تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833378306
انقلاب اسلامی و احیای هویت امت اسلامی
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
انقلاب اسلامی و احیای هویت امت اسلامی نويسنده:حميد مولانا بستر سیاسی و اقتصادی جهان در قرن بیستم و روابط بین الملل در یكصد سال اخیر با دو پدیده مهم آمیخته و در عین حال دگرگون شده است. اول پدیده واحدهایی به نام دولتهای ملی یا نظام معروف به ملت ـ دولت است كه بر اساس حاكمیت ملی و حقوق بین الملل غرب با مرزهای ویژه سیاسی بنا شده و دومی پدیده مدرنیته یا نوگرایی غربی است كه ساختارهای سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جوامع را به سوی یك تمدن صنعتی و فراصنعتی سكولار یعنی جدا از دین و معنویات هدایت كرده است. این دو پدیده، اساسی ترین عوامل تغییر در سطح جهانی در قرون بیستم و بدون تردید زیرساختهای نظام یا نظامهای حاكم بر دنیای امروز می باشد. انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام و اندیشه های سیاسی او نقطه مقابل این دو پدیده بودند. در واقع حضرت امام بر علیه این دو پدیده قیام كردند. علاوه بر این، اهداف و آمال انقلاب اسلامی ایران، آن طور كه حضرت امام تبیین فرمودند، فراتر از این دو پدیده و در حقیقت در فراسوی مفهوماتی مانند دولتهای ملی، نوگرایی و توسعه بود. تا قرن 19 تركها، اعراب و ایرانیان خود را در مقایسه با ملل دیگر، در درجه نخست مسلمان می دانستند. وفاداری نخستین آنها نه به دولت امپراطوری یا خاندان سلطنتی بلكه به اسلام بود. تحت نظام اسلامی امت، آنها خود را به عنوان گروههای فرهنگی و زبانی مجزا در داخل اسلام می شناختند. استعمارزدایی تحت نظام دولت ـ ملت، مرزهایی سیاسی را در جهان اسلام به وجود آورد كه قبلاً به معنای امروزی وجود نداشتند. این عمل باعث به وجود آمدن رهبران ملی گرا و جدایی طلب رقابت پیشه در میان مردمی مثل اعراب با تاریخ و زبان مشترك گردید. در درجه اول، ایده دولت ـ ملت غیر دینی هیچ گاه به طور كامل در ایران مورد شناسایی قرار نگرفت و این اندیشه در تضاد با اندیشه های اسلامی درباره حكومت و جامعه بود. دوم دو خط متمایز و كانالهای رقابت آمیز در ارتباط با جامعه ای شد كه یكی از آنها به وسیله حكومت اداره می شد و دیگری ریشه در سنت دینی ـ سیاسی ایرانیان داشت. مثلاً در ایران كنترل قدرت سیاسی محتاج كنترل كانالهای سنتی ارتباطات به غیر از مطبوعات و رسانه های همگانی است. این قدرت مقامات سنتی است كه درباره مشروعیت رسانه های مدرن تصمیم می گیرند و عكس آن صادق نیست. ادغام دو ساختار اساسی كانالهای مدرن و سنتی پیش شرط لازم برای هر نظام و حكومت در ایران است كه در جستجوی مشروعیت و خلوص فرهنگی است. تغییر ماهیت حكومت اسلامی طی این دوره باعث جدایی جامعه از حكومت شد. در موارد بسیاری فقط جامعه و رهبران آن حضور داشتند ولی در طرحهای آنان جایی برای حكومت وجود نداشت. در طول قرن بیستم اختلاف ایدئولوژیكی و فرهنگی بین كسانی كه روشهای مدرن غربی را قبول كرده و كسانی كه افكار سنتی ـ اسلامی را حفظ كردند، به حد زیادی آشكار شد. پیدایش حركتهای جدید اسلامی در دهه پایانی قرن بیستم تا حد زیادی می تواند گویای این حقیقت باشد كه نظام دولت ـ ملت و افزایش نامهای ملی گرایی با ماهیت عربی ـ ایرانی ـ تركی ـ پاكستانی به اتحاد كشورهای اسلامی منجر نشد. امروزه كسانی كه مخالف ملی گرایی اند و ایده اصلی نظام دولت ـ ملت را در سرزمینهای اسلامی زیر سؤال می برند، پیشنهاد می دهند كه می توان در مقابل تجاوز خارجی، از طریق قوانین معنوی ـ احساسی و اخلاقی ـ اسلامی كه در خدمت بسیج مسلمانان برای خودمختاری فرهنگی آنهاست، مقاومت كرد. در جهان تحت اداره اسلام، از طریق اصل جدید سرزمین اجدادی اسلامی یا امت كه زمانی خانه اسلام تلقی می شد می توان از دیدگاههای میهن پرستانه و ملی فراتر رفت. بحران مشروعیت سیاسی با شماری از ذهنیتها و همچنین توسعه های سیاسی در طی دوران بعد از جنگ دوم افزایش یافت. بهتر است یادآوری شود كه متعاقب انقلاب فرانسه و پیروزی رمانتیسیسم و سكولاریزم، طبیعت گرایی آمد، تا دیدگاه جهانی غربیها را كنار زده و بر آن مسلط شود. در دیدگاه اسلامی بین طبیعت و نظم فراتر، این نظم فراتر است كه طبیعت را رهبری می نماید و بخش عظیمی از قوانین اسلام با نظم اجتماعی سر و كار دارد و امروز چگونگی تجددگرایی برای مسلمانان مهم نیست، بلكه مسلمانان به چگونگی دگرگونی و تكامل و انتقال توجه دارند. مهمترین تفاوت بارز بین تكامل و تجددگرایی این است كه اولی خارج از زمان ودومی در زمان است. هویت، یك برداشت روانی ـ اجتماعی است و از این امر ناشی می شود كه مردم در محیط و در رابطه با دیگران چه برداشتی از خود دارند. هویت مبتنی بر باورهای مشترك فرهنگی مردمی است كه به طور تاریخی یك ریشه دارند. در درون چنین جستجوی وسیع تاریخی برای هویت و زندگی اجتماعی است كه انقلاب اسلامی در كل و افكار سیاسی ـ دینی امام به ویژه می تواند مورد تحلیل و تجزیه قرار گرفته و درك شود. نوشته ها، سخنرانیها و آثار امام در چند دهه گذشته، دو موضوع عمده را به روشنی نشان می دهد: 1- جستجو برای یافتن هویت اسلامی 2- تلاش برای فرمول بندی و مشخص كردن نظام اسلامی فراتر از نظام دولت ـ ملت جدید. برای امام خمینی هویت یك پیش شرط برای حكومت اسلامی است و اسلام دینی است كه مشهور به عدالت حقیقی است. این دین همچنین مورد توجه كسانی است كه تمایل به استقلال و آزادی دارند و مخالف استكبار و امپریالیسم هستند. امام از طریق یك انقلاب روشن فكرانه برای تغییرات سیاسی به پا خاست. او خود آگاهی را پیش شرط آگاهی سیاسی می دانست. وحدت و هویت اسلامی موضوعهایی هستند كه به طور مكرر در بیانات حضرت امام وجود دارند. او تأكید كرد كه اسلام دینی با معیارهای غربی نیست بلكه دینی است كه نسبت به همه ابعاد زندگی اشراف دارد. حكومتی كه در تعقیب گسترش ارزشها و اعتقادات غیر دینی است، نمی تواند اسلامی باشد. قوانین مربوط به حفظ نظم اسلامی و دفاع از تمامیت ارضی و حفظ استقلال امت اسلامی، موجب می شود حكومتی اسلامی فراتر از نظام دولت ـ ملت تشكیل گردد. امام اعتقاد داشت كه وجود نظام سیاسی غیر اسلامی لزوماً منتهی به اجرا نشدن دستورات سیاسی اسلام شده و بنابراین چاره ای نیست جز از بین بردن آن نظام های حكومتی كه در درون خود فاسد هستند. این وظیفه ایست كه تمام مسلمانان باید اجرا نمایند. این وظیفه مسلمانان است كه از مظلومین حمایت كنند. امام با توجه به طبیعت تمامیت خواه انسان بر لزوم وجود رهبری تأكید داشت و حكومتی فراملی را تحت پرچم اسلام پیش بینی كرد. او دولت اسلامی را به مثابه قانون اساسی می دید، زیرا حكام در حكومت و اداره كشور مجبور به رعایت شرایط مخصوصی هستند كه در قرآن و سنت پیش بینی شده اند. دولت اسلامی، یك دولت قانون گر است و اقتدار مختص خداوند و قانون، فرمان و دستور الهی است. او تأكید كرد كه مافوق بودن فقیه بر حاكم یك اصل پذیرفته شده است. اگر حاكم پیرو اسلام است پس باید مطیع فقیه باشد. نتیجه گیری حضرت امام مفهوم دولتهای ملی،روانكاوی نوگرایی، بازسازی توسعه و گفتمان دموكراسی غرب را رد كردند و برای یك حكومت و نظام فراتر از دولتهای ملی كه جهان شمولی امت اسلامی را در بردارد و هویت اسلامی را بالاتر از سایر هویتهای انسانی قرار می دهد، كوشش كردند. بدین جهت مدلولات معرفت شناسی انقلاب اسلامی را نمی توان در چهارچوب فردگرایی، پلورالیزم،بازاندیشی و اصلاح دینی و فردگرایی و نمودارهای تحلیلی غرب كه بسیار متداول بوده و ترویج می شوند، درك نمود. گفتمان اسلامی حضرت امام و انقلاب اسلامی را باید در بستری فراتر از دین و سیاست، نوگرایی و سنت، مدرنیته و پست مدرنیته و واژه های مشابه مطالعه و بررسی كرد. افكار و اعمال حضرت امام از قرآن كریم سرچشمه می گیرد و هرگونه تحلیلی از اندیشه های او و انقلاب اسلامی باید یك الگوی وحدت گرا و مقدس قرآنی و توحیدی را در برداشته باشد. 25 یا 30 سال قبل نه از گفتمان جامعه مدنی در غرب و شرق خبری بود و نه از رویارویی و یا گفتگوی تمدنها و نه از جهان شمولی به معنی امروز آن. در دهه ای كه انقلاب اسلامی ایران صورت گرفت، سه مناظره و بحث بزرگ بین المللی دستور روز بحث و مذاكره سازمانهای بین المللی بود: - تلاش برای ایجاد یك نظام جدید بین المللی اقتصادی - تلاش برای یك نظام جدید اطلاعاتی و ارتباطی - كوشش برای ایجاد یك محیط مسالمت آمیز بین ابرقدرتها انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام تمام این معادلات را به هم زد. هیچ یك از این تلاشها و كوششها همان طور كه می دانیم عملی نشد. ولی گفتمان نوینی مطرح شد كه تا امروز ادامه دارد. به عقیده من تعدادی از این گفتمانها به شرح زیر است: - این حضرت امام و انقلاب اسلامی بود كه برای نخستین بار مسأله گفتمان تمدنها را مطرح كرد و تمدن را به عنوان یك موضوع مورد بحث و مطالعه قرار داد. - این حضرت امام و انقلاب اسلامی بود كه برای اولین بار ضرورت یك نظام فرهنگی جدید را در سطح جهانی پیش كشید و نظامهای موجود را مورد پرسش قرار داد. - این حضرت امام و انقلاب اسلامی بود كه برای اولین بار مفهوم جهان شمولی و ابعاد اسلامی ـ امتی آن را مطرح كرد. این حضرت امام و انقلاب اسلامی بود كه موضوع اخلاق را در روابط بین الملل ترویج و اشاعه نمود. - این حضرت امام و انقلاب اسلامی بود كه مسأله جایگاه فرد در جامعه و انسان شناسی را در نظامهای جهانی پیش كشید. و بالاخره این امام و انقلاب اسلامی بود كه ضرورت و شیوه جدید اطلاع رسانی را در بین امت اسلامی احیا نمود و مسلمین را در جریان اطلاعات مربوط به دنیای اسلام و مصالح مسلمین قرار داد. قدرت امام خمینی و استعداد او در رویارویی با واقعیت جامعه نهفته است. سخنرانیها، نوشته ها و آثار او، تفكرات یك فیلسوف منزوی كه مخاطب مخصوصی دارد، نیست، بلكه تقاضای پر احساس یك رهبر سیاسی و معنوی است. امام با رد هر نوع حكومت غیر دینی به پیروان خود ساختار و نحوه ای از زندگی را توصیه نمود كه از بسیاری جهات شبیه دوران صدر اسلام را به یاد می آورد. یك حكومت چند فرهنگی، جهانی و دینی ـ سیاسی كه ویژگیهای ممتاز آن نظم، اتحاد و تعبد كامل افراد آن از خداوند است. در تاریخ معاصر اسلام هیچ كس نتوانسته است در نظریه و تجارب عملی، فراتر از امام قدم بگذارد. شاید حضرت امام اولین كسی نباشد كه حكومت اسلامی را به عنوان مهمترین رقیب نظام دولت ـ ملت موجود مورد توجه قرار داده است، اما او اولین كسی بود كه آن را به روشنی تعریف نمود و اساس یك درك ساختاری از حكومت اسلامی را بنیاد نهاد و برای اولین بار در هزاره ی گذشته، حكومت اسلامی را به مسلمین برگرداند.منبع:ايدئولوژي رهبري و فرايند انقلاب اسلامي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 234]
صفحات پیشنهادی
انقلاب اسلامی و احیای هویت امت اسلامی
انقلاب اسلامی و احیای هویت امت اسلامی نويسنده:حميد مولانا بستر سیاسی و اقتصادی جهان در قرن بیستم و روابط بین الملل در یكصد سال اخیر با دو پدیده مهم آمیخته و در ...
انقلاب اسلامی و احیای هویت امت اسلامی نويسنده:حميد مولانا بستر سیاسی و اقتصادی جهان در قرن بیستم و روابط بین الملل در یكصد سال اخیر با دو پدیده مهم آمیخته و در ...
احیای هویت اسلامی
احیای هویت اسلامی-خطوط اصلی اندیشه امام پیرامون جهان اسلام( قسمت اول)گفتارها، ... دین باور در کشورهای اسلامی، احیای مجدد قدرت اسلام، فراتر از مذهب گرایی (امت واحده). ... حضرت امام خمینی(ره) احیاگر فطرتهای خفته در شرایطی سکان کشتی این انقلاب عظیم ...
احیای هویت اسلامی-خطوط اصلی اندیشه امام پیرامون جهان اسلام( قسمت اول)گفتارها، ... دین باور در کشورهای اسلامی، احیای مجدد قدرت اسلام، فراتر از مذهب گرایی (امت واحده). ... حضرت امام خمینی(ره) احیاگر فطرتهای خفته در شرایطی سکان کشتی این انقلاب عظیم ...
موفقیتهای ملت ایران در سایه هویت اسلامی به وجود آمده است
موفقیتهای ملت ایران در سایه هویت اسلامی به وجود آمده است-موفقیتهای ملت ایران در ... به وجود آمده است حضرت آیتالله نوری همدانی احیای روحیه خودباوری و هویت اسلامی در ... جوانی، خادم با خدمت كردن و همه امت اسلامی با تمام وجود خود باید در راه خداوند جهاد كنند و ... فرمانده نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با اشاره به جنايات منافقين در دوران .
موفقیتهای ملت ایران در سایه هویت اسلامی به وجود آمده است-موفقیتهای ملت ایران در ... به وجود آمده است حضرت آیتالله نوری همدانی احیای روحیه خودباوری و هویت اسلامی در ... جوانی، خادم با خدمت كردن و همه امت اسلامی با تمام وجود خود باید در راه خداوند جهاد كنند و ... فرمانده نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با اشاره به جنايات منافقين در دوران .
انقلاب اسلامي و احياي هويت ديني شيعيان لبنان
22 ژوئن 2008 – انقلاب اسلامي و احياي هويت ديني شيعيان لبنان تاليف: سليمانيزاده، داوود/ تاريخ انتشار: خرداد 1387/ ناشر: مركز اسناد انقلاب اسلامي . لبنان يكي از ...
22 ژوئن 2008 – انقلاب اسلامي و احياي هويت ديني شيعيان لبنان تاليف: سليمانيزاده، داوود/ تاريخ انتشار: خرداد 1387/ ناشر: مركز اسناد انقلاب اسلامي . لبنان يكي از ...
رهبر انقلاب:تدوین منشور وحدت اسلامی ضروری است
رهبر انقلاب:تدوین منشور وحدت اسلامی ضروری است-رهبر انقلاب:تدوین منشور وحدت ... اشاره به احیای هویت اسلامی و حقیقت انکار ناپذیر بیداری اسلامی و آمادگی دنیای اسلام ... به واقعیات کنونی دنیا، بیداری اسلامی و برگشت به اسلام، احیای قرآن و ایجاد امت ...
رهبر انقلاب:تدوین منشور وحدت اسلامی ضروری است-رهبر انقلاب:تدوین منشور وحدت ... اشاره به احیای هویت اسلامی و حقیقت انکار ناپذیر بیداری اسلامی و آمادگی دنیای اسلام ... به واقعیات کنونی دنیا، بیداری اسلامی و برگشت به اسلام، احیای قرآن و ایجاد امت ...
فرهنگ اسلامي و بازشناسي
فرهنگ اسلامي و بازشناسي-خبرگزاري فارس: معاون علمي و فنآوري رئيس جمهور گفت: فرهنگ اسلامي ... كرده است عامل اتحاد اسلامي است و باعث شده كه مسلمانان جهان با هويت واحدي در دنيا شناخته شوند. ... انقلاب احياءكننده ارزشهاي اسلامي ، بازشناسي و احياء اين فرهنگ است . ... بازشناسي علت اصلي پيشرفت ها و عقب گردهاي سياسي امت اسلامي ...
فرهنگ اسلامي و بازشناسي-خبرگزاري فارس: معاون علمي و فنآوري رئيس جمهور گفت: فرهنگ اسلامي ... كرده است عامل اتحاد اسلامي است و باعث شده كه مسلمانان جهان با هويت واحدي در دنيا شناخته شوند. ... انقلاب احياءكننده ارزشهاي اسلامي ، بازشناسي و احياء اين فرهنگ است . ... بازشناسي علت اصلي پيشرفت ها و عقب گردهاي سياسي امت اسلامي ...
روند روبه رشد بیداری اسلامی
روند روبه رشد بیداری اسلامی-سیاست > چهره ها - احمد سالک چند نکته در مجموعه ... معرفی میشوند و دنبال ارتقا فهم سیاسی توام با بصیرت امت اسلامی بودند. ... همچنین از آثار انقلاب اسلامی و نهضتهای اسلامی شاهد جابجایی قدرت از استکبار به ... 4- بیداری اسلامی و احیای هویت مسلمانان عامل دیگری که در این چارچوب قابل توجه است فرایند احیای .
روند روبه رشد بیداری اسلامی-سیاست > چهره ها - احمد سالک چند نکته در مجموعه ... معرفی میشوند و دنبال ارتقا فهم سیاسی توام با بصیرت امت اسلامی بودند. ... همچنین از آثار انقلاب اسلامی و نهضتهای اسلامی شاهد جابجایی قدرت از استکبار به ... 4- بیداری اسلامی و احیای هویت مسلمانان عامل دیگری که در این چارچوب قابل توجه است فرایند احیای .
انقلاب اسلامي و جهان معاصر
انقلاب اسلامي و جهان معاصر نويسنده:سيد روح الله اولاد علي، سيد علي اكبر دژكام چكيده ... خصوصاً اينكه نقل اين گفتمان مبتني بر امت محوري است و مرزها را فرو مي ريزد در بُعد .... احياي هويت اسلامي در ميان مسلمانان ، هويت بيداري ملت ها و ايجاد نشاط و اميد در ...
انقلاب اسلامي و جهان معاصر نويسنده:سيد روح الله اولاد علي، سيد علي اكبر دژكام چكيده ... خصوصاً اينكه نقل اين گفتمان مبتني بر امت محوري است و مرزها را فرو مي ريزد در بُعد .... احياي هويت اسلامي در ميان مسلمانان ، هويت بيداري ملت ها و ايجاد نشاط و اميد در ...
تأثیرات انقلاب اسلامی در بیداری کشورهای مسلمان (قسمت دوم)
تأثیرات انقلاب اسلامی در بیداری کشورهای مسلمان (قسمت دوم)-تأثیرات انقلاب ... شهداي آزادي است كه با تقويت جايگاه امت اسلامي، به جامعه بين المللي ثابت كرد كه اسلام قادر ... كه انقلاب اسلامي و متعاقب آن تأسيس حكومت اسلامي در ايران، حتي موجب احياء تفكر .... اسلامي ايران باعث شد تا مسلمانان نسبت به دين خود احساس افتخار كرده و هويت ...
تأثیرات انقلاب اسلامی در بیداری کشورهای مسلمان (قسمت دوم)-تأثیرات انقلاب ... شهداي آزادي است كه با تقويت جايگاه امت اسلامي، به جامعه بين المللي ثابت كرد كه اسلام قادر ... كه انقلاب اسلامي و متعاقب آن تأسيس حكومت اسلامي در ايران، حتي موجب احياء تفكر .... اسلامي ايران باعث شد تا مسلمانان نسبت به دين خود احساس افتخار كرده و هويت ...
ما طرفدار بيداري اسلامي هستيم
احیای هویت اسلامی در میان مسلمانان، بیداری ملتها و ایجاد نشاط و امید در نیروهای مبارز و .... «ما طرفدار مظلوم ... همايش امام خميني(ره)، تغيير و انقلاب اسلامي در لندن برگزار شد همايش امام ... ما را از امت اسلامي خارج نخواهد كرد ما به دنبال اين هستيم كه طرفداران مذاهب .
احیای هویت اسلامی در میان مسلمانان، بیداری ملتها و ایجاد نشاط و امید در نیروهای مبارز و .... «ما طرفدار مظلوم ... همايش امام خميني(ره)، تغيير و انقلاب اسلامي در لندن برگزار شد همايش امام ... ما را از امت اسلامي خارج نخواهد كرد ما به دنبال اين هستيم كه طرفداران مذاهب .
-
گوناگون
پربازدیدترینها