تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از غير خدا بِبُرد، خداوند، هزينه زندگى او را تأمين مى‏كند و از جايى كه ان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

«مهاجرت به آلمان»

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835904157




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امامزاده اسماعيل تهران


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
امامزاده اسماعيل تهران
امامزاده اسماعيل تهران نويسنده: اسکندر مختاري طالقاني تهران امروز با وسعتي برابر 700 کيلومتر مربع و جمعيتي بيش از هفت ميليون نفر يکي از ده شهر بزرگ جهان است. اين شهر هم‏اکنون مجموعه‏اي از دو شهر تاريخي تهران و ري و بيش از 200 آبادي و روستا را دربرمي‏گيرد. در گذشته‏اي نزديک و تا دو قرن پيش تنها وسعتي در حد 4 کيلومتر مربع داشته است. حصاري ده وجهي و غير منظم با شش دروازه و جمعيتي حداکثر در حد 175 هزار نفر با بافتي سنتي و غير هندسي نظام اين شهر را شکل مي‏داده است.اين نظام از دوره‏ي شاه طهماسب صفوي را در 961 ه.ق بنيان نهاده شد. اما اين شهر کوچک خود نيز داراي هسته‏اي مرکزي با قدمتي بيش از دوره‏ي صفوي بوده که موجوديت امروزي شهر به واسطه‏ي وجود آن بنياد يافته است.از اين روستا نشانه‏هايي اندک در دست است. موقعيت دروازه‏هاي شهر و شبکه‏هاي ارتباطي منتهي به اين دروازه‏ها، ميدان‏ها، باراندازها و کاروان‏سراها، اسامي جاي‏ها و نظاير آن از جمله شواهدي هستند که ما را به شناخت موقعيت هسته‏ي روستايي شهر هدايت مي‏کنند.اما امام‏زاده‏ها که در ضمن، وضع استقرار گورستان‏هاي اطراف روستاها و آبادي‏ها را نيز مي‏نمايانند مهم‏ترين نشانه‏هاي پي‏گيري تشکيلات روستايي است که موقعيت شهري يافته است. علاوه بر اين نشانه‏ها، تاريخ کتيبه‏هاي اين گونه مکان‏ها نيز مي‏تواند راهنماي زمان تشکل شهر و هسته‏ي روستايي آن باشد.از بقاع متبرکه‏ي مهمي که نشانگر موقعيت استقرار روستاي تهران هستند مي‏توان از امام‏زاده سيد نصرالدين (ع) در کنار خيابان خيام، امام‏زاده زيد (ع) در انتهاي بازار کفاش‏ها، امام‏زاده يحيي (ع) در خيابان 15 خرداد و امام‏زاده اسماعيل (ع) در قسمت شرقي بازار تهران نام برد. در اين ميان کهن‏ترين آثار و کتيبه‏ها در امام‏زاده اسماعيل (ع) به دست آمده است که در مقاله‏ي حاضر مورد بررسي قرار مي‏گيرد.امام‏زاده اسماعيل تهران در قالب يک مجموعه‏ي تاريخي به فاصله‏ي کمي از خيابان شهيد مصطفي خميني و در نزديکي ميداني به همين نام (سيد اسماعيل) قرار دارد. يکسوي اين مجموعه به واسطه‏ي راسته‏ي بازاري سرپوشيده، به خيابان اصلي بازار تهران (بازار حضرتي) راه مي‏يابد. اين مکان تاريخي شامل ميدان، آب انبار و بازار سيد اسماعيل و مسجد - مدرسه‏ي فيلسوف‏الدوله است و مواضعي در اطراف آن وجود دارد که در آنها به حرف سنتي پرداخته مي‏شود. اين مجموعه از طريق شريان‏هاي متعدد، به بخش‏هاي مختلف بافت تاريخي اطراف خود راه دارد.نگاهي به نقشه‏ي مسير کرشيش که در 1275 ه.ق از شهر تهران تهيه شده و مبين بافت داخل حصار عهد صفوي شهر است، اطلاعات باارزشي را از موقعيت گذشته‏ي آن در اختيار ما مي‏گذارد.بر اساس اطلاعات مندرج در اين نقشه، امام‏زاده سيد اسماعيل به فاصله‏ي کمي از دروازه‏ي حضرت عبدالعظيم و در کنار شارع اصلي بازار شهر، اما خارج از محله‏ي بازار و درون محله‏ي چاله‏ميدان قرار داشته، همچنين اطراف امام‏زاده را ميدان‏هاي متعددي فراگرفته است؛ ميدان کاه‏فروش‏ها (ميدان سيد اسماعيل امروزي) در جنوب، ميدان حصيرباف‏ها در قسمت شمال شرقي و ميداندرويش‏ها در شمال غربي بنا واقع بوده‏اند. اين ميدان‏ها که اطراف بنا را احاطه کرده بودند، از راه‏هاي متعدد به بخش‏هاي مختلف محلات شهر راه داشته‏اند و اين ويژگي‏ها سبب شد تا امام‏زاده سيد اسماعيل (ع) در شهر صفوي، همانند يک مفصل شهري که لبه‏هاي آن به دکاکين اختصاص دارد عمل کند.در دهه‏ي دوم قرن حاضر، هنگام اجراي طرح هندسي شهر تهران و احداث خيابان شمالي - جنوبي که از غرب آب انبار سيد اسماعيل عبور مي‏کرد، سبب شد تا ارتباط اين مجموعه با محله‏ي چاله‏ميدان قطع شود و ميدان‏هاي کاه‏فروش‏ها در لبه‏ي خيابان و حصيرباف‏ها در داخل خيابان جديدالاحداث قرار گيرد و در نهايت پيوستگي اين مجموعه با بافت محله‏ي بازار تهران تقويت شود.بناي فعلي امام‏زاده سيد اسماعيل (ع) مشتمل بر صحن، ايوان، رواق، بقعه و مسجد بالاسر است.صحن امام‏زاده مستطيلي است که محور طولي آن درامتداد شمالي - جنوبي قرار دارد و با ابعادي در حدود 23 متر و 35 متر، داراي سه ورودي است (1) ورودي شرقي که مدخل اصلي بنا نيز هست فاقد تزيينات است و به نظر مي‏رسد نيمه‏کاره رها شده باشد. اين ورودي، مقابل سردر آب‏انبار ساخته شده است و به معبر شمالي - جنوبي شرق امام‏زاده - و خود اين معبر به ميدان سيد اسماعيل - راه دارد. از دو ورودي ديگر اطراف صحن نيز، يکي در شمال و ديگري در جنوب به معابر فرعي راه مي‏يابند؛ چنانکه معبر جنوبي به مدرسه‏ي فيلسوف‏الدوله و خيابان اصلي بازار تهران منتهي مي‏شود و معبر شمالي، دسترسي به واحدهاي صنفي واقع در اين بخش را ميسر مي‏سازد.در هر يک از طرفين ورودي شرقي، چهار ايوانچه به دهانه‏ي حدود سه متر قرار دارد و در اطراف ورودي‏هاي شمالي و جنوبي صحن نيز سه دهانه‏ي کوچک‏تر متقارن قرار گرفته است.جبهه‏ي غربي بنا، داراي ايوان رفيع و خوش‏منظري است که در طرفين آن دو مناره‏ي طويل قد برافراشته و پاي هر يک تا کف صحن امتداد يافته است. در طرفين ايوان مزبور نيز سه ايوانچه در لبه‏ي صحن واقع شده است. از اين شش ايوان کوچک، ايوان‏هاي متصل به ايوان اصلي - که دهانه‏ي کوچک‏تري دارد - به دو هشتي کوچک متقارن راه مي‏برند و خود اين دو هشتي از دو سوبه رواق بنا راه مي‏يابند. نماي اطراف صحن نيز با آرايشي از پايه‏ها و ايوان‏هاي کم‏ارتفاع، با نمايي آجري شکل گرفته است و ارتفاع کم نماي صحن سبب مي‏شود تا ايوان جبهه‏ي غربي بنا بزرگ‏تر جلوه کند. بدنه‏ي ساده‏ي آجري نماهاي چهار طرف صحن، در محل لچکي پشت بغل، با کاشي‏کاري‏هاي معقلي و خوش‏نقشي تزيين شده است.در حالي که لبه‏هاي اطراف صحن ارتفاعي معادل 5 / 4 متر دارد، ايوان غربي آن با ارتفاع 5 / 10 متر، در ميانه‏ي جبهه‏ي غربي، تمامي توجه بيننده را به خود جلب مي‏کند. دهانه‏ي ايوان حدود 3 / 7 متر است و ارتفاع مناره‏هاي اطراف آن به حدود 22 متر مي‏رسد و بايد اذعان کرد که اين ايوان در حقيقت شاخص‏ترين قسمت بناي امام‏زاده سيد اسماعيل تهران است؛ بدنه‏ي ايوان پوشيده از کاشي و نيم گنبد پوشش آن مزين به مقرنسي زيبا و پرکار است.در محل پاکار قوس پوشش ايران، بر کتيبه‏اي با زمينه‏ي لاجوردي (در سه سوي) و روي کاشي‏هاي خشتي، اين عبارات به خط سفيد نقش بسته است:به عهد دولت خاقان جم جاه و شهنشاه کيوان بارگاه و جهاندار سليمان دستگاه و حامي اسلام و ماحي کفر و ظلم و مروج دين احمدي و برپادارنده‏ي شريعت محمدي، السلطان العادل و خان...... السلطان ابن السلطان ابن خاقان ابن خاقان محمد شاه غازي - خلد الله ملکه و ابد شوکته - و... بنده‏ي درگاه شاهنشاه اسلام‏پناه، عيسي‏خان بيگلربيگي - طول الله عمره و ارادالله ازقده - صورت اتمام داد به تاريخ غره شهر ذي‏الحجة الحرام سنه‏ي هزار و دويست و شصت و دو کتبه اسدالله شيرازي (يا علي‏اصغر شهيد 1262).در نماي صحن در طرفين ايوان، بخشي از قطاع استوانه‏ي مناره‏ها با هيئتي هلالي به جاي پايه‏هاي طرفين نشسته، و اين استوانه‏ها تا کف صحن امتداد يافته‏اند. در کنار اين دو پايه نيز - از دو سو - ايوانچه‏هاي متصل به ايوان، در دو طبقه به اجرا درآمده است تا تضاد ناشي از عظمت ايوان در ترکيب با بدنه‏هاي صحن تقليل يابد.ساير کاشي‏هاي بدنه‏ي ايوان، از تراز ازاره تا پاکار نيم‏گنبد، از انواع منقوش برجسته و نفيس‏اند که در قالب خشت‏هاي بزرگ کار شده‏اند و از نوآوري‏ها و ابداعات کاشي‏کاري دوران قاجار محسوب مي‏شوند. در اين نوع کاشي‏کاري، نقوش به صورتي گود و برجسته بر جسم کاشي نقش بسته و سپس رنگ و لعاب بر آن افزوده مي‏شده است.ايوان غربي، به واسطه‏ي درگاهي به رواق مستطيل شکل بنا - که محور طولي آن در امتداد شمال - جنوب قرار دارد - منتهي مي‏شود. عرض و طول اين رواق باريک به ترتيب 60 / 2 و 20 / 9 متر است و از دو سوي شمالي و جنوبي به اتاق‏هاي هشت‏گوش اطراف ايوان‏ها راه دارد و از غرب به بقعه ارتباط مي‏يابد. سراسر بدنه‏ي ازاره‏ي رواق، با کاشي‏هاي خشتي هفت‏رنگ تزيين شده است. همچنين بر بدنه‏ي غربي آن - در کنار مدخل ورودي بقعه - کاشي خشتي بزرگي به عرض حدود 50 سانتي‏متر و ارتفاع 110 سانتي‏متر، کتيبه‏اي با رنگ سفيد ديده مي‏شود که بر زمينه‏ي لاجوردي آن به خط خوش نستعليق اين عبارات نقش بسته است:به تأييد حضرت سبحان عاليجاه مقرب‏الحضرت العليه سميرزا سيد حسين تفريشي سررشته‏دار چاپارخانهاي ممالک محروسه بتعمير و کاشي نمودن روايق مطهر بقعه‏ي منور حضرت امام‏زاده‏ي واجب‏التعظيم حضرت امام‏زاده اسماعيل - سلام الله عليه و علي آبائه - موفق گرديد بسعي و اهتمام عاليجناب سيادت انتسابآقا سيد مرتضي متولي آستانه‏ي مبارکه‏ي نادرالعصري، استاد علي‏اکبر باتمام رسانيد. في شهر ذي الحجة الحرام 1281.کف بقعه، به ميزان 50 سانتي‏متر پايين‏تر از رواق قرار دارد و از طريق دو پله با آن مرتبط است. مساحت بقعه نزديک به مساحت تقريبي يک مربع (7 / 6 ضربدر 5 / 6 متر مربع) و ضريح آن در فاصله‏ي نزديک‏تري به در ورودي واقع است. اين فضاي چهارگوش، نسبت به رواق، زاويه‏دار است و با کمي پيچش نسبت به محور طولي آن قرار دارد.فضاهاي پر و خالي بقعه‏ي امام‏زاده سيد اسماعيل (ع) متناسب با طرح چهار طاقي است که پايه‏هاي قطور و عريضي در چهار سوي آن قرار گرفته‏اند. در بدنه‏ي ضخيم ديوار عريض جبهه‏ي جنوبي، محرابي واقع، و در شمال آن درگاهي وجود دارد که متقارن با محراب است. در غرب بقعه، درگاهي قرار دارد که به قرينه‏ي درگاه شرقي ساخته شده است. اين طرح فضاي چهار گنبدخانه تا ارتفاع 7 / 4 متري امتداد مي‏يابد و در اين ارتفاع تويزه‏هايي که در گوشه‏هاي اضلاع برپا شده‏اند طرح چهارگنبد را به دايره نزديک مي‏کنند. ساقه‏ي دايره‏ي گنبد در ارتفاع شش متري قرار دارد وارتفاع گنبد عرق‏چين کم‏خيز بنا به 40 / 9 متر مي‏رسد؛ نقطه‏اي که يک متر پايين‏تر از بالاترين ارتفاع ايوان قرار دارد. فيل‏پوش‏هاي فضاي هشت گنبد، ساده، کم‏کار و فاقد نقش‏اند. در حد فاصل فضاي چهار و هشت گنبد، کتيبه‏اي با خط قرمز بر زمينه‏اي به رنگ سبز نقش بسته که متأخر است و تاريخ 1335 را دارد.اما در همين فضا نيز بايد قديمي‏ترين نشانه‏هاي تاريخي را جست؛ نقش گل و بوته‏هاي اسليمي که در جاي جاي بدنه‏هاي سفيد سطوح فوقاني بقعه جلوه مي‏کند، ضريح و مرقد ميان بقعه و در چوبي قسمت غربي آن، که با استناد به ته رنگ‏هاي باقي بر آن مي‏توان به ترتيب تحولات تاريخي بنا دست يافت.در زير ضريح فلزي و زردرنگ بقعه - با تاريخ 1359 بر آن - ضريحي چوبي با نقش آلت چيني گره به چشم مي‏خورد. اين آلت چيني مشبک و خوش‏نقش در ظاهر فاقد کتيبه است، ولي مي‏توان حدس زد که ضريح فلزي فوقاني سبب پوشيده ماندن کتيبه‏ي ضريح مزبور نيز شده باشد. در داخل ضريح چوبي، مرقدي با بدنه‏ي پوشيده از کاشي‏هاي مختلف قرار دارد که در ميان آنها چند قطعه کاشي نفيس زرين‏فام ستاره‏اي شکل نيز به چشم مي‏خورد که از قرون هفتم و هشتم هجري قمري بازمانده‏اند. اين آقار را مي‏توان قديمي‏ترين اسناد تاريخي موجود در امام‏زاده سيد اسماعيل تهران به شمار آورد. از ترتيب استقرار کاشي‏ها مي‏توان دريافت که علي‏رغم آسيب‏هاي وارد بر سطح مرقد، برخي از اين قطعات همچنان در جاي اصلي خود باقي مانده‏اند و اين مؤيد اصالت انتساب کاشي‏هاي زرين‏فام به بناست.در تيره‏رنگ و منقوشي در غرب بقعه، موجب ارتباط آنان با فضاي مسجد بالاسر و اين در، يکي از نفيس‏ترين آثار تاريخي شهر تهران است؛ دري دو لنگه از قرن نهم هجري قمري که در دوره‏ي قاجار تعميرشده است. به طوري که از ظاهر امر برمي‏آيد بخش‏هاي مختلف کتيبه‏هاي حک شده‏ي روي در، به مرور از بين رفته وصورت ناقصي از متن کتيبه‏ها باقي ماندهاست. اين کتيبه‏ها، در کنار قاب و همچنين در دو رديف بالا و پايين هر لنگه‏ي در جاي داشته است. سطح دروني قاب به نقوش هندسي ستاره (دو مربع متداخل) و کوکبي اختصاص دارد که داخل آنها نيز نقش‏هاي گل و بوته نقر شده است. گفتني است که آرايش اين نقش‏ها نظير نحوه‏ي قرار گرفتن کاشي‏هاي زرين‏فام روي مرقد است. آنچه از متن کتيبه‏هاي روي هر در قرائت شد، چنين است:در سمت راست کتيبه‏ي بالا، خط 1:سيد اسماعيل عليه التحية والسلامدر سمت راست کتيبه‏ي بالا، خط 2:به تاريخ غره جمادي‏الاول سنهدر سمت راست کتيبه‏ي پايين، خط 1:قال النبي صلي الا [کذا] عليه والسلمدر سمت راست کتيبه‏ي پايين، خط 2:عمل استاد الحسين ابن حسن نجار لباسانيدر سمت چپ کتيبه‏ي بالا، خط 1:صاحب خير هذ [ا] الباب المزار متبرکه السلطاندر سمت چپ کتيبه‏ي بالا، خط 2:استاد حسين ابن پير علي حداد:..در سمت چپ کتيبه‏ي پايين، خط 1:الدنيا ساعه فجعلها طاعهدر سمت چپ کتيبه‏ي پايين، خط 2:عجلو(ا) بصلوة قبل الفوت عجلو(ا) بتوبة قبل الموت.در لته‏ي ميان دو در نيز اين عبارت به همان خط نقش بسته است: لا اله الا الله محمد رسول‏الله علي ولي‏اللهعلاوه بر عبارات مذکور که به خط تعليق است، در دو سوي بالا و پايين هر لنگه از درها، در قالب قاب ترنج عباراتي به خط خوش نستعليق به چشم مي‏خورد و آن‏طور که مشاهده مي‏شود به تعميرات در وبقعه در دوره‏ي قاجار بازمي‏گردد. قسمتي از متن کتيبه چنين است:تعمير در و بقعه‏ي متبرکه سيد جليل... امام‏زاده اسماعيل در عهد دولت شادمان العادل خاقان ابن السلطان و الخاقان ابن السلطان محمدشاه غاضي [کذا] خلد الله ملکه و...اين در، اکنون با پوششي از صفحات شيشه‏اي از آسيب‏هاي احتمالي بيش‏تر در امان مانده است.آخرين مکان مربوط به محوطه‏ي امام‏زاده اسماعيل - واقع در غرب بقعه و منتهي‏اليه غرب بنا - فضايي است که تنها راه دست‏رسي بدان از داخل بقعه است و راه به جايي هم ندارد؛ بدون روزن و حتي پنجره، و در حال حاضرمتروک. مکاني که روزگاري به عنوان مسجد بالاسر مورد استفاده قرار مي‏گرفت، اکنون نسبت به ايوان، رواق و بقعه، به صورت فضايي محقر و ساده جلوه مي‏کند. اما در عين حال در قدمت آن نبايد ترديد کرد. فضا، مرکب از دو اتاق به شکل مستطيل است که هر دو پوششي از طاق و تويزه دارند. بدنه‏ي فضا نيز گچ اندودي ساده و فاقد هرگونه تزييني است و در حال حاضر از آن به عنوان انبار استفاده مي‏شود.براي تعيين تاريخ عناصر ساختماني، بايد اذعان داشت که بقعه خود يک دوره‏ي ساختماني مستقل است که تاريخ آن، با توجه به نقش ترنج‏هاي اسليمي بازمانده در فضاي هشت گنبدخانه، به دوره‏ي صفويه بازمي‏گردد و البته اين گنبد خود جانشين بناي قديمي‏تري است که از آن - چنانکه اشاره شد - دو شاهد تاريخي نيز در اختيار داريم: نخست کتيبه‏ي روي در (مورخ 886 ه.ق)، ديگري کاشي‏هاي زرين‏فام مرقد که تاريخي مقدم بر اين تاريخ (866 ه.ق) دارند، و متعلق به قرون هفتم و هشتم هجري قمري‏اند.مرحوم استاد محمدتقي مصطفوي، در باب اين بنا، چنين مي‏گويد:اين بقعه که منسوب به سيد اسماعيل، از احفاد امام علي‏النقي (ع) است در محله‏ي چاله‏ميدان واقع گشته. بناي کنوني آن طبق کتيبه‏ي موجود در ايوان و داخل حرم، در زمان محمدشاه قاجار به سال 1262 هجري ساخته شده [و] باني آن عيسي‏خان بيگلربيگي بوده است.اثر بسيار قديم‏تر آن در منبت عتيقه است که در ضلع غربي حرم قرار گرفته و به مسجد کوچکي باز مي‏شود که بر روي اين در نيز نام محمدشاه قاجار و عيسي‏خان بيگلربيگي مذکور است ولي قسمت اصلي يعني وسط هر دو لنگه‏ي در، مربوط به قرن نهم هجري مي‏باشد و طبق کتيبه‏هاي موجود آن، باني در استاد حسين پير علي حداد تهراني و تاريخ آن غره‏ي جمادي‏الاول سال 886 هجري است و اين تاريخ قديم‏ترين سال تاريخي است که درباره‏ي ابنيه‏ي قديمي داخل شهر تهران مي‏توان سراغ نمود )2(براي ارائه‏ي رديف تحولات ساختماني بنا مي‏توان گفت که از ناصر ساختماني قرن‏هاي 7 و 8 ه.ق بنا نشانه‏اي در دست نيست. اما از طرفي، وجود کاشي‏هاي زرين‏فام روي مرقد و وضع استقرار مرقد در گنبدخانه‏ي کنوني که نسبت به مرکز تقارن بقعه‏ي فعلي جابه‏جاست تنها نشانه‏هايي هستند که بر وجود عناصر ساختماني قرون هفتم و هشتم امام‏زاده سيد اسماعيل (ع) دلالت مي‏کنند.در کتيبه‏دار قرن نهم بنا، نشانه‏اي از تحولات مرحله‏ي بعدي آن است. تا قرن نهم هجري قمري، هنوز شهر تهران احداث نشده و تهران ديهي بيش نبوده است عناصر ساختماني گنبدخانه‏ي فعلي را مي‏توان به تغييرات و تحولات ساختماني بنا دردوره‏ي صفوي نسبت داد که براساس آن گنبدخانه‏ي فعلي در محل بقعه‏ي قبلي با وسعت بيش‏تري برپا شده است. از اين دوره علاوه بر عناصر کالبدي برپادارنده‏ي گنبد، نقاشي‏هاي ديواري سطوح در فضاي هشت گنبدخانه هنوز پابرجاست؛ که اين دوره مقارن با زمان شکل‏گيري شهر تهران است. رواق مقابل گنبدخانه نيز ناشي از تغييرات ساختماني بعدي بناست که از تاريخ احداث آن اطلاع دقيقي در دست نيست و تنها مي‏توان گفت که اين دوره از ساختمان، بعد از احداث گنبد و قبل از احداث ايوان، بنا شده است. آخرين دوره‏ي تحولات عمده‏ي ساختماني، مربوط به شگل‏گيري ايوان و صحن کنوني آن است کمه تاريخ 1262 ه.ق را همراه دارد.پي نوشت : 1-طول صحن در شرق 4 / 35 متر و در غرب 40 / 34 متر و عرض آن در جنوب 22 متر و در شمال 80 / 21 متر است. اين ناهماهنگي در ابعاد اضلاع متقابل صحن را مي‏توان به محدوديت‏هاي زمين - به هنگام اجراي طرح مورد نظر سازنده‏ي بنا - نسبت داد.2-مصطفوي، سيد محمدتقي، آثار تاريخي طهران، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگي، 1371، ص 15.منبع:ميراث جاويدانمعرفي سايت مرتبط با اين مقاله تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 418]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن