داندمعاملات حرامتجارت به معنای سود بردن و استفاده از سرمایه است. در نظام اقتصاد اسلامی، تجارت در شمار کارهای اجتماعی و خدماتی است و باید با هدف خدمت به جامعه اسلامی انجام شود. مکتب اقتصادی اسلام، مسائل انسانی و اخلاقی و حدود و فرمان های الهی را از مسائل اقتصادی جدا نمی داند. از این رو، برخی فعالیت های اقتصادی همچون خرید و فروش اشیای مضر، خرید و فروش آلات حرام، خرید و فروش اجناس حلالی که می دانیم از آنها در راه ضرر رساندن به دیگران استفاده می شود، خرید و فروش اشیایی که باعث تقویت دشمنان خدا و مردم می شود، هرگونه همکاری با ظالمان و ستمگران، هرگونه تبلیغ مضر و زیان بخش در ازای اجرت و هرگونه ساخت جنس تقلبی و فروش آن حرام است. اینها مسائلی است که هم خریدار و هم فروشنده باید به آن توجه کنند.پرهیز از مصرف گراییاقتصاد اسلامی برای افراد و جوامع دو ارمغان مهم دارد: نخست اینکه بشر را از بزرگ ترین رنج تاریخی او که مسئله معیشت و غصه تأمین نیازهای زندگی است، رها می کند؛ و دوم اینکه جامعه و فرد را از عوارض شوم فقر که اخلاق زشت، فساد، فحشا و حتی کفر و بی دینی است، محفوظ نگه می دارد. یکی از تدابیر مهم اسلام برای تأمین زندگی و جلوگیری از فقر، ارائه الگوی مصرف است. رعایت اعتدال در هزینه های زندگی به قدری مهم است که امیرمؤمنان علیه السلام درک لذت ایمان واقعی را، به آن منوط دانسته و فرموده است: «انسانی که این سه خصلت را نداشته باشد، حقیقت ایمان را نخواهد چشید؛ ژرف بینی در علم دین، شکیبایی در حوادث، اندازه گیری نیکو در امر معیشت». لذا مردم باید در امر خرید و مصرف، خوب دقت کنند و از اسراف بپرهیزند.
خرید
کم فروشیخداوند در آیات بی شماری، فروشندگان را به رعایت عدالت و دقت در وزن کردن اجناس و پرهیز از کم فروشی امر می کند که پیمانه و وزن را تمام بگذارند و کم فروشی نکنند. سوره مطففین نیز در مذمت و توبیخ کم فروشان نازل شده است. کم فروشی، امری کلی است و شامل نقص و کم گذاشتن در هر گونه اندازه گیری می شود. در روایت آمده که اهل مدینه در خرید و فروش به یکدیگر خیانت می کردند. زمانی که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به مدینه هجرت کرد، در بین راه سوره مطففین نازل شد. پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم پس از ورود به مدینه، به بازار رفته و سوره را برای مردم خواند و فرمود: «در پنج خصلت پنج بلاست: مردمی که پیمان بندگی را می شکنند، خدا دشمنان را بر آنان مسلط می نماید؛ مردمی که به غیر از فرمان خدا حکم می کنند، فقیر می شوند؛ مردمی که آشکارا گناه می کنند، به مرگ ناگهانی می میرند؛ مردمی که کم فروشی می کنند، به قحطی مبتلا می شوند؛ و مردمی که زکات نمی دهند، باران از آنها قطع می شود و دچار خشکسالی می شوند».خداوند در آیات بی شماری، فروشندگان را به رعایت عدالت و دقت در وزن کردن اجناس و پرهیز از کم فروشی امر می کند که پیمانه و وزن را تمام بگذارند و کم فروشی نکنند. سوره مطففین نیز در مذمت و توبیخ کم فروشان نازل شده استضرر زدن به یکدیگردرباره ممنوعیت و حرمت ضرر رساندن عمومی به دیگران، آیات متعددی وجود دارد که خداوند آشکارا زیان رساندن به غیر را در ردیف کفر و تفرقه افکنی در میان مسلمانان دانسته است. در روایات بسیاری نیز مسلمانان از ضرر زدن به یکدیگر، به ویژه در زمینه معاملات و تجارت نهی شده اند. در روایت آمده که امام علی علیه السلام چون از قضاوت فارغ شدند، به بازار کوفه رفتند و فرمودند: «از خدا بترسید و پیمانه و وزن را تمام بدهید و راه عدل را مراعات کنید و به مردم کم ندهید و در زمین فساد و تباهی نکنید». کم گذاشتن پیمانه و وزن در معامله، سبب هلاکت مردم می شود. فقهای اسلام از این آیات و روایات فراوان، قاعده ویژه ای به نام «لاضرر» به دست آورده اند؛ یعنی در اسلام، ضرر دیدن و ضرر رساندن نیست.مستحبات و مکروهات تجارت
خرید
تجارت در اسلام، آداب و احکام فراوانی دارد و برخی کارها در آن مستحب، و برخی مکروه است. یاد گرفتن احکام خرید و فروش، رعایت انصاف و عدالت میان مشتریان و فرق نگذاشتن میان آنها به خصوص وقتی خریدار کار معامله را به فروشنده واگذار می کند، و نیز رضایت در برهم زدن معامله هنگامی که خریدار مایل به انجام آن باشد، از موارد مستحب در امر تجارت است. قسم خوردن، تعریف از جنس به هنگام فروش آن، احتکار، سود گرفتن از مؤمن ـ مگر اینکه کالا گران قیمت باشد که در این صورت به مقدار مخارج خود می تواند سود بگیرد ـ و فروش جنس در محل تاریک به طوری که عیب آن معلوم نشود، از مکروهات در معامله به شمار می آید که به نوعی سبب ضرر و زیان خریدار و مصرف کننده می شود.ربیکی از مهم ترین محدودیت های اسلام در معامله، ممنوعیت ربا است و مبارزه با آن، از راه های تنظیم و تعدیل ثروت صورت می گیرد، است. رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم در سخنی کوتاه ولی پرمعنا فرموده است: «بدترین درآمدها، درآمد ربا است». هنگامی که خداوند بخواهد مردمی را نابود کند، در آنها ربا آشکار می شود. ربا، مایه تباهی اموال می شود که افزون بر خریدار، برای فروشنده نیز زیان و کمبود می آورد. امام رضا علیه السلام می فرماید: «علت تحریم ربا، از دست رفتن کارهای نیک و گرایش مردم به سودخواری و رها کردن قرض دادن و پرداخت واجبات مالی و انواع نیکوکاری و رسیدگی به محرومان است». ربا، سبب ایجاد فاصله طبقاتی میان مردم می شود و عامل مهم بحران های اقتصادی و ورشکستگی فعالان اقتصادی و تولید کنندگان است. در بحران های اقتصادی نیز بیشترین ضرر و زیان متوجه مصرف کننده می شود.پرداخت وام و نسیهاسلام آیین اعتدال و میانه روی است و در هیچ یک از احکام خود به انسان ها ظلم نکرده است. بنابر احکام و دستورات اسلام در مورد تجارت و معاملات، وام گیری، وام پردازی و مدت گذاری (نسیه) در پول و کالا جایز است. لذا اسلام به مسلمانان دستور می دهد که به یکدیگر وام بدهید و برای بازپرداخت آن مدت گذاری کنید. همچنین اسلام دستور می دهد تا وام و نسیه نوشته شود تا مال مسلمان فراموش نشده، با فوت یکی از طرفین حق دیگری پایمال نگردد. کاتب نیز باید در کارش امین و عادل و درستکار باشد. از سوی دیگر در برخی آیات قرآن، خداوند به بندگان خود دستور می دهد به قراردادها و عهد و پیمان ها وفادار باشند؛ چرا که تنظیم سند تجاری و پای بندی به قراردادها، ضامن حقوق اعضای جامعه در داد و ستدها و زندگی اقتصادی است. پس بسیار شایسته و نیکوست که فروشندگان با نسیه دادن به مشتری، توان خرید او را بالا ببرند و بدین وسیله، رضایت خدا و بنده او را به دست آورند.گاه معامله با آنکه از نظر ظاهری کاملاً صحیح بوده و براساس موازین شرعی انجام شده است، ولی در واقع ظلم به مشتری است و خشم و غضب خداوند را در پی دارد. این نوع معامله در دین مقدس اسلام نهی شده است. در چنین معاملاتی یا ضرر به عموم مردم می رسد یا منحصر به فرد خریدار استانصراف از معاملهدر قانون اسلام، خریدار و فروشنده در مواردی صاحب اختیاراتی شده اند و می توانند معامله را برهم بزنند. این اختیارات، در یازده مورد صورت می گیرد که بخشی از آن به خریدار اختصاص دارد و در آن، به حمایت از خریدار و مصرف کننده توجه ویژه ای شده است. این موارد عبارت اند از:1. خریدار قیمت واقعی جنس را نداند یا در موقع معامله غفلت کند و جنس را گران تر از قیمت معمولی آن بخرد، به طوری که مردم او را مغبون بدانند؛2. اگر خریدار بفهمد مالی که گرفته معیوب است و پیش از معامله متوجه آن نشود یا فروشنده آن عیب را پنهان کرده باشد؛ 3. اگر بعد از معامله و پیش از تحویل گرفتن مال عیبی در آن پیدا شود؛ 4. اگر مشتری هنگام تهیه جنس با فروشنده شرط کند که جنس صفت خاصی را داشته باشد و پس از معامله بفهمد جنس مورد معامله آن صفت را ندارد.عدالت در معاملاتگاه معامله با آنکه از نظر ظاهری کاملاً صحیح بوده و براساس موازین شرعی انجام شده است، ولی در واقع ظلم به مشتری است و خشم و غضب خداوند را در پی دارد. این نوع معامله در دین مقدس اسلام نهی شده است. در چنین معاملاتی یا ضرر به عموم مردم می رسد یا منحصر به فرد خریدار است. احتکار و استفاده از پول تقلبی، سبب ضرر عمومی و تعریف بیجا از جنس مورد معامله، پنهان کردن عیب های جنس، خیانت در وزن و مقدار جنس و پنهان کردن قیمت اصلی آن، موجب ضرر زدن به خریدار می شود. ضرر زدن به دیگران ـ چه به صورت خصوصی و چه به صورت عمومی ـ در دین اسلام نهی شده است و فروشنده باید هنگام معامله از این موارد بپرهیزد.احتکار ممنوع!خداوند با رحمت و حکمت خویش سراسر کره زمین و ذخایر آن را به تسخیر انسان درآورده و به وی امکان داده است تا با سود جستن از اندیشه و کار خود، به تولید فرآورده های تازه بپردازد و آن را در مسیر زندگی خود به کار گیرد. ولی انسان گاه در راستای بالندگی و ادامه حیات، همه شرارت ها چون اسارت، مصادره آزادی و شرف، و ایجاد رعب و وحشت را مرتکب می شود. احتکار نیز از جمله این شرارت هاست که به وسیله آن مردم را خوار کرده و شیره جان آنان را می مکد و محکوم اراده سیاست های خود می کند. در روایات کسی که احتکار و گران فروشی کند، لعنت شده است.منبع: پایگاه حوزهتنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 423]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن