تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812731984




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در مدینه بمان برادرم


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: در مدینه بمان برادرمیکشنبه20 دیوفات محمد حنفیه، فرزند امیر مومنان(ع) - سال 81 هجری قمری
امام حسین
یکی از سوالاتی که درباره این فرزند گرامی امام علی (علیه السلام) در اذهان مردم به ویژه دوست داران و عاشقان نهضت امام حسین علیه السلام مطرح است و گاه ایشان متهم به ترک یاری امام حسین (علیه السلام) می شوند ؛عدم همراهی امام حسین (علیه السلام) در ترک مدینه و حضور در کربلا است. بد نیست بدانید امام حسین (علیه السلام) در این سفر و بلکه در این قیام به تمامی عناصر تاثیر گذار توجه جدی و دقیق داشتند و از تمامی عوامل اطلاعاتی و خبر رسانی به بهترین وجه استفاده کردند. مدینه کانون حرکت های اسلامی و حرم پیامبر همواره خبرساز است. بی اطلاعی از آن در حرکت خلل آفرین است. بنابراین امام حسین (علیه السلام) هنگام وداع و ترک مدینه به برادرش محمد حنفیه فرمود : تو در مدینه بمان و چشم  ما باش و اخبار مدینه را به ما برسان.محمد حنفیه، نخستین فرزند امام علی بن ابی طالب(علیه السلام) از سایر همسرانش، پس از شهادت حضرت فاطمه زهرا(علیها السلام) بود. حضرت علی(علیه السلام)، تا همسر گرانمایه اش فاطمه زهرا(علیها السلام) زنده بود، به احترام وی، همسر دیگری برنگزید و در ایّام نه سال زندگی شیرین خود، در كنار هم بوده و به یكدیگر افتخار می كردند و دارای چهار فرزند عزیز، به نام های: امام حسن، امام حسین، حضرت زینب و حضرت ام كلثوم(علیهم السلام) شدند و آخرین فرزندشان كه نامش محسن(علیه السلام) بود، بر اثر ضرب و شتم مأموران خلیفه وقت به وجود نازنین مادرش فاطمه زهرا(علیها السلام) در جریان خلافت اسلامی، به شهادت رسید و غیر زنده به دنیا آمد. امام حسین (علیه السلام) هنگام وداع و ترک مدینه به برادرش محمد حنفیه فرمود : تو در مدینه بمان و چشم  ما باش و اخبار مدینه را به ما برسان.پس از شهادت حضرت فاطمه زهرا(علیها السلام) امام علی(علیه السلام) با چند تن از بانوان مكرمه ازدواج كرد، كه یكی از آنان، خوله بنت جعفر بن قیس بود. این بانوی شریفه، پس از مدتی فرزندی برای همسر بزرگوارش به ارمغان آورد، كه امام علی(علیه السلام) وی را "محمد" نامید و كنیه "ابوالقاسم" را برایش برگزید و به خاطر شدت علاقه به پیامبر(ص)، نام و كنیه فرزند خویش را هم نام و هم كنیه آن حضرت قرار داد. محمد بن علی(علیه السلام)، به خاطر منتهی شدن نَسَب مادری اش به حنفیه بن جیم، ملّقب به محمد حنفیه و یا محمد بن حنفیه گردید. وی در عصر خلافت عمر بن خطاب (حدود سال 16 قمری) در مدینه به دنیا آمد و در اوّل محرم سال 81 قمری، در سنّ 65 سالگی و در عصر خلافت عبدالملك بن مروان اموی، بدرود حیات گفت و در قبرستان بقیع، در مدینه ی منورّه به خاك سپرده شد. (1)
عاشورا
برخی از شیعیان، پس از شهادت امام حسین(علیه السلام) اعتقاد به امامت محمد حنفیه پیدا كرده و به "كیسانیه" معروف شدند. این مذهب، نخستین انشعابی بود كه در میان شیعیان امیر مؤمنان(علیه السلام) و پیروان اهل بیت به وجود آمد. كیسانیه معتقد بودند، كه محمد حنفیه، امام چهارم شیعیان و همان مهدی موعود است، كه در كوه های رضوی (كوهستانی در یمن) مقیم شده و روزی ظهور خواهد كرد.(2) گرچه برای این مذهب انحرافی، پیروانی در گذشته، در عالم اسلام به وجود آمد ولی خوشبختانه هم اكنون، این مذهب منقرض شده و اثری از آن نیست.پی نوشت: 1- نك: أنساب الأشراف (احمد بن یحیی بلاذری)، ص 110؛ الارشاد (شیخ مفید)، ص 354؛ كشف الغمه (علی بن عیسی اربلی)، ج1، ص 590؛ منتهی الآمال (شیخ عباس قمی)، ج1، ص 186 2- شیعه در اسلام (علامه طباطبایی)، ص 33 ابوذر رضاسلطانی/گروه دین و اندیشه تبیانتنظیم:س.آقازاده





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 563]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن