واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
آیت الله شهید حسین غفاری اسوه مقاومت و ایستادگی آیت الله شیخ حسین غفاری در سال 1335 در روستای آذرشهر دیده به جهان گشود . از همان كودكی به علت از دست دادن پدر برای امرار معاش خانواده كار میكرد. او كه علاقه زیادی به فراگیری دانش داشت در روستای خود مقدمات را فرا گرفت و برای ادامه تحصیل نزد علمای بزرگ تبریز مشغول به تحصیل شد و پس از چندی به قم رفت. آیتالله غفاری با شور و حال ، مشغول كسب دانش دینی شد و با درایت و جدیت، كفایه و خارج مكاسب را آموخت. در همین دوران در حالی كه همچنان تنگدست بود با دختر حاج میرزا علی مقدس تبریزی ازدواج كرد. ایشان در محضر اساتیدی چون آیتالله سیدمحمدحجت كوهكمرهای، آیتالله مرعشینجفی، امام خمینی و علامه طباطبایی به كسب علم پرداخت. اقامت او در حوزه علمیه قم یازدهسال به طول انجامید و در این مدت از محضر اساتید دیگری چون آیتالله فیض قمی و آیتالله سیدمحمدتقی خوانساری و آیتالله بروجردی بهره برد. هادی غفاری، فرزند او، در خاطرات خود مینویسد كه پدرش مدتی را نیز در حوزه علمیه نجف اشرف حضور یافته و از درس آیتالله حكیم و آیتالله خویی بهرهمند شده است.آیتالله غفاری پس از یازده سال راهی تهران شد و از سال 1340 فعالانه به افشاگری مظالم رژیم شاه پرداخته و در افشای نیرنگ خائنانه انجمنهای ایالتی و ولایتی گامی مؤثر برداشت. به خاطر جدیت در مبارزه بارها از سوی رژیم شاه دستگیر شد. شهید غفاری در زندان هم آرام ننشست و با روحیهای بالا، به فعالیتهای خود ادامه میداد. در زندان كلاسی جهت كسب معارف الهیه ایجاد نمود و عاشقانه به ائمه اطهار متوسل شد. رفتار او در زندان چنان تأثیری داشت كه منافقین و حتی تعدادی از سران ماركسیست هم از عقایدشان دست برداشتند. مبارزات سیاسیمبارزات سیاسی آیتالله حسین غفاری از نیمه دوم سال 1341. ش آغاز شد. در جریان نهضت عمومی علما در این سال، آیتالله غفاری نیز در مسجد الهادی ـ كه امامت آن را برعهده داشت ـ سخنرانی هایی را علیه تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی ایراد كرد و به همراه علمای تهران اعلامیههایی را نیز امضا كرد كه در آن زمان، چاپ و توزیع شد. پس از آنكه محمدرضا پهلوی با طرح «انقلاب سفید» اصلاحات امریكایی خود را اعلام و بر مخالفت با مبانی مذهبی پافشاریكرد، علما و مراجع به رهبری امام خمینی(ره) عید نوروز سال 1342 را تحریم نمودند. آیتالله غفاری نیز به همراه سایر علمای تهران اعلامیهای را در حمایت از این تحریم صادر كرد. مرحوم غفاری پس از وقایع مدرسه فیضیه قم و مدرسه طالبیه تبریز، در دوم فروردین ماه سال 1342 سخنرانی های شدیداللحنی را در مسجد الهادی ایراد نمود. ماموران انتظامی بعضا در جلسات سخنرانی او حاضر میشدند تا شاید او را از این طریق مرعوب سازند اما ایشان با آنها شدیدا برخورد میكرد. پس از سخنرانی تاریخی امام خمینی(ره) در عصر عاشورای سیزدهم خرداد 1342. ش، حكومت در واكنش به این سخنرانی، حضرت امام را در شب چهاردهم خرداد دستگیر نمود كه انتشار خبر آن باعث شكلگیری قیام تاریخی پانزدهم خرداد گردید. در این حادثه، همزمان با دستگیری امام، ساواك حدود هشتاد روحانی و از جمله آیتالله غفاری را نیز دستگیر و زندانی كرد كه تا چند روز پس از دستگیری هیچكس از وضعیت او خبری نداشت.وی پس از چهلروز تحمل زندان به همراه سایر وعاظ و روحانیون سرانجام آزاد شد؛ اما این واقعه نهتنها در اراده او برای تداوم مبارزه خللی ایجاد نكرد، بلكه پس از آزادی، ایشان نیز به علمای مهاجر در شهر ری پیوست كه از سراسر ایران به آنجا آمده و در حمایت از آزادی امام خمینی(ره) تجمع كرده بودند. در همین ایام آیتالله غفاری تلگرافی را به آیتالله سیدمحمود طالقانی، مهندس بازرگان و دكتر سحابی مخابره كرد كه به دستگیری مجدد او در چهارم بهمن سال 1343 به اتهام اقدام بر ضد امنیت كشور و ارسال پرونده وی به دادستانی ارتش منجر شد. اینبار نیز تا پانزدهم فروردین 1344 را در زندان سپری كرد. غفاری پس از آزادی بلافاصله طی تلگرافی آیتاللهالعظمی مرعشینجفی را از آزادی خود مطلع ساخت. آیتالله غفاری در مردادماه سال 1345 از حجتالاسلام محمدتقی فلسفی ـ واعظ مشهور ـ برای سخنرانی در مسجد الهادی دعوت كرد كه ساواك گزارش آن را به همراه آگهی های دعوت از مردم جهت شركت در این سخنرانی در پرونده آقای فلسفی درج كرده است. مرحوم غفاری، خود نیز در فرصت های مناسب به ایراد سخنرانی های انقلابی میپرداخت و ماموران ساواك گزارش های فراوانی را در این خصوص ثبت كردهاند. پس از شدتگرفتن فعالیت های انقلابی ایشان، سرانجام در تیرماه سال 1353 ساواك او را دستگیر و در ضمن بازرسی از منزل وی به تعداد زیادی اعلامیه دست یافت. در زندان، درخصوص این اعلامیهها و نیز ارتباط با امامخمینی(ره) از ایشان بازجویی شد و مامور ساواك در پایان گزارش بازجویی خود چنین نظریه داده است: «در مجالس مذهبی به هنگام بیان احكام اسلامی از فرصت استفاده و اعمال خلفای بنیامیه را با وضع روز تشبیه نموده و بدینترتیب اقدامات و اصلاحات حكومت پهلوی را تخطئه و با توسل به شواهد تاریخی مردم را نسبت به هیات حاكمه بدبین و علیه دولت تحریك نموده است.»عبادت در زندانآيت الله غفاري در دوران زندان سال 1353 نقش فعالي در مسائل سياسي و علمي داشت و در كنار مطالعه به تدريس قرآن، فقه و نهجالبلاغه ميپرداخت. در اين رابطه حجه الاسلام هادي غفاري ميگويد:“سعي ميكرد 8 ساعت مطالعه كند و به اضافه چهار ساعت هم نهجالبلاغه و قرآن و فقه و تارخي فقه به برادران درس ميداد. حتي در داخل زندان شبي نبود كه دعاي افتتاح را نخواند و در پايان جمله خدايا شهادت را نصيب من كن نخواند. بعد به او ميگفتم مگر دعاي افتتاح چه دارد؟ ميگفت دعاي افتتاح در تكه آخرش شهادت ميخواهد و معمولاً حتي در شبهايي كه شلاق سخت خورده بود، نماز شب را رها نميكرد.“برخى از فعالیتهاى شاخص:حضور در تهران بعنوان امام جماعت مسجد الهادی درسال 1334مخالفت با طرح انجمنهای ایالتی وولایتی درسال 1340دستگیر وزندانی درقیام 15 خرداد 1342بازداشت درسالهای 1345 و1353تبدیل مسجدالهادی به یکی از کانونهای حساس مبارزه با رژیم شاهدستگیری منجربه شهادت درسال 1353تحمل شکنجه های وحشتناک ماموران ساواک از قبیل شکستن دندانها و دستها، سوزاندن پاها در روغن داغ برگه ی بازجویی شهید آیت الله غفاری روح بزرگ و اراده ی مصمم و تزلزل ناپذیر او را به خوبی نشان می دهد: س – چرا به زندان آورده شده اید؟ ج – نمی دانم. س – آیا قبلاً به زندان آمده اید؟ ج – نیامده ام، آورده اند. س – نظر شما راجع به شاهنشاه آریامهر چیست؟ ج – ایشان با كودتای پدرشان به سر كار آمدند و غاصب اند. س – نظر شما راجع به حزب رستاخیز چیست؟ ج – این حزب شَه ساخته است، به مردم هیچ ربطی ندارد. س – نظر شما نسبت به آقای خمینی چیست؟ ج – من فكر می كنم كسی كه می تواند ایران را نجات دهد، آیت الله خمینی است.آيت الله غفاري با روحية قوي در بازجوييهاي انجام شده عملاً مآموران را در نيل به اهدافشان ناكام ميگذارد براي مثال در يكي از سوالهاي بازجويي ايشان آمده است:“س: آيا شما اقدامات آيت الله خميني را در مورد پخش اعلاميه و همچنين مخالفت با اصلاحات دولت مورد تأييد قرار ميدهيد يا خير؟“ آيت الله غفاري با زيركي و فراست شايان توجهي مينويسد:“اما حسن عسگري (ع) ضمن گفتاريش به امام زمان عج الله تعالي فرجه ضمن تعيين نائب عام تمام مراجع را واجب الطاعه و رد قول آنان را رد قول خود قرار داده هم حجتي عليكم و انا حجه الله الراد عليهم كالراد علينا“كه بدين ترتيب با پاسخي حكيمانه و زيركانه حركت انقلابي حضرت امام امت را مورد تأييد قرار ميدهد.عروج از زندان :آیتالله غفاری سرانجام در زندان براثر شكنجه و فشارهای وارده در تاریخ ششم دیماه 1353 به شهادت رسید. اداره ساواك دو روز پس از آن، در شانزدهم دیماه خبر فوت ایشان را به خانواده وی اعلام و از آنان درخواست كرد كه بیسروصدا و بیآنكه به كسی چیزی بگویند برای تحویل جنازه به دادستانی ارتش مراجعه كنند. اما خانواده غفاری از امضای برگه فوت خودداری نمود و لذا اداره امنیت مجبور شد به منظور تدفین مخفیانه، جنازه او را شبانه به قم بفرستد اما طلاب و مردم قم از موضوع باخبر شده و بهطرز باشكوهی در تشییع جنازه او در صبح روز هفتم دیماه شركت كردند. در مسیر تشییع جنازه به سمت حرم حضرت معصومه(ع)، تعدادی از مراجع تقلید نیز به مردم پیوستند. حاضران در این مراسم شعارهایی نیز علیه حكومت سردادند كه به دستگیری تعدادی از طلاب منجر شد. چند روز بعد، آیتاللهالعظمی گلپایگانی مراسم ختم باشكوهی را برای مرحوم آیتالله شیخحسین غفاری در مسجد اعظم قم برگزار كرد.خبر شهادت آيت الله غفاري در مجامع دانشگاهي و حتي در خارج از كشور و نيز در ميان مسلمانان و شيعيان تأثير شايان توجهي داشته است و موجي از تحركات انقلابي و افشاگرانه عليه رژيم پهلوي در خارج و داخل كشور سبب شد تا در مدرسه فيضيه قم اعلاميهاي به سه زبان فارسي، عربي، انگليسي، الصاق شود كه در آن چگونگي بازداشت ايشان و شكنجه هاي دوران زندان مطرح و تحت عنوان روحانيون مبارز ايراني خارج از كشور امضا شده بود. اعلاميه حاوي دو عكس از آيت الله غفاري بود كه يكي عكس رسمي ايشان در كسوت روحانيت و ديگري تصوير ايشان در زندان.امام امت در سخني در موره 13/8/57 پيرامون شهادت آيت الله غفاري ميفرمايند:“زجر ما اين است كه ما را حبس كردند يا زندان بردند يا زجر اين است كه پاي بعضي از علماء را اره كردند (اشاره به آيتالله غفاري) اقا! توي روغن سوزاندند زجر ما اين است كه 10 سال، 15 سال، 8 سال، 7 سال، علماي ما در حبس هستند“کلام شهید: دشمن خمینی کافر است.قطعه شعری از آیت الله غفاری آذرشهریعاشق چو رو به کعبه صدق و صفا کنداحرام ز کسوت صبر و رضا کنددر پیش، راه بادیه گیرد غریب وارترک عشیره و بلد و اقربا کندنگریزد از شداید و رنج مسافرتدر طی ره تحمل خار جفا کندمنبع: سایت شهید آوینی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 374]