واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: فرداهای دوردست
امروز که گذشت ، فردا حتما انجام می دهم . از فردا نمازم را سر وقت می خوانم ، از فردا دیگر غیبت نمی کنم ، از فردا دیگر دلی را نمی شکنم ، از فردا برای درس خواندن برنامه ریزی می کنم ، از فردا .....تسویف یکی از بلایای زندگی انسان هاست که اکثر ما به آن مبتلا هستیم و از آن غافل؛ بسیاری اوقات منتظر فرصت می نشینیم در حالیکه فرصت را باید به دست آورد .بیماری تسویف وقتی دامنگیر انسان می شود که کار امروز به فردا و کارفردا به پس فردا و... موکول می شود و عمر در سایه این بیماری به بطالت و وقت گذرانی کشیده می شود . در این هنگام انسان همیشه به دنبال وقت مناسبی برای انجام عمل خود بر می آید ولی هیچگاه آن وقت فرا نمی رسد . فرصت ها به دنبال هم از دست می روند و گرانبها ترین سرمایه انسان که همانا عمر اوست در حالی به پایان می رسد که او توشه ای از آن بر نداشته است . دردناکتر آنجاست که می توانست آن فرصت را در راه خدا و برای خدا سپری کند.بیماری تسویف وقتی دامنگیر انسان می شود کار امروز به فردا و کار فردا به پس فردا و... موکول می شود و عمر در سایه این بیماری به بطالت و وقت گذرانی کشیده می شود بهترین تعریف از تسویف را پیامبر اکرم (ص) در وصایای خویش به اباذر می فرماید : یا اباذر ایاک و التسویف بعملک ، فانک بیومک و لست بما بعده ، فان یکون غدا لک فکن فی الغد کما کنت فی الیوم ، و ان لم یکن غدا لم تندم علی ما فرطت فی الیوم.(1)یعنی ای اباذر بپرهیز از تسویف در عملت (و اینکه عملت را به فردا وانهی ) پس به راستی که تو به امروزت متعهد هستی وبرای امروزت باید تصمیم بگیری و عمل کنی و ملزم به بعد از امروزت نیستی . اگر تو را فردایی بود پس بدان که در فردا هم مثل امروز هستی و اگر فردایی نبود (چون امروز به وظیفه و تعهدت عمل کردی)بر آنچه امروز از دست می دهی پشیمان نیستی. پیامبر اکرم (ص) در ادامه می فرمایند : چه بسیار کسانی که به انتظار روزهای آینده نشسته اند ولی آن روزها و آن فرداها فرا نمی رسند و آن را درک نمی کنند . یا اباذر کم من مستقبل یوما لا یستکمله و منتظر غدا لا یبلغه . امام باقر علیه السلام نیز در روایتی می فرمایند : ایاک و التسویف فانه بحر یغرق فیه الهلکی .(2) از واگذاردن کار به آینده حذر کن که این عمل دریایی است که هلاک شدگان در آن غرق می شوند . در متون روایی ما اینگونه احادیث فراوانند که حاکی از کثرت ابتلای ما انسانها به این بیماری است . حضرت امیر مومنان علی علیه السلام می فرمایند : ان اکثر صیاح اهل النار من التسویف . بدرستیکه بیشتری ناله های اهل جهنم از تسویف است .عوامل تسویف یک عامل آن می تواند عامل درونی تن آسایی و تن پروری باشد . چون عمل صالح انجام دادن و گام برداشتن در سلوک اخلاقی بالاخره یک حرکت است و تلاش می خواهد . از یک طرف انسان نمی خواهد بگوید که من کار نمی کنم از طرف دیگر هم می خواهد انجام ندهد قلبش راضی نیست که ترک کند اما در عین حال در عمق دلش این است که آن کار را انجام ندهد . گاهی آن عامل تنبلی است و گاهی عامل آن ترس است . گاهی مرد عمل نیست و وجدانش هم قانع نمی شود بگوید مرد عمل نیستم لذا به تسویف پناه می برد. خلاصه تسویف پوششی است برای نقطه ضعف های مختلف انسان که روی همه آنها پرده می کشد و خودش را فریب می دهد که من مرد عملم اما امروز دیر نمی شود و فردا انجام می دهم . عامل دیگر مانع تسویف می تواند عامل بیرونی باشد؛یعنی این موکول کردن عمل به آینده؛ می تواند تحریک شیطان باشد که به انسان تلقین می کند این عمل را انجام بده ولی چه عجله ای هست؟ بعدا هم می توان انجام داد. اساسا یکی از از کارهای شیطان تعجیل در کار زشت و گناه و تاخیر وتسویف در کار های خیر است . به همین دلیل گفته اند اگر عملی را خیر و خوب تشخیص دادی هیچ درنگ جایز نیست .هرگه که دل به عشق دهی خوش دمی بود در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست (حافظ)در طول سال ایامی وجود دارد که می توان ریشه های بسیاری از بیمار ها را خشک کرد مثل ماه رمضان ، عرفه ، غدیر ، یکی از آن ایام ،ماه محرم است . ان شاءالله بتوانیم از مجالس روضه امام حسین و توسل به اهل بیت علیهم السلام نهایت استفاده را ببریم . در پایان کلامی از امام خمینی(ره) را ذکر می کنم: از مکاید بزرگ شیطان و نفس این است که به انسان وعده اصلاح در آخر عمر و پیری می دهد و تهذیب و توبه الی الله را به تعویق می اندازد برای زمانی که درخت فساد و شجره زقوم قوی تر شده و اراده و قیام به تهذیب نفس ضعیف بلکه مرده است. نوشته محمد ابراهیم باقریان گروه حوزه علمیهپی نوشتها:(1)بحار الانوار ج 74 ص 75(2) الحیاة ج 1 ص 322
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 247]