تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر بنده اى بر همان چيزى كه در درون داشته و با آن از دنيا رفته، برانگيخته مى شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799146542




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کتيبه‏هاي تاريخي وقفنامه‏اي در آثار تاريخي - مذهبي نوش‏آباد کاشان


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
کتيبه‏هاي تاريخي وقفنامه‏اي در آثار تاريخي - مذهبي نوش‏آباد کاشان
کتيبه‏هاي تاريخي وقفنامه‏اي در آثار تاريخي - مذهبي نوش‏آباد کاشان نويسنده: محمد مشهدي نوش‏آبادي مقدمهنوش‏آباد از جمله مراکز باستاني منطقه‏ي کاشان است. بنا بر قول مؤلف تاريخ قم، زمان آباداني و عمارت آن به دوران پيش از اسلام مي‏رسد (1) همچنين اشاره‏ي ابن‏رسته (290ه) در الاعلاق النفيسه از اهميت اين منطقه در قرون اوليه‏ي اسلامي حکايت مي‏کند (2).در اين شهر آثار قابل ملاحظه‏اي از دوران سلجقوي، مغول، صفوي و قاجار بر جاي مانده است هم اکنون در نوش آباد بيش از سي نقطه‏ي مذهبي اعم از مسجد، حسينيه و زيارتگاه وجود دارد. به علاوه موقوفات ديگري نيز نظير آب انبارهاي عمومي در اين مکان وجود دارد. ما در اين مقال نه قصد پرداختن به آثار تاريخي - مذهبي اين منطقه را داريم و نه به شمار موقوفات آن مي‏پردازيم، بلکه به بررسي کتيبه‏هاي تاريخي که اشاره به موقوفه‏اي دارد خواهيم پرداخت.مسجد جامع عتيق نوش آباد يکي از آثار دوره‏ي سلجوقي به شمار مي‏رود که پس از مسجد جامع ميدان کهنه‏ي کاشان قديمي‏ترين اثر تاريخي - مذهبي دوران اسلامي منطقه‏ي کاشان است. علاوه بر آب انبار و زيارتگاه که از مضافات اين مجموعه مي‏باشد، اين مسجد شامل مناره، دو ايوان جنوبي و شمالي شبستان، جلوخان و سه درب تاريخي است (3) از جمله موقوفات اين مسجد دو درب در ضلع غربي و جنوب شرقي مسجد مي‏باشد.1. درب ضلع غربي: اين يک جفت درب از آثار بسيار ارزشمند دوره‏ي صفوي است که به طرز ظريف و هنرمندانه‏اي در آن، طرحها و اشکال هندسي گره‏کشي شده است. بر فواصل گره‏کشي‏ها کتيبه‏هايي از آيات قرآن، اسماء الله، نام واقف و هنرمندان سازنده‏ي آن بدين ترتيب کشيده شده است:(و ان المساجد لله و لا تدعوا مع الله احدا)، فقد وقف هذا الباب علي المسجد الجامع بقرية نوش‏آباد النجبا و السادات، امير نور الدين الحسيني سنه 1133 الهجريه النبويه».«يا قاضي الحاجات، يا منزل البرکات، يا فاتح البواب، يا مسبب الاسباب، يا کاشف الکربات، يا مجيب الدعوات».«عمل استاد محمد علي اصفهاني، کتبه العبدمحمد محسن النقاش».2. درب ضلع جنوبي شرقي: اين دو لنگه درب از چوب يک تکه ساخته شده است.در قسمت فوقاني يکي از آن دو، آيه‏ي (و ان المساجد لله و لا تدعوا مع الله احدا) و بر درب ديگر نام واقف آن، امير نورالدين الحسيني، و نام خطاط، محمد المحسن و سنه 1132 منبت کاري شده است.مسجد عليمسجد علي عليه السلام که از يادگارهاي دوره‏ي مغول مي‏باشد، مشتمل بر شبستان تحتاني، ايوان فوقاني، رواق، محراب تاريخي و مأذنه‏اي زيباست(4) در ضلع غربي طبقه‏ي فوقاني، کتيبه‏ي سنگي زيبايي با اضلاع 45 ضربدر 35 سانتي‏متر وجود دارد که احتمالا از محل اصلي خود جابه‏جا شده است. اين کتيبه که به وقف محرابي در اين مسجد اشاره دارد، گرداگرد آن صلوات بر چهارده معصوم با خط ثلث مزين شده است.در قسمت مياني اين سنگ به نام مسجد، محراب موقوفه، و واقف آن خواجه کمال‏الدين بن خواجه فخرالدين کاشي اشاره شده است. در انتها، سنه‏ي الف و ثلاث به چشم مي‏خورد.از محراب مورد اشاره‏ي اين کتيبه اثري بر جاي نمانده است. توجه به تاريخ و مفاد آن اين احتمال را که کتيبه‏ي مورد نظر به محراب گچ‏بري دوره‏ي مغول اشاره دارد، نفي مي‏کند.مسجد حاج سيد حسيناين مسجد از آثار دوره‏ي صفويه، داراي مساحت کم، ستونهايي به قطر 5 / 1 الي 2 متر و طاق چشمه‏هاي کوتاه مي‏باشد. بناي اين مسجد ساده و مصالح آن از خشت و گل است. اما درب اين مسجد به طرز هنرمندانه‏اي منبت کاري شده است. اين درب داراي کتيبه‏هاي زيبا بر روي هر لنگه مي‏باشد. در کتيبه‏ي بالايي دو لنگه‏ي درب، آيه‏اي از قرآن با خط ثلث به اين ترتيب منبت کاري شده است:«قال الله تعالي و تبارک و تقدس (و ان المساجد لله و لا تدعوا مع الله احدا).در وسط هر لنگه، کتيبه‏ي مدور زيبايي حول محور يک طرح شمسه، به خط طغراي چليپايي کنده‏کاري شده است که در يک کتيبه هشت بار عبارت «يا صادق» به صورت قرينه و در بين آنها عبارت «يا ستار» چهار مرتبه تکرار شده است. بر روي کتيبه‏ي لنگه درب دوم، عبارت «يا فتاح» هشت بار تکرار شده است.در قسمت پاييني اين لنگه‏ي درب، نام باني اين درب و مسجد بدين صورت آمده است: «قد عمر هذا المسجد الشريف المکان المنيف قطب‏الدين بن حاج حسام‏الدين في سنه 1042 «.بر لبه‏ي پاييني لنگه درب سمت چپ نام کاتب اين خطوط دلنواز آمده است:«کاتبه ابوالحسن بن نورالوري عقي عنهما»از جمله آثار به جا مانده از دوره‏ي صفوي در نوش‏آباد، بقعه‏ي امامزاده‏ي محمد ابن‏زيد يکي از نوادگان امام حسن مجتبي (ع) مي‏باشد، که داراي گنبد مخروطي شکل فيروزه‏اي با کاشيهاي معرق مزين به اسماء الله، محمد (ص) و علي (ع) است. ايوان جنوبي و شرقي و شمالي از ديگر قسمتهاي اين بناست که ايوان شمالي آن داراي درب نفيس و نقاشي همراه با طرحهاي اسليمي مي‏باشد. در اين ايوان کتيبه‏اي است از دوره‏ي صفوي که به موقوفه‏اي مجهول اشاره دارد. اين کتيبه که 40 سانتي‏متر طول و 30 سانتي‏متر عرض دارد، با عبارت «الله ولي التوفيق» آغاز مي‏شود و سپس با دو بيت شعر که هرمصراع آن در يک رديف مي‏باشد، ادامه پيدا مي‏کند:«تا من به اسم کنم تولي به عليتا حشر کند خدا با آل نبي»«با چهار محمد دو حسن يک موسيبا جعفر و با حسين و با چهار علي»در پايان نام واقف چنين آمده است:«وقف نمود استاد کتاب الله عصار سنه الف ثلاث».اين کتيبه از محل اصلي خود برداشته شده و در محل ديگري نگهداري مي‏شود.در ورودي اين ايوان به امامزاده، درب منبت کاري شده‏ي نفيسي از دوره‏ي قاجار به چشم مي‏خورد. بر بالاي لنگ دربها عبارت «يا قاضي الحاجات و يا رفيع الدرجات» به خط ثلث منبت کاري شده است. بر روي دماغه‏ي لنگه سمت چپ آمده است:تمام شد سعي آميرزا جوني احمد السرکاري ميرزا ملا، عمل سفر (صفر) علي بيدگلي سنه 1370.حسينيه توي دهحسينيه توي ده، از آثار دوره‏ي صفوي و مشتمل است بر سقاخانه، قرائت خانه، گنبدخانه، عزاخانه و غرفه‏هاي فوقاني، به جز نقطه‏هاي فوقاني و چند رواق به جا مانده از دوره‏هاي پيشين، قسمتهاي ديگر حسينيه تخريب شده و يا نوسازي است.از جمله موقوفات اين حسينيه جام مسي نفيس و نسبتا بزرگي است که از دوره‏ي صفوي به جا مانده است که بر لبه‏هاي بيروني دورتادور آن صلوات بر چهارده معصوم به خط ثلث حک شده است و در بين اين کتيبه طرحهاي اسليمي به چشم مي‏خورد.در ميانه‏ي قسمت بيروني جام نام واقف، محمد الامين، و سنه 1132 حک شده است.بدون اينکه هنرمند زبردست آن از خود نشاني به يادگار گذاشته باشد.موقوفه‏ي ديگر اين حسينيه که از لحاظ هنري بسيار باارزش مي‏باشد، منبري چوبي است، از دوره‏ي قاجار که در آن طرحهاي اسليمي و گره کشي‏هاي متنوع به طرز برجسته، منبت‏کاري شده است. در رأس دو تيرک عمودي جلو منبر، مقرنس‏هاي چوبي ظريفي به چشم مي‏خورد.در بدنه‏ي اين منبر صلوات بر چهارده معصوم، و در آخرين پله‏ي آن اين بيت شعر کتيبه شده است:در فوق عرش مسند پرچيده جاي کيستصاحب عزا خداست خدايا عزاي کيستو بر دو تيرک انتهاي منبر، نام سازنده‏اش و احتمالا واقف يا خطاط آن چنين آمده است:هذا عمل حقير کار سفر (صفر) علي بيدگلي صورت اتمام يافت في سنه 1293... محمود الحسيني.متأسفانه يکي دو کلمه از اين قسمت، به دليل فرسودگي قابل خواندن نيست.حسينيه‏ي بالادهقسمت اصلي اين حسينيه در سالهاي اخير به علت فرسودگي تخريب و حسينيه بزرگي به جاي آن در حال احداث است. از حسينيه‏ي قديمي بنايي بر جاي مانده که سقف گنبد آن آجر چيني است که در آن آجرهاي لعاب‏دار و بشقابهاي منقش به کار رفته است اين حسينيه در اواخر دوره‏ي قاجار مرمت شده است. در ورودي اين قسمت کاشيهاي معرق به کار رفته و در بين نقوش آن عبارت «يا حسين (ع)» تکرار شده است.از موقوفات اين حسينيه منبر چوبي قديمي و نفيسي است که با هنرمندي تمام، قسمتهاي مختلف آن منبت کاري شده است و لبه‏هاي بدنه‏ي منبر در دو رديف آيةالکرسي و صلوات بر ائمه‏ي معصوم، با خط ثلث به طور برجسته با هنرمندي و ظرافت خيره کننده‏اي به چشم مي‏خورد. در تمام قسمتهاي بيروني اين منبر طرحهاي کثيرالاضلاع به شيوه‏اي قابل توجه گره‏کشي شده است.بر بدنه‏ي آخرين پله‏ي منبر، نام واقف آن چنين آمده است:«وقف نمود اين منبر را.... مرحوم محمد قاسم نوش‏آبادي به قريه‏ي نوش‏آباد بالاي ده که در ايام عاشورا منبر مذکور را در چهار سوق محله‏ي مذکور...»يکي دو کلمه از آخرين قسمت کتيبه، در زير ميخ محو شده است. نام سازنده و تاريخ آن مشخص نيست. متأسفانه اين اثر نفيس و با ارزش به علت بي‏توجهي اهالي محل در حال فرسودگي است.پي نوشت : 1- حسن بن محمد قمي (378 ه ق)، تاريخ قم، ترجمه‏ي حسن بن علي قمي (806 ه ق)، تصحيح تهراني، ص 76.2- ابن‏رسته، الاعلاق النفيسه، ترجمه و تعليق دکتر حسين قره چانلو، تهران، اميرکبير، 1365 ه ش، ص 224 - 223.3- نک، مقاله‏ي مسجد جامع عتيق نوش‏آباد، محمد مشهدي نوش‏آبادي، مجله‏ي مسجد، شماره‏ي 1376، 34 ه ش، ص 74.4- نک، مقاله‏ي «مسجد علي (ع) نوش آباد»، محمد مشهدي نوش‏آبادي، مجله‏ي مسجد، شماره‏ي 1376، 32 ه ش، ص 58.منبع: ميراث جاويدان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 536]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن