تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 30 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): هر كس باطل را يارى كند، به حق ستم كرده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

بانک کتاب

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

ایونا

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

کشتی تفریحی کیش

تور نوروز خارجی

خرید اسکرابر صنعتی

طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وب‌سایت

کاشت ابرو با خواب طبیعی

هدایای تبلیغاتی

زومکشت

فرش آشپزخانه

خرید عسل

قرص بلک اسلیم پلاس

کاشت تخصصی ابرو در مشهد

صندوق سهامی

تزریق ژل

خرید زعفران مرغوب

تحصیل آنلاین آمریکا

سوالات آیین نامه

سمپاشی سوسک فاضلاب

مبل کلاسیک

بهترین دکتر پروتز سینه در تهران

صندلی گیمینگ

کفش ایمنی و کار

دفترچه تبلیغاتی

خرید سی پی

قالیشویی کرج

سررسید 1404

تقویم رومیزی 1404

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1860806190




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سینمای گیس و گیس کشی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: سینمای گیس و گیس کشی                                       نگاهی به ظرفیت های ژانر خانواده
سینمای گیس وگیس کشی
همسر آزاری، بیکاری زوج ، فقر، اعتیاد، خشونت های خانوادگی، مهاجرت به غرب، معلول یا مفقود شدن یکی از اعضای خانواده در جنگ و سوانح طبیعی، این ها موضو عاتی هستند که موج بزرگی از فیلم های دهه شصت به بعد را تشکیل می دهند. فیلم هایی که یکسره از گیس و گیس کشی های زن و شوهری می گویند و یک زندگی که پایش لب گور است و آفتابش لب بام. داستان این فیلم ها برای بیننده آشناست، فضایی ملموس دارند و بیننده به راحتی با شخصیت های فیلم همذات پنداری می کند؛ چرا که این معضلات به طور مستقیم یا غیر مستقیم بسیاری از خانواده های بعد از جنگ را درگیر خود کرده بود. مصالح و ماده اولیه این سینما را می شد در زندگی آدم های همین سرزمین دید و با کمی دستکاری و بالا و پایین کردن داستان می شد به فیلم نامه ای رسید که نتیجه اش را سالهاست روی پرده سینما می بینیم؛ سینمای خانواده. خانواده در این فیلم ها باید گلیمش را از آب بیرون می کشید و خودش را در بین مشکلات جامعه سر پا نگه می داشت و به حیاتش ادامه می داد، به این ترتیب کارگردان هایی که برای خانواده و درباره خانواده فیلم ساختند این ژانر را در مسیری قرار دادند که خارج شدن از آن نگاه تازه ای می طلبد، بی راه نیست اگر بگوییم تمام تلاش سینمای خانواده در جهت انعکاس معضلات این نهاد اجتماعی بوده و هست اما این کوچک ترین توقعی است که می توانیم از این گونه ی سینمایی داشته باشیم. ظرفیت های سینمای خانواده برای انتقال مفاهیم ارزشمند دینی هنوز در کشور ما یا شناخته شده نیست و یا مورد تغافل واقع می شود.در تاریخ اسلام همیشه جدال خیر و شر در صف بندی خانواده ها در مقابل هم تجلی پیدا کرده و مهم ترین شعار سیاسی تشیع سلام و درود بر خانواده پیامبر و خاندان عترت بوده است. استفاده تمثیلی از خانواده برای ترسیم حدود حق و باطل نکته ای است که نباید از آن غفلت کرد، با این حال ظرفیت های ژانر خانواده مورد بی مهری و غفلت قرار گرفته و حتی در آثار تاریخی رسانه ملی به این مساله حیاتی توجه نمی شود و نقش دراماتیک کاملی برای خانواده طراحی نمی شود.این در حالی است که بسیاری از فیلم سازان شرقی مثل کوروساوا و حتی فیلم سازان غرب مثل سیدنی لومت از کارکرد واقعی مفهوم خانواده در سینما غاقل نبوده و نیستند؛  «كار و كسب خانوادگی» و «پیش از آن‌كه شیطان بفهمد مرده‌ای» از نمونه فیلم هایی هستند که می شود به آن ها اشاره کرد.برای درک بهتر جایگاه خانواده در فرهنگ ایرانی و مفاهیم سیاسی آن توجه به چند نکته می تواند به ما کمک کند و شایدمطالعه فیلم سازان ما در این زمینه پایانی باشد بر این غفلت و تغافل؛نظام های سیاسی حاکم بر ایران قبل از انقلاب اسلامی عمدتا موروثی بوده و خاندان ها و طوایف صاحب نفوذ برای کسب قدرت بیشتر نزاع می کردند و قدرت در بین خانواده های متصل به قدرت دست به دست می شد.به عنوان مثال در دوره غزنویان خانواده، نقش تعیین کننده ای در تحولات سیاسی داشت. در این دوره ازدواج های سیاسی  رایج بوده و فرمانروایان برای خاطر جمع شدن از جانب رقبای قدرتمند، با یکدیگر پیوندهای خانوادگی برقرار می کردند. زنان در این دوره در مسائل سیاسی مثل جانشینی پادشاه و یا معاهدات صلح ونظیر آن تصمیم گیری و دخالت مستقیم می کردند. یكی از این زنان خواهر سلطان محمود غزنوی است كه برای به قدرت رسیدن سلطان مسعود ، نقش تعیین کننده ای داشت.بی راه نیست اگر بگوییم تمام تلاش سینمای خانواده در جهت انعکاس معضلات این نهاد اجتماعی بوده و هست اما این کوچک ترین توقعی است که می توانیم از این گونه ی سینمایی داشته باشیم. ظرفیت های سینمای خانواده برای انتقال مفاهیم ارزشمند دینی هنوز در کشور ما یا شناخته شده نیست و یا مورد تغافل واقع می شود.بررسی تاریخ اسلام مخصوصا تاریخ تشیع و نقش خانواده های بزرگی مثل بنی هاشم، بنی امیه و از همه مهم تر خاندان پیامبر اسلام، افق دید ما را به نقش حیاتی خانواده و مفاهیم نهفته در  آن گسترش خواهد داد. به عبارتی؛ در تاریخ اسلام همیشه جدال خیر و شر در صف بندی خانواده ها در مقابل هم تجلی پیدا کرده و مهم ترین شعار سیاسی تشیع (که سفارش شده با صدای بلند فریاد شود) سلام و درود بر خانواده پیامبر و خاندان عترت بوده است.استفاده تمثیلی از خانواده در تولیدات رادیویی و تلویزیونی و سینمایی برای ترسیم حدود حق و باطل نکته ای است که نباید از آن غفلت کرد، با این حال ظرفیت های ژانر خانواده ( با توجه به فرهنگ اصیل و تاریخ خودمان ) مورد بی مهری و غفلت قرار گرفته و حتی در آثار تاریخی رسانه ملی به این مساله حیاتی توجه نمی شود و نقش دراماتیک کاملی برای خانواده طراحی نمی شود.هرچند توجه مدیریت فعلی صدا و سیما به موضوع خانواده و رویکرد تازه ی این سازمان به خانواده به عنوان محور توسعه، می تواند نوید بخش نگاه جدی به جایگاه این نهاد اجتماعی حساس باشد.در شرایطی که سینمای غرب با استفاده از میراث مسیحی و قرض گرفتن آموزه های ادیان دیگر سعی در توسعه امپراتوری فرهنگی خود دارد، غفلت کردن از مفاهیم ارزشمندی مثل خانواده جفای بزرگی است. مفهومی تکامل یافته که ریشه در تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران زمین دارد. نویسنده: لقمان یدالهی - تبیان 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 520]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن