تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نصيحت كردن در حضور ديگران، خُرد كردن شخصيت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837029765




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فضایل حواریون حضرت سیدالشهدا


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: فضایل حوّاریون حضرت سیدالشهداء
محل دفن شهدای کربلا
«السلام علیك و على الارواح التى حلت بفنائك»؛ سلام بر تو و آن ارواحی كه در آستان تو جا گرفته و در ساحت قرب تو فرود آمده اند.در ادامه ی شرح زیارت عاشورا به شرح و تفسیر «حلت بفنائک» رسیدیم.احتمالاتی كه در معناى "حلت بفنائك" می‎رود حلول رحل و محل فرود آمدن است، فناء به كسر فاء، بر وزن كساء به معنى گشادگى در اطراف خانه است كه مردم و شتران در آنجا استراحت می‎كنند و به اصطلاح قدیم به فضاى مقابل خانه‎هاى بزرگ "جلوخان" می‎گفتند! "ناخه" كه از باب افعال از اجوف واوى است فر و خوابانیدن شتر است. "رحل" جاى گذاردن لباس و اسباب است، در معناى این عبارت چند احتمال داده می‎شود: احتمال اول این كه منظور از این ارواح ملائكه اطراف قبر آن حضرت هستند كه رحل اقامت خود را بر در خانه ی آن حضرت انداخته و شب و روز بر آن حضرت گریان می‎باشند.امام صادق(علیه‎السلام) فرمود كه حق تعالى به قبر آن حضرت چهار هزار ملك غبارآلوده و پریشان‎حال موكل فرمود كه تا روز قیامت بر آن حضرت گریه می‎كنند و هر كس آن حضرت را عارفا بحقه زیارت كند این ملائكه او را مشایعت می‎كنند تا آن كه زائر را به وطنش برسانند و اگر مریض گردد، هر صبح و شام به عیادت او می‎روند و اگر بمیرد بر جنازه ی او حاضر شوند و تا روز قیامت براى او استغفار كنند.با بررسی بین اصحاب و یاران پیغمبران و امامان می‎یابیم که اصحابى با وفاتر از اصحاب حضرت سیدالشهداء(علیه‎السلام) در دنیا نیامده و نخواهد آمد. در روایت دیگرى كه "دربندى" در "اسراراشهاده" نقل می‎كند حضرت صادق(علیه‎السلام) فرمود: هفتاد هزار ملك موكل قبر امام حسین(علیه‎السلام) هستند كه همه ی آنها متغیر و گردآلوده، از روزی كه آن حضرت شهید شده تا روز قیام حضرت قائم(عج) بر آن حضرت صلوات می‎فرستند و زوار آن حضرت را دعا می‎كنند و می‎گویند پروردگارا اینها زائر حسین‎اند بر ایشان احسان نما. احتمال دوم آن كه منظور از ارواح، دوستان و محبین آن حضرت از مؤمنین و مومنات باشند. منظور از فناء و رحل خطیرة القدس و محل قرب و محفل ملكوت كه بزم انس آن جناب است، باشد و مسلما شهدای كربلا در مرتبه ی اول این دسته واقع خواهند بود.در روایات بسیارى آمده كه در روز قیامت براى آن حضرت مجلسى در زیر سایه عرش می‎باشد كه مخصوص آن حضرت است و گریه كنندگان و زیارت كنندگان، در آن مجلس جمع می‎شوند كه در حالت امن و خاطرجمعى باشند و به حدیث آن حضرت اشتغال می‎ورزند و در آن حین كه در خدمت آن حضرت مشغول صحبت هستند از بهشت، از اوج آنها رسولى می‎فرستند كه ما مشتاق شماییم نزد ما بیایید، آنها از رفتن اباء و امتناع می‎نمایند و گفتگو و صحبت امام حسین(علیه‎السلام) را اختیار می‎كنند و لذت مجلس آن حضرت را بر لذت حوران بهشتى مقدم می‎دارند. زائران و گریه كنندگان امام حسین(علیه‎السلام) در بهشت همسایه ی آن حضرت خواهند بود.ابن عباس روایتى نقل می‎كند كه در ذیل آن دارد كه وقتى حضرت حسین(علیه‎السلام) جزاى زائران و گریه كنندگان را از جد و پدر و مادر شنید عرض كرد: اى جد بزرگوار! به حق خدا و به حق تو قسم تا آنها داخل بهشت نشوند من وارد نشوم و از خدا می‎خواهم كه در آخرت قصور آنها را کنار قصر من قرار دهد.بقدرى مقام زائرین و گریه كنندگان بر امام حسین(علیه‎السلام) بلند است كه امام صادق(علیه‎السلام) در دعاى سجده می‎‎گفت: الهم اغفرلى و لاخوانى و زوار قبر الحسین الذین انفقوا اموالهم اللهم فارحم تلك الوجوه التى غیرتها الشمس و تلك الوجوه التى تتقلب على قبر ابى عبدالله. (آن صورت‎هایى كه بر قبر امام حسین مالیده می‎شود) وارحم تلك الاغین الاتى جرت دموعها رحمة لنا و ارحم تلك القلوب التى جزعت و احترقت لنا و ارحم الصرخة التى كانت لنا . احتمال سوم آن كه منظور از ارواح همان اصحاب و خویشان آن حضرت باشند كه در كربلا به درجه ی رفیع شهادت نایل شدند. همان طور كه در احتمال دوم گفتیم كه دوستان و محبین آن حضرت با او می‎باشند. مسلما شهدای كربلا مقام قرب شان به آن حضرت از دیگران بیشتر است و بنابراین فناء و رحل بهشت و محل قرب در محفل ملكوت كه بزم انس آن جناب است خواهد بود.سید بن طاووس در لهوف می‎فرماید: همراهان حضرت هنگام ورودشان به زمین كربلا بیش از هزار نفر بودند ولى در شب عاشورا رفتند و آنهایی كه به درجه شهادت رسیدند همان 72 نفر بوده‎اند.ممكن است مراد از ارواح همان اجساد طیبه ی شهدای كربلا باشد زیرا روح به جسد هم گفته شده و قرآن هم می‎فرماید: و لا تحسبن الذین قتلوا  فى سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون. (آل عمران، 169)و مراد از فناء و رحل همان قبر و حایر است كه شیخ مفید در ارشاد می‎فرماید كه ما شك نداریم كه اصحاب آن حضرت از حایر بیرون نیستند اگر چه خصوصیات قبور آنها را ندانیم و قبر حضرت عباس اگر چه دور است ولى داخل در فناء و رحل سیدالشهداء است . یاران و اقوام امام حسین(علیه السلام) مورخین و محدثین تعداد اقوام و یاران آن حضرت را كه در كربلا شهید شدند مختلف ذكر كرده‎اند. در شفاءالصدر می‎نویسد: مشهور بین مورخین كه شیخ مفید در كتاب ارشاد فرموده و ابن اثیر در كامل 72 نفر بودند، 32 نفر سواره، 40 نفر پیاده .در عقدالفرید، 72 نفر، در فصول المهمه 78 نفر و در بحارالانوار از محمدبن ابیطالب نقل كرده كه عدد سرها 78 بوده و از عبارت كشى در ترجمه حبیب چنان مشخص می‎شود كه 70 مرد بوده‎اند.سید بن طاووس در اقبال، زیارتى از ناحیه مقدسه نقل می‎كند كه اسامى شهدا در آن زیارت ذكر شده كه جمع آنها 82 نفر می‎شود. از تمام این عده 19 نفر كسانى بودند كه در مكه به حضرت سیدالشهداء (علیه‎السلام) ملحق شدند و 21 نفر در بین راه مكه و كربلا به آن حضرت ملحق شدند و مابقى در كربلا به لشكر آن حضرت ملحق گردیدند كه بیشتر آنها در شب عاشورا بود كه از لشكر پسر سعد به یارى پسر پیغمبر آمدند و تعداد آنها 32 نفر بوده است .سید بن طاووس در لهوف می‎فرماید: همراهان حضرت هنگام ورودشان به زمین كربلا بیش از هزار نفر بودند ولى در شب عاشورا رفتند و آنهایی كه به درجه ی شهادت رسیدند همان 72 نفر بوده‎اند. تعداد شهدای بنى هاشم اختلاف است كه شهدای بنى هاشم در كربلا چند نفر بودند. در امالى از ابن عباس روایت كرده كه امیرالمؤمنین(علیه‎السلام) هنگامی كه به صفین تشریف می‎برد وارد زمین كربلا شد فرمود: هذه ارض كرب و بلا یدفن فیهاالحسین(علیه‎السلام) و سبعة عشر رجلا من ولدى و ولد فاطمة .ممكن است مراد از ارواح همان اجساد طیبه شهدای كربلا باشد زیرا روح به جسد هم گفته شده و قرآن هم می‎فرماید: و لا تحسبن الذین قتلو فى سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون. مسلما این عده كه كشته شدند از اولاد على و فاطمه نبودند پس احتمال دارد از باب تغلیب باشد و محتمل است كه منظور این باشد كه بعضى از اولاد من هستند و بعضى از اولاد فاطمه بنت اسد و در زیارت ناحیه هم اسم 17 نفر از بنى هاشم غیر از حضرت سیدالشهداء(علیه‎السلام) ذكر شده كه پنج نفر از اولاد امیرالمؤمنین(علیه‎السلام) كه حضرت عباس، عبدالله، جعفر، عثمان و محمد و سه تن از اولاد امام حسن مجتبى(علیه‎السلام)، قاسم، عبدالله و ابوبكر و دو نفر از اولاد حضرت سیدالشهداء على اكبر و عبدالله شیرخوار(مسمى به على الصغر) و دو نفر از اولاد جناب عبدالله بن جعفر بن ابیطالب، جناب عون و محمد و دو نفر از اولاد عقیل بن ابیطالب جناب جعفر و عبدالرحمن و دو نفر از اولاد جناب مسلم بن عقیل عبدالله و ابى عبدالله و یك نفر از اولاد ابى سعید بن عقیل محمد بوده‎اند. فضایل حواریون حضرت سیدالشهداء با بررسی بین اصحاب و یاران پیغمبران و امامان می‎یابیم که اصحابى با وفاتر از اصحاب حضرت سیدالشهداء(علیه‎السلام) در دنیا نیامده و نخواهد آمد. دلیل بر این گفتار ما فرمایش خود حضرت امام حسین(علیه‎السلام) است چنانچه در ارشاد مفید از حضرت امام سجاد(علیه‎السلام) روایت كرده كه نزدیك غروب روز تاسوعا حضرت سیدالشهداء اصحاب خود را جمع كرد و فرمود: بعد از حمد و ثناى الهى: اما بعد فانى لا اغلم اصحابا اوفى و لا خیر من اصحابى و لا اهل بیت ابر و لا اوصل من اهل بیتى فجزاكم الله خیرا .از این فرمایش حضرت استفاده می‎شود كه شهدای كربلا بر همه اصحاب و امم گذشته و آینده افضیلت دارند و مثل آنان اصحابی باوفا نخواهد آمد.در تهذیب از امام صادق(علیه‎السلام) روایت می‎كند كه حضرت امیرالمؤمنین(علیه‎السلام) گذرش به كربلا افتاد فرمود: مناخ ركاب و مصارع شهدا لایسبقه من قبلهم و لایلحقهم من كان بعدهم .و در بحارالانوار از حضرت امام باقر(علیه‎السلام) روایت می‎كند كه فرمود: مناخ ركاب و مصارع عشاق شهداء لایسبقهم من كان قبلهم و لایلحقهم من بعدهم .فراوری از کتاب شرح زیارت عاشورا، اثر حضرت آیة الله حاج سیداحمد میرخانیگروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 240]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن