واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اصهب کيست؟
درگيري ابقع، اصهب و سفياني و چيره شدن سفياني بر آن دو از حوادث پيش از ظهور است که بر اساس روايات وارده به وقوع ميپيوندد«اصهب» در لغت به معناي شتر سرخ موست و به روميان نيز از جهت رنگ چهره و دشمني با اسلام گفته ميشود و به معناي خاص، نام يکي از از دو مدّعي قدرت و رقيب سفياني است. بر اساس روايات «اصهب و ابقع» دو رهبر مخالف سفيانياند که سفياني در منطقة شام با آنها به نزاع برميخيزد و بر آنان چيره ميشود. (ابقع کسي است که پوست بدنش سياه و سفيد باشد) روايات درباره او و اصهب با اجمال بسيار سخن گفتهاند. در اين باره به حديثي از امام باقر عليهالسلام برميخوريم که ميفرمايند: «از شرّ اصهب ابرص پرهيز کن! پرسيدند: اصهب کيست؟ فرمود: ابقع. پرسيدند: ابقع کيست؟ فرمود: ابرص. سپس فرمود: از شرّ سفياني نيز پرهيز کن» در اين حديث اصهب و ابقع يک نفر معرفي شده امّا بر اساس بيشتر احاديث اصهب و ابقع نام دو نفر است.احتمالاً اصهب غير مسلمان است؛ زيرا برخي از روآيات او را با صفت «علج» معرفي کردهاند و اين تعبير معمولاً درباره «سربازان کافر» به کار ميرود. امّا از رواياتي که ابقع و اصهب را نکوهش کردهاند چنين برميآيد که مواضع سياسي آنان مخالف اسلام و طرفدار دشمنان دين و کافرند. بنابراين معناي اختلاف و درگيري دو گروه نظامي در سرزمين شام که در روايات آمده همان اختلاف دو زمامدار برسر زمامداري منطقه است. به نظر ميرسد که فرماندهي ابقع، در پايتخت قرار دارد. چون روايات دلالت دارند که قيام اصهب از خارج پايتخت يا مرکز آغاز ميشود. هيچ يک از اين دو فرمانده نميتوانند بر ديگري پيروزي قاطعي به دست آورند. سفياني از اين فرصت استفاده کرده، از خارج پايتخت دست به يورش ميزند و هر دو نفر را تار و مار ميکند.امام علي عليهالسلام فرمودهاند: «از شام سه پرچم برافراشته ميشود: پرچم اصهب، ابقع و سفياني». امام رضا عليهالسلام نيز ميفرمايند: «از نشانههاي ظهور آن حضرت ويراني شام به هنگام برخورد سه لشکر در زير پرچمهاي سفياني، اصهب و ابقع است». سفياني ابتدا به جنگ با ابقع ميپردازد و پس از آن اصهب را سرکوب ميکند و بر شام استيلا مييابد. چنانکه امام باقر عليهالسلام در حديث معتبري فرمودهاند: «اوّلين سرزميني که خراب ميشود، سرزمين شام است. در اين هنگام سه پرچم (لشکر) با يکديگر به نزاع برميخيزند: پرچم اصهب و ابقع و سفياني. سفياني با ابقع مواجه ميشود و با يکديگر ميجنگند. سفياني او و يارانش را ميکشد و پس از آن اصهب را ميکشد».6 هم چنين در روايتي ديگر آمده است: «هنگامي که کافر در شام به هلاکت برسد، اصهب کافر قيام ميکند وتسخير مرکز (شام) بر او سخت ميشود و طولي نميکشد که او نيز کشته ميشود و حکومت به اتراک ميرسد و در شام گراني پديد آيد و رويدادها پشت سر هم روي ميدهد و در هر قدميجنگ برپا ميشود». نام يکي از از دو مدّعي قدرت و رقيب سفياني استدر حديث ديگري امام صادق عليهالسلام ميفرمايند: «در آن هنگام سه پرچم در شام به اهتزاز درميآيد که پرچمهاي سفياني، اصهب و ابقع است و مردم شام زير اين سه پرچم نبرد ميکنند». اين حديث به روشني دلالت ميکند که خروج اصهب و ابقع با خروج سفياني همزمان است و طبعاً مقارن ظهورحضرت بقية الله عليهالسلام و از نشانههاي نزديک بودن ظهور خواهد بود. بدون ترديد شورش سفياني از روزي که خروج کرده تا روزي که نام و نشاني از او باقي نباشد، از 14 ماه تجاوز نميکند.علامه شهيد سيد محمد صادق صدر در سخناني ميفرمايند: «دمشق (شام) در آن زمان ميدان جنگهاي داخلي و تنازعات مسلحانه ميان گروههاي سهگانه (تحت فرمان ابقع، اصهب و سفياني که مانند مرکز ثقل نيروهاي سياسي و نظامي ميشود) خواهد شد. هر سه از صراط مستقيم حقّ منحرف گشتهاند و هر کدام تاج و تخت و حکومت را براي خود ميطلبند. (روايات تفکرات و عقايد آنها را براي ما به روشني بيان کردهاند) ابقع و سپاهيانش با سفياني ميجنگند که منجر به پيروزي سفياني وکشته شدن ابقع و يارانش ميشود. در جنگ سفياني با اصهب هم، چنين اتفاقي تکرار ميشود و فاتح نهايي جنگها سفياني است. اين اتفاقات مصداق بارز اين آيه است که: «فاختلف الأحزاب من بينهم فويلٌ للذّين کفروا من مشهد يومٍ عظيمٍ؛ احزاب با هم بر سرآنچه در ميانشان بود اختلاف کردند پس واي بر آنها (از آنچه) برقيامت (برسرآنها خواهد آمد)».در پايان بايد گفت درگيري ابقع، اصهب و سفياني و چيره شدن سفياني بر آن دو از حوادث پيش از ظهور است که بر اساس روايات وارده به وقوع ميپيوندد.
منبع: ماهنامه موعود، ش99تنظيم: گروه دين و انديشه
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 462]