تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 10 دی 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1847206659




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مواجهه انسان با مشکلات


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مواجهه انسان با مشکلات
و بهترین راه شناخت زندگی!
حیات دنیوی سرشار از كامیابی‌ها و لذت‌ها به همراه رنج‌ها و دشواری‌ها است. هر انسانی در طول زندگی خود، قطعاً هم طعم شیرین خوشی‌ها را چشیده است و هم طعم تلخ مصیبت‌ها را. به هر حال، از هیچ كدام نمی‌توان گریخت و انسان ناگزیر از مواجهه منطقی و معقول با آنهاست. آنچه كه مهم است، شیوه و سبك مواجهه است. به خصوص در مورد رویارویی انسان با سختی‌ها و تنگناهاست كه آدمی خود را می‌بازد و دچار نابسامانی‌های فكری و روانی می‌شود.ساز و كاری كه روان شناسان غربی در این باره پیش روی انسان نهاده‌اند، نوعی «انعطاف پذیری اجباری» است. در واقع، انسان غربی خود را در هاله‌ای از جبرها می‌یابد كه به علت عجز تكوینی خود در غلبه بر آنها، ناچار است آنها را «تحمل» كند. چنانچه انسان مایل است كمتر از این تحمل و مدارای اجتناب ناپذیر، برنجد و دچار یأس و ناامیدی نگردد؛ باید به وادی «غفلت» پا نهد. اگر واقعیت‌های هستی با خواست و پسند انسان همراه و همسو نیستند، حداقل او می‌تواند از واقعیت‌ها بگریزد و به آنها نیندیشد! آری، انسان غربی «قرار» نمی‌گیرد، بلكه «فرار» می‌كند! زینت‌ها و جذابیت‌های فریبنده و اغفال‌گر دنیا كم نیستند تا انسان را در دام «دلبستگی‌ها» و «روزمرگی‌ها» گرفتار سازند و بین او و حقیقت، حجابی ضخیم پدید آورند.مؤمن به خوبی می‌داند كه در برابر سختی‌ها و مصائب موقت دنیوی، طعم شیرین سعادت و رستگاری ابدی را خواهد چشید. ساز و كارهای اسلام برای تقابل خردمندانه انسان با چالش‌ها و تنگناهای حیات دنیوی چیست؟ 1- «نظام اعتقادی» (هست‌ها و نیست‌ها) و «نظام ارزشی» (بایدها و نبایدها) در اسلام مبتنی بر یك سلسله حقایق و واقعیت‌های تكوینی و الهی‌ست1. بنابراین، اسلام در ابتدا، تصویری واقع نما از «هستی» (جهان‌بینی دینی) و «انسان» (انسان‌شناسی دینی) ترسیم می‌كند و سپس امر و نهی‌ها را در قالب وحی به انسان عرضه می‌دارد. از این رو، برای تبیین دیدگاه اسلام در خصوص چگونگی مواجهه انسان با مصائب و دشواری‌ها باید از مقدمات «هستی شناسانه» و «انسان شناسانه» گذر نمود. تمامی مالكیت‌ها «اعتباری» و «قراردادی» هستند و «مالكیت حقیقی»، تنها از آن خداست؛ اوست كه «علت هستی بخش» همه موجودات است و آنها را از نیستی به مرحله هستی آورده است2. موجودات نه تنها در حدوث، بلكه در بقای خود نیز محتاج توجه خداوند هستند3. انسان حتی مالك بدن خود نیز نیست و نمی‌تواند به دلخواه خود در آن تصرف كند. بنابراین، چیزی یافت نمی‌شود كه متعلق به خدا نباشد. از این جمله، نعمت‌هایی است كه در اختیار انسان می‌باشد. نعمت‌ها، «امانت» خداوند هستند كه برای مدتی موقت به انسان اعطا شده‌اند. حال اگر «صاحب و مالك»، امانت خود را بازپس گیرد، جایی برای شكوه و تأسف باقی می‌ماند؟! اما آیا حكمتی در ورای اعطا و سلب نعمت‌ها وجود دارد؟
نعمت معنوى بهشت چیست؟
2- نعمت‌ها و نقمت‌ها به مثابه وسیله‌ای برای «آزمایش و ابتلاء» انسان هستند4. انسان در این عرصه آزموده می‌شود كه آیا در قبال نعمت‌ها «شكر» و در برابر مصائب، «صبر» می‌كند و پس از تدبر و تأمل، «توكل» را برمی‌گزیند5. از این رو، هم خوشی و لذت‌ها و هم مشقات و دشواری‌ها دارای حكمت‌های عمیقی هستند كه مهمترین آنها واكنش سنجی آدمی در مقابل این پدیده‌ها است.3- اگر انسان بتواند از این آزمایش‌های دنیوی، سرفراز و كامیاب بیرون آید و تسلیم وسوسه‌های شیطان نشود و نعمت‌ها او را دچار «غفلت و كبر»، و سختی‌ها او را مبتلا به «یأس و اعتراض» نكند؛ به «كمالات معنوی» وصف ناپذیری دست خواهد یافت.مؤمن به خوبی می‌داند كه در برابر سختی‌ها و مصائب موقت دنیوی، طعم شیرین سعادت و رستگاری ابدی را خواهد چشید. مؤمن همواره به خود القاء می‌كند كه خداوند خواستار تعالی اوست و دشواری‌های حیات این جهانی دارای مصالحی برای اوست كه عقل محدودش قادر به درك و فهم و تحلیل آنها نیست. بنابراین، خود را به خدا می‌سپارد و تن به رضای او می‌دهد6. بدین ترتیب، روشن است كه دین سیمایی معنوی، عقلانی، عادلانه و هدفمند از هستی و انسان و ارتباطات میان آنها ارائه می‌دهد و در چارچوب نظام معنایی خود، تفسیری نشاط انگیز و تحول آفرین با ادبیاتی الهی در اختیار انسان قرار می‌دهد.انسان دینی باور دارد كه هدف اصلی خداوند از خلقت او، «رحمت» است7 و دشواری‌ها «جنبه ثانوی و غیرذاتی» دارند و از لوازم تحقق یافتن رحمت الهی محسوب می‌شوند. تنظیم و تخلیص : گروه دین و اندیشه - مهدی سیف جمالیبرگرفته از : مقالات مهدی جمشیدیپی‌نوشت‌ها1) محمدتقی مصباح یزدی، توحید در نظام عقیدتی و ارزشی اسلام، نشر شفق، ص 13-14.2) محمدتقی مصباح یزدی، نظریه حقوقی اسلام، جلد1، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.3) از این شأن در توحید اسلامی با عنوان «ربوبیت تكوینی الهی» یاد می‌شود.4) لیبلوكم ایكم احسن عملا: تا بیازماید كه كدام یك نیكوكارتر هستید (هود/7).5) و من یتوكل علی الله فهو حسبه (طلاق/3).6) مرتضی مطهری، انسان و ایمان، نشر صدرا، ص 38-47.7) و لایزالون مختلفین الا من رحم ربك و لذالك خلقهم: مردم پیوسته در اختلاف هستند مگر آنان كه خداوند به آنها رحمت آورده و برای همین رحمت است كه خداوند آنها را آفریده است (هود/119-118).





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 359]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن