تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ بنده ای راستین نمی شود مگر زمانیکه اعتمادش به آنچه نزد خداست از اعتمادش به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845690374




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مرده ای در میان زندگان


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مرده‎اى در ميان زندگان
انسان جاهل
 ملاحظه آنچه اسلام در ابواب مختلف معرفت شناختى آورده، نشان مى‎دهد كه اين آيين الهى، براى ساختن جامعه ارزشىِ مورد نظر خود، پيش و بيش از هر چيز ديگر، به انديشه و شناخت و آگاهى، اهميت داده و انسان‎ها را از خطر «جهل» و به كار نيانداختن انديشه، بر حذر داشته است. از منظر اسلام، جهل، آفت شكوفايى انسانيت و ريشه همه مفاسد فردى و اجتماعى است(1) و تا اين آفت، ريشه‎كن نشود، ارزش‎ها شكوفا نمى‎گردند و جامعه انسانى تحقّق نمى‎يابد. از ديدگاه اسلام، جهل، ريشه همه بدى‎ها،(2) بزرگ‎ترين مصيبت،(3) زيانبارترين بيمارى(4) و خطرناك‎ترين دشمن(5) است و شخص جاهل، بدترينِ جنبنده‎ها، بلكه مرده‎اى در ميان زندگان است.(6) براى فهم درست آيات و احاديثى كه درباره مذمّت جهل و جاهل و علائم و احكام آن، و در يك كلمه، ضرورتِ «جهل زدايى» وارد شده، نخستين مسئله اين است كه: جهل چيست؟ و آيا از منظر اسلام، مطلق جهل، مذموم و خطرناك است، يا معناى خاصّى از آن؟ و در صورت دوم، آن معناى خاص كدام است؟ به عبارت ديگر، بايد فهميد كه: كدام جهل، ريشه همه شرور است؟ كدام جهل، بزرگ‎ترين مصيبت است؟ كدام جهل، بدترين و زيانبارترينِ دردها است؟ كدام جهل، شديدترين فقر است؟ كدام جهل، خطرناك‎ترين دشمن است؟ و كدام جاهل به فرموده قرآن كريم، «شرّ الدّواب(بدترين جنبنده)» است و به گفته امام على(عليه‎السلام)، مرده‎اى در ميان زندگان است. معانى واژه «جهل»به طور كلى، براى جهلِ مذموم، چهار معنا متصوّر است: اوّل. همه گونه نادانى، دوم. نادانى نسبت به علوم و معارف مفيد و سازنده، سوم. نادانى نسبت به ضرورى‎ترين معارف مورد نياز انسان، چهارم. نيرويى در مقابل خِرد. 1. همه گونه نادانىهر چند در نگاه ابتدايى، به نظر مى‎رسد كه هر نوع نادانى‎اى، زيانبار و مذموم است، ولى با تأمّل، معلوم مى‎شود كه حقيقت، اين است كه هر ندانستنى، نكوهيده و هر دانستنى، پسنديده نيست؛ بلكه بر عكس، برخى از دانستن‎ها زيانبار، و برخى از ندانستن‎ها مفيد و سازنده‎اند و درست به همين دليل، در اسلام، تلاش و تحقيق براى كشف برخى از امور و اسرار، ممنوع شده است، و در متن احاديث، آموختنشان حرام اعلام شده است. 2. نادانى نسبت به معارف مفيدبى ترديد، اسلام براى همه علوم و معارفى كه در خدمت انسان‎اند، ارزش قائل است و تحصيل آنها را در صورتى كه جامعه نيازمند به آنها باشد و افرادِ آگاه به آنها به اندازه كافى وجود نداشته باشند، واجب مى‎داند؛(7) ليكن اين، بدان معنا نيست كه نادانى نسبت به همه اين علوم، براى همه مردم، مذموم يا خطرناك است. به بيان ديگر، ادبيات، صرف و نحو، منطق، كلام، فلسفه، رياضى، فيزيك، شيمى و ساير رشته‎هاى علوم و فنون، در خدمت انسان، و از منظر اسلام، ارزشمندند؛ ولى نمى‎توان پذيرفت كه ندانستن اين علوم، ريشه همه شرور، بزرگ‎ترين مصيبت، زيانبارترينِ دردها، خطرناك‎ترين دشمن و شديدترين فقر است و چنانچه كسى برخى از اين علوم و يا همه آنها را نداند، بدترينِ جنبندگان بر روى زمين و همانند مرده‎اى در ميان زنده‎هاست .هر ندانستنى، نكوهيده و هر دانستنى، پسنديده نيست؛ بلكه بر عكس، برخى از دانستن‎ها زيانبار، و برخى از ندانستن‎ها مفيد و سازنده‎اند و درست به همين دليل، در اسلام، تلاش و تحقيق براى كشف برخى از امور و اسرار، ممنوع شده است، و در متن احاديث، آموختنشان حرام اعلام شده است3. نادانى نسبت به ضرورى‎ترين معارفِ مورد نياز انسانعلوم و معارفى كه انسان را با مبدأ و مقصد خود آشنا مى‎كنند و راه رسيدن به فلسفه آفرينش خود را به او نشان مى‎دهند، ضرورى‎ترين معارفِ مورد نياز اويند. انسان بايد بداند كه: چگونه پديد آمده و هدف از آفرينش او چه بوده است؟ چه بايد بكند تا به فلسفه آفرينش خود برسد؟ به كجا مى‎رود؟ و چه خطرهايى، او را تهديد مى‎كنند؟ معارفى كه به اين مسائل پاسخ مى‎دهند، همان ميراث پيامبران الهى‎اند. اين معارف، مبدأ همه خيرها و مقدّمه شكوفايى عقل عملى و جوهر علم‎اند و جهل به اين معارف، جامعه انسانى را در معرض دشوارترين مصيبت‎ها و شُرور، قرار مى‎دهد. البتّه تنها، شناخت اين معارف، كارساز نيست؛ بلكه اين معارف، در صورتى كارآيى دارند كه «جهلِ» به مفهوم چهارم، به وسيله خرد، مهار شود . 4. نيرويى در مقابل عقلدر متون اسلامى، جهل، مفهومى دارد كه بر خلاف معانى گذشته، امرى وجودى است نه عدمى، و آن، شعور مرموزى در مقابل خرد است كه همانند خرد، آفريده خداوند متعال است(8) و آثار و پيامدهايى دارد كه از آنها به «سپاهيان نادانى» (در برابر «سپاهيان خرد») تعبير شده است.(9) وجه تسميه اين نيرو به «جهل»، دقيقا همان وجه تسميه ناميدن نيروى مقابل آن به «عقل» است. اين نيرو، نام‎هاى ديگرى از جمله «خرد» است، همه زيبايى‎هاى اعتقادى، اخلاقى و عملى(مانند: خير، علم، معرفت، حكمت، ايمان، عدالت، انصاف، اُلفت، رحمت، مودّت، رأفت، بركت، قناعت، سخاوت، امانت، شهامت، حيا، پاكيزكى، اميد، پيمان دارى، صدق، بردبارى، شكيبايى، فروتنى، غنا و نشاط) از سپاهيان خرد، شمرده شده‎اند. در مقابل آنها نيز همه زشتى‎هاى اعتقادى، اخلاقى و عملى (مانند: شر، جهل،(10) حماقت، كفر، ستم، جدايى، قساوت، قطع رحم، عداوت، بغض، غضب، مَحق، حرص، بخل، خيانت، كودنى، جَلع، پرده‎درى، پليدى، نااميدى، خيانت، دروغگويى، ناشكيبايى، بى تابى، تكبّر، فقر و كسالت) از سپاهيان نادانى، شمرده شده‎اند. انسان در انتخاب و پرورش هر يك از اين دو نيرو و پيروى از آن، آزاد است. او مى‎تواند از نيروى خرد خود پيروى كند و با احياى آن، نيروى نادانى و يا نفْس امّاره و شهوت را بميراند(11) و با پرورش سپاهيان خرد، به مقصد اعلاى انسانيت برسد و خليفه خداوند متعال شود، و نيز مى‎تواند با پيروى از نيروى نادانى و پرورش سپاهيان آن، به اسفل السافلين، سقوط كند.(12)
هر کس عقل دارد حيا و دين نيز دارد
دو نكته قابل توجّهبا عنايت به اين شرح، دو نكته مهم و قابل توجه روشن مى‎گردد: 1 . خطرناك‎ترين جهلهر چند اسلام با جهلِ مذموم، بويژه با مفهوم سوم آن، به شدّت مبارزه مى‎كند، ليكن خطرناك‎ترين جهل از منظر اين مكتب، جهل به مفهوم چهارم است؛ يعنى انتخاب راهى كه نيروى نادانى، انسان را بدان دعوت مى‎كند و پيروى از آن؛ زيرا اگر انسان، راهى را كه خرد براى او ترسيم كرده، انتخاب كند، بى ترديد، علم و حكمت و ساير سپاهيان خرد، او را به مبدأ و مقصد انسانيت و راه وصول به آن و نيز همه معارف مفيد و سازنده، هدايت خواهند كرد و او به ميزان استعداد و تلاش خود، به فلسفه آفرينش خويش خواهد رسيد. امّا اگر انسان، از روى نادانى، راهى را انتخاب كرد، سپاهيان نادانى، راه شناخت معارف سازنده و حقايق والاى انسانى و رسيدن به مقصد اعلاى انسانيت را بر او مسدود مى‎نمايند و در اين حال، اگر كسى بزرگ‎ترين دانشمند روى زمين هم بشود، دانش او براى هدايتش سودى نمى‎بخشد و بيمارى نادانى، او را از پاى در خواهد آورد : «وَ أَضَلَّهُ اللهُ عَلَى عِلْمٍ.(13) و خداوند، او را دانسته، گمراه گردانيده است.» بر اين اساس، محور اصلى سخن در متون اسلامى، هنگامى كه «جهلْ» مورد بررسى قرار مى‎گيرد ، معناى چهارم آن است و ساير معانى جهل، به ترتيب اهمّيت، مورد توجّه‎اند. 2 . رويارويى عقل و جهلنكته دوم، روشن شدن سرّ تقابل «عقل» و «جهل» در متون اسلامى است. سؤال، اين است كه: چرا بر خلاف متعارف كه «جهل» در مقابل «علم» مطرح مى‎شود، در قرآن و حديث، «جهل» در برابر «عقل» قرار گرفته است؟ وقتى به كتب حديثى مراجعه كنيد، عنوان «علم و جهل» را نخواهيد يافت، بر خلاف عنوان «عقل و جهل» كه در اغلب مجموعه‎هاى حديثى وجود دارد. راز اين مسئله، آن است كه اسلام، «جهل» به مفهوم چهارم را ـ كه امرى وجودى و در برابر «عقل» است ـ خطرناك‎تر از «جهل» به مفهوم دوم و سوم ـ كه امرى عدمى و در برابر «علم» است ـ مى‎داند. به تعبير ديگر، تقابل ميان «عقل» و «جهل» در متون اسلامى، نشانه آن است كه اسلام، جهلِ در مقابل عقل را خطرناك‎تر از جهلِ در مقابل علم مى‎داند و تا اين جهل‎، ريشه‎كن نشود، ريشه كن شدنِ جهلِ در مقابل علم، براى جامعه سودى اساسى در بر نخواهد داشت و اين، نكته‎اى است بسيار ظريف و مهم. برگرفته از حكمت‎نامه پيامبر اعظم(صلَّي الله عليه و آله)،  ج 2 ، محمدي ري شهري .گروه دين و انديشه تبيان، هدهدي1- دانش نامه عقايد اسلامى، معرفت شناسى/ بخش سوم: نادانى/ فصل سوم: نشانه‎هاى نادانى/ آثار نادانى .2- دانش‎نامه عقايد اسلامى، معرفت شناسى/ ح 910.3- دانش نامه عقايد اسلامى، معرفت شناسى/بخش سوم: نادانى/ فصل يكم: پرهيز دادن از نادانى/ بزرگ‎ترينِ مصيبت .4- دانش‎نامه عقايد اسلامى، معرفت شناسى/ بخش سوم: نادانى/فصل يكم: پرهيزدادن از نادانى/ ناگوارترين بيمارى .5- دانش‎نامه عقايد اسلامى: معرفت شناسى/ بخش سوم: نادانى/ فصل يكم: پرهيزدادن از نادانى/ زيانبارترين دشمن .6- دانش‎نامه عقايد اسلامى، معرفت شناسى/ ح 922.7- دانش‎نامه عقايد اسلامى، معرفت شناسى/ بخش هشتم: كسب شناخت/ فصل پنجم: احكام آموختن/ توضيحى درباره احكام آموختن.8- دانش‎نامه عقايد اسلامى، معرفت شناسى/ بخش دوم: خرد/ فصل يكم: شناخت خرد/ آفرينش خرد و نادانى .9- دانش‎نامه عقايد اسلامى، معرفت شناسى/ بخش دوم: خرد/ فصل پنجم: نشانه‎هاى خرد/ سپاهيان خرد و نادانى .10- مقصود از جهلى كه از «سپاهيان نادانى» شمرده مى‎شود، جهلى است كه از جهل به معناى چهارم ـ كه جهل اصلى و در مقابل «خرد» است ـ سرچشمه مى‎گيرد و در مقابل «علم» قرار دارد .11- دانش‎نامه عقايد اسلامى، معرفت شناسى/ ح 647.12- آنگونه كه در قرآن كريم آمده است: «ثُمَّ رَدَدْنَـهُ أَسْفَلَ سَـفِلِينَ؛ سپس او را به پست‎ترين [مراتبِ ] پستى باز مى‎گردانيم»(تين/ آيه 5).13- جاثيه، آيه 23. 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 754]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن