تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على! از ارجمندى مؤمن در نزد خدا اين است كه برايش وقت مرگ، معيّن نفرموده است...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812770944




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وقف و بناهاي عام ‏المنفعه در قاينات


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
وقف و بناهاي عام ‏المنفعه در قاينات
وقف و بناهاي عام ‏المنفعه در قاينات نويسنده: مفيد شاطري يکي از کارکردهاي مهم وقف ايجاد و حفظ بناهاي تاريخي و مذهبي در سطح جامعه است. شاهکارهاي مهمي که ارزش تاريخي و هنري والايي دارند با بهره‏گيري از وقف ايجاد و در طول تاريخ حفظ شده‏اند. مقاله‏ي حاضر به بررسي نقش وقف در ايجاد و حفظ آثار و بناهاي مذهبي، هنري در يکي از شهرستان‏هاي استان خراسان مي‏پردازد و با بررسي آثار هنري - تاريخي در سطح شهرستان و رابطه‏ي آنها با وقف در سه بخش (1. وقف و مساجد و مدارس علميه؛ 2. وقف و زيارتگاه‏ها؛ 3. وقف و قنوات) کارکردهاي مهم وقف را بررسي مي‏کند. اميد است پژوهش حاضر سپاسي به ساحت مقدس واقفان نيکوکار و متدين اين ديار باشد. قاينات قاينات يکي از شهرستان‏هاي جنوب خراسان است که در 58 درجه و 38 دقيقه تا 60 درجه و 56 دقيقه‏ي طول و 32 درجه و 6 دقيقه تا 34 درجه و 12 دقيقه‏ي عرض جغرافيايي قرار گرفته است. مرکز اين شهرستان شهر قاين است که در فاصله‏ي 373 کيلومتري از مرکز استان، مشهد، قرار دارد(1) جمعيت شهرستان بر اساس آمار مرکز بهداشت شهرستان در سال 1379 برابر با 138,072 نفر بوده که 7ر22 درصد در نقاط شهري و 2ر77 در نقاط روستايي ساکن بوده‏اند(2). در شهرستان قاينات هم‏اکنون نزديک به 696 موقوفه و 1,813 رقبه وجود دارد که در سال گذشته مبلغ 299,958,562 ريال عايدي داشته که درآمد حاصله به مصارف تعيين شده از سوي واقفان مي‏رسد (3). طرح مسأله و اهداف تحقيق پديده‏ي وقف که در فرهنگ ملي - مذهبي ما ريشه‏اي کهن و طولاني دارد، تحت تأثير همخواني و تطابق با سرشت پاک انساني، پايداري جاودانه‏اي در جامعه داشته است. بررسي اثرات و کارکردهاي وقف در جامعه در زمينه‏هاي مختلف اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، مذهبي، هنري و سياسي نيازمند تحقيق گسترده‏ي دقيق و علمي است. کارکردهاي وقف در جامعه به دو شکل نمودهاي عيني و قابل رؤيت و نمودهاي غير عيني اما در عين حال بسيار مهم مشهود مي‏باشد. هدف اصلي اين مقاله بررسي برخي از اثرات وقف و کارکرهاي عيني آن در جامعه است. وجود آثار و بناهاي مذهبي - ملي که از ارزش فرهنگي و هنري والايي برخوردارند، بيانگر بخشي از تاريخ و فرهنگ هر ملت در گذشته و سبب غرور ملي براي نسل حاضر و آتي است. بخش عمده‏اي از بناهاي مذهبي و هنري به خصوص در جهان اسلام پيوند عميق و محکمي با سنت وقف داشته است. به مدد بهره‏گيري از عوايد موقوفات، ساختمان‏هاي مهمي همچون مساجد، تکايا، حسينيه‏ها، مزارها و مدارس علميه احداث، مرمت و حفظ شده‏اند. سنت وقف در شهرستان قاينات که به دارالمؤمنين خراسان شهرت دارد، صبغه‏اي بس قوي و جايگاهي درخشنده و تابناک دارد. وجود موقوفاتي مهم و قديمي بر مساجد، مدارس علميه، مزارها و... خود گواهي صادق بر اين مدعاست. در پژوهش حاضر که به روش ميداني و اسنادي تهيه شده، سعي بر آن است تا با بررسي بناهاي تاريخي - هنري و مذهبي در سطح شهرستان به رابطه‏ي وقف در ايجاد و حفظ اين آثار پرداخته شود. سه محور اصلي تحقيق شامل 1. وقف و قنوات (در سطح شهر قاين)؛ 2. وقف و رابطه‏ي آن با مساجد و مدارس علميه (در سطح شهر قاين)؛ 3. وقف و زيارتگاه‏ها و مقبره‏ي شعرا (در سطح شهرستان) است. قديمي ‏ترين و مهم‏ ترين موقوفات شهرستان کهن‏ترين وقف‏نامه‏ي موجود در قاينات، وقف‏نامه‏ي امير رفيع‏الدين واقع در دشت بياض است. اين وقف‏نامه متعلق به سال 920 ه ق است. واقف يک شبانه‏روز از آب و اراضي قنات و مزرعه‏ي دشت بياض را بر تعمير و روشنايي و حقوق خطيب و مؤذن مسجد جامع محل ياد شده وقف کرده است (4).به مدد همين موقوفات بود که ساختمان مسجد که بر اثر زلزله چندين بار تخريب شده، مجددا بازسازي شده است، به طوري که در زلزله‏ي ويرانگر سال 1347 بخشي از مسجد تخريب و مجددا بازسازي شد. از ديگر موقوفات کهن و مهم شهرستان مي‏توان به موقوفات جدول 1 اشاره کرد. قنوات و وقف قنات به عنوان يک پديده‏ي تکنولوژيکي - فرهنگي نقش مؤثري در عمران و احياي مناطق خشک داشته است. در گذشته بخش اعظم مناطق داخلي ايران به وسيله‏ي قنوات آبياري مي‏شده است. شهرستان قاينات که در منطقه‏ي خشک و نيمه‏خشک واقع شده، به مدد بهره‏گيري از اين ابتکار زمينه‏هاي تمدن و شهرنشيني را در منطقه‏ي قهستان فراهم ساخته است. در سطح شهرستان در حال حاضر حدود 800 رشته قنات داير است اما در اين مقاله تنها رابطه‏ي وقف و قنوات در شهر قاين را بررسي مي‏کنيم. برخي از قنوات موجود همچون فرخ‏آباد بر طبق اسناد مکتوب موجود سابقه‏اي بيش از هزار سال دارند و قنات‏هايي همچون شاهيک به لحاظ ساختار فني قنات و برخورداري از سد زيرزميني از شگفتي‏هاي هنري و معماري به شمار مي‏روند. بررسي نظام مالکيت و مديريت در قنوات شهر نشان مي‏دهد که در تمامي 11 رشته قناتي که در شهر جاري بوده، سهم عمده‏ي مالکيت مربوط به مالکيت وقفي است و موقوفات هر کدام در لوحه‏هاي سنگي، آب‏نامه‏ها و وقف‏نامه‏ها ثبت شده است. به عنوان مثال در کتيبه‏اي که در مسجد جامع در رواق شش ضلعي شمالي با تاريخ 1046 نصب شده، نحوه‏ي بهره‏برداري از موقوفه‏ي قنات جعفرآباد را که از داخل مسجد جامع عبور مي‏کرده نشان مي‏دهد. مضمون کتيبه‏ي ايوانچه‏ي صحن، مسجد که يادگاري از دوره‏ي حکومت اميرسلطان موصلو است، نيز وقفي است. جدول 2 قنوات قاين، کل سهام قنات، ميزان سهم وقفي و درصد آن را براي هر کدام از قنوات نشان مي‏دهد. يادآور مي‏شود که در چند دهه‏ي اخير بر اثر حفر بي‏رويه‏ي چاه‏هاي عميق در دشت قاين، خسارات عمده‏اي به قنوات وارد شده است و تعدادي از آنها خشک و متروک شده‏اند. با يک محاسبه‏ي ساده مشخص مي‏شود که در حدود 19 درصد از کل سهام قنوات شهر قاين وقف بوده است. وقف قنات با مديريت نظارت شده‏ي آن در رشد فرهنگي شهر تأثير بسيار داشته و به جرأت مي‏توان ادعا کرد که يکي از دلايل عمده‏ي رونق محافل مذهبي و حفظ روحيه‏ي ديني در اين شهر بوده است. نکته‏ي بسيار مهم ديگر در ارتباط با قنات و وقف، دقت نظر حکيمانه و عالمانه‏ي واقفان و پرداختن به تمامي مسايل جامعه از جنبه‏هاي مختلف علمي، هنري و تبليغي بوده که به عنوان نمونه جزييات وقف در قنات شاهيک را بيان مي‏کنيم. انواع وقف در قنات شاهيک 1. وقف بر اولاد، از مجموع 210 بل آب وقفي 62 بل آن وقف اولاد است که درآمد حاصل از آن بين کل اولاد و عموما بين افراد فقيرتر اولاد تقسيم مي‏شود. 2. وقف بر مسجد، از بين مساجد شهر، مسجد قلعه دوازده بل و مسجد محله‏ي بالا يک بل سهم دارند. علاوه بر اين 13 بل، 2 بل ديگر نيز وقف مساجد است که در مجموع 15 بل وقف مساجد مي‏باشد. 3. وقف بر مدارس علميه، مدارس علميه در مجموع 40 بل از آب قنات شاهيک را جهت مخارج طلبه‏ها، مدرسين و نيازهاي مدرسه دريافت مي‏داشته‏اند. اين املاک هم‏اکنون در اختيار اوقاف است. 4. وقف بر مقبره، از آب اين قنات 13 بل بر مقبره‏ي شعرا و بزرگان اهل علم و فضل در سطح شهر قاين وقف شده است. 5. وقف حوض، دو حوض جان ميرزا و کربلايي مرتضي هر کدام نيم بل از آب قنات را به خود اختصاص مي‏دهند که در هر مدار نيم بل آب به اين حوض‏ها اختصاص مي‏يابد. 6. وقف نخل، از مجموع آب وقفي قنات 3 بل آن به نخل مسجد جامع اختصاص دارد. جدول 3 ميزان آب وقفي بر مبناي بل به تفکيک در هر شبانه‏روز را بر اساس آب‏نامه‏ي قنات نشان مي‏دهد(5). وقف و مساجد بينش اسلامي در آغاز و بيش از همه، عنصر مشخص و با اهميت مسجد را به عنوان مرکز مذهبي - سياسي در دل شهر دارد. مساجد قاينات هر کدام به تناسب اهميت از موقوفاتي برخوردارند که به جهت اختصار تنها به معرفي و ذکر موقوفات سه مسجد مي‏پردازيم. مسجد جامع قاين در خصوص بناي اوليه‏ي مسجد جامع اتفاق نظر وجود ندارد. برخي از مطلعين معتقدند که بناي اوليه بر خرابه‏هاي آتشکده‏اي ساخته شده و ساختمان اوليه‏ي مسجد را به سده‏هاي اول تا چهارم نسبت مي‏دهند. ولي آنچه مسلم است در سده‏ي چهارم به طور قطع موجود بوده است. مسجد به صورت دو ايواني با دو قبله‏ي متفاوت، در زميني به مساحت تقريبي 2,470 و زيربناي 1,050 متر مربع بنيان شده است. مسجد داراي ايواني است که حدودا 18 متر ارتفاع دارد و در دو طرف ايوان بعدا دو شبستان ساخته شده است. علاوه بر اين، مسجد ساعتي آفتابي و ايوانچه‏هايي در صحن دارد. در گوشه‏ي غربي صحن نيز پايابي جهت دسترسي به آب قنات به امر ضعشکن خان در دوره‏ي حکمراني شاه سليمان صفوي بنيان شده است. مسجد جامع موقوفات متعددي از جمله 15 سهم از قنات فرخ‏آباد دارد، در رواق شش ضلعي شمالي کتيبه‏اي به تاريخ 1046 موجود است که پيرامون موقوفه‏ي قنات جعفرآباد است. آب قنات جعفرآباد از درون پاياب مسجد جامع مي‏گذشته و مسلمين جهت مصارف مختلف از آن بهره مي‏گرفته‏اند. علاوه بر اين در يکي از ايوانچه‏هاي صحن، کتيبه‏اي از دوره‏ي امير سلطان موصلو که مضمون آن نيز وقفي است وجود دارد. علاوه بر اين يک شبانه‏روز از ديزوک، وقف بر مسجد جامع بوده که در دوره‏ي پهلوي فروخته شده به علاوه نيم دانگ از قنات قدي وقف بر مسجد جامع است. مسجد جامع قاين به عنوان يک اثر ويژه‏ي مذهبي با خصوصيات معماري برجسته به شماره‏ي 295 در فهرست آثار ملي کشور قرار گرفته است. مسجد جامع دشت بياض روستاي دشت بياض در بخش نيم بلوک قاينات از کهن‏ترين مراکز سکونتي در ناحيه‏ي قهستان قديم بوده است. اسم قديم آن سپيدروستا بوده و در معجم‏البلدان اسفيذرستاق ناميده شده است. بعد از استيلاي عرب اسم آن را به دشت بياض تبديل کرده‏اند. حمد الله مستوفي در نزهةالقلوب مي‏گويد: «دشت بياض شهري ندارد، قصبه‏ي آن را فارس گويند». يکي از مهم‏ترين بناهاي تاريخي و مذهبي که ايجاد آن با وقف شروع و به کمک موقوفات بنيان آن پايدار مانده، مسجد جامع دشت بياض است. در ابتداي وقف‏نامه واقف به ايجاد بنا اشاره دارد: «در قريه‏ي فارس بهشت‏آسا که وطن مألوف آن جناب و آبا و اجداد بزرگوار اوست و نمونه‏اي است از بهشت و رشکي است از روضه‏ي اعلي عليين در زمين ملک خود به اهتمام معماران غيب و مهندسان لاريب مسجدي بنا فرموده...». اين وقف‏نامه قديم‏ترين سند مکتوب موجود در شهرستان به شمار مي‏آيد که به تاريخ شعبان 920 ه ق نگارش يافته است. بر طبق وقف‏نامه متولي بايد درآمد يک شبانه‏روز آب و اراضي مزرعه‏ي دشت بياض را اولا به عمارت و مرمت ضروريه‏ي مسجد جامع ياد شده و فرش و روشنايي صرف کند و آنچه زياد آيد، از چهار سهم، سه سهم، سهم خطيب جهت وظيفه‏ي خطابت و امامت بردارد و يک سهم به مؤذن مشروط بر اينکه از در و ديوار مسجد باخبر باشد. جزييات مصرف خيرات در ايام خاص نيز در وقف‏نامه مذکور است (پيوست 1). مسجد جامع افين مسجد افين در روستايي به همين نام در 85 کيلومتري شرق قاين قرار دارد. از عمده فضاهاي معماري اين بنا، ايوان، دو شبستان زمستاني، گنبدخانه و شبستان‏هاي تابستاني طرفين ايوان است. ظاهرا صحن مسجد در گذشته تاق‏نماهايي داشته که در حال حاضر اثري از آنها نيست. احتمالا شالوده و بنيان اوليه‏ي بنا در سده‏هاي سوم و چهارم هجري شکل گرفته است. بناي فعلي ويژگي‏هاي معماري دوره‏ي تيموري را به همراه دارد. وقف و مدارس علميه مدرسه‏ي علميه‏ي جعفريه‏ي قاين از عناصر و پديده‏هاي چشمگير شهرهاي اسلامي مدارس علميه است که مقر غالب آنها در قلب شهر، در حوالي مسجد جامع و زيارتگاه‏هاي مهم مذهبي سازمان يافته بود. مدارس علميه از مهم‏ترين عناصر شهرهاي اسلامي به شمار مي‏رود و لذا بخشي از موقوفات صرف احداث، تعمير و مرمت و امور فرهنگي و علمي اين مدارس مي‏شده است. در شهرستان قاين مدرسه‏ي علميه‏ي جعفريه قدمتي طولاني دارد. بناي اوليه‏ي مسجد در 1314 توسط رضاخان تخريب و پس از تخريب، دبستاني به نام پهلوي ساخته شد. ولي سرانجام با فعاليت علماي شهر در تثبيت اصل موقوفات، در سال 1330 در زمين‏هاي وقفي کوچه‏ي آهنگران ساختمان مدرسه به مساحت 5,000 و زيربناي 2,500 متر مربع مجددا ساخته شد. آنچه که به اين حوزه حيات دوباره داد علاوه بر فعاليت علما وجود موقوفات مهم اين مدرسه بود. از سهام اکثر قنوات شهر سهمي به اين مدرسه تعلق دارد.علاوه بر آن موقوفاتي در روستاهاي اسفشاد، پهنايي، بزن‏آباد، دهشک، و تجرگ کره دارد.موارد مصرف اين موقوفات شامل تعمير و نگهداري ساختمان مدرسه و هزينه‏ي طلاب است (6). مدرسه‏ي علميه‏ي جعفريه‏ي زهان از مدارس علميه‏ي با سابقه‏ي طولاني به شمار مي‏رود که در روستاي زهان از بخش مرکزي قاين قرار گرفته است. مدرسه هشت باب حجره، کتابخانه، دو باب منزل مدرسين، دفتر و... دارد. به کمک موقوفات محلي شهريه‏ي طلاب پرداخت و به امور مدرسه رسيدگي شود. علاوه بر اين دو مرکز مهم علمي، مدرسه‏ي علميه‏ي جعفريه‏ي نمونه، حوزه‏ي علميه‏ي الزهرا، مدرسه‏ي علميه‏ي بيهود، حوزه‏ي علميه‏ي حاجي‏آباد، و حوزه‏ي علميه‏ي امام محمد باقر خضري از ديگر مدارس علميه‏ي شهرستان است که با کمک خيرين و واقفان در راه ترويج و نشر فرهنگ اسلامي گام برمي‏دارند. وقف و زيارتگاه‏ها يکي از مصداق‏هاي بارز زيارتگاه‏ها پيوند بينش اسلامي و پديده‏هاي جغرافيايي، زيارتگاه‏هاست، زيارتگاه‏ها که غالبا به موقوفات اتکا دارند، نقش‏هاي گوناگوني از قبيل نقش زيارتي، سياحتي، آموزشي و عبادي ايفا مي‏کنند. همچنين زيارتگاه‏ها غالبا به عنوان جايگاه برگزاري آيين‏هاي محلي و بومي که با دين اسلام پيوند خورده از جمله تشريفات پيوند زناشويي، مرگ و مير، تعزيه‏خواني و گردهمايي‏هاي سنتي به انحاي خاصي مورد توجه است. زيارتگاه‏ها به دليل دلبستگي اعتقادي که عامه بدانها دارند، از نظر دست‏يابي به اعتبارات عمراني و نوسازي به طور طبيعي خودکفايند. غالبا موقوفات مخصوص به صورت آب، زمين، مزروعي، باغ و مستغلات شهري و املاک روستايي حفظ و گسترش آنها را پشتيباني مي‏کند(7). مهمترين اين زيارتگاه‏ها در شهرستان قاينات عبارتند از: امام ‏زاده زيد بن موسي مشهور به زيدالنار اين بنا در روستاي آفريز در 80 کيلومتري جنوب قاين در مسير قاين به فردوس قرار گرفته است. بناي اوليه‏ي بارگاه توسط معتصم عباسي که از عمل خويش در به شهادت رساندن امام‏زاده نادم و پشيمان بوده، ساخته شده و در عهد سلاطين غزنوي وزير مشهور محمد بن الحسن بن منصور نيز در تعمير آن اقداماتي صورت گرفته است. بناي معتصمي که به خط کوفي نام معتصم بر آن مسطور بوده در حدود سال 800 هجري هنوز بر حال خود باقي بوده است (8).بنا با استفاده از مصالح سنگ و آجر و ملات آهک ساخته شده است. بناي مقبره در مرکز صحن واقع شده است. پلان مقبره به صورت هشت ضلعي بوده و داراي گنبدي دو پوشه و فاصله بين دو پوشش گنبد تقريبا دو متر است. اين بنا به شماره‏ي 1894 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است. تاريخ موقوفه‏ي اصلي اين بارگاه مربوط به سال 1281 ه ش است و موقوفات اين بارگاه شامل موارد ذکر شده در جدول 4 است. امام ‏زاده عبدالله بن موسي (کارشک) اين بقعه در بلوک دشت بياض در روستاي کارشک واقع شده است. اين بقعه‏ي شريف مدفن شاهزاده عبدالله بن موسي بن عبدالله بن حسن بن حسن - عليه‏السلام - است، نسب شريفش به سه واسطه به حضرت امام حسن مجتبي (ع) مي‏رسد. اين مزار از زمان قديم مشهور و طرف توجه رجال و بزرگان بوده است و بنا به نقل از کتاب بهارستان تا چندي قبل هنوز شمعدان‏هاي نفيس فلزي که سلاطين صفوي بدان آستانه تقديم کرده و اسامي ايشان بر آن نقش شده بود از عهد شاه طهماسب و شاه سليمان صفوي در آن موجود بوده است(9). امام ‏زاده داود (کلاته مزار) مرقد اين امام‏زاده بر فراز کوهي در روستاي کلاته‏مزار در دهستان زهان واقع شده است. بر بناي اوليه دو تاريخ 1087 و 1280 موجود بوده لکن بناي ساختمان امام‏زاده در زلزله‏ي 1376 ه ش تخريب شد و در سال 1378 ه ش به هنگام بازسازي بنا با جسدي تازه روبه‏رو شدند که بر اثر گذشت چندين سال همچنان سالم باقي مانده بود. پيکر مطهر با حضور مسؤولين و جمعيت انبوه عاشقان اهل بيت به طرز باشکوهي مجددا تشيع و در محل به خاک سپرده شد. ساختمان اين امام‏زاده هم‏اکنون در حال ساخت است. امام ‏زاده زيد در فرخ‏ آباد اين امام‏زاده از نوادگان امام موسي (ع) و نامش زيد بن عابد بن خليل بن بلال بن عون بن موسي است. اين مزار هم‏اکنون در داخل محوطه‏ي شهر قاين در جنب قبرستان فرخ‏آباد واقع شده است. از مجموع سهام قنات فرخ‏آباد و اراضي مربوط به آن، بيست سهم وقف بر اين مزار بوده که مورد مصرف موقوفه‏ي آن جهت تعميرات ساختمان، حقوق خادم و تلاوت قرآن در محل مزار است. آرامگاه ابوذرجمهر قايني اسمش قيس بن ابراهيم بن منصور و از امراي بزرگ سلطان محمود است. ذکر جميل اين شاعر بزرگ در کتاب المعجم تأليف شمس قيس رازي و مجمع الفصحاء تأليف هدايت طبرستاني و تذکره‏ي بزم‏آراء تأليف سيد علي بن محمود الحسيني مذکور است (10). آرامگاه اين شاعر بقعه‏اي است بر دامنه‏ي کوه که معروف به ابوذري است. صحني با صفا و فضايي دلگشا و املاکي موقوفه دارد. به استشهاد پژوهش‏هاي انجام شده بنيان اوليه‏ي بنا متعلق به دوره‏ي سلجوقي است که در دوره‏هاي تيموري، صفويه، قاجار و حتي معاصر مرمت‏هاي بسياري بر آن انجام گرفته. بناي مقبره داراي گنبدي دو پوشه‏اي است که در زير پوشش فضاي داخل تزيينات گل و بوته و اسليمي، زيبايي خاصي به گنبدخانه بخشيده است. اين اثر در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است. تاريخ وقف موقوفه سال 1222 ه ق و ميزان موقوفه‏ي آن يک شبانه‏روز از آب و اراضي قنات ابوالخيري است. آرامگاه ابومحمد، حسن بن منصور مشهور به ابوالمفاخر از رجال علم و ديانت و سياست است. فقيه، محدث، حقوقدان، رياضيدان، سياست‏گذار، عابد، زاهد، و متورعي خداترس که به لحاظ محبوبيت گسترده‏اش القاب متفاوتي دارد. اقضي القضاة، سيف الحق و شيخ السلام القابي بود که اهل فضل و دانش به وي داده بودند. وي ابتدا در قاين شغل قضاوت داشت ولي به علت شهرت و آوازه‏اش در سراسر ايران، سلطان بهرام‏شاه غزنوي (حک: 540-510) او را به غزنين فراخواند. حکما و شعراي آن روزگار چون حکيم سنايي، عثمان مختاري، ابوالفرج روني، مسعود سعد سلمان، سيد حسن غزنوي وي و پدرش را مدح و تمجيد کرده‏اند. وي خود يکي از واقفان بزرگ به شمار مي‏آمد و خانقاه باشکوهي که دارالقضا، دارالشفا، مدرسه، کتابخانه، دارالحفاظ، دارالوعاظ و آشپزخانه داشت در شهر غزنين بنا نهاد و از آنجا که علاقه‏ي وافري به زيد بن موسي داشت، اين مجموعه به خانقاه زيد شهرت يافت. جز اين، موقوفات زيادي نيز داشته است که مانند ديگر موقوفات دچار متوليان ناصالح شده و از بين رفته است. وي عمري طولاني داشت در ايام پيري از کارهاي دولتي کنار کشيد و روانه‏ي قاين شد، پس از مدت زمان کوتاهي در قاين از دنيا رفت و در مزرعه‏ي بهلحردي به خاک سپرده شد. آرامگاه وي بقعه‏اي است که در سده‏ي سيزدهم بنا شده است (11). بنا به شماره‏ي 2377 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است. بناي اين ساختمان وقفي است و زمين‏هاي اطراف آن نيز متعلق به اوقاف است. علاوه بر مزارهايي که ذکر شد مزارهاي شاه‏زاده حسين، شاه‏زاده قاسم، شنبه، تخت طالبي در شهر قاين، زيرنج مشهور به قطب‏الدين بن علي در روستاي زيرنج، اسفاد، سلطان محمد در روستاي مهنج، امام‏زاده اسماعيل در روستاي خشکان، ملا درويش در روستاي استند، پير طريق در روستاي برکوک،افين، سام و لام زبيده خاتون در استرآباد، سلطان حسين در روستاي روم، ورنجان در روستاي ورنجان، نروگ، ورزگ، جعفرآباد، گوشيک، هندوستان اسفدان، پيش‏بر، مير عبدالله و عبدالرزاق در روستاي بزن‏آباد، عبدالله موسي در روستاي بادامک، شاه سليمان و بي‏بي خديجه در روستاي کرچ و کوميران در روستاي کوميران از ديگر نقاط زيارتي و سياحتي شهرستان محسوب مي‏شود. اکثر اين مزارها به کمک موقوفات تا کنون پايدار و پابرجا مانده‏اند. مقايسه‏ي تطبيقي آثار تاريخي ثبت شده در فهرست آثار ملي کشور در شهرستان قاين شش اثر تاريخي شامل مسجد جامع، مسجد جامع افين، آرامگاه زيد بن موسي مشهور به زيدالنار، مقبره‏ي ابوذرجمهر قايني و مقبره‏ي ابوالمفاخر و قلعه‏کوه تاکنون در رديف آثار ملي کشور به ثبت رسيده است (12). از بين اين آثار سه اثر شامل مسجد جامع قاين، مقبره‏ي ابوذرجمهر و آرامگاه زيد بن موسي مشهور به زيدالنار موقوفاتي دارند. اين سه اثر به مدد بهره‏گيري از عوايد موقوفات تاکنون زنده و پابرجا مانده‏اند، در حالي که سه اثر ديگر که از موقوفات بهره‏اي نداشته‏اند تقريبا در حال نابودي هستند. مسجد جامع افين ظاهرا در گذشته تاق‏نماهايي در صحن مسجد داشته که در حال حاضر اثري از آنها نيست. مقبره‏ي ابوالمفاخر و قلعه‏کوه نيز وضعيت مشابه دارند و چنانچه اقدام عاجل در بازسازي آنها انجام نشود، در حال تخريب مي‏باشند. در يک جمع‏بندي کلي مي‏توان اذعان داشت که وقف و کارکردهاي آن در جامعه، جنبه‏هاي متعددي دارند بخشي از نيازهاي جامعه با وقف مرتفع مي‏شود. تحقق عدالت اجتماعي، رونق محافل مذهبي و ديني، برقراري پيوند بين نسل‏هاي مختلف، ايجاد و حفظ آثار تاريخي، هنري و شاهکارهاي معماري نيز از طريق سنت حسنه‏ي وقف بروز مي‏يابد. نتيجه‏اي که از پژوهش حاضر حاصل مي‏شود نشان‏دهنده‏ي ارتباط تنگاتنگ وقف با پديده‏هاي جغرافيايي و حضور پررنگ اين سنت حسنه در تمامي ابعاد اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، مذهبي و هنري جامعه است. پی نوشت:1- پاپلي يزدي، محمدحسين، فرهنگ آبادي‏ها و مکان‏هاي کشور، آستان قدس، 1367. 2- مرکز بهداشت و درمان شهرستان قاينات. 3- اداره‏ي اوقاف و امور خيريه‏ي شهرستان قاينات. 4- وقف‏نامه‏ي عادي، سنه‏ي 920 ه ق، وقف‏نامه‏ي امير رفيع‏الدين، کلاسه پرونده 40 - الف. 5- شاطري، مفيد، نظام مديريت در قنات شاهيک قاين، مجموعه مقالات همايش بين‏المللي قنات، 1379، ص 490. 6- وقف‏نامه‏ي عادي، سنه‏ي 1137 ه ق، وقف‏نامه‏ي مدرسه‏ي جعفريه‏ي قاين، کلاسه پرونده 92 - م. 7- سعيدي رضواني، عباس، بينش اسلامي در پديده‏هاي جغرافيايي، آستان قدس، 1372، ص 134. 8- آيتي، شيخ محمد حسين، بهارستان، انتشارات دانشگاه فردوسي مشهد، 1371، ص 129. 9- همان، ص 131. 10- همان صص 157-156. 11- سعيدزاده، سيد محسن، بزرگان قاين، ج 1 صص 143-137. 12- جنتي فر، محمد علي، قاينات در سپيده دم تاريخ، انتشارات اداره‏ي کل ميراث فرهنگي خراسان. منبع: ميراث جاويدان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2319]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن