تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ردم دو گروه‏اند: دانشمند و دانش‏اندوز و در غير اين دو، خيرى نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837017144




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وقف در کشورهاي اسلامي: تاريخ و تحولات وقف در کشور عمان


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
وقف در کشورهاي اسلامي: تاريخ و تحولات وقف در کشور عمان
وقف در کشورهاي اسلامي: تاريخ و تحولات وقف در کشور عمان نويسنده: صادق عبادي کشور سلطنتي عمان پژوهشگر و عضو کميته علمي «بنياد پژوهش و توسعه فرهنگ وقف»کشور سلطنتي عمان در سواحل جنوبي خليج فارس مقابل سواحل هرمزگان قرار دارد و يکي از اعضاي شش‏گانه حوزه خليج فارس به شمار مي‏رود. اين منطقه قبل از اسلام مشهور به «مغان» بوده و در نوشته‏ها «مزن» عنوان مي‏شده است که ايرانيان بر آن حکومت مي‏کردند. هنوز شهرهايي با نام‏هاي فارسي رستاق، بهلا، بوشر و گلبو در عمان وجود دارد. نيز سيستم آبياري قنات (مشهور به افلاج)، بادگيرها، و قلعه‏ها از آثار ايرانيان است که هنوز در آنجا يافت مي‏شود. اين کشور در طول سده‏هاي گذشته غالبا توسط امامان اباضي اداره مي‏شد. البته در دوره آل بويه زير سلطه ايرانيان بود و سپس به دست بني‏نبهان افتاد. از قرن هفدهم ميلادي، عمان مورد تجاوز استعمارگران پرتغالي و سپس انگليسي قرار گرفت. در آن زمان توسط خاندان البوسعيد اداره مي‏شد، که در سال 1970 با کودتاي سلطان قابوس دوره جديدي از حکومت البوسعيد آغاز گرديد. امروزه رژيم عمان سلطنتي است، با جمعيتي حدود دو و نيم ميليون نفر که در حدود 75% آنان عرب و بقيه مهاجران آسيايي، و بلوش مي‏باشند. اقتصاد عمان بر کشاورزي، صيادي و نفت مي‏چرخد.(1).پيشينه وقف در عمان پيدايش سنت وقف در عمان به سال سوم هجري قمري برمي‏گردد؛ هنگامي که «مازن بن غضوبه» که از اولين مسلمانان اهل عمان بود، پس از گرويدن به اسلام و بازگشت به کشورش، به خرج خود اولين مسجد را در ولايت سمائل بنا کرد، که به نام «مسجد مضمار» مشهور است.(2)وي رقباتي از زمين و نخلستان براي آن مسجد وقف کرد. با پذيرش اسلام توسط آل جلندي دين اسلام در عمان گسترش يافت. پس از آن از نخستين موقوفه‏هاي اين سرزمين، موقوفه امام اباضيان وارث بن کعب خروصي (د. 192 ق) (3)است. وي زمين و نخلستاني را در وادي بني‏خروص براي چهل خانواده از مجاهدين شهر نزوي و مابقي را براي اهالي روستاي هجار و ستال (4)وقف نمود. اين موقوفه پس از دوازده قرن هنوز پابرجاست. در طول حکومت «امامت اباضيه» از قرن سوم تا قرن چهاردهم در عمان، سنت وقف بر مساجد، وقف قنات‏ها و وقف اولادي ادامه داشت. در دوره امامت غسان بن عبدالله يحمدي (حکومت 207 - 192 ق) که اوضاع کشاورزي بسيار خوب بود، و قنات‏هاي آب کشاورزي فراوان بود، شاهد وقف مساجد، زمين‏هاي کشاورزي و قنات‏هاي بسياري هستيم(5).نيز سالمي در تحفة الاعيان از نخلستان‏ها و قنات‏هاي وقفي در ولايت بدبد در دوره امامت صلت بن مالک خروصي (حکومت 276 - 237 ق) اشاره مي‏کند(6).وقف در دوره حکومت بني‏نبهان (حکومت 1034 - 549 ق) ادامه داشت. در منابع تاريخي آمده که يزيد بن عزيز عماني در قرن هفتم هجري قمري دو نخلستان در شهرستان بهلا براي عمارت مسجدالحرام وقف کرده که وقف‏نامه آن در تاريخ 15 ذي‏حجه 648 ق تحرير شده است(7).عمانيان هم‏چنين در جزيره زنجبار در شرق آفريقا، مساجد و مدارس زيادي را وقف نموده‏اند. تحفة الاعيان اشاره مي‏کند که امام سلطان بن سيف يعربي (حکومت 1131 - 1123 ق) جهت ساختن مساجد، سوره و قلعه شهر رستاق، مبالغ زيادي از اموال وقف، استقراض کرد(8).در نامه‏هاي امامان اباضي به واليان شهرها، از جمله نامه امام ناصر يعربي (د. 1050 ق) به والي شهر لوي سفارش‏هاي در مورد رسيدگي به مساجد و قنات‏هاي وقفي شده است(9)نيز در نامه‏اي امام عزان البوسعيدي (د. 1278 ق) به شيخ عبدالله هاشمي والي شهر رستاق، سفارش‏هايي در مورد صرف اموال اوقاف در مصارف خود مي‏کند. (10) امام محمد بن عبدالله خليلي (د. 1372 ق) از طرف خود، شيخ محمد بن محمود البوسعيدي را در محافظت از اموال وقفي و اموال ايتام تعيين کرده بود.(11)اين‏ها نمونه‏هايي از توجه امامان اباضي به اوقاف در دوره‏هاي مختلف در عمان است(12).انواع موقوفات در عمان اوقاف در عمان به سه بخش اصلي تقسيم مي‏شود: وقف مساجد و رقبات آن، اوقاف خيريه و وقف بر اولاد. اين موقوفات در عمان، براساس شرايط فرهنگي، ديني، اجتماعي و اقتصادي تنوع فراواني دارد: مساجد و رقبات وقفي آن وسيع‏ترين زمين‏هاي زراعي و غير زراعي (به تعبير محلي زمين‏هاي سبز و سفيد) براي تعمير و مخارج مساجد وقف شده‏اند. امروزه طبق آيين‏نامه دولتي، هر مسجدي بايد جهت تأمين مخارج رقبه وقفي داشته باشد؛ و قانون اجازه نمي‏دهد مسجد جديدي بدون عوايد وقف شود. متولي هر مسجد (که به نام وکيل مشهور است) توسط واقف يا اهالي محله انتخاب مي‏شود و موظف است بيلان درآمد و مخارج را به وزارت اوقاف گزارش دهد. مساجد وقفي دولتي مجموعه‏اي از مساجد وقفي و رقبات آن‏ها وجود دارد که زيرنظر مستقيم دربار سلطنتي عمان است. جديدترين آن‏ها «جامع السلطان قابوس» که بزرگ‏ترين مسجد عمان مي‏باشد. مسجد وکيل، مسجد خور، مسجد سداب و مسجد اغبري از مساجد ديگر عمان هستند که مسجد اخير 24 رقبه مزروعي در ولايت بوشر دارد. سلطان عمان چهار ساختمان تجاري در بهترين منطقه مسقط به عنوان رقبات وقفي اين مساجد اختصاص داده است. در اکثر شهرهاي عمان مساجد جديدي زيرنظر دلت ساخته شده و داراي رقبات وقفي با عوايد مي‏باشند (13).وقف خيري علاوه بر مساجد، موقوفات عمان تنوع فراواني از نظر مصارف در زمينه امور خيريه دارد که اين موارد را مي‏توان نام برد: موقوفات براي مدارس تعليم قرآن، آرام‏گاه‏ها و کفن و دفن فوت‏شدگان، حمام‏هاي وقفي، موقوفات براي فقراي روز عرفه، موقوفات براي قلعه‏ها و برج‏ها و حصارهاي دور شهر، موقوفات براي حوادث و ديه قتل غير عمده، آسياب‏هاي وقفي، سالن‏هاي مخصوص مراسم جشن يا فاتحه (مشهور به سبله)، موقوفات براي اصلاح و تعمير جاده و راه، موقوفات روشنايي کوچه‏ها و اماکن عمومي، و اجاق‏هاي وقفي (مشهور به مرجل) جهت آشپزي در مراسم عمومي. نيز وقف براي کتاب، ايتام، نابينايان، روشنايي مساجد، اطعام، وقف قبيله، تنور و اجاق، و بازارها از ديگر موقوفات کشور عمان است. اکثر رقبات وقفي با عوايد براي اين نوع موقوفات، نخلستان‏هاي خرما مي‏باشد(14).وقف قنات‏ها (افلاج) و نخلستان‏ها در اکثر شهرها و روستاهاي عمان، قنات‏هايي وجود دارد که بسياري از آن‏ها وقفي مي‏باشند، و براي لايروبي و اصلاح آن‏ها زمين‏هاي مزروعي و نخلستان به عنوان رقبه، وقف شده است. هر قنات آب داراي وکيلي است که نقش «ميراب» را دارد. وکيل قنات کليه عوايد و مصارف را در دفتري ثبت مي‏کند و اسناد موقوفه را نسل به نسل نگه مي‏دارد(15).يکي ديگر از انواع موقوفات، وقف باغ‏هاي نخل خرماست، که در عمان گسترش دارد. نيز زمين‏هاي زراعي موقوفه (مشهور به اموال سبز) در عمان جهت مساجد يا وقف خيري، بسيار فراوان است. وقف براي قرآن و مدارس تعليم آن يکي از بخش‏هاي مهم اوقاف عمان، وقف براي تعليم و خواندن قرآن، و مدارس وقفي تعليم آن مي‏باشد. تحولات اداري اوقاف در عمان اولين تشکيلات اداري اوقاف عمان در دوره سلطان سعيد بن تيمور به نام «اداره اوقاف» با مديريت هلال بن محمد البوسعيدي، در سال 1950 م / 1328 ش تأسيس گرديد، ولي گسترش چنداني نداشت. با روي کار آمدن سلطان قابوس بن سعيد در سال 1970 م / 1348 ش تحولات اداري شروع و اولين فرمان سلطنتي با شماره 26 / 75 در سال 1975 م صادر شد؛ که به موجب آن «وزارت اوقاف» براي اولين بار در عمان تأسيس شد(16).در سال 1982 م / 1361 ش وزارت دادگستري با وزارت اوقاف ادغام شده و «ادارات اوقاف» در کليه ولايات عمان تأسيس شد. (17) در سال 1997 م طي فرمان سلطنتي شماره 84 / 97، مجددا وزارت اوقاف از دادگستري مستقل و با نام «وزارت اوقاف و امور ديني» به کار خود ادامه داد. در سال 2000 م فرمان سلطنتي با شماره 65 به نام قانون اوقاف صادر شد که طبق آن وزير اوقاف نايب التوليت تمام موقوفات بوده مگر آن که واقف متولي خاصي تعيين نمايد. وزارت اوقاف و امور ديني‏با صدور قانون جديد اوقاف و گسترش تشکيلات اداري وزارت، همه ايالت‏هاي عمان داراي اداره محلي وقف شد. امروزه وزارتخانه اوقاف داراي تشکيلات متعددي هم‏چون اداره مساجد، اداره وقف خيري و اولادي و اداره بودجه و حساب‏داري مي‏باشد. وزارت اوقاف و امور ديني عمان در آخرين تشکيلات خود از اين مديريت‏ها تشکيل يافته است: 1. اداره کل اوقاف و بيت‏المال، که مسؤول اداره موقوفات و اموال بيت‏المال بوده، و نيز مديريت مساجد، مدارس و موقوفات خيريه زيرنظر اين اداره مي‏باشد. 2. اداره کل سرمايه‏گذاري اموال وقف و بيت‏المال، مسؤوليت اين اداره، طبق قانون اوقاف، بهره‏وري و افزايش درآمد اوقاف از راه سرمايه‏گذاري با روش‏هاي نوين مي‏باشد؛ در اين اداره بخش‏هاي سرمايه‏گذاري و مستغلات تجاري و زراعي وجود دارد(18).کميته‏هاي محلي مردمي وزارت اوقاف طبق دستورالعمل وزير اوقاف با شماره 91 / 1999 در هر ايالت و شهري جهت پي‏گيري متوليان، افزايش نظارت بر موقوفات، و کمک به آن «کميته‏هاي محلي مردمي اوقاف» تأسيس کرده است. وظيفه اين کميته‏ها کمک به موقوفه‏ها، ترويج وقف، نگه‏داري از اموال وقفي و زکات، تحقيق و بررسي درباره موقوفات و ثبت آن‏ها در وزارت‏خانه، معرفي متوليان وقفي، شناسايي مصارف ضروري عوايد وقف و کارهاي ديگر مي‏باشد. مديريت مردمي يکي از سنت‏هاي مديريت وقف، که وزارت اوقاف به آن مشروعيت داده و آن را پشتيباني مي‏کند، داشتن متولي يا «وکيل وقف» است. از روزگار قديم تاکنون زمين‏هاي وقفي مزروعي (مشهور به اموال سبز) يا زمين‏هاي وقفي غير مزروعي (مشهور به زمين‏هاي سفيد) توسط اشخاصي اداره مي‏شود که توسط واقف تعيين شده و به نام وکيل خوانده مي‏شوند. وزارت اوقاف پس از احراز توليت وکالت آنان را تأييد و به آن‏ها وکالت رسمي براي اداره موقوفه مي‏دهد؛ به شرطي که هر سال بيلان درآمد و هزينه موقوفه را به وزارت ارائه دهند. ماده 19 قانون اوقاف تصريح مي‏کند: با عدم اخلال در شروط واقف، وزير اوقاف ولايت عام بر تمام اوقاف دارد، و حق اعتراض و يا عزل وکيل (متولي)، در صورت انجام اعمالي برخلاف مصلحت موقوفه، را دارد، مگر اين که واقف اين حق را به خود اختصاص داده باشد، که تغيير آن نياز به رأي دادگاه دارد. تحولات قانوني وقف در عمان تا قبل از تحولات اداري، اوقاف در عمان طبق فقه اباضي و زيرنظر امام اباضيان و يا متوليان و وکيلان وقف اداره مي‏شد، و با اين که پنج دهه (2000 - 1952 م) بخش بزرگي از موقوفات عمان زيرنظر دولت بوده، ولي قانون مستقلي نداشت، و وزارت اوقاف طبق احکام شرعي عملي مي‏کرد. اولين قانون مستقل اوقاف در عمان توسط فرماني سلطنتي با شماره 65 / 2000 در سال 2000 م توسط سلطان قابوس بن سعيد صادر شد. اين قانون شامل 37 ماده است، و يکي از جديدترين قوانيني است که در کشورهاي اسلامي صادر شده است. بعضي از کشورهاي حوزه خليج فارس احکام وقف را سازگار با شيوه امروزي قانون‏گذاري وضع نکرده و فقط قضات و حقوق‏دانان را به پيروي از مکتب فقهي معيني الزام کرده‏اند؛ عربستان، امارات و بحرين از آن جمله‏اند. اما ديگر کشورها مانند عمان، کويت، يمن و قطر، احکام وقف را براساس قانون‏گذاري جديد سامان داده‏اند. کشور عمان براساس فرمان سلطنتي سال 2000 م قانون اوقاف خود را تصويب کرد(19).در قانون اوقاف عمان به نهاد وقف شخصيتي حقوقي داده شده است (ماده 2)، موقوفات از ماليات معاف‏اند (ماده 7 (، بخشي از درآمد براي تعمير و اصلاح موقوفات اختصاص مي‏يابد (ماده 23) و در صورت از بين رفتن مصرف نخست و به شرط عدم تعارض با شروط واقف (ماده 24) وزارت اوقاف حق تغيير مصارف وقف را دارد. در قانون اوقاف عمان مسأله سرمايه‏گذاري اموال وقف با روش‏هاي نوين مالي و تأسيس صندوق‏هاي وقفي، تصريح شده است (مواد 34 و 35). هم‏چنين لايحه و آيين‏نامه اجرايي قانون اوقاف در 27 ماده تنظيم شده که در اين آيين‏نامه، شرايط و چگونگي سرمايه‏گذاري اموال وقفي و تأسيس صندوق‏ها شرح داده شده است(20).شخصيت حقوقي وقف در قانون عمان در نظام‏هاي حقوقي حاکم بر وقف در کشورهاي حوزه خليج فارس و بيشتر کشورهاي اسلامي به دليل نبود مواد قانوني صريح، مسأله «شخصيت حقوقي» نهاد وقف ناشناخته است؛ به جز قانون اوقاف عمان (ماده 2 صادره در سال 2000 م) که به وقف، شخصيت حقوقي مي‏بخشد. مسؤوليت متولي با عنايت به قوانين وقف در کشورهاي اسلامي درمي‏يابيم که اين قوانين مسؤوليت متولي در اداره اموال موقوفه را در اغلب کشورها بيان نمي‏کند مگر در بعضي کشورها مانند يمن (مواد 83 و 84 قانون اوقاف). در حالي که قانون‏گذار عماني براساس ماده 20 قانون اوقاف مسؤوليت متولي را در صورت اهمال يا تقصير صرفا «مسؤوليت مدني» تعريف کرده، ولي هيچ گونه توضيحي در ميزان اهمال و نوع آن بيان نکرده است. اگرچه حمايت مدني و جزايي از نهاد وقف در کشورهاي حوزه خليج فارس کم‏رنگ است، و در کشورهايي مثل عربستان، و قطر افزايش نظارت اداري بر عملکرد متوليان و نظارت دولت بر فعاليت‏هاي آنان به عنوان ابزار حفظ و پاسداري وقف به کار گرفته مي‏شود، اما قانون عمان به وزير وکالت تام اعطا مي‏کند که بر تمام اوقاف نظارت کند. وي مي‏تواند به عملکرد متولي اعتراض کند، و اگر واقف حق تعيين متولي را براي خود محفوظ نکرده باشد، بدون حکم قضايي متولي را برکنار سازد؛ وگرنه براي دخالت او بايد حکم قضايي صادر شود. (ماده 19) (21).تحولات اقتصادي در وقف تحولات اداري و قانوني اوقاف در عمان اقدامي اساسي بود و نقش مهمي در ابعاد اقتصادي اوقاف ايجاد کرد. اين تحولات نه تنها در حوزه تقسيم عوايد، بلکه در بخش افزايش عوايد و به کارگيري روش‏هاي نوين سرمايه‏گذاري تأثيرگذار بوده است. براي شناخت اين بخش لازم است کمي به تحولات اقتصادي کشورهاي حوزه خليج فارس در دوره‏هاي قبل و بعد از کشف نفت بنگريم. اوقاف در دوره قبل از کشف نفت مطالعات به عمل آمده نشان مي‏دهد که مسجدها، گورستان‏ها و مدرسه‏هاي ديني، در کشورهاي حوزه خليج فارس از جمله عمان در دوره قبل از نفت 80% اوقاف را به خود اختصاص مي‏داده است. نيز بخش اعظم اعيان موقوفه با توجه به طبيعت صحرايي و يا کشاورزي منطقه شکل گرفته است؛ مانند موقوفات براي در راه‏ماندگان (ابن السبيل)، نخلستان‏ها، آب‏رساني‏ها و قنات‏ها؛ مثلا در عمان وقف افلاج (قنات‏ها) که نشانگر توجه واقفان به نيازهاي مردم است فراوان مي‏باشد. نيز با توجه به فقر، وقف اطعام زياد بوده است. مديريت موقوفات، مردمي بوده و درآمدها و توزيع آن با روش سنتي انجام مي‏گرفته است. اوقاف در دوره بعد از کشف نفت با کشف نفت و تحول اقتصادي در خليج و عمان و افزايش درآمدها، و به دنبال آن تحولات اجتماعي و اقتصادي، اوقاف نيز تحول پيدا نمود. بدين گونه که نخست نقش دولت در ارائه خدمات افزايش و نقش شهروندان و نهادها کاهش يافت. بعدها اين نقش مجددا افزايش يافت به طوري که علاوه بر گسترش وقف املاک سرمايه‏اي و اعياني، برخي افراد نسبت به وقف نقود و وقف سهام اقدام کرده و عوايد حاصله را در راستاي امور خيريه تعيين کردند. در مقابل، موقوفات زراعي و موقوفات مرتبط با نيازهاي قديمي چون آب‏رساني، قنات‏ها،7 در راه‏ماندگان و اطعام فقرا کاهش يافته، و از جهت سازماني و اداري نقش دولت در اوقاف افزايش يافت(22).شرايط اقتصادي از يک طرف و علاقه جامعه و دولت به ارجاع و ايفاي نقش وقف از طرفي ديگر، باعث شد که در حمايت از اوقاف تجديدنظري جدي به عمل آيد، قوانين و چارچوب‏هايي براي حمايت و گسترش آن تصويب شود، و اوقاف نقش حياتي خود را در زندگي عمومي جامعه پيدا کند. امروزه اوقاف عمان در چند بعد تعمير، استبدال و فروش موقوفات دچار تحول شده است. تعمير، استبدال و فروش موقوفات همان گونه که اشاره شد، بسياري از زمين‏هاي مزروعي و باغات نخل خرما در عمان جهت مساجد يا امور خيريه وقف شده است. اما امروزه نياز به سرمايه‏گذاري نوين بعضي از آن‏ها، يا تبديل به کارهاي با عايدي بهتر هست، که با اجازه شرعي مفتي کل عمان تبديل مصارف قديم موقوفات امکان‏پذير بوده و تعمير و بازسازي موقوفات بايد از عوايد آن باشد. قانون اوقاف عمان، در صورت عدم داشتن درآمد کافي در مساجد، به متولي اجازه مي‏دهد که براي کارهاي بازسازي «قرض» بگيرد و بعدا از عايدات آينده، بدهي‏اش را پرداخت کند. (ماده 23)قانون اوقاف (ماده 25) هم‏چنين اجازه مي‏دهد که موقوفات تبديل به احسن شود، و در صورت عدم امکان بهره‏برداري، يا بازسازي، يا نامناسب بودن درآمد آن، زيرنظر وزارت به فروش رسد و تبديل به احسن شود. سرمايه‏ گذاري اموال موقوفه علاوه بر احکام شرعي صادره از مفتي کل عمان، قانون اوقاف صادره در سال 2000 م در ماده 34 تصريح مي‏کند وزارت اوقاف با رعايت شرطهاي واقف، متولي سرمايه‏گذاري اموال موقوفه مي‏باشد، به شرط اين که منافع و مصلحت موقوفه تأمين گردد. نيز در ماده 36 تصريح مي‏کند: وزارت حق دارد که زمين‏هاي وقفي را جهت بهره‏وري و سرمايه‏گذاري به غير واگذار نمايد، به شرط آن که بيش از پانزده سال در اختيار او نباشد، و سپس زمين و اعيان روي آن طبق قانون به موقوفه برگردد(23).سرمايه ‏گذاري زمين‏هاي وقفي برنامه سرمايه‏گذاري اموال وقفي از اواخر دهه هفتاد ميلادي توسط وزارت اوقاف عمان شروع شد. در آن سال اداره اوقاف با اختصاص درصدي از موقوفات، زمين‏هاي مناسبي جهت احداث ساختمان‏هاي مسکوني و تجاري براي اوقاف خريداري نموده، و پس از بهره‏وري عوايد سهم اوقافي آن، با همان نسبت به مصرف وقف هزينه کرد. با موفقيت اولين تجربه ساختمان‏سازي، تا سال 1993 م / 1372 ش اداره سرمايه‏گذاري اوقاف مبلغ هفت ميليون دلار از اموال وقفي را در ساختمان‏سازي سرمايه‏گذاري نمود، که حاصل آن ده ساختمان نوساز در مراکز تجاري و مسکوني مي‏باشد. وزارت اوقاف در مقابل 2% از درآمد آن به عنوان حق خدمات، مديريت مالي اين ساختمان‏ها را به شرکت‏هاي خدماتي متخصص واگذار کرده است. اين شرکت‏ها مسؤول پي‏گيري کارهاي اداري، جمع‏آوري اجاره، محافظت از ساختمان‏ها، پي‏گيري دعاوي و غيره مي‏باشند. عوايد حاصل، براساس سهام هر موقوفه در آخر سال تقسيم مي‏شود، و هرکدام به مصرف خاص خود مي‏رسد(24).صندوق‏هاي وقفي طبق ماده 35 قانون اوقاف، وزير موظف است جهت افزايش عايدات اموال وقفي، «صندوق‏هاي وقفي» تأسيس کند. هدف اين صندوق‏ها احياي سنت وقف از راه سرمايه‏گذاري جديد، افزايش نقش توسعه وقف، عرضه و اصلاح ساختارهاي اداري جديد براي اموال وقف، مشارکت هرچه بيشتر مردم از راه سهام وقفي و توسعه امکانات اداري - مالي وقف است. هر صندوق وقفي «هيأت امنا»يي متشکل از هفت الي نه عضو دارد که توسط وزير اوقاف انتخاب مي‏شوند. عوايد صندوق‏ها در زمينه خدمت به قرآن، مساجد، مدارس، ترويج اسلام و امور خيريه مصرف مي‏شود. بيت ‏المال مسلمين قابل توجه اين که وزارت اوقاف هنوز بخش اعظمي از درآمد زکات مسلمين را صرف «بيت‏المال» مي‏کند(25).مديريت عوايد وقفي علاوه بر مصرف عوايد موقوفات بر مصارف تعيين شده مانند مساجد يا امور خيريه، وزارت اوقاف عمان سه نوع هزينه و مصرف را تعيين مي‏کند: 1. اختصاص بخشي از عوايد وقفي مساجد جهت ائمه مساجد، مؤذنان، معلمان قرآن و کارکنان مساجد. اين هزينه‏ها زير رديف «کمک‏هاي مقطوع» ماهيانه يا ساليانه هزينه مي‏شود. 2. اختصاص بخشي از عوايد موقوفات جهت فقرا و آسيب‏ديدگان اجتماعي، که چگونگي آن زيرنظر وزير اوقاف تعيين مي‏گردد. 3. اختصاص درصدي از عايدات جهت تعمير و بازسازي موقوفات، مسجدها، مدرسه‏ها و قنات‏ها. اوقاف شيعيان عمان در پايان براي تکميل مطلب لازم است اشاره‏اي به اوقاف شيعيان در عمان شود. شيعيان عمان که سابقه طولاني در آن کشور دارند از سه گروه اصلي تشکيل مي‏شوند: قبيله لواتيه، بحارنه، قبيله عجم. گروه اول ساکنان اصلي و مشهور به «قبيله لواتيه» يا «لواتي» هستند که امروزه در حدود 30000 نفر مي‏باشند. اکثر آنان در پايتخت يعني مسقط و حومه زندگي مي‏کنند، و فعاليت‏هاي اقتصادي سطح بالايي دارند. نيز کابينه دولت شامل چند وزير از شيعيان لواتيه است. اين قبيله يک شيخ و رييس دارد که توسط سلطان عمان انتخاب مي‏شود (که امروزه آقاي عبدالحسين باقر سليمان اللواتي شيخ قبيله است). شيخ قبيله شوراي نه نفره‏اي تشکيل مي‏دهد که به مشورت و رسيدگي به کليه امور شيعيان از جمله اوقاف، مي‏پردازد. شيعيان عمان علاوه بر «مسجد رسول اعظم» واقع در شهر مسقط کنار ساحل مطرح، بيش از سي مسجد و شصت حسينيه در اطراف شهر وقف کرده‏اند (26).هر روزه مراسم نماز جماعت در مسجدها، و در مناسبت‏هاي مختلف در حسينيه‏ها مراسم عزاداري و نيز جشن مولودي برگزار مي‏شود. با گسترش شهر مسقط، اخيرا دولت قطعه زميني به مساحت 30000 مترمربع جهت کتابخانه، مدرسه و خدمات ديگر براي «اوقاف لواتيه» در منطقه خوير مي‏باشد. اوقاف شيعيان امروزه شامل اين کميته‏ها است: کميته اداري، کميته کمک به فقرا، کميته خدمات به مساجد، کميته خدمات خيريه، کميته بهبودي و بهره‏وري، کميته مراسم عزاداري، صندوق قرض‏الحسنه و جمعيت مناهل جهت کمک مالي به دانشجويان. کليه امور مالي از درآمدها و هزينه‏ها زيرنظر حساب‏داري رسمي، نخست به شيخ قبيله و شوراي قبيله، و آن گاه به وزارت اوقاف عمان گزارش مي‏شود. پی نوشت:1- الموسوعة العربية العالمية، ج 16، مدخل عمان، رياض 1999.2- اين مسجد در سال‏هاي اخير بازسازي شده است.3- سالمي، تحفة الاعيان، ج 1، ص 119 - 112.4- همان، ص 14.5- همان، ص 123.6- همان، ص 160 و 231.7- سيف بطاشي، اتحاف الاعيان بتاريخ اهل عمان، مسقط 1994، ج 1، ص 384 - 380.8- سالمي، تحفة الاعيان، ج 2، ص 121.9- همان، ص 32 - 29.10- همان، ص 298.11- خصيبي، شقائق النعمان، ج 3، ص 317، عمان 1989.12- براي شناخت اباضيه رجوع شود به: دايرةالمعارف بزرگ اسلامي، ج 2 مدخل اباضية.13- البوسعيدي، موسي، الشخصية الاعتبارية للوقف، ص 162.14- همان، ص 115- 108.15- سليمي، تنظيم و ادارة الافلاج في سلطنة عمان.16- البوسعيدي، موسي، الشخصية الاعتبارية للوقف، ص 106.17- ابحاث ندوة نحو دور تنموي للوقف، مقاله: «تجربة سلطنة عمان في ادارة الاوقاف» کويت 1993 م.18- البوسعيدي، موسي، الشخصية الاعتباريه للوقف، ص 116.19- ساختار وقف در جهان اسلام، فصل 6.20- قانون الاوقاف العماني.21- ساختار وقف در جهان اسلام، فصل 6.22- همان، فصل 10.23- قانون الاوقاف العماني، مرسوم سلطاني، رقم 65 / 2000 م، عمان.24- ابحاث ندوة نحو دور تنموي للوقف، مقاله: «تجربة سلطنة عمان في ادارة الوقف»، کويت 1993 م، ص 208.25- براي آشنايي بيشتر رجوع شود به: سيابي، احمد بن سعود، اصول بيت‏المال في عمان، دارالاجيال، مسقط، 2005 م.26- مجلة الموسم، شماره 1995، 23 م، ص 453.منبع:ميراث جاويدان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1359]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن