واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تغيير چهره در اكران زمستاني
فيلمهاي «محاكمه در خيابان» و «نيش زنبور» با اينكه كاركرد قابلقبولي در گيشه داشتنددرپي پايين آمدن كف فروششان در ايام سوگواري، جاي خود را به فيلمهاي «شوريده» و «شبانه» دادند، اتفاقي كه مهدي كرمپور رئيس شوراي صنفي نمايش آن را اقدامي طبق آييننامه اكران ميداند ولي علي سرتيپي پخشكننده اين دو فيلم پرفروش ميگويد اين نخستين بار است كه تعطيلي ايام محرم در پايين آمدن كف فروش فيلمها در نظر گرفته ميشود. «كتاب قانون» نيز كه زمان زيادي از آغاز اكرانش ميگذرد، جاي خود را به «تاكسي نارنجي» ميدهد. اكران زمستاني سينما در حالي تغيير چهره ميدهد كه همچنان برخي از سينماگران به مناسبات اكران فيلمها انتقاد دارند. وزير ارشاد نيز چند روز پيش با بيان اينكه تمام بحث اكران فيلمها در اختيار ارشاد نيست به اعتراضاتي اشاره كرده بود كه بر مبناي آن سينماداران اجازه اكران برخي فيلمها را نميدهند. به گزارش همشهري ، نمونه اين اعتراضها را ميشود در صحبتهاي اسماعيل براري و پرويز شيخطادي نيز مشاهده كرد كه سالهاست فيلمهايشان در نوبت اكران قرار دارد. با اين حال كرمپور گفت: بهعنوان رئيس شوراي صنفي نمايش علاقهمند بودم اكران هرسه فيلم ادامه پيدا ميكرد.در پي پايان اكران 3 فيلم از روز چهارشنبه، رئيس شوراي صنفي نمايش به ايسنا گفت: 3سال است كه طبق آييننامه شورا روزهاي تعطيل به اندازه روز قبل از تعطيل محاسبه ميشود و براي 3فيلم «محاكمه در خيابان»، «نيش زنبور» و «كتاب قانون» هم فروش هفته قبلشان محاسبه شد و درحالي كه شخصا دوست داشتم اين ارفاق به هر 3فيلم شود و اكرانشان ادامه پيدا كند، اما اعضاي شورا فكر كردند طبق آييننامه نميتوانند جوابگوي فيلمهاي «شوريده»، «تاكسي نارنجي» و «شبانه» باشند.نيش زنبور» نيز همچنان سينماهاي خود را در اختيار خواهد داشت و با 53 سينما شامل 35 سينما در شهرستان و 18 سينما در تهران به اكران خود ادامه ميدهد. خوشبختانه ميزان استقبال مخاطبان از اين دوفيلم بسيار خوب بوده است بهطوري كه «محاكمه در خيابان » با فروش 600 ميليوني در تهران و بيش از 200 ميليون در شهرستان از مرز 800 ميليون تومان عبور كرده است و «نيش زنبور» نيز با فروش در مجموع يك ميليارد و 300 ميليون تومان جزء آثار پرمخاطب سينماي ايران بودهاند. وي افزود: اين قانون در تعطيلات ديگر از جمله ماه مبارك رمضان نيز اجرا شده است بنابراين پخشكنندگان با محاسبات درستي كه بايد داشته باشند، بهگونهاي برنامهريزي كنند كه هفته هفتم اكران به تعطيلات نخورد. كرمپور همچنين از اتمام كار كميته بررسي آييننامه اكران در هفته آينده خبر داد. اين در حالي است كه علي سرتيپي پخشكننده «محاكمه در خيابان» و «نيش زنبور» اظهار داشت: اين دو فيلم فروش خوبي داشتند و طبيعتا در ايام سوگواري اين فروش پايين آمد و دوستان شوراي صنفي هم بهطور طبيعي آنها را عوض كردند. در سالهاي گذشته اين 5روز تعطيلي ايام سوگواري در كف فروش محاسبه نميشد و براي نخستينبار است كه چنين اتفاقي ميافتد و اميدوارم شوراي صنفي در تمامي موارد به قانون عمل كند و همه فيلمها يكسان ديده شوند.سرتيپي گفت: «محاكمه در خيابان» و «نيش زنبور» بهترتيب 600 و 800 ميليون تومان در تهران فروش داشتهاند و با توجه به فروش بالايي كه داشتند اكرانشان در سينماهاي آزاد ادامه پيدا ميكند. اين در حالي است كه به گفته سرتيپي با توجه به اينكه 2فيلم «محاكمه در خيابان» و «نيش زنبور» كف فروش را حفظ كردهاند تنها سينماهاي سرگروه خود را از دست دادهاند كه اين اتفاق بهدليل قرارداد 2فيلم ديگر و با تصميم شوراي صنفي نمايش صورت گرفته است اما «محاكمه در خيابان » اكران خود را در 15 سينماي تهران و 30 سينماي شهرستان و در مجموع 45 سينما ادامه خواهد داد.«نيش زنبور» نيز همچنان سينماهاي خود را در اختيار خواهد داشت و با 53 سينما شامل 35 سينما در شهرستان و 18 سينما در تهران به اكران خود ادامه ميدهد. خوشبختانه ميزان استقبال مخاطبان از اين دوفيلم بسيار خوب بوده است بهطوري كه «محاكمه در خيابان » با فروش 600 ميليوني در تهران و بيش از 200 ميليون در شهرستان از مرز 800 ميليون تومان عبور كرده است و «نيش زنبور» نيز با فروش در مجموع يك ميليارد و 300 ميليون تومان جزء آثار پرمخاطب سينماي ايران بودهاند. فيلم سينمايي «تاكسي نارنجي» ساخته ابراهيم وحيدزاده در سينماهاي آزادي، پرديس ملت، پرديس زندگي، اريكه ايرانيان، عصرجديد، آستارا، گلريز، پايتخت، تهران، سروش، ماندانا، مركزي، ميلاد، جي، پرديس تماشا، فرهنگسراي ايرانيان، موزه سينما و فرهنگسراي خانواده به روي پرده ميرود. اين فيلم همزمان در شهرهاي شيراز، مشهد، بوشهر، كاشان و اصفهان نيز اكران عمومي ميشود. وحيدزاده در اين فيلم به روايت زندگي زني به نام سيمين پرداخته كه در جزيره كيش از طريق مسافركشي امرار معاش ميكند، اما در اين راه با مشكلاتي روبهرو ميشود. آزيتا حاجيان، ماهايا پطروسيان، علي دهكردي، حسن پورشيرازي، سيروس ابراهيمزاده و محمدرضا هدايتي ديگر نقشآفرينان آن هستند.
فيلم «شبانه» نخستين ساخته بلند سينمايي اميد بنكدار و كيوان عليمحمدي نيز از امروز در سينماهاي آفريقا، آزادي، صحرا، پرديس ملت، پرديس زندگي، اريكه ايرانيان، جوان، فلسطين، موزه سينما، فرهنگسراي نياوران، فرهنگسراي اشراق، كارون، شاهد و سعدي به روي پرده ميرود.البته به تعداد سينماهاي اين فيلم بهزودي اضافه ميشود. «شبانه» نخستين ساخته اين دو كارگردان جوان سينماست كه در بيست و چهارمين جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد. فيلم قصه دختري است كه همراه 2دوستش به قصد گذراندن شبي از منزل خارج ميشود، اما اتفاقي ناگوار براي برادر يكي از آنها رخ ميدهد. هديه تهراني، كورش تهامي، ستاره اسكندري، حميدرضا پگاه، اميرحسين صديق، بهاره رهنما و آتيلا پسياني در «شبانه» بازي كردهاند. «شبانه روز» فيلم جديد بنكدار و عليمحمدي پارسال با بازي نيكي كريمي، پارسا پيروزفر، مهتاب كرامتي، محمدرضا فروتن، حامد بهداد، مهناز افشار، حميدرضا پگاه و. . . در جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد. اسماعيل براري نيز كه «كوير مرگ» را آماده نمايش دارد، گفت: براي اكران عمومي فيلمم با چند پخشكننده وارد مذاكره شدهام اما هنوز براي من روشن نيست كه ارشاد از نمايش چه نوع فيلمي حمايت ميكند ضمن اينكه در سينماي ما چرخه توليد دست افراد باسواد و چرخه اكران دست افراد بيسواد است. براري كارگردان «كوير مرگ» در گفتوگو با فارس درخصوص اكران عمومي اين فيلم پس از 8 سال توقيف گفت: متأسفانه سينماداران در حال حاضر هر فيلمي را كه گيرشان ميآيد اكران ميكنند بدون اينكه گروهبندي خاصي داشته باشند و بيسليقگي و بيسوادي برخي از سينماداران باعث شده است تا بيشتر به منفعت مادي توجه كنند اما نميدانند با اين وضع چه بلايي بر سر سينما خواهد آمد و سينما چه ضرري را متحمل ميشود.تهران شهر بسيار پرجمعيتي است كه بهدليل خصوصيات فرهنگي مردم آن ظرفيتهاي نمايشي بالايي دارد اما ما با روشهاي غلط، درست فيلم ديدن را داريم از مردم دريغ ميكنيم. پرويز شيخ طادي نيز درخصوص اكران فيلم سينمايي «سينه سرخ» پس از 4 سال از زمان ساخت گفت: حداقل ويژگي «سينه سرخ» اين است كه به سينما احترام ميگذارد و به سينمايي كه در آن، فيلمهايي از اين دست 4 سال در صف اكران ميمانند، بايد تبريك گفت.
كارگردان فيلم سينمايي «سينه سرخ » با اعلام اين مطلب گفت: بايد به وضع سينماي كشور تبريك گفت كه فيلمي را كه همه دنيا ديدهاند و در كشورهاي متعددي مورد تحسين واقع شده، بعد از 4سال تازه قرار بر اكران آن گذاشته شده است.ما سالهاست كه به اين وضعيت نابسامان اكران عادت كردهايم كه به مرگ بگيريم تا به تب راضي شويم و براي حال و روز چنين سينمايي بايد افسوس خورد. «سينه سرخ » فيلمي است كه اصلا بهدنبال چپاول جيب مردم نيست و براي مخاطب خودش ارزش قائل است و سعي كرده بهطور متقابل به ارزشهاي مورد نظر مخاطب خود احترام بگذارد.من دقيقا نميدانم كه چه اتفاقات ريزي افتاد كه فيلم 4 سال در صف اكران ماند و چه اتفاقاتي افتاد كه بعد از 4 سال قرار است اكران شود اما شايد يكي از دلايل آن محدود بودن سالنهاي سينما در كشور ما و سياست غلط اكران كه گرايش به نمايش فيلمهاي تجاري دارد، برميگردد. او با اشاره به اينكه در سينماي ايران يك نوع سيستم سرمايهداري حاكم شده است كه سينماداران تمايلي به اكران فيلمهايي نظير «سينه سرخ » ندارند، گفت: اين موضوع كار را براي سينماگراني كه بهدنبال سينمايي متفاوتتر از سينماي تجاري هستند، سخت كرده است. من ماندهام كه چرا در سينماي ايران نبايد فيلمهايي داشته باشيم كه از آنها بهگونه ديگري لذت ببرند و انگار لذت مخاطب از فيلم ديدن در سينماي ما تنها در فيلمهاي سخيف كمدي و تجاري خلاصه شده است.تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 667]