تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826538124




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اجل معلق


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اجل معلق
اجل
اجل درباره انسان به‌معناى مدّت عمر یا زمان پایان عمر آمده است و قرآن كریم از دو نوع اجل براى انسان یاد مى‌كند: یكى با قید «مسمّى» و دیگرى بدون هیچ قیدى: «هُو الَّذى خَلَقكُم مِن طین ثُمَّ قَضى اَجَلاً و اَجَلٌ مُسمًّى عِندَه‌...» (انعام/6،2). براساس ظاهر آیه، مقصود از هر دو، زمان پایان عمر* آدمى است، نه‌مدّت عمر او.[1]در جوامع روایى شیعه، «اجل مسمّى» را به «اجل حتمى» كه غیر قابل تغییر بوده و در شب‌قدر معیّن مى‌شود، تفسیر و آیه شریفه «اِذا‌جاءَ اَجَلُهُم فَلایَستَـخرونَ ساعَةً و‌لا‌یَستَقدِمون» (یونس/10،‌49) را به آن ناظر دانسته‌اند و نیز «اجل غیر مسمّى» را به اجل موقوف و مشروط كه قابل تغییر است، تفسیر كرده‌اند.[2]در منابع اسلامى از «اجل مسمّى» با تعابیرى چون اجل «محتوم»،[3] «قطعى»،[4] «مقضى»[5] و «طبیعى»[6]و از «اجل غیر مسمّى» نیز با واژگانى مانند «معلّق»،[7] «موقوف»،[8] «اخترامى»،[9] و «مشروط»،[10] یاد‌شده است.علامه طباطبایى با ضمیمه كردن آیه «لِكُلِّ اَجَل كِتابٌ یَمحوا اللّهُ ما یَشاءُ و یُثبِتُ و عِندَهُ اُمُّ الكِتـب» (رعد/13، 38‌ـ‌39) به آیات اجل، نتیجه مى‌گیرد كه اجل مسمّى و حتمى همان است كه در «امّ‌الكتاب» ثبت شده و به هیچ وجه تغییر نمى‌یابد و اجل غیر مسمّى اجلى است كه در «لوح محو و اثبات» نوشته شده و قابل تغییر است. «امّ‌الكتاب» قابل انطباق بر حوادثى است كه با تمام علل و اسباب مؤثّر در آن لحاظ مى‌شوند; به‌گونه‌اى كه قابل تخلّف نباشند; ولى «لوح محو و اثبات» قابل انطباق بر همان حوادث است; امّا از جهت انتساب به برخى از اسباب و علل، نه تمام آن‌ها; چرا كه ممكن است در اثر برخورد با موانعى از تأثیر بازمانند یا بدون برخورد با موانع، این اسباب مؤثّر واقع شوند; بنابراین، هر انسانى اقتضا‌دارد به‌طور طبیعى مثلاً صد سال عمر كند. این اجلى است كه در لوح محو و اثبات ثبت شده; امّا بر اثر اسباب و موانعى ممكن است پیش از انقضاى این مدّت، مرگ انسان فرا رسد كه این همان اجل اخترامى یا مرگ ناگهانى است و روشن‌است كه آن‌چه وقوع آن در خارج حتمى است، همان اجل مسمّى است كه ممكن است با عمر طبیعى موافق باشد یا نباشد. بدیهى است در‌صورت دوم، اجل مسمّى و اجل اخترامى داراى یك مصداق خواهند بود.[11]برخى از قرآن‌پژوهان، این دو نوع اجل را از مصادیق قضا و قدر دانسته و نتیجه گرفته‌اند: اجلى‌كه قابل تغییر است، از مصادیق «تقدیر» بوده كه به آن اجل معلّق (معلّق بر شرایط) مى‌گویند و اجلى كه حتمى و غیر قابل تغییر است، از مصادیق «قضا» است كه همان مرحله حتمیّت و غیر قابل برگشت است.[12]به گزارش فخر رازى،[13] مفسّران در تفسیر دو‌اجل در آیه شریفه «هُو الَّذى خَلَقَكُم مِن طین ثُمَّ قَضى اَجَلاً و اَجَلٌ مُسَمًّى عِندَه» (انعام/6، 2) اقوال دیگرى را نیز ذكر كرده‌اند:اجل گذشتگان و اجل افراد باقى‌مانده بشر، مرگ انسان و زمان برپایى قیامت، مدّت زندگى دنیایى و مدّت زندگى برزخى، خواب و مرگ، مقدار طى شده از عمر آدمى و مقدار باقیمانده از عمر او، اجل اخترامى كه مرگ انسان در اثر حوادث و اسباب خارجى فرا مى‌رسد و اجل طبیعى، (قول منسوب به حكیمان); امّا علامه‌طباطبایى اقوال پیشین را اقوالى ضعیف برشمرده است.[14]نویسنده: محمد ابوطالبى___________________[3]. المیزان، ج‌7، ص‌9.[4]. الفصول المهمه، ج‌1، ص‌221; بحارالانوار، ج‌5، ص‌139.[5]. تفسیر عیاشى، ج‌1، ص‌354‌ـ‌355.[4]. ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه، ج‌13، ص‌21.[5]. الصافى، ج‌2، ص‌107.[6]‌. بحارالانوار، ج‌4، ص‌117.[7]. المیزان، ج‌7، ص‌9.[8]. الفصول المهمه، ج‌1، ص‌221; البرهان، ج‌2، ص‌401.[9]. بحارالانوار، ج‌4، ص‌117; التفسیر الكبیر، ج‌12، ص‌153.[10]. المیزان، ج‌7، ص‌9.[11]. المیزان، ج‌7، ص‌8‌ـ‌10.[12]. معارف قرآن، ص‌213‌ـ‌214.[13]‌. التفسیرالكبیر، ج‌12، ص‌153‌ـ‌154.[14]. المیزان، ج‌7، ص‌10.تنظیم برای تبیان: الف_شکوری





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 441]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن