تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): هرگاه سفره پهن مى‏شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى‏آيند. چون بنده ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816173492




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نمونه هایی ناگوار از معنای شفاعت


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نمونه‎هاى ناگوار از معنای شفاعت
امام حسین،‌محرم
نگارنده با بررسى مجالس متعددى از نسخه‎هاى تعزیه اشعارى را در آنها مشاهده كرده است كه در آنها ماجراى حماسه سازان كربلا و نیز شهادت حضرت امام حسین(علیه‎السلام) بدین دلیل اتفاق افتاده كه امت عاصى در امان باشند:از زبان جبرئیل خطاب به شبیه رسول اكرم(صلی الله علیه و آله) در مورد فلسفه كشته شدن امام حسن و امام حسین(علیهماالسلام) براى امت عاصى شهید مى‎گردند.به نزد خالق خود روسفید مى‎گردند  اگر شفاعت عصیان امتان خواهىبه قتل این دو گل بوستان بشو راضىو پیامبر در جواب فاطمه زهرا(علیهاالسلام) در سبب كشته شدن این دو سبط رسول:ز جرم نیست كه اولاد من شهید شوند                     ز معصیت نبود آن كه ناامید شوندشهید گشتن ایشان رفاه امت ماست                       چرا كه محض امت شهادت شهداستحضرت على(علیه‎السلام):اگر براى گناهان شیعیان باشد                                شهید گشتن شان منتى به جان باشدشبیه امام حسین(علیه‎السلام) به شبیه امام حسن(علیه‎السلام):نجات شیعه چو موقوف بر شهادت ماست                 اگر رضا نشویم این نه از سعادت ماستچه مى شود كه كند شرط با من ایزد پاك                 كه چون چكد زگلو خون من به صفحه خاكبه این بریده سر خویش رحم فرماید                        گناه شیعه ما را به ما ببخشایددر مجلس تعزیه حضرت امیرالمومنین(علیه‎السلام) از زبان ایشان خطاب به امام حسین(علیه‎السلام):شوى شهید زبیداد كین به كرب و بلا                      براى شیعه خود جان خود كنى تو فداامام حسین در تعزیه شهادت امام:به خون بهاى من اى كردگار رب غفورببخش امت جد مرا به روز نشورو خطاب به زینب:مگر نه عهد نمودم به خالق ذوالمنمگر نه شرط نموده است جد من با منكه جان خویش فشانم به دشت كرببلا
محرم
شفیع امت عاصى شوم به روز جزاو این نمونه از زبان امام خطاب به خواهرش:راضیم در كربلا از بهر جرم شیعیاندر میان خاك و خون افتد زكینه پیكرمدر مجلس تعزیه غلام ترك, امام خطاب به زینب:از شهادت من شوم, مردان امت را شفیعاز اسیرى تو شوى زنهاى امت دستگیرامام خطاب به حضرت على اكبر در مجلس تعزیه شهادت على اكبر(علیه‎السلام):هیچ مى دانى تو را بهر چه حرمت مى‎كنمبیش از این لب تشنه‎گان بیش حرمت مى‎كنمنقد جانت را ندادم مفت از كف غم مخوردر بهاى خون تو فردا شفاعت مى كنمو در همین تعزیه امام با خداى خویش راز و نیاز مى‎كند:بزرگوار خدایا تو باش شاهد من كه بهر امت پیغمبرت ایا ذوالمنعلى اكبر خود را شهید مى خواهمقتیل تیغ سپاه یزید مى خواهمبراى عذر گناهان شیعه پدرمرضا شدم كه به خون دست و پا زند پسرم؟!در مجلس تعزیه شهادت احمد بن موسى (شاه چراغ) از زبان شاه چراغ در خصوص شهادت امام حسین:شهادت بدش در ازل سرنوشتبرد امت مصطفى در بهشتدر مجلس تعزیه شیرافكن از زبان امام حسین(علیه‎السلام):رضا شدم به شهادت خداى بى همتااز این جهت كه ببخشى گناه امت راو در همین تعزیه از زبان امام:منم حسین على اى خداى كون و مكانكه جان خویش به راه تو مى كنم قربانبه خوبها تو كلید شفاعتم دادىبده به امت جدم برات آزادىدر مجلس تعزیه عابس و شوذب امام خطاب به خواهر:اى خواهر ستم زده اى زینب حزینبخشد خدا بخون من عصیان مومنین؟!و در مجلس تعزیه شهادت طفلان زینب امام خطاب به حضرت زینب(علیهاالسلام):خواهر رضا شدم به چنین ظلم بى كرانتا بگذرد خدا زگناهان شیعیاندر مجلس تعزیه فاطمه صغرى دختر امام:بزرگوار خدایا به آبروى حسینبحق گوهر دندان سید ثقلینببخش جرم گناهان شیعه پدرمبه آرزوى جوانى كه من بگور برمدر این زمینه مضامین دیگر نیز وجود دارد كه به دلیل پرهیز از اطاله كلام از آوردن آنها اجتناب كردیم.
نوحه، محرم، امام حسین
 شافع روز جزا یا فدایى امت گنهكار؟!از نظر باورهاى تشیع اینگونه نیست كه معصومینى چون حضرت امام حسین(علیه‎السلام) خودشان را فداى امت گناهكار كرده باشند و این موضوع یعنى فدا شدن رهبر معصوم یكى از بزرگترین اركان اساسى مسیحیت تحریف شده است و اربابان كلیسا اساس دعوت خود را بر فدا شدن مسیح در راه جرائم ملت قرار داده‎اند، واضع چنین تحریفى پولس است كه حقایق انجیل را از بین برده و تحریفاتى را جایگزین آن كرده است، میرزا حسینعلى بها هم در الواح خود مطرح كرده كه حسین بن على(علیهماالسلام) برنامه مسیح را پیش گرفت و خود را فداى جرائم مسلمین نمود. قرآن كریم و فرهنگ اهل بیت در مقابل فدایى امت كه نصارى براى مسیح مى گویند موضوع شفاعت را ثابت كرده و آن یك نوع آشكار شدن قرب و منزلت شفیع است نزد كسى كه از او درخواست شفاعت شده بدون آن كه سلطنتش را سلب نماید یا به مالكیت او لطمه اى وارد كند و یا فرمانش را علیه مجرم باطل سازد، موضوع فدایى امت درباره حضرت حق از دیدگاه فلسفه و عقل صورت منطقى ندارد و امكان و وقوع آن عملى نیست به علاوه این تحریف آشكار با هدف حضرت امام حسین(علیه‎السلام) در تضادى آشكار است، زیرا آن حضرت فلسفه قیامش را چنین مطرح مى كند: "انى لم إخرج إشرا و لابطرا و لامفسدا و لاظالما، و انما خرجت لطلب الاصلاح فى امه جدى، ارید إن آمر بالمعروف و انهى عن المنكر...(1)؛ به تحقیق كه من از روى جاه طلبى و انگیزه‎هاى شخصى قیام نكرده‎ام، نهضت من به منظور اصلاح امت جدم مى باشد، اراده آن دارم كه به نیكی‎ها امر كنم و از زشتی‎ها نهى نمایم."و در زیارت آن حضرت مى‎خوانیم:"إشهد انك قد اقمت الصلاه و آتیت الزكاه و امرت بالمعروف و نهیت عن المنكر... ."(2) اگر به راستى بر اساس این تفكر غلط, امام براى نجات گناهكاران كشته شده نعوذبالله آن حضرت وسیله امیدوارى و پشت گرمى این ضلالت پیشگان بوده و به طور غیرمستقیم انجام خلاف ترویج شده است و اصولا حضرت امام حسین(علیه‎السلام) در كربلا آمد تا با گناهكاران و ستم پیشگان و افراد عاصى و طاغى مبارزه كند و شرایط را براى بندگان صالح خداوند و ترویج شعائر خوب فراهم نماید، چنین برداشت نادرستى كه صورت وهن انگیز و خرافى دارد به راستى زمینه‎هاى انحطاط جامعه را فراهم كرده و با مبانى اعتقادى تشیع و اهداف امام حسین(علیه‎السلام) در تباین است و اهانتى آشكار به ساحت با قداست سومین فروغ امامت محسوب مى‎شود و باید چنین اشعارى از متون و اشعار شبیه نامه ها حذف شود تا سوگواریهاى نمایش و شبیه نامه ها به شكل پیراسته‎ترى عرضه گردند.پی‎نوشت‎ها:1- بحارالانوار, ج44, ص;329 مناقب ابن شهر آشوب, ج4, ص89, موسوعه كلمات الامام الحسین, ص291.2- مفاتیح الجنان.غلامرضا گلى زوارهگروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 558]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن